Mietin joskus aikoinani valokuvaustouhuja vakavammin aloitellessani, että mahtaakohan pitää paikkansa se väite, että filmi kannattaa säilyttää jääkaapissa. Pääosin tietysti tarkoitettiin valottamattoman filmin säilytystä. Kuinkahan mahtaa olla valotetun filmirullan kanssa. Olen tehnyt sellaisen kokeen, että valotin joitakin diaruutuja (Kodak Ektachrome) Canon Ftb -kameralla ja suljin filmin purkissaan jääkaappiin toukokuussa 1975. Toki jääkaappia on tietysti aika ajoin sulatettu, mutta kylmässä ja pimeässä on filmi saanut olla. Kehitysprosessi on muistaakseni E-4 (vai E-6?), joka kyllä löytyy purkin kyljestä. Ajattelin viedä filmin kehitykseen kun tule 40 vuotta täyteen vajaan kolmen vuoden päästä.
Mitä veikkaatte - mahtaakohan enää tulla minkäänlaisia kuvia.
Filmin vanheneminen
Kärsivällinen
2
557
Vastaukset
- Kokeile!
Pakastimessa säilyy, ainakin mustavalkoinen esim tri-X.
Parikymmentä vuotta pakastimessa ollutta Ektachrome 200 olen kokeillut, hyvin toimi. Kylläki kuvasin parissa päivässä ja heti kehitykeen. - kondensaatiovesi
Kun filmi laitetaan huoneenlämmöstä pakastimeen ja takaisin, eikö tässä tule mitään kondensaatiovesiongelmia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 951660
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151531- 1361422
- 981420
- 761326
- 1181195
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2651075- 691001
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18965- 37947