amk + työkokemuskuukausien laskeminen..

nokuentiiä

Hei,

Sain opiskelupaikan ammattikorkeasta ja pitäisi laskea työkokemuskuukaudet..
En muista tarkalleen mitä laitoin amk-haussa hakulomakkeeseen ja stressaankin nyt siitä, että jos nyt laittamani kuukausien määrä ei olekkaan sama..
Lisäksi työtodistuksissani ei mainita tuntimääriä vaan pelkästää työssäolo aika, joten miten ihmeessä voin muistaa tekemäni työtunnit? tai miten amk selvittää montako tuntia ole kussakin työpaikassa tehnyt?

Eli kuinka tarkkoja nuo työkokemus tunnit/kuukaudet pitää olla? Tapahtuuko jotain kamalaa jos en olekkaan laskenut tarkalleen oikein? :D

Help!

10

5572

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinse on

Ei siihen työtunteja tarvitsekaan. Jos työtodistus on ns. normi, niin oletus on et työ on ollut kokopäivätyö ja siitä kertyy 2kk=1p. Jos todistuksissa on maninta et kyse on osapäivätyöstä, niin silloin olisi kyllä hyvä olla näkyvissä siinä todistuksessa et kuinka osapäivästä. On meinaan aiva eri asia et onko ollut vaikka pyhäkoulun opena sunnutaisin yhteensä 3h per kerta vai onko kyse työstä, jota on ollut vaikka 4h per pvä. Työkkärin työharjoitteluita tai harjotteluita ei lasketa työkokemukseksi.
      Amk voi selvittää asiaa esim. ottamalla yhteyttä työnantajaan.
      Kyll'ä ne melko tarkkaan täytyy olla, koska joka kuukausi kerryttää pisteitä ja myös muita opiskelijoita voi olla samoissa pisteissä kuin sinä ja jos pistees alenee oman mokasi vuoksi, niin silloin joku voi pyyhältää sun ohi ja jäätkin ilman koulu paikkaa.

• lollero

Kaikilla aloilla työkokemuksesta ei saa pisteitä, katso alakohtaiset valintaperusteet. Pisteitä laskettaessa otetaan huomioon vain työkokemus, joka on kertynyt hakuajan päättymiseen mennessä vähintään 16-vuotiaana. Työkokemus voi olla miltä tahansa alalta. Sen ei tarvitse olla yhtäjaksoista eikä saman työnantajan palveluksessa hankittua. Varusmiespalvelus/siviilipalvelus luetaan työkokemukseksi. Työkokemukseksi ei lueta työharjoittelua eikä työssä oppimista, jos ne sisältyvät haussa käytettyyn tutkintoon.

Merkitse hakulomakkeeseen työkokemuksen määrä täysinä kuukausina. Osa-aikatyö muutetaan kokoaikatyötä vastaavaksi siten, että 150 tuntia tai 20 täysimittaista työpäivää (vähintään 7 tuntia päivää kohti) vastaa yhtä kuukautta.

Työkokemuksen määrä on pystyttävä osoittamaan työtodistuksin, jotka tarkistetaan valituiksi tulleilta. Ammattikorkeakoulu voi purkaa valinnan, mikäli työtodistuksia ei toimiteta ammattikorkeakoulun ilmoittamassa määräajassa tai hakija on antanut työkokemuksestaan virheellisiä tietoja.

Yrittäjänä toimimisesta hakijan tulee toimittaa dokumentti, joka osoittaa, että hakija on tai on ollut YEL (yrittäjäeläkevakuutus) tai MYEL (viljelijöiden, metsätilallisten, kalastajien ja poronhoitajien sekä heidän perheenjäsentensä työeläkevakuutus) -vakuutettu.

http://www.jamk.fi/koulutus/hakeminen/nuortenyhteishaunaikataulu/valintaperusteet#Työkokemus

• Hakija

Hei,
        mites tämä menee jos kuukausi on vajaana täysipäiväistä työtä esim. aikajakso 19.10.10 - 11.6.11... Pyöristetäänkö vajaat kuukaudet vai lasketaanko päivät?' Itselläni vielä se kesäkuun pätkä meni sillä tavalla että keikkaluonteisesti ajalla 1.-11.6. en ollut kaikkina päivinä työssä? Itselläni nyt kyse Ylempi amk-tutkintoon hakemisesta johon vaaditaan 36 kk tutkinnon jälkeistä työkokemusta. Minulla on siis 2 rupeamaa (yhteensä yli 36 kk työtä) mutta siis välissä työttömyysjakso.
        Kiva jos joku voisi opastaa. Vastauksesta etukäteen kiittäen.

• lollero1

Oikaisen sen verran, että työkokemus pitää olla hankittuna vähintään 18 vuotiaana. Varusmiespalvelusta ei lueta työkokemukseksi kaikilla aloilla.

• joooooooooooioo

No oisit voinut sanoa et luetaan kaikilla aloilla paitsi rakennusmestarin koulutusohjelmassa jossa PITÄÄ olla raksan työkokemusta...

• nokuentiiä2

Olen kyllä tietoinen noista, mutta joissakin työpaikoissa olen tehnyt sekä osa- että täyspäiväisesti töitä eikä minulla ole niistä kuin yksi työtodistus (per työpaikka)..

Yhdessäkään työtodistuksessani ei ole mainintaa osa-aikatyöstä, eli voinko tällöin laskea kuukaudet täyspäiväisen työn mukaan?

• jepsjeps1

Kyllä voit laskea täysipäiväisen mukaan silloin :)

• AMK10

Pääsitkö sinne kouluun silti vai miten loppupeleissä kävi työkokemuspisteiden kanssa?:)

• confused2

Pääsin sisään opiskelemaan tietotekniikkaa. Kirjeessä käskettiin antamaan työtodistukset. Muistaakseni hakiessa tradenomilinjalle työkokemusta ei kysytty tai en ainakaan työkokemuksestani mitään tietoja antanut. Eli kysymys on seuraava, lähettääkö nuo koulut tuon saman kirjeen kaikille eri alan opiskelijoille eli tradenomilinjan opiskelijoiden ei tarvitse lähettää kopioita työtodistuksista. Sekoilenko ihan turhaan? Kiitos

• opiskelija

Itse päästessäni opiskelemaan tradenomiopintoja reilu vuosi sitten, niin joudun lähettämään kaikki tarvittavat dokumentit joista työkuukausien määrä oli todennettavissa. Omalla kohdallani työkokemusta oli kertynyt jo yli 10-vuotta, vaikka olen alle kolmekymppinen. Niin ja työkokemuksen piti olla liiketalouden alalta. Itse olin tehnyt varastohommia opiskeluja ennen, mutta ne hyäksyttiin työkokemukseksi, koska logistiikka kuuluu liiketalouden opintoihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4799
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3165
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      207
      2655
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1565
    Aihe