Gt-86 urheiluauto?

Back to basics

Onko toi mielestänne urheiluauto, periaatteessa ajo-ominaisuuksiltaan tosi ketterä ja vauhdikas, mutta moottori on aika vaatimaton 2-litrainen vapari eikä viritysmahdollisuuksia. 200hp maksimiteho ja vääntöhuippukin korkeilla kierroksilla, tuntuu vaan oudolta ajatus että isommat premium-dieselitkin kiihtyy nopeammin vaikka eihän ne radalla pärjääkkään... Onkos tuohon Gt-86 tulossa muita moottorivaihtoehtoja, tietääkö kukaan?

34

2783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttösportti

      perheauton tehot, mutta varmaankin parempi ajetteva ja kiva ulkonäkö, siis köyhän sportti jolla ei parane pullistella liikennevaloissa. Tusiki suomeen ainakaan tulee isompia koneita ja turbottona huono lastuttaa tuo minitehokone.

    • Kiala Viulu

      Toyota GT86 ei ole varsinaisesti urheiluauto lainkaan, koska tehoja ei ole asetettu lähellekkään sitä vaativalle tasolle. Sehän on melko tavanomainen tehoiltaa ja ilman turboa, joka viittaa hyvin pitkälle että on panostettu enemmän kestävyyteen kuin kovaan huippunopeuteen ja tehoon. Moni tavallinen perheautokin ottaa huippuja enemmän.

      Kaikki alan autolehdet ja Toyotan omat viralliset sivut myös kirjoittavat vain urheilullisesta GT86 autosta. GT86 on vain tarkoitettu autoilusta nauttiville kohderyhmälle.

      www.autobild.fi/artikkeli/22742/nopea-sportti-toyota-gt86-koeajossa/

      • budjettiluokkaa

        http://www.toyota.fi/ajankohtaista/uutiset/gt-86-intohimo_on_palannut.tmex

        tuolla puhutaan urheiluautosta.

        Ei urheiluautolle ole mitään varsinaisia tehomääritelmiä. Tuolla logiikalla esim. mazda mx5 ei olisi oikea urheiluauto? Kyllä se on oikea, budjettiluokan urheiluauto. Minusta GT86:n hintaluokassa urheiluauton määrittelee kaksi paikkaa , kaksi ovea ja takaveto. Suorituskykyä GT86:ssa on hintaisekseen urheiluautoksi kadulle aivan riittävästi. Suorituskykyisempää urheiluautoa voi sitten hankkia esim. boxterin tai z4:n muodossa mutta hintakin on tojoon nähden vähän toista maata.


    • Pete boy

      No ei tod. oo urheiluauto. Faijan 535d bemarillahan vien tuota miten huvittaa ku kiihdytellään 286hp ja kohta viripakettia tulossa sitten yli 320hp.On aika nöyrää et diesel-koneisella farmarilla vie Toyotan urheiluautoo miten haluu.

      • perhefarkku

        535d on suorituskykyinen perheauto. Ajo-ominisuuksissa tuollainen painava lastenvaunujenkuljetin häviää mennen tullen GT86:lle.


      • leluvehje
        perhefarkku kirjoitti:

        535d on suorituskykyinen perheauto. Ajo-ominisuuksissa tuollainen painava lastenvaunujenkuljetin häviää mennen tullen GT86:lle.

        Ja mukavuudessa voittaa mennen tullen tuollaisen amis Teron märän unelman.


      • tdjndn
        leluvehje kirjoitti:

        Ja mukavuudessa voittaa mennen tullen tuollaisen amis Teron märän unelman.

        Ja aivan varmasti myös ajo-ominaisuuksissa, on 100% varma, että 535d vie tuota gt86 tojoa kuin litran mittaa.


      • Isi isi ja isi

        Vai ootko mamman poika, virittele sä vielä omaa joustasi..hahahaa, kaiken huipuksi pitääkö tuollaista traktoribemaria vielä virittää, vai eikö tehtaan antamilla valheellisilla poneilla ole edes tehoa..hah


      • kohta oma Bimmeri
        Isi isi ja isi kirjoitti:

        Vai ootko mamman poika, virittele sä vielä omaa joustasi..hahahaa, kaiken huipuksi pitääkö tuollaista traktoribemaria vielä virittää, vai eikö tehtaan antamilla valheellisilla poneilla ole edes tehoa..hah

        Tulin just kuule juhlimast ja mulle luvattu ostaa 19v lahjaks valitsemani auto.. Haluun Bmw Z4 M, löytyi muutama sopiva vähän käytettyn ja kyl kulkee paremmin ku Toyotat. Et en aja millään orollalla pellet


      • F0Rt3
        tdjndn kirjoitti:

        Ja aivan varmasti myös ajo-ominaisuuksissa, on 100% varma, että 535d vie tuota gt86 tojoa kuin litran mittaa.

        Top Gear testirata:

        BMW 535D (E60) 1:31.80
        Toyota GT-86 1:29.10


      • Auto Week
        F0Rt3 kirjoitti:

        Top Gear testirata:

        BMW 535D (E60) 1:31.80
        Toyota GT-86 1:29.10

        Ei Subaru BRZ/Toyota GT86/Scion FR-S:n lyömiseen radalla tarvita noin kalliita autoja. Aivan tavallinen Golf GTI jättää tuon wannabe-urheiluauton Michigan International Speedwaylle tehdyllä mutkaradalla monella sekunnilla/kierros. Huomattavaa on, että Golf on saman tehoinen, mutta 100kg painavampi.

        http://www.youtube.com/watch?v=_tcq8DwD3q8

        http://www.youtube.com/watch?v=JESGT9kSqbA


      • VVVV-
        Auto Week kirjoitti:

        Ei Subaru BRZ/Toyota GT86/Scion FR-S:n lyömiseen radalla tarvita noin kalliita autoja. Aivan tavallinen Golf GTI jättää tuon wannabe-urheiluauton Michigan International Speedwaylle tehdyllä mutkaradalla monella sekunnilla/kierros. Huomattavaa on, että Golf on saman tehoinen, mutta 100kg painavampi.

        http://www.youtube.com/watch?v=_tcq8DwD3q8

        http://www.youtube.com/watch?v=JESGT9kSqbA

        Tosta radastahan on yli puolet suoraa. Ota joku syherörata.


    • pete boy

      No ei tod. oo urheiluauto. Faijan 535d bemarillahan vien tuota miten huvittaa ku kiihdytellään 286hp ja kohta viripakettia tulossa sitten yli 320hp.On aika nöyrää et diesel
      farmarilla vie Toyotan urheiluautoo miten haluu.

    • hgdfhhdf

      Riippuu mitä pitää urheilullisena, jos tärkeää on liikennevaloista lähteminen ja vastustajan nöyryyttäminen niin tämä ei ole oikea urheiluauto.

      Jos pitää ajo-ominaisuuksia tärkeänä niin tämä on yksi parhaimpia urheiluautoja mitä kukaan perheautoihin keskittynyt autovalmistaja on pitkään aikaan valmistanut. Normaalisti kun ajetaan jotain mutkapätkää niin perusvauhti kelataan kerran, sen jälkeen auton paino ja painopiste vaikuttaa siihen voidaanko se perusvauhti pitää myös mutkassa, esim. 300kg vaikutus on merkittävä.

      Turboa tai mekaanista ahdinta varmaan tulee todennäköisesti saamaan aftermarket kittinä mutta valmistaja varmaankin haluaa irtisanoutua kaikista niiden haittavaikutuksista enkä usko että niitä saa valmiiksi asennettuna.

      Takavetoa nyt tuskin tarvitsee perustella jos yhtään olet sattunut seuraamaan autourheilua.

      • Typeärristi

        Turbon jälkiasennus Suomessa on käytännössä kriminalisoitu, koska auto pitää katsastaa turbollisena ja tähän katsastukseen sisältyy VTT:n päästömittaus, joka on kallis, eikä päästörajojen täyttymisestä ole taetta.

        Paljon luonnollisempi tie olisi mielestäni remmiahtaminen, koska tämä onnistuu helpommin. Tehonlisäys lienee samaa suuntaa Type R:n kanssa, jolloin tuosta irtoaisi remmiahtimella ja moottorinohjauksella 250-300hp. Remmiahdin ei myöskään aiheuta viivettä kaasuvasteessa, eikä se kaikesta huolimatta lisää bensiininkulutusta normaaliajossa juurikaan. Talla pohjassa ajettaessa polttoaineen kulutus lienee sivuseikka.


    • Maitti päällä

      Eikös kukaan ole vielä käynyt naatiskelemassa tuollaisella mutkapätkällä? Onko kaikki Suomessa olevat autot vielä vain lehdistökäyttöön?

    • --..--

      Ei hirveesti kannattais tulla huutelee " mä ajan faijan autolla". Kun et vielä omista sitä yhtäkään ensimmäistä omaa autoa.
      Tuuppa sitten sanomaan mikä on auto ja mihin on varaa kun oot ensimmäises -86 vuotisen corollas ostanu. :D

    • The Köle

      -URHEILUAUTO? -mä miellän ainakin ko. kategoriaan sellaiset Lemans-sarjan autot, jota kyseinen auto ei todellakaan ole.......

      -se on pikemminkin sporttinen GT-auto, jonka tehot kyllä riittää siviililiikenteeseen. -myönnän, että monista premiun kulkineista löytyy sama suorituskyky, mutta mihin sitä tarvitaan siviililiikenteessä????

    • jurke1111

      eikös noi melkein kaikki tojot oo urheiluautoja? on täyttä urheilua kun niillä uskaltaa yli satasta ajaa.

    • Ei merkkifanaatikko

      AE-86 oli, ja on edelleen arvostettu auto maailmalla. Vanha auto, ei lisävarusteita ja silti maksaa enemmän kuin moni 2000- luvun perheauto. Vanhasta GT:stä joutuu maksamaan sen 5.000€ ylöspäin, koska malli on maailmalla niin haluttu. Ralli ja drifting puhukoon puolestaan! Itse olen sitä mieltä, että boxer käyttö legendan jatkajassa on itsessään jo tyhmä ajatus. Toyota tuli kuuluisaksi moottorien kestävyyden ja niiden suoritusten nojalla. Olisi ollut ihan järkevää esimerkiksi rivi- 4:nen turbolla. GT86 on selvästi Toyotan ja Subarun budjettiauto. En usko että tämä tulee myymään ihan kauheasti ainaskaan täällä meilläpäin, koska lait ovat uuden auton virittämiseen tai muuttamiseen todella painavat.

      Ja sitten nämä isukkien lapset jotka saavat m- sarjalaisia synttärilahjaksi. Ottakaa se ämmä tallista, suunnatkaa radalle ja opetelkaa ajamaan. Voi olla, että sieltä tulee 130hp takaveto GT- corolla ja pistää mutkissa bemua äässiin :)

    • JOKKEPAPPA..

      Toyotan "urheiluautot" ovat aina olleet lähinnä pelkkiä vitsejä, tai oikeastaan toyota ei ole vielä kyennyt valmistamaan ainuttakaan oikeaa urheiluautoa.

      Ei se aataminaikainen suprakaan mikään puhdasverinen urheiluauto ollut.

    • Tehot riittää nyt

      Nyt on jollain arvaan että nuorella ja vielä kokemattomalla tulevalla kasvavalla automiehellä hiukan asiat vielä hukassa. Esim tuo toyota subaru sijoittui kärkiryhmään vuoden 2012 euroåan testissä . Taakse jäin monta tehotykkiä. Toyota on erinomainen ajettava ja antaa kuljettajalle hyviä vipoja.
      Nyt lue tarkkaan nuori jannu: ei teho ole mikään mittapuu yksistään.
      Kuorma auto on sitten kova luu siinä on yli 500hv.

      Tuo gt86 on ensimmäinen uusi versio ja tehomalleja tulee jatkossa. Toisekseen eipä tehomalleille ole nyky maailmassa enää edes tarvetta saati kuka kehtaa edesa saastuttavilla turhakkeilla julkisesti ajaa.

    • Fabia RS

      Mikäs urheiluauto se on kun noi Skodatkin pyörii rinkulaa ympärillä motarin rampeilla? Ei ulkonäkö tee urheiluautoa vaan se mitä löytyy pellin alta! Pelle laite tuo gt 86:n kaikenkaikkiaan.

      • 18+16

        Kyllä minä tuota Fabiaa pitäisin pellelaitteena, kun näyttääkin ihan perseeseen kolaroidulta. Fabian kaltainen koppimopo ei tarjoa minkäänlaista ajoelämystä mutkapätkillä, kun käytännösä kyseessä on perheauto kovemmalla alustalla ja leluturbolla. Pellin alusella ei oo mitään merkitystä jos muu auto ei ole ajon edellyttämällä tasolla. Virittäjien 2. kaudella Mika Salo ajelee Ahvenistolla kierrosaikoja mitä erilaisimmille kulkimille ja 170 heppanen Civic Vti on koko kauden toisiksi nopein auto, heti corveten jälkeen. Vertailun vuoksi mainittakoon, että kellotuksissa oli mukana myös remmiahdettu 450 heppanen Type R.


    • 156

      Mulla -94 mallin Celica GT-4 WRC versio...ja kävin ajamassa tuon GT 86:sen...ja ei,ei..ihan mageen näkönen, mutta kone ei oo ajan tasalla...:)!!

    • johelttonen1

      Ei ne tehot tee urheiluautoa. Aivan varmasti tuo Toyota on radalla ja mutka-ajossa huomattavasti hauskempi sekä nopeampi kuin vaikkapa Bemarin 535d. Yhtälailla viritetty ja turbotettu lada kiihtyy suoralla tiellä paremmin kuin tuo edellä mainittu bemari.

      Kuten Toyotan pääjohtaja sanoi, GT86:sta ei ollut tarkoitus tehtä nopeaa autoa suoralla tiellä. Siitä oli tarkoitus tehdä auto, jolla on hauska ajaa. Ja siinä on onnistuttu täydellisesti, kannattaa käydä koeajamassa jos ei usko. Toki Subarun puolelta on tulossa Sti-malli niille, joille myös suorakiihtyvyys on tärkeää.

    • Wannabesport

      Hei oikeesti ton tojotan wannabe sportin kesyttämiseen ei tarvita mitää 535d hirmutehokkaita autoja. Riittää vaikka 120d f20 bemari tai vaikka skoda fabia rs. Myös esim viimesin celica t-sport 192hv voittaa ton gt86 auton mennen tullen. Olen muuten ajanut kaikilla näillä ja tiedän miltä ne tuntuu. Radalla ajot erikseen kun sillä ei ole näiden autojen kanssa mitään tekemistä..nämä autothan ostetaan tieliikenteeseen.

    • sääliksi käy

      Miten on madollista että huonommalla tehopainosuhteell oleva Bmw 125i nöyryyttää täysin kiihtyvyydessä ihan millä vaan mittarilla Gt86 ja lyhyellä radalla vielä pari sekuntia nopeampi? Automaatilla vielä varustettu ja kaikilta osin parempi kuin TOJO. Säälittävä urheiluauto yritys tällä kertaa Terot. Bmw vielä pari tuhatta euroa halvempi kuin kippo Gt.

      http://www.zeperfs.com/duel4396-4069.htm

      • jotain puuttuu

        Onhan tuo Subaru-Toyota boxeri melko hengetön vehje samantehoisiin turbokoneisiin verrattuna.
        Scandinavian Sportscar of the Year 2012 Knutstorpin radalla.
        Automaattivaihteinen Volkswagen Beetle Sport Keski-Euroopan kitkarenkailla oli nopeampi kuin Subaru BRZ ja hävisi Toyota GT86:lle vain 0,3sek. Beetle antoi tasoitusta korkeudessa 20cm, leveydessä 3cm, painossa 45kg ja ja kuten sanottu, renkaissa.


    • Bemaristiiiiiii

      Miksi vertaatte vanhaa e60 535d bemaria tuohon...uusi on huomattavasti suorituskykyisempi kuin vanha. 57 tonnilla taitas muute jo saada uuden m135i bemarin jossa on jo 320hv ja 4,9 sek sataseen. Auto on myös hienompi ja tilavampi vaikka onkin muutaman tontun kalliimpi

    • GT 86 omistaja

      Ensimmäistä kertaa eksynyt suomalaiseen GT86 aiheeseen keskusteluun ja pakko sanoa, että naurattaa ja hävettää teidän ( negatiivisten lapsien) puolesta. Luuletko, että 56 000 jonka olen laittanut tuohon autoon on laitettu sokeasti tai tietämättömästi? Voin kertoa yhden asian, GT86 omistajana minulla ei ole pienintäkään kiinostusta mitä koko maailma ajattelee kyseisestä autosta, varsinkaan mitä tietämättömät lapset täällä ajettelevat heh.

      Olen ostanut auton puhtaasti oman ajonautinnon puolesta ja olen erittäin tyytyväinen ja se on kaikista tärkein ominaisuus minulle tuossa autossa, joka kerta kun ajan sitä niin tulen hymyillen ulos siitä.

      PS. Jos haluaisin auton joka kiihtyy 0-100kmh/h alle 6sec niin mieti monta saisin sellaisia hintaan 56 000€. Ehkä joku päivä te ymmärrätte, että ihmiset eivät tuhlaa suuria summia muiden ihmisten mielipiteiden takia.



      GT86 ostetaan tunteella ihmisille jotka ymmärtävät sitä

    • Kuviski

      Subaruhan kuulemma suunnittelee turbokoneella varustettua versiota. Jotain konseptiakin oli, googlaamalla varmasti löytää.

    • mikä o urheiluauto

      Mikäli katsot Helsingin urheiluautokerhon määritelmää urheiluautolle, niin auton pitää olla urheilullinen massasta poikkeva, eli perheautojen tehoversiot ei kelpaa, eikä myöskään massatuotantoautot.

      Teho tai kiihtyvyys ei sinänsä tee autosta urheiluautoa, koska eri aikoina isotehoisena on pidetty erilaisia autoja, joskus enneen 100 hp on ollut suuri teho urheiluautossa, tänään lähinnä naurettava, mutta silti alle sataheppasellakin pääsee kerhon jäseneksi jos auto on tarpeeksi vanha.

      Mitä tähän Toyotaan tulee, niin se on siinä ja siinä, MR2 ja Supra kelpaa kerhon jäsenyyteen, mutta voi olla että GT86 myynti ratkaisee sen kelpaako se, eli jos myydään liikaa niin ehkä ei

      https://sites.google.com/a/sportscarclubofhelsinki.fi/newscch/urheiluautolista/urheiluautolista.pdf?attredirects=0

    • Anonyymi

      Onhan se pirun komea ja makea peli, varsinkin kun sellainen on omassa tallissa.
      Amisteroilla ei taida olla mitään käsitystä koko autosta ja mihin sen viehätys perustuu.
      Mutkateillä aivan yliveto ajo ominaisuudet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe