Öljynvaihto/moottorin "pesu"

epätietoinen

Onko öljynvaihdon yhteydessä hyötyä "pestä" moottori polttoöljyllä? Eli vanhojen öljyjen poislaskemisen jälkeen täyttää polttoöljyllä ja käyttää hetken ja laskee pois ja uudet öljyt tilalle. Voiko siitä olla haittaa? Näin olen jonkun kuullut tekevän...

26

17837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juse

      Koska nykyiset öljyt hoitavat tämän... ennen oli toista, ja koneet tosiaan piti pestä öljynvaihdon yhteydessä. Tietenkin jos käyttää niitä kaikkein halvempia öljyjä, eikä vaihda niitä tarpeeksi usein, niin jossain vaiheessa koneen ehkä joutuu pesemään, ellei se sitten hajoa sitä ennen.

    • API

      Itse olen aina huuhdellut koneen... Eli sen jälkeen kun vanhat öljyt ovat suurinpiirtein valuneet pois (tippoja saa vielä tulla, mutta ei virtaamalla), kaadan vähän uutta öljyä sisään, siis ennenkuin suljen tyhjennystulpan...

      Huuhteluun käytän öljyä vähän sen mukaan miten paljon siellä on karstaa... Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, että huuhtelua niinkauan kunnes ulostuleva öljy on läpinäkyvää... Mutta jos koneessa riittää karstaa vaikka sinne kaataisi öljyä ämpäritolkulla, niin tuskin sitä kannattaa tuhlata litraa enempää... Karstoittuneilla koneilla kannattaa ennemminkin lyhentää öljynvaihtoväliä...

      Polttoöljyn käyttöä vierastan, koska se on koneöljyyn verrattuna todella ohutta, se voi aiheuttaa metalli-metalli-kosketuksia koneen eriosissa, mikä taas aiheuttaisi todella nopeaa kulumista... Ja pienikin määrä polttoöljyä ohentaa koneöljyä melkoisesti... Pitäisi olla täysin varma, että koneessa ei käsittelyn jälkeen ole yhtään polttoöljyä...

      • Fireblade

        Moi

        Hmm, kaadat uutta oljyä koneeseen kunnes öljypohjasta tulee kirkasta? Näin sen ymmärsin. Haittaa siitä ei ole....mutta onko siitä sanottavaa hyötyäkään jos lasket pari desiä tai puoli litraa öljyä koneesta läpi. En osaa sanoa.
        Käytätkös muuten huuhteluun jotain halvempaa laatua vai lotraatkos täyssynteettistä jäteastiaan...?


      • API
        Fireblade kirjoitti:

        Moi

        Hmm, kaadat uutta oljyä koneeseen kunnes öljypohjasta tulee kirkasta? Näin sen ymmärsin. Haittaa siitä ei ole....mutta onko siitä sanottavaa hyötyäkään jos lasket pari desiä tai puoli litraa öljyä koneesta läpi. En osaa sanoa.
        Käytätkös muuten huuhteluun jotain halvempaa laatua vai lotraatkos täyssynteettistä jäteastiaan...?

        No onhan siitä ainakin sen verran hyötyä, että öljy pysyy pitempään kirkkaana... On toki myönnettävä, ettei ainakaan minun tietooni ole tullut mitään tutkimuksia, jotka tietäisivät sanoa asiasta juuta taikka jaata... Saattaa olla, että sillä on enemmänkin psykologista vaikutusta kuin mitään muuta... Vaan eipä siinä paljoa köyhdykään...

        "Käytätkös muuten huuhteluun jotain halvempaa laatua vai lotraatkos täyssynteettistä jäteastiaan...?"

        Toistaiseksi koneet ovat olleet sellaisia, että ei niihin ole viitsinyt mitään täyssynteettisiä haaskata muutenkaan... Joten en ole edes tuota pohtinutkaan... Luulempa, että jos minulla olisi niin hyviä koneita, että niihin täyssynteettistä käyttäisin, niin silloin tuskin tarvitsisi edes käyttää paria desiä enempää, joten tuskimpa vaivautuisin hankkimaan mitään toista laatua ihan pelkästään "huuhteluöljyksi"...

        Toisaalta jos tallin nurkassa olisi jo valmiiksi joku purkki jotain halvempaa... Täytyy myöntää, että en ole ollenkaan miettinyt sitä... Ehkäpä voisin käyttää halvempaa...


      • Fireblade
        API kirjoitti:

        No onhan siitä ainakin sen verran hyötyä, että öljy pysyy pitempään kirkkaana... On toki myönnettävä, ettei ainakaan minun tietooni ole tullut mitään tutkimuksia, jotka tietäisivät sanoa asiasta juuta taikka jaata... Saattaa olla, että sillä on enemmänkin psykologista vaikutusta kuin mitään muuta... Vaan eipä siinä paljoa köyhdykään...

        "Käytätkös muuten huuhteluun jotain halvempaa laatua vai lotraatkos täyssynteettistä jäteastiaan...?"

        Toistaiseksi koneet ovat olleet sellaisia, että ei niihin ole viitsinyt mitään täyssynteettisiä haaskata muutenkaan... Joten en ole edes tuota pohtinutkaan... Luulempa, että jos minulla olisi niin hyviä koneita, että niihin täyssynteettistä käyttäisin, niin silloin tuskin tarvitsisi edes käyttää paria desiä enempää, joten tuskimpa vaivautuisin hankkimaan mitään toista laatua ihan pelkästään "huuhteluöljyksi"...

        Toisaalta jos tallin nurkassa olisi jo valmiiksi joku purkki jotain halvempaa... Täytyy myöntää, että en ole ollenkaan miettinyt sitä... Ehkäpä voisin käyttää halvempaa...

        Moi

        Serkkuni Pohojammaalta teki Volvo Amatzoniin öljynvaihdon perinpohjalaisittain joskus reilu 10 vuotta sitten.

        Moottori kyseisessä laitteessa oli turboahdettu B20 kone, jossa iso öljynlauhdutin ja isompi öljypohja. Öljytilavuus oli muistaakseni 7 litraa.

        Operaraatio öljynvaihto:

        - Kone lämpimäksi

        - Öljyt ulos. Tuli muistaakseni noin 5-6 litraa.

        - Farmiöljytankista (10W-30 Universal) mineraalia koneeseen noin 4-5 litraa niin, että mittatikun alaraja ylittyi juuri ja juuri.

        - Kone taas lämpimäksi hiljaa ajelemalla.

        - Öljyt ulos ja suodatin irti.

        - Uudet öljyt ja suodatin. Mobil 1 5W-50 litkua meni sitten se noin 6 litraa.

        - Kovaa ajoa ja operaatio uusiksi noin 5 tuhannen kilsan päästä....tai aikaisemmin...

        Perusteluna oli, että koneeseen jää aina vanhaa öljyä....turbo, lauhdutin suun muut kolot koneessa...

        Meikäläinen ihmetteli touhua huuli pyöreenä.

        P.S. Nykyään äijä ajelee firman Volkkari Passatilla eikä välitä paskaakaan mistään öljynvaihdoista...LongLife....


      • Jussi

        Jos öljyt laskee pois koneen juuri käytyä niin voidaan olettaa että lika öljyssä on jakaantunut tasaisesti. Jos laskemmme öljyn pois siten että koneeseen jää 5% öljystä niin silloin jää myös 5% liastakin. Jos taas huuhdomme koneen niin että kaikki vanha öljy tulee pois niin silloin tämä sama likamäärähän on joka tapauksessa kun on ajettu 5% öljynvaihtovälistä. Siis turhaa huuhtelu on touhua. Mieluummin vaihtaa himpun verran aikaisemmin niin pääsee samaan keskimääräiseen öljyn likamäärään.


      • API
        Jussi kirjoitti:

        Jos öljyt laskee pois koneen juuri käytyä niin voidaan olettaa että lika öljyssä on jakaantunut tasaisesti. Jos laskemmme öljyn pois siten että koneeseen jää 5% öljystä niin silloin jää myös 5% liastakin. Jos taas huuhdomme koneen niin että kaikki vanha öljy tulee pois niin silloin tämä sama likamäärähän on joka tapauksessa kun on ajettu 5% öljynvaihtovälistä. Siis turhaa huuhtelu on touhua. Mieluummin vaihtaa himpun verran aikaisemmin niin pääsee samaan keskimääräiseen öljyn likamäärään.

        Olet tavallaan oikeassa... Mutta toisaalta, on varmaa, että huuhtelu puhdistaa konetta. Se poistuvan lian määrä tosin saattaa olla melko merkityksetön...

        Mutta on myös huomioitava, että ensinnäkin, kun olet jo laskenut öljyt pois autostasi, ja tulppa on edelleen auki, ehkäpä koneesta vielä tippuu vähän öljyä... Öljy kannut ovat siinä lähettyvillä jne... Valinta on sinun, joko kaadat vähäisen määrän öljyä koneesta läpi ennenkuin suljet tulpan, tai sitten et... Mutta mikään suuri operaatio se ei ole.

        Jos tuosta ei ole mitään suurempaa vaivaa, niin eipä ole kauheita kustannuksiakaan... Hyllystäni löytämäni hieman vanhentunut luettelo (2002) kertoo, että joku myi tuolloin koneöljyä 30 e/ ämpäri (20 litraa), eli 1,5 e / litra, tai 8,90 mk.

        Jos öljy on muutenkin melko kirkasta, eikä koneeseen vielä ole ehtinyt kertyä suurempia karsta määriä, niin pari desiä voi hyvinkin riittää (1,70 mk)...

        Mutta vaikka öljy maksaisi 60 e / ämpäri, eli 3 e/litra, niin eipä tuokaan vielä paljon ole... 17,90 mk. Ja tuon "parin desin" hinnaksi tulisi noin 3,60 ihan kotoisina suomen markkoina...

        Ts. tarvittavasta öljyn määrästä, eli oikeastaan koneen puhtaudesta riippuen ja toisaalta myös öljyn hinnasta riippuen operaation hintahaarukka olisi jotain 2-20 markkaa. Tai 0,30-3,00 euroa...

        Kannattaako vaiko ei... En tiedä, mutta eipä tuosta mitään haittaakaan...

        "Mieluummin vaihtaa himpun verran aikaisemmin niin pääsee samaan keskimääräiseen öljyn likamäärään."

        Mutta kokemuksesta voin sanoa, ja hieman häpeillen tunnustaakin, että tuo hieman aikaistettu öljynvaihto on kuitenkin melkoista utopiaa... Ennemminkin tahtovat nuo välit venyä vähän ylipitkiksi...


    • Jamppa

      ainakin käyttämästä sillä löpöllä, leikkaa iloisesti. En muutenkaan tunkis koneeseen kun sitä jää kuitenkin enemmän tai vähemmän kiertoon.

    • Reka

      Kerta kaikkiaan täyttä huuhaata koko homma. Nykyiset öljyt pitävät moottorin puhtaana. Öljyt ja suodatin tulee luonnollisesti vaihtaa ajallaan, tai hieman ennen.

      Polttoöljy on polttoaine eikä voiteluaine. Sitä ei missään tapauksessa kuulu kaataa moottoriin.

      • Fireblade

        Moi

        Jep, ennen pestiin osat "naftalla" Polttoöljyllä en pesis muuta kuin naapurin kissan...hups....siis varsinkaan koneen käydessä en kaatais polttoainetta voiteluaineen joukkoon.


      • kone
        Fireblade kirjoitti:

        Moi

        Jep, ennen pestiin osat "naftalla" Polttoöljyllä en pesis muuta kuin naapurin kissan...hups....siis varsinkaan koneen käydessä en kaatais polttoainetta voiteluaineen joukkoon.

        puhdistuu täydellisesti, eli sitä polttoainetankkiin noin 500g ja sen jälkeen kovaa ajoa!


      • jas
        kone kirjoitti:

        puhdistuu täydellisesti, eli sitä polttoainetankkiin noin 500g ja sen jälkeen kovaa ajoa!

        vaan tehkö näin, toivottavasti kukaan ei ota tämän paskiaisen juttuja todesta.


    • et voi olla tosissas

      Voit sanoa hyvästit sille moottorille. sehän on selvä, että kone hajoaa, tai kärsii ainakin enemmän, kuin 500 000km ajosta.

      Ei mitään "pesuja". Mobil 1 koneeseen, ja menoksi. Öljy on viimeisin asia, missä kannattaa säästää.

    • mmi

      markkinoilla valmiita pesuöljyjä, sellaista ohutta litkua. Joskus näitä pesuja joudutaan tekemään uudehkoihin autoihinkin, etupäässä hydraulinostimien takia.
      Ite olen ja kokeillut, mutta en huomannut mitään sanottavampaa hyötyä koko operaatiosta, lopulta jouduin purkamaan koneen ja puhdistamaan sen.

    • Tomppe

      Ei kannata, menee tiivisteet.
      Ajaa vain tosi kuumaksi koneen ja laskee vanhat öljyt pois suodattimineen ja antaa tosiaan valua kaiken pois, tunkkiakin voi käyttää apuna (kallistelee sitä autoa) sielä on aina sellasia kohtia mihin jää öljyä.

      • Masa

        Ei sitä moottoria erityisesti tosi kuumaksi tarvitse ajaa ennen öljynvaihtoa. Voi ne öljyt vaihtaa vaikka kylmänä. Tällöin voi saada enemmän vanhaa öljyä ulos, koska öljyllä on ollut aikaa valua yläkerrasta alas. Tyhjennys voi kestää hieman kauemmin kuin kuumalla öljyllä, mutta tämä on marginaalinen haitta. Ei sitä uutta öljyäkään tarvitse lämmittää, kyllä se ulos kannusta valuu. Etkä polta näppejäsikään, kun öljy on kylmää.


      • Fireblade
        Masa kirjoitti:

        Ei sitä moottoria erityisesti tosi kuumaksi tarvitse ajaa ennen öljynvaihtoa. Voi ne öljyt vaihtaa vaikka kylmänä. Tällöin voi saada enemmän vanhaa öljyä ulos, koska öljyllä on ollut aikaa valua yläkerrasta alas. Tyhjennys voi kestää hieman kauemmin kuin kuumalla öljyllä, mutta tämä on marginaalinen haitta. Ei sitä uutta öljyäkään tarvitse lämmittää, kyllä se ulos kannusta valuu. Etkä polta näppejäsikään, kun öljy on kylmää.

        Moi

        Miksiköhän ne vanhat öljyt kannattaa vaihtaa koneen ollessa normaalilämpöinen? Mietipä sitä.
        Tee vaikka aiheesta hakuja....saatat yllättyä.

        Moottoriöljyt kannattaa vaihtaa nimenomaan moottorin ollessa lämmin!


      • Masa
        Fireblade kirjoitti:

        Moi

        Miksiköhän ne vanhat öljyt kannattaa vaihtaa koneen ollessa normaalilämpöinen? Mietipä sitä.
        Tee vaikka aiheesta hakuja....saatat yllättyä.

        Moottoriöljyt kannattaa vaihtaa nimenomaan moottorin ollessa lämmin!

        Kirjallisuudessa olleen tiedon perusteella öljyn voi aivan hyvin vaihtaa kylmänäkin. Käytännössähän öljy harvoin on kylmää, koska useimmat meistä joutuvat ajamaan jonnekin vaihtamaan tai vaihdattamaan öljyn.

        Käsitys, että öljyn pitäisi olla kuumaa, johtuu varmaankin siitä omakohtaisesta kokemuksesta, että kuuma öljy juoksee iloisesti koneesta. Näin se tekee, mutta ei kylmä öljykään koneeseen jää, kyllä se ulos valuu.

        Itse asiassa kylmää öljyä voi saada moottorista enemmän ulos, koska sillä on ollut riittävästi aikaa valua öljypohjaan. Vahva pointti.

        Ainoa seikka, mikä varsinaisesti puoltaa öljyn vaihtamista kuumana, on se, etteivät epäpuhtaudet ole ehtineet laskeutua pohjalle. Tämä ei kuitenkaan tapahdu silmänräpäyksessä. Ei kylmä öljy kirkasta ole, kun se lasketaan koneesta. Ja jos auto (esim. harraste-) on seissyt pitkään, niin kyllä minä silloinkin vaihtaisin öljyt ennen käynnistystä.

        Sitten oli vielä tuo työturvallisuuspointti: kylmä öljy ei polta valuessaan hihaan.

        Näillä perusteilla sanon, että öljyn kuumuus ei ole ns. kriittinen menestystekijä.


      • Fireblade
        Masa kirjoitti:

        Kirjallisuudessa olleen tiedon perusteella öljyn voi aivan hyvin vaihtaa kylmänäkin. Käytännössähän öljy harvoin on kylmää, koska useimmat meistä joutuvat ajamaan jonnekin vaihtamaan tai vaihdattamaan öljyn.

        Käsitys, että öljyn pitäisi olla kuumaa, johtuu varmaankin siitä omakohtaisesta kokemuksesta, että kuuma öljy juoksee iloisesti koneesta. Näin se tekee, mutta ei kylmä öljykään koneeseen jää, kyllä se ulos valuu.

        Itse asiassa kylmää öljyä voi saada moottorista enemmän ulos, koska sillä on ollut riittävästi aikaa valua öljypohjaan. Vahva pointti.

        Ainoa seikka, mikä varsinaisesti puoltaa öljyn vaihtamista kuumana, on se, etteivät epäpuhtaudet ole ehtineet laskeutua pohjalle. Tämä ei kuitenkaan tapahdu silmänräpäyksessä. Ei kylmä öljy kirkasta ole, kun se lasketaan koneesta. Ja jos auto (esim. harraste-) on seissyt pitkään, niin kyllä minä silloinkin vaihtaisin öljyt ennen käynnistystä.

        Sitten oli vielä tuo työturvallisuuspointti: kylmä öljy ei polta valuessaan hihaan.

        Näillä perusteilla sanon, että öljyn kuumuus ei ole ns. kriittinen menestystekijä.

        Moi

        Jokainen tulee uskollaan autuaaksi.

        Itse kyllä ajan koneen aina käyntilämpöiseksi ja annan öljyn valua koneesta riittävän kauan(suhteellinen käsite). Näin varmistan, että juuri epäpuhtaudet ovat tasaisesti öljyssä (ne epäpuhtaudet, mitkä öljy pystyy sitomaan).

        Jep, kyllähän ne kylmänäkin ulos tulee....tosin 20W-50 öljyt on aikas tervaa jo pikkupakkasilla.

        Hmm, vaihdankos siis kesäauton paksut öljyt säilytysöljyihin syksyllä tossa pihalla ihan vaan kylmänä? Kyllä se AlfaRomu ajetaan lämpöiseksi ja päästetään ne 20W-50 öölit lämpimänä astiaan....sitten vaan Halbaa 10W-30 mineraalia talvikaudeksi...keväällä sitten nekin lämpimäksi ja paksua tervaa kesäksi. Ja voit olla varma, että en vaihda keväällä öljyjä ennen ensi savuja koneesta...


      • Masa
        Fireblade kirjoitti:

        Moi

        Jokainen tulee uskollaan autuaaksi.

        Itse kyllä ajan koneen aina käyntilämpöiseksi ja annan öljyn valua koneesta riittävän kauan(suhteellinen käsite). Näin varmistan, että juuri epäpuhtaudet ovat tasaisesti öljyssä (ne epäpuhtaudet, mitkä öljy pystyy sitomaan).

        Jep, kyllähän ne kylmänäkin ulos tulee....tosin 20W-50 öljyt on aikas tervaa jo pikkupakkasilla.

        Hmm, vaihdankos siis kesäauton paksut öljyt säilytysöljyihin syksyllä tossa pihalla ihan vaan kylmänä? Kyllä se AlfaRomu ajetaan lämpöiseksi ja päästetään ne 20W-50 öölit lämpimänä astiaan....sitten vaan Halbaa 10W-30 mineraalia talvikaudeksi...keväällä sitten nekin lämpimäksi ja paksua tervaa kesäksi. Ja voit olla varma, että en vaihda keväällä öljyjä ennen ensi savuja koneesta...

        Hyvä Fireblade,

        Esitän tässä muutaman huomion kuvailemastasi öljynvaihdosta. Voidaan sitten miettiä sitä oikeaoppisuutta.

        a) Kesäauton 20W-50 öljyt. Kuullostaa aivan liian paksulta. Kuten itsekin totesit, se on aikamoista tervaa jo pikkupakkasilla. Hallaöitä on kesälläkin, ja silloinkaan, kun ei ole, ei aina olla kovin monta astetta plussalla. Ideaali öljy on sellainen, joka on mahdollisimman ohutta, mutta säilyttää vielä hydrodynaamisen voitelutilan. Se tuskin on Suomen kylmässä ilmastossa 20W-50, ellei moottori ole täysin finaalissa.

        b) Miksi ohuemmat 10W-30 öljyt talveksi? Paksumpi öljyhän paremmin pysyisi sylinterinseinämissä, laakerikauloissa jne.

        c) Miksi halvimmat mineraaliöljyt talveksi? Sellaisessa tuskin on parhaat korroosionsuoja-, happojen neutralointi- yms. ominaisuudet. Ja pieni osa siitä jää kuitenkin moottoriin. Arvaan, että syy ei ole tekninen vaan taloudellinen. Tässä kohtaa ketjua tavoiteltu tekninen perfektionismi pettää.


      • Fireblade
        Masa kirjoitti:

        Hyvä Fireblade,

        Esitän tässä muutaman huomion kuvailemastasi öljynvaihdosta. Voidaan sitten miettiä sitä oikeaoppisuutta.

        a) Kesäauton 20W-50 öljyt. Kuullostaa aivan liian paksulta. Kuten itsekin totesit, se on aikamoista tervaa jo pikkupakkasilla. Hallaöitä on kesälläkin, ja silloinkaan, kun ei ole, ei aina olla kovin monta astetta plussalla. Ideaali öljy on sellainen, joka on mahdollisimman ohutta, mutta säilyttää vielä hydrodynaamisen voitelutilan. Se tuskin on Suomen kylmässä ilmastossa 20W-50, ellei moottori ole täysin finaalissa.

        b) Miksi ohuemmat 10W-30 öljyt talveksi? Paksumpi öljyhän paremmin pysyisi sylinterinseinämissä, laakerikauloissa jne.

        c) Miksi halvimmat mineraaliöljyt talveksi? Sellaisessa tuskin on parhaat korroosionsuoja-, happojen neutralointi- yms. ominaisuudet. Ja pieni osa siitä jää kuitenkin moottoriin. Arvaan, että syy ei ole tekninen vaan taloudellinen. Tässä kohtaa ketjua tavoiteltu tekninen perfektionismi pettää.

        Moi

        Siinäpä se potilas. Vain kesäkäytössä. Konetta modifioitu seuraavasti:

        - Isommat kaasarit, 2 x 45mm tuplawebrut, alkuperäiset 40mm.

        - Peltisatsi ja 2,5 rööri.

        - Nokka-akseleissa hiukkasen enemmän nostoa ja piirun verran enemmän asteita.

        - Puristussuhdetta nostettu...

        Että sellanen tapaus.

        a) Jep, toi käy aika kuumana ja sitä kiusataan radallakin aina silloin tällöin. esim. 10W-40 öölit menee aika liruksi konetta kiusatessa. Tämän voi todeta öljynpainemittarista, joka "vaeltaa" tyhjäkäynnillä koneen ollessa kuuma. Niin, öljynpainemittarihan on tietysti tossa Alfassa vakiona....
        Siksipä öljyinä toi 20W-50.

        b) ja c) Syy on nimeonomaan taloudellinen. Tota 10W-30 litkua saa monta kannua käyttämämme 20W-50 öölin hinnalla...Toisaalta vois pistää säilytysöljyiksi 15W-40 halpamineraalit, joiden hinta on suunnilleen sama kuin noitten 10W-30 öljyjen. Joskus on pistettykin kun on tollasta 15W-40 halpista ollut sopivasti saatavilla. Sinänsä ihan hyvä huomio!

        "Tässä kohtaa ketjua tavoiteltu tekninen perfektionismi pettää. "

        Heh, näinkin sen voi ilmaista.

        Noilla "säilytysöljyillä" koneella ajetaan noin 10 kilometriä, joten ei se nyt konetta pahemmin vaurioita....hiljaa ja varovasti, kone lämpimäksi ja jäteastiaan.

        ....keväinen käynnistysoperaatio se vasta hauska onkin kun kone on öljytty palotilaa myöten. Siinä on moni ihmetellyt tervettä sinistä savua.....ja iltapäivällä ne kierrättää konetta 7500 r/min ja polttaa takapyörillä vanhoja talvirenkaita lukkoperällä...pimeetä porukkaa ovat!


    • Julli_xc

      Kaikkei tärkein on säännöllinen öljyn ja suodattimen vaihto.

      Jos on saatavilla halpaa öljyä voi tehdä esim. em. amazon öljynvaihdon. Mielestäni pelkkä öljyn koneen läpi kaataminen ei auta juuri mitään.

      Olen käyttänyt muutaman kerran STP Motor Flush -lisäainetta, joka lisätään lämpimään poistetaavaan öljyyn ja konetta käytetään n. vartti lisäaineistetulla öljyllä. En ole huomannut mitään vaikutusta esim. raklattavien venttiilin painimien toiminnassa. Aine ei siis tee ihmeitä eikä korjaa kulunutta moottoria, mutta säännölisesti käytettynä saattaa tehostaa öljynvaihdon vaikutusta.

      Koneellinen moottorin sisäpesu voisi olla poikaa enemmän ajatuille ja/tai öljyhuoltojen osalta laiminlyödyille moottoreille? ks. http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article40793.ece

      Tietäisi vain missä on noita laitteita...

    • wasdf

      Ensinnäkin on vaikea ymmärtää miksi moottoriöljyreiästä pitää kaataa jotain, mikä ei ole moottoriöljyä tai ei ole tarkoitettu käytettäväksi moottorin öljytilassa?

      Polttoöljyn viskoisteetti jo 40 *C on alle 4,5 mm2/s. Tavanomaisella 5w-40 moottoriöljyllä vastaava luku on n.70-80 mm2/s ja sadassa asteessakin vielä yli 10 mm2/s. Yksinkertaisesti sanottuna polttoöljy on aivan liian ohutta litkua: se ei muodosta kestävää nestekalvoa millekään voitelulle, puhumattakaan siitä että se ei alunperinkään ole tarkoitukseen sopiva voiteluaine.

      Polttoöljyn leimahduspiste n. 55 *C . Moottorin normaali käyntilämpö on ~90 *C. Hyvät chanssit että moottorisi syttyy palamaan, se ei kauaa tuhise kun on ilmiliekeissä. Moottoriöljyillä leimahduspiste on yleensä yli 190 *C.

      Ei ole mitään mieltä laittaa polttoöljyä moottoriöljyn tilalle, eikä etenkään käyttää konetta sen kanssa. Jotenkin voi vielä ymmärtää moottorinhuuhteluaineet (engine flush), mitkä ovat tilanteeseen tarkoitettuja --- eli jos välttämättä haluaa käyttää, niin käyttäisi sitten edes tarkoitukseen tehtyä ainetta ohjeiden mukaisesti.

      Paras keino kuitenkin on puolittaa öljyn- ja suodattimenvaihtoväli, mikäli on aihetta epäillä moottorin olevan epäpuhdas. Nykyajan öljyt ovat hyvin peseviä ja moottori pysyy puhtaana kun öljyt sekä suodattimen vaihtaa ajoissa.

    • 5115

      Miks ei voi laittaa polttoöljyä moottoriöljyn sekaan ja pestä sillä moottori, koska saman asian se ajaa kuin kaupanhyllyllä olevat tai vielä paremmin. Jos laittaa vaikka puoli litraa löpöä öljyn sekaan ja antaa koneen käydä vaikka kymmenen minuuttia ja sitten laskee öljyt pois, vaihtaa suodattimen ja laittaa vaikka halpis öljyt tilalle ja pyörittää taas koneen lämpöiseksi ja vaihtaa vielä kerran öljyt ja suodattimen.
      Tai sitten laskee öljyt pois kokonaan ja laittaa n. neljä litraa löpöä moottoriin ja ottaa tulpat pois ja pyörittää startilla jonkin aikaa ja laskee aineet pois ja vaihtaa taas suodattimen ja öljyt pari kertaa.

    • eurokukkaro

      Tehtiin 220tkm ajettuun dieseliin eka kerran tuollainen 5,90eur hintainen moottorin sisäpesu. Eli motoxin moottorin sisäpesu lientä öljyn sekaan ja sitten tyhjäkäyntiä 10min. Sen jälkeen annettiin
      öljyn valua huolella ulos koska oli aikaa kun samalla laitettiin jarruja. Öljy sai valua noin 1,5h. Sitten pistettiin shellin helixit sisään ja uus suodatin. Nyt on reilu 500km ajettu tuosta ja uusi öljy ei ole mustunut samaan malliin kun aiemmin öljynvaihdon jälkeen. Että luultavasti se jotain paskaa huuhtoi tuolta koneesta. Hyödystä en osaa sanoa juuta en jaata. Tulipahan kumminkin tehtyä kun noilla shellin öljyllä on tarkoitus ajaa täysi huoltoväli eli 15tkm/vuosi.

    • rsg4ty4y45

      Itse tein tuollaisen sisäpesun Valvolinen aineella 19v/290tkm ajettuun autoon ja suurin ero oli just että öljyt pysyi kirkkaina huomattavasti kauemmin. Ennen öljyt olivat mustia kuukaudessa, nyt kesti 3-4kk ennen kuin olivat mustia.

      Tämä tietenkin parantaa voitelua, ei likainen öljy mitenkään voitele yhtä hyvin kuin puhdas. Lisäksi öljyllä tietty "kapasiteetti" kuinka paljon epäpuhtauksia pystyy sitomaan itseensä, jos öljykanavat likaisia niin öljyn käyttöikä tietenkin lyhenee kun tämä liansitomiskapasiteetti täyttyy aiemmin.

      Puhdistamalla öljykanavat vanhemmassa/enemmän ajetussa autossa varmistaa hyvän voitelun ja sen että öljy toimii hyvin koko vaihtovälin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe