Diesel-Passatin kulutus yllätti

passattilainen

Ostin viime talvena diesel-passatin. 2003 mallinen ja 74 kW pumppusuutinkoneella oleva sedan, mittarissa on lähemmäs 400 tkm.

Olen pitänyt kirjaa kaikista tankkauksista ja kilometreistä. Nyt 20 tkm ajon jälkeen kulutus on ollut alimmillaan 4,8 l sataselle yhden tankillisen aikana ja enimmillään 5,4 sataselle, mutta sen tankillisen aikana oli jonkin verran kärryn vetoa. Keskimääräinen kulutus on noin 5 litraa sataselle.

Ajosta noin 90% on matka-ajoa ja loput kaupunkia/kirkonkylää.

Ajotietokone näyttää suurin piirtein samoja lukemia, mutta olen aina laskenut mittarin kilometrien ja tankkauksien mukaan. Mittarivirhettä ei ole juurikaan, tuskin vaikuttaa paljoa.

Ihmeellinen vekotin, siinä mielessä, että noin paljon ajettu ja isokorinen auto kulkee noin vähällä. Kääntöpuolella on sitten suhteellisen isot huoltokulut, mutta eihän nämä kestävyydeltään ole mitään parhaita. Sen tiesin jo ostaessa.

Mitä olen katsonut kulutuskertomuksia saman kaliiberin autoista, niin järjestään kulutukset ovat olleet litran, jopa toista isompia. Vai pystyikö joku muu valmistaja yhtä naftiin kulututukseen 10 vuotta sitten?

7

1784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10cc

      Noin se on, sopivalla ajoprofiililla pääsee 5 litran kulutukseen. Ne joilla menee 6 litraa sanoisin yleisimmäksi syyksi että ajomatkat on lyhyehköjä esim säännöllinen työmatka 20-30km ei riittäne 5 litran kulutkseen mutta yli 60km niin jo pääsee.

      Miten niin huoltokulut korkeita? Minusta huollattaminen on kohtuuhintaista, tai ainakin samaa tasoa kuin muillakin autoilla. Tarkoitat ilmeisesti odotettavia korjauskustannuksia kun on noinkin paljon ajettu?

      • Muulloin ei onnaa

        Ja nopeudet maltillisia, väljässä liikenteessä sellaista 80 km/h kieppeillä, jolloin jää vauhdin pumppailut pois, eikä tarvitse ohitella.


      • taxitaxi
        Muulloin ei onnaa kirjoitti:

        Ja nopeudet maltillisia, väljässä liikenteessä sellaista 80 km/h kieppeillä, jolloin jää vauhdin pumppailut pois, eikä tarvitse ohitella.

        Mulla -99 1.9 TDI 110 hv ja ajotietokoneen mukaan alimmillaan 4.1 litraa satasella.
        Viikonloppuna puolitoista kuutiota polttopuita 400 km:n päähän, ei kuomua kärryssä, joten matala lasti. Ajotietokone näytti kuorman kanssa 4.9 ja paluumatkalla 4.8 tyhjällä kärryllä.
        Olen epäillyt ajotietokoneen olevan hieman optimistinen, tiedä häntä.
        Talvirenkailla, suksiboksilla ja täydellä kuormalla 5.2 kulutus.
        Joku viisas VV-mies väitti tämän koneen olevan se kaikkein taloudellisin.
        Mittarissa 393tkm.
        Ei taxi


      • Koneellinen
        taxitaxi kirjoitti:

        Mulla -99 1.9 TDI 110 hv ja ajotietokoneen mukaan alimmillaan 4.1 litraa satasella.
        Viikonloppuna puolitoista kuutiota polttopuita 400 km:n päähän, ei kuomua kärryssä, joten matala lasti. Ajotietokone näytti kuorman kanssa 4.9 ja paluumatkalla 4.8 tyhjällä kärryllä.
        Olen epäillyt ajotietokoneen olevan hieman optimistinen, tiedä häntä.
        Talvirenkailla, suksiboksilla ja täydellä kuormalla 5.2 kulutus.
        Joku viisas VV-mies väitti tämän koneen olevan se kaikkein taloudellisin.
        Mittarissa 393tkm.
        Ei taxi

        Ajoin Seat Ibiza ST 1,2 TSI DSG (Bensavehe!) 4,2l/100km alimmillaan. Useimmin 4,9l-5,1l/100km.


    • meän

      Passat -08 2.0tdi 140hp ajettu noin 100tkm. Kulutukset vaihtelee 4,7-5,7 litran välillä. Seka ajossa noin 5,2 luokkaa. Talvella vedin usein kärryä perässä jossa oli moottorikelkka kyydissä, ei kuitenkaan kuomua, ja iso suksiboksi katolla. Kulutus oli noin 5,6 litraa/100km kolme aikuista kyydissä ja tavaraa reilusti peräkontissa. Pääsääntöisesti tornion ja kolarin välillä.

    • yllätti positiivis..

      Itselläni Passat Variant TDI 2,0 CR DSG vm. 2010. Nyt kesällä pitkäaikaisessa seurannassa tankkauksista mitattuna kulutus 5,02l/100km. Ajotietokone näyttää 4,9l/100km. Ajoprofiili on noin 1/3 kaupunki, ½ maantie ja loput 120km/h-motaria. Talvella ajotietokoneen näyttämä kulutus on yleensä n. 5.2-5,4l/100km ja tankkauksista mitaten n. 5,5-5,7l/100km. Autossa on tehdasasenteinen Webasto, jonka kulutus ei näy ajotietokoneen lukemassa. Huollot 30000km:n välein.
      Sanoisin aika pieneksi kulutukseksi yli 1,5 tonnia painavalle automaattivaihteiselle autolle.

    • 1,9tdi

      mulla passat variant -00 1,9tdi 66kw ahu ajettu 507000km..kulutus matkaajossa
      4,9l/100km yhdistetty 5,2-5,9l/100km ja pelkkää cityä niin kulutus 6-6,8l/100km välillä...ei tehty isompia huoltoja ainakaan mulla ollessa pelkkää öljyn ja sudattimen vaihtoa vaan 15000km välein...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe