Helsingin yliopisto pohjoismaiset kielet varasija

Ruåtsi

Olisiko kenelläkään muistikuvaa millaisilta varasijoilta pohjoismaisia kieliä on viime vuosina päässyt opiskelemaan?

Tilastoja heillä itsellään ei kuulemma ole.

14

699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • floggiss

      Noissa on vuosittain niin kovia eroja, että vaikea sanoa mitään. Joinain vuosina otetaan varasijoilta kymmenenkin, joskus taas varasijoille ei aseteta ketään. Tuonne ruotsi toisena kotimaisena kielenä -linjalle kun otetaan suunnilleen 45-50, niin realistisesti ajatellen tuskinpa kauheasti yli 10. varasijalta enää valitaan. Toki numerot elävät ja vuosittaiset erot saattavat olla tosi isoja.

      Onhan tuolta linjalta tarjottu jo paikkaa 1. ja 2. varasijalla oleville, että mahdollisuuksia sisäänpääsemiseen on vielä :) Nettisivuilla kuitenkin luki, että varasijoille asetettiin 38, että tuskin ihan kaikille paikkaa tarjotaan kuitenkaan.

      • Ruåtsi

        Kiitos vastauksesta :D

        Olen yrittänyt nuohota netistä jonkinlaisia tilastoja, ja kuulemma viime ja toissa vuonna kumpanakin pääsi sisään varasijalta kuusi, jonain sitä edellisenä vuonna kymmenen. Itse olen varasijalla viisi, joten käytännössä nämä "tilastot" ovat puolellani, mutta kuten sanoit, näistä ei ikinä tiedä : (
        Lisäksi samalla varasijalla on kaksi muuta henkilöä, joten tiedä sitten kuinka pahasti tuo vaikuttaa asiaan.


      • floggisss
        Ruåtsi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta :D

        Olen yrittänyt nuohota netistä jonkinlaisia tilastoja, ja kuulemma viime ja toissa vuonna kumpanakin pääsi sisään varasijalta kuusi, jonain sitä edellisenä vuonna kymmenen. Itse olen varasijalla viisi, joten käytännössä nämä "tilastot" ovat puolellani, mutta kuten sanoit, näistä ei ikinä tiedä : (
        Lisäksi samalla varasijalla on kaksi muuta henkilöä, joten tiedä sitten kuinka pahasti tuo vaikuttaa asiaan.

        On kyllä tosi jännät paikat sinulla! Tosiaan kun olet varasijalla viisi kahden muun kanssa, ei auta että viisi tai kuusi kieltäytyy paikasta vaan pitää olla vähintään se seitsemän "vapaata" paikkaa, että voidaan kaikille kolmelle 5. varasijalla oleville tarjota paikkaa. Peukut vaan pystyyn että tuonne linjalle päässeet valitsisivat jotain muita koulutuslinjoja :) Ihan hyvät mahdollisuudet tuossa on päästä, mutta jännitys on varmasti kova ja tietenkin esim. asunnon hankkiminen (jos tarpeellista) voi olla hankalaa siinä vaiheessa, kun saa viimein tiedon siitä opiskelupaikasta.


      • Ruåtsi
        floggisss kirjoitti:

        On kyllä tosi jännät paikat sinulla! Tosiaan kun olet varasijalla viisi kahden muun kanssa, ei auta että viisi tai kuusi kieltäytyy paikasta vaan pitää olla vähintään se seitsemän "vapaata" paikkaa, että voidaan kaikille kolmelle 5. varasijalla oleville tarjota paikkaa. Peukut vaan pystyyn että tuonne linjalle päässeet valitsisivat jotain muita koulutuslinjoja :) Ihan hyvät mahdollisuudet tuossa on päästä, mutta jännitys on varmasti kova ja tietenkin esim. asunnon hankkiminen (jos tarpeellista) voi olla hankalaa siinä vaiheessa, kun saa viimein tiedon siitä opiskelupaikasta.

        Jep... harmittaa kyllä jos en viidenneltä sijalta pääse. En tiedä miten viime vuosina on ollut, vain kuullut että kuudennelta sijalta on päässyt sisälle, mutten tiedä montako ihmistä kullakin sijalla on sitten ollut.
        Sormet ristiin, ja kiitos peukuista :D


    • Optimisti saa pettyä

      Mitä enemmän uskot omiin mahdollisuuksiisi päästä sisään varasijalta, sitä suurempi isku se sitten on, jos et pääsekään. Jos olisit fiksu, niin nimenomaan ET metsästäisi tilastoja etkä muiden hakijoiden muistikuvia.

      • Ruåtsi

        Joo no jos jotakin en ole, niin optimistinen. Mulla oli oletuksena se etten pääse koetta läpi, ja kun tuli tieto että olen varasijalla, niin epäilin että olen 35/38.

        Että älä pelkää, en minä usko sisälle pääseväni, ja noista kuudensista ja mistä lie sijoista nyt ei ikinä tiedä, kun aina kuitenkin yksittäiset ihmiset ja heidän valintansa kyseessä.
        Asenne on sellainen että paikka tulee tai on tulematta, mutta kyllä tämän jatkuva odotus muutaman kuukauden ajan on aika ikävää hommaa.


    • floggisss

      Onhan se tietty niinkin, että ei pitäisi liikaa tuudittautua tuohon varasijaan. Itsellänikin on kokemusta varasijalla olemisesta. Kaksi vuotta sitten hain lukemaan englantia ja olihan se pettymys aivan hirveä, kun yliopistohakuun tuli se teksti keskellä yötä, että olen varasijalla (sieltä kun ei edes näe sijoituksia). Kirjekin tuli seuraavana päivänä ja siellä komeili pistesaldo ja varasija: olin varasijalla 2. ja jäänyt alle 1 pisteen päähän alarajasta. Kävin selostusvastaanotolla ja siellä sain loistavia vinkkejä seuraava vuotta ajatellen! Paras oli, kun yksi maikka vielä sanoi siihen esseen lopuksi, että "nähdään sitten viimeistään ensi vuonna tunneilla". Se piristi siinä tilanteessa aivan hurjasti :) Tuonne enkkuun ei tuona(kaan) vuonna otettu ketään varasijoilta, joten kehittelin muuta tekemistä. Suoritin toisen korkeakoulututkinnon loppuun, tein töitä, olin avoimessa yliopistossa ja tietenkin pänttäsin keväällä kahta kauheammin kokeisiin. Seuraavana keväänä pääsinkin sitten sisään todella kovilla pisteillä :)

      Vaikka ei kannata täysin toivoaan menettää, niin on kyllä hyvä miettiä syksyksi jotain vaihtoehtoja vielä. Esim. avoin yliopisto, erilaiset kansanopistot tai sitten vaikka katsella jotain duunia itselleen syksyksi. Tuonne enkkuun valittiin 15, joista n. puolet pääsi ekalla sisään ja puolet hakivat 2-4 kertaa sinä vuonna kun itse pääsin. Osa oli viettänyt välivuotensa töissä, osa avoimessa omassa kotikaupungissaan ja yksi oli ollut vuoden kansanopistossa. Vaihtoehtoja löytyy myös siis silloin, mikäli arpa ei tänä vuonna ole armollinen.

    • floggis

      Nyt paikkoja tarjottu jo neljälle eli hyvältä näyttää :))

      • Ruåtsi

        Musta on ihanaa kun palaat tänne kannustamaan mua :DD

        Ja jep, tajusin tuon itse vasta puolen yön jälkeen ja nyt jännitän sitten ihan hirveästi. Täytyy todella toivoa että vielä parille vapautuu paikka, oivoi, oijoi.


      • floggis
        Ruåtsi kirjoitti:

        Musta on ihanaa kun palaat tänne kannustamaan mua :DD

        Ja jep, tajusin tuon itse vasta puolen yön jälkeen ja nyt jännitän sitten ihan hirveästi. Täytyy todella toivoa että vielä parille vapautuu paikka, oivoi, oijoi.

        Onnittelut sinulle, näyttää siltä, että paikkaa on sinullekin tarjottu :)


      • Ruåtsi
        floggis kirjoitti:

        Onnittelut sinulle, näyttää siltä, että paikkaa on sinullekin tarjottu :)

        Jeps, juuri äsken itsekin hoksasin ::D

        Kiitos paljon, pitänee odotella että uutinen uppoaa kalloon :D


    • jokuuuuuuuuuu

      Hei tietääkö kukaan onko noi "Pohjoismaiset kielet" suunnattu myös B-ruotsia opiskelleille? :O

      • kaikki on mahdollist

        Esim. Helsingissä on Pohjoismaisiin kieliin kaksi linjaa: ruotsi äidinkielenä ja ruotsi toisena kielenä. Riippuu tietenkin ihan omista taidoistasi, että pärjäätkö B-ruotsilla vai et, mutta hakea/yrittää voit toki :) Esim. HY:n viime vuoden pääsykoe http://www.helsinki.fi/hum/opiskelijavalinnat/kysymykset/2012/NPO.pdf


    • jokuuuuuuuuuu

      Joo ku mietin et oon kuiteski hyvä B-ruotsis ja sillee ja oon ollu aina tosi kiinnostunut siitä. Mutta sitten mietityttää ku toi pääsykoekielioppikirja on osoittaunut paikoitellen aika hankalaks ja rankaks. :O Sen sijaan "lukukirja" on ollut ihan helppo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1925
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      51
      1853
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1383
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe