Mätivä haava ja ratamon lehdet

mätä käsi

Jos asut kaukana lääkäreistä, etkä heti heihin edes turvaudu, niin kuinka hoitaisit mätivää ihoa?

Veljeni paransi jalkansa ratamonlehti kääreillä, vaihtaen niitä usein ja välillä huljutteli vedellä. Kestihän se, mutta parani.

Apropooooo!

Näin ne ideat syntyvät. Minullahan on kaalia, vaikka ei ratamonlehtiä!

Olipa kerran silloin "kivi ja kirves" aikaan juttua kaalin parantavasta vaikutuksesta, jolloin joku lupasi;"pistämpä tämän korvantaakse".

Nauroin pitkästä aikaa, kun vastaus oli, että voihan se sielläkin auttaa.

Minulla on nyt tuo mätivä kohta ihossani ja aivan hankalassa paikassa, siis kainalokuopan molemmin puolin, joten iho on aina kosketuksessa ja se mätii!!!

Vesihuuhtelua ja ilmakylpyjä voin antaa. Hyväsalvaa levittää, mutta talkki oli pahasta.

No, menen, menen, menen, lääkärille ja he antavat niitä rasvapyyhkeitä,.....vai mitä muuta, kuin sympatiaa?

Olisi hyödyllistä kuulla, kuinka te itsekukin hoidatte näitä pikku vammoja kotikonstein ja kenties luonnonantimin.

31

1429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ken ties? en mä
    • Bioteekki

      Kipeä polvi.Ota isoja kaalinlehtijä - kauli parilla kolmella vedolla, sido kipeen polven ympärille Idealsiteella tms. Jo auttaa. Jos säären etupinnalla tuntuu jomotusta kylmä kääre tai Power Gel MSM voitelu. Nä'mä suoraan luonto hoitaa ohjeista.

      JOs käytät ohjetta ihon on oltava ehjä.

    • ...

      Aloe vera on ihan hyvä. Monissa kodeissa sitä on ruukkukasveina, mutta onko se juuri sama kuin tämä lääkeaaloe, niin sitähän ei voi tietää.

    • mätä käsi

      Näitä ja muitakin ohjeita saimme "kosokaupalla", mutta en itse muistanutkaan pistää niitä korvantaakse.

      Nyt on sitten kaalinlehti arvossaan ja onneksi niitä oli kotona.

      Toivottavasti vamma paranee, sillä mustikat kypsyy ja odottavat poimijaa.

      Ans´katsoo kuinka kaalinlehti toimii?Onko kuin ratamonlehti, joka imee sen mädän?

      • Bioteekki

        Kyllä märkäinen haava vaatii antibioottikuurin ei se muuten parane. Nyt voivat siskotkin kirjoittaa reseptejä, joten käväisehän näyttäytymässä terveyskeskuksessa.

        Kaalinlehti hoito on tarkoitettu terveelle iholle.


      • mätä käsi
        Bioteekki kirjoitti:

        Kyllä märkäinen haava vaatii antibioottikuurin ei se muuten parane. Nyt voivat siskotkin kirjoittaa reseptejä, joten käväisehän näyttäytymässä terveyskeskuksessa.

        Kaalinlehti hoito on tarkoitettu terveelle iholle.

        Kiitos sinulle, että voin mennä terkkarille, ja että siellä hoidetaan vammani. Viikonloppuna? Ja 100 km päässä?

        Nyt vain pitäisi tietää se, kuinka sinne vastaanoton sisään pääsy onnistuu? Voinhan minä ajaa sinne odottamaan.

        En todellakaan aliarvosta neuvoasi, vaan hakeudun heti maanantaina lääkärille, mikäli en sitten mene sunnuntai päivystykseen.

        On se vain niin pahana nyt, että taidan hiippaista päivystykseen.

        No, onneksi ei kissa kuollut, eikä sukulaiset haukkuneet! Vitsi vitsi näistä kirjoituksista joihin pitäisi mukamas osallistua ja kertoa, kuinka traumaattista onkaan elämämme näiden valheiden verkossa??


      • ...
        Bioteekki kirjoitti:

        Kyllä märkäinen haava vaatii antibioottikuurin ei se muuten parane. Nyt voivat siskotkin kirjoittaa reseptejä, joten käväisehän näyttäytymässä terveyskeskuksessa.

        Kaalinlehti hoito on tarkoitettu terveelle iholle.

        Bioteekki

        Mitenkähän ennen vanhaan märkivät haavat paranivat, kun ei ollut antibiootteja vielä keksittykään?


      • ----
        ... kirjoitti:

        Bioteekki

        Mitenkähän ennen vanhaan märkivät haavat paranivat, kun ei ollut antibiootteja vielä keksittykään?

        Monihan kuolikin, kuten moniin muihinkin vaivoihin ja sairauksiin.
        Kuka kuoli rintatautiin, kuka vaikkapa kulkutauteihin.
        Kuka niistä lukua piti, ei kukaan.


      • ... kirjoitti:

        Bioteekki

        Mitenkähän ennen vanhaan märkivät haavat paranivat, kun ei ollut antibiootteja vielä keksittykään?

        Jos vaikka tervalla? Yhden ohjeen olen saanut tai lukenut että pihkaa keitetään jonkun rasvan tai puhtaan ihran kanssa ja sitä sivellään haavoihin.


      • salvaa.
        Nittaminax kirjoitti:

        Jos vaikka tervalla? Yhden ohjeen olen saanut tai lukenut että pihkaa keitetään jonkun rasvan tai puhtaan ihran kanssa ja sitä sivellään haavoihin.

        Pihkasalvaa on nykyisin myynnissa apoteekeissa.


      • salvaa. kirjoitti:

        Pihkasalvaa on nykyisin myynnissa apoteekeissa.

        Tuonkin olen kuullut, mutta jos sinne apteekkiinkin on pitkä matka, niin eiku ite tekemään. Aineitten suhdetta en tiedä, mutta kait google tietää.


      • salvaa.
        Nittaminax kirjoitti:

        Tuonkin olen kuullut, mutta jos sinne apteekkiinkin on pitkä matka, niin eiku ite tekemään. Aineitten suhdetta en tiedä, mutta kait google tietää.

        Meinaakko ite tehä?
        Minen kyllä löytäisi pihkaa noin vain.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9125158


      • Nittaminax
        salvaa. kirjoitti:

        Meinaakko ite tehä?
        Minen kyllä löytäisi pihkaa noin vain.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9125158

        Ehen suinkaan, kun sitä pihkaa ei muistaakseni saa noin vain kerätä toisten puista.


      • mätä käsi
        Nittaminax kirjoitti:

        Ehen suinkaan, kun sitä pihkaa ei muistaakseni saa noin vain kerätä toisten puista.

        Kiitti "nitta", mutta en aikonut itse käydä metsästä pihkaa keräämään nyt, mutta ehkä tulevaisuutta varten??

        Voisihan olla mummilla joku salainen resepti, jolla todellakin paranee? Ihmeellisesti parani myös lapsenlasten vaivat, koska oli "taikavoide""Tanskasta lähetetty tädin "taikasalva?"??


      • demeter
        mätä käsi kirjoitti:

        Kiitti "nitta", mutta en aikonut itse käydä metsästä pihkaa keräämään nyt, mutta ehkä tulevaisuutta varten??

        Voisihan olla mummilla joku salainen resepti, jolla todellakin paranee? Ihmeellisesti parani myös lapsenlasten vaivat, koska oli "taikavoide""Tanskasta lähetetty tädin "taikasalva?"??

        Pihkavoidetta meinaisin minäkin ehdottaa. Se on tutkittu tuote ja sitä on käytetty mm vanhusten säärihaavojen ja/tai painehaavojen hoitoon. Toinen tuote, joka tosin herättää inhotusta on raatokärpäsen toukat. Niitä tuotiin meille Saksasta, ihan lääkinnällisiin tarkoituksiin siis.

        Minäkään en tunne pihkavoiteen koostumusta, mutta kai on syytä turvautua kaupalliseen valmisteeseen. Monet apteekit käyvät nettikauppaa, olen itsekin tilannut nivellääkkeeni netin kautta.


      • naulaan astunut
        ... kirjoitti:

        Bioteekki

        Mitenkähän ennen vanhaan märkivät haavat paranivat, kun ei ollut antibiootteja vielä keksittykään?

        Kyllä ennen käytettiin paljon ratamoa ja minä ainakin käytän sitä edelleenkin. Olen parantanut ratamolla monta sellaista märkivää vammaa, joihin useampikaan antibioottikuuri ei ole tehonnut.


      • Bioteekki
        ---- kirjoitti:

        Monihan kuolikin, kuten moniin muihinkin vaivoihin ja sairauksiin.
        Kuka kuoli rintatautiin, kuka vaikkapa kulkutauteihin.
        Kuka niistä lukua piti, ei kukaan.

        Ennenvanhaan oli parantuminen Korkeimmissa käsissä siinä oli kaksi vaihtoehtoa tarjolla. Sukututkimuksessa selviää ympäripyöreitä syitä kunten Slagi tai Febris nain selvää oli sen aikakauden diagnostisointi.


      • Nittaminax kirjoitti:

        Tuonkin olen kuullut, mutta jos sinne apteekkiinkin on pitkä matka, niin eiku ite tekemään. Aineitten suhdetta en tiedä, mutta kait google tietää.

        Minä tein pihkasalvaa ja sain siitä kynsivallin tulehduksen... Jotain taisi mennä pieleen?


      • bessie*
        sitroen kirjoitti:

        Minä tein pihkasalvaa ja sain siitä kynsivallin tulehduksen... Jotain taisi mennä pieleen?

        No meni, pöpöjä kynnen pieleen. Älä nyt vaan ratamonlehdillä sitä rupea hoitelemaan, jos iho on rikki. Tai käy ensin ainakin ottamassa tetanuspiikki tehostamaan sitä intin aikaista.


      • virva-tuulia***
        demeter kirjoitti:

        Pihkavoidetta meinaisin minäkin ehdottaa. Se on tutkittu tuote ja sitä on käytetty mm vanhusten säärihaavojen ja/tai painehaavojen hoitoon. Toinen tuote, joka tosin herättää inhotusta on raatokärpäsen toukat. Niitä tuotiin meille Saksasta, ihan lääkinnällisiin tarkoituksiin siis.

        Minäkään en tunne pihkavoiteen koostumusta, mutta kai on syytä turvautua kaupalliseen valmisteeseen. Monet apteekit käyvät nettikauppaa, olen itsekin tilannut nivellääkkeeni netin kautta.

        Pihkavoide näytti olevan aikalailla tehokas ihottumaan. Kesävieras oli ostanut sitä jostakin pohjoisen reissullaan. En kysynyt ostiko apteekista vai mistä ja jäi vilkaisematta tuoteselostekin.

        Kannattaisi tutustua paremmin.


      • virva-tuulia***
        virva-tuulia*** kirjoitti:

        Pihkavoide näytti olevan aikalailla tehokas ihottumaan. Kesävieras oli ostanut sitä jostakin pohjoisen reissullaan. En kysynyt ostiko apteekista vai mistä ja jäi vilkaisematta tuoteselostekin.

        Kannattaisi tutustua paremmin.

        Unohdin mainita että jos on luonnonhartsille allerginen pihhka voi sitä ihottumaa pahentaa.


      • --------
        virva-tuulia*** kirjoitti:

        Pihkavoide näytti olevan aikalailla tehokas ihottumaan. Kesävieras oli ostanut sitä jostakin pohjoisen reissullaan. En kysynyt ostiko apteekista vai mistä ja jäi vilkaisematta tuoteselostekin.

        Kannattaisi tutustua paremmin.

        @virvatuulia.

        http://www.repolar.com/pages/abilarr-haavanhoito/abilarr-tietoa.php


    • mätä käsi

      Kyllä minäkin luottaisin siihen ratamoon, mutta mistäs minä nyt sitä tähän hätään löydän?

      Heti, kun vaiva paranee, niin haen niitä pakkaseen, vaikka onkin turha. Eka kerran minulla on tuollainen mätivä käsi, mutta ehkä lapsenlapsille voisi niitä kokeilla. No, tuskin.

      Uskomaton oli todellakin se veljeni sinnikkyys niiden ratamonlehtien kanssa. Sillähän oli koko jalkapöytä palanut, kun kuuma vesi kaatui päälle ja kesällä..heinäkuussa, joka on tunnetusti se mätäkuu, jolloin mikään ei parane.

    • Pirre*

      Paitako hankasi...

      Mie olen parantanut hyvällä tuloksella ihan vain puhdistamalla desinfiointiaineilla, ja on aina parantunut hyvin..esim. kun vaellusreissuilla joskus varpaan kynsivalli on tulehtunut, tai tullut pahoja rakkoja jalkoihin olen laittanut niihin yöksi pesun jälkeen kys. aine hauteen, ja hyvin paranee...rakkolaastarit päiväksi...kylläkin..

    • sammakkolijasto.

      KUULES mun äiti sanoi 70v sitten , kun pyörällä kaaduin,käsi ei meinannut parantua.pissaa aina sille kädelle.Eihän korvessa lääkkeitä saanut kuin 60km pääss'.

    • luontonoita

      Mulla tulehtui jalka, mäti varpaan välistä, ja sain antibioottikuurin. Kuuri oli lopussa ja jalka edelleen tulehtunut, joten hommattiin kuusen pihkaa jonka lätkäisin jalkaan. Muistelen että pihkan päälle laitettiin koivun lehti, mutta saattoi olla ratamokin. Tulehdus loppui siihen paikkaan, ja samainen pihka on tehonnut muihinkin mätiviin haavoihin. Penskana muistan miten äiti laittoi pieniin palohaavoihin kylmää vettä ja suolaa, se ei tietenkään auta pahoihin palovammoihin mutta helpottaa pieniä nirhaumia joissa ei ole rakkuloita. Luonnon opeilla pärjää aika pitkälle haavojen hoidossa ellei tilanne ole paha, silloin pitää tietysti uskoa ja turvautua viralliseen lääketieteeseen.

    • Rimmir tänään

      Pirtulla ajan näkyvät tulehdukset tiehensä. Vielä on muutama tippa jäljellä. Sitten en tiedä, auttaisikohan 60 prosenttinen?

    • mätä käsi

      Kiitos ihanista neuvoista. Jallua olisi, joten täytyy kokeilla, kun minulla ei ole mitään desifioivaa ainetta,...muuta.

      Tuon pissan olen kuullut, mutta kun en osaa kainaloon kusta, silmään vain olen joskus jollekkin tehnyt noin kuvaannollisesti.

      Kaalinlehdillä olen hautonut ja sitten taas vedellä lotraillut. Hyväsalvaa oli, joka on melko samaa, kuin bepathin.

      Alkaa se pikkuhiljaa parantua, joten ei kiirettä lääkäriin, mutta vaikea paikka oli käsivarressa, kainalon molemmin puolin. Kaaduin siis kivirappusiin ja verinen vamma oli noin 3x3 cm laajuinen käsivarressa ja tisun vieressä.

    • Anonyymi

      No pihavoiteella. Sis.myös hunajaa

    • Anonyymi

      Pissaa saa helposti käyttöön tai pullotetuksi, kun pissii (muovi)kuppiin tai vaikka jugurttipurkkiin ja pullottaa sen sitten.

      Itse olen pihkalle allerginen, joten en voi sitä enää käyttää.

      Har-Mittaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      314
      3886
    2. 209
      3078
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2604
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2054
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1495
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe