Millä konstilla synnytys käynnistyy?

noumaninoufani

Menee jo hermot tähän raskaana olemiseen! laskettu aika on menny jo. Väsymys painaa vaikka nukun 9 tunnin yö unet. Käyn kävelyllä joka päivä mutta mikään ei auta. Syön rauta lääkkeitä ja hemoglopiini on normaali. Vasta viikonpäästä on sairaalassa se yliaikaisuus kontrolli koska sitä ei voi pitää aikasemmin.

Mitä teen en jaksa enään odottaa. Väsyn päivä päivältä enemmän ja tuntuu että kohta mulla ei oo voimia mihinkään. Pelottaa että mulla ei oo voimia ponnistaa edes tota vauvaa ulos kun on sen aika. Mies ei harrasta seksiä mun kans nytten ja ymmärrän häntä hyvin. Talo on puunattu ja saunaa en omista.

Onko kellää mulla menny kaikki voimat raskauden aikana?

16

6551

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikku neiti

mulla meni kaikki voimat raskauden loppu vaiheessa ennen käynnistämistä.. olin 2 viikoo nii puhki ja nukuin toosi huonosti, vauva piti hereillä monta yötä 4 asti aamuyöhön.. sinä yönä ennen käynnistämisen aamua nukuin n,4 tuntia yön aikana.. ja arvaappas kui siinä olin väsyny käynnistämisen aikana ja varsinki ku alko ne kunnon supistukset.. huhhuh.. sanoin kätilöille että en mä jaksa ku väsyttää nii.. mut sain epiduraalin pyynnöstä ja sen avulla sain nukuttua n.2 tuntia, kun kätilö tuli tutkimukselle ja olin täysin auki.. no sit vaa ponnistamaa.. mut onneksi sain nukkua sen synnytyksen jälkeisen yön kunnolla,kun vauva oli hoitajien tykönä.. :)

tsemppiä sulle..arvaan kyllä kuinka raskasta on..

• Sitruunasaari

Ymmärrän fiilikset. Itsellä tällä hetkellä (vasta) 5 päivää yli lasketun ajan, mutta meinaa hermot mennä ja jaksaminen loppua. En ole koskaan uskonut mihinkään kotikonsteilla käynnistämiseen, mutta silti nyt on tullut kokeiltua kaikkea mahdollista. Mikään ei vaan auta. Eniten ärsyttää kaikki tutut ja tuttujen tutut, jotka jaksavat joka välissä kysyä, että eikö se ole vieläkään tullut tai onko ennakoivia merkkejä. No ei ole tullut, eikä näillä oireilla tulekaan... Valittamiseksihan tää meni, mutta halusin vaan kertoa, ettet todellakaan ole yksin. :)

• noumaninoufani

Kiitos tuesta! Tää on vaan niin raastavaa että! Miehelläki menee hermot tähän odotteluun ja mun väsymykseen ja muuhun mutta auttaa mua tosi paljon tekee ruuan ja kaikkea!

Toivoisin niin paljon vaan että pääsisin eroon tästä mahasta nii vois ehkä nukkua hiukan paremmin. Sitte ku tietäis minkälaisia ne supistuksetki on ku ensimmäistä ootan. mut kyllä sen varmaaan sitte tiiän ku ne on niitä oikeita :D

Voimia myös teille muille kärsiville

• Miudeska 72

Minä en ekan lapsen kohdalla edes tuntenut kunnon supistuksia,maha oli koko ajan muutenkin "pinkeänä".Omalla kohdallani tajusin lähteä synnytykseen vasta kun tuntui siltä että olisi "isompi hätä" tulossa mutta ei kuitenkaan tule mitään.Tässä vaiheessa oli jo 9 päivää yli lasketun ajan.Lisäksi ristiselässäni tuntui jonkun verran aaltoilevaa jomotusta mutta ei kuitenkaan kipuja.
        Tällaiset "synnytyssupistukset" oli mulla,mutta erojahan on kaikilla.Toivottavasti tää mun tarina auttaa sua tunnistamaan merkit jos vaikka sattuu olemaan samantyylisiä.
        Toivon helppoa synnytystä sulle ja onnea uuden vauvan johdosta koko perheelle :D

• Sitruunasaari

No mutta hyvä että mies auttaa! Onneksi meilläkin mies auttaa kaikessa mahdollisessa, muuten olisin varmaan jo sanoutunut irti koko projektista. :D No ei, mutta ihanaa on, kun toinen auttaa ja tukee.

Raivostuttaa kun kaikki sanoo, että nuku nyt, kun et vauvan kanssa sitten ehdi. Joo'o, nukkuisin kyllä, jos vaan pystyisin. Uskon, että kun mahasta pääsee eroon, niin unen laatu paranee huomattavasti, vaikka vauva sitten herätteleekin. On kuitenkin mukavampaa mennä nukkumaan, kun tietää ettei uni ainakaan omien kipujen tai ahdistusten takia keskeydy.

Niin ja ensimmäistä täälläkin odotellaan, eikä oikeastaan harjoitussupistuksia ja satunnaisia vihlaisuja kummempaa ole näkynyt. Ehkä pian.. Kuinkas pitkällä sä oletkaan? :)

• kahdenäiti3

Jos vauva ei ole valmis syntymään, niin mikään kotikonsti (tai sairaalankaan konsti) ei auta. Itselläni käynnisteltiin sairaalassa melkein kolme viikkoa (välillä toki parin päivän taukoja), mutta lapsi syntyi itsekseen sitten kun oli valmis. Lääkärit silloin sanoivat, ettei prosessia voi jouduttaa, jos se ei ole alkaakseen. Tuo voimattomuus loppuraskaudessa on hirvittävän yleistä. Yritä lepäillä ja ajatella, ettei se kestä enää kauaa!

• noumaninoufani

Nyt on menny 40 4 eli ei hirveenä menny yli ton lasketun ajan mutta kuitenki mene hermot ku kuitenki 2 viikkoa saanu kärsiä. eka kylkiluut ja nyt muu kroppa.

Mut voiko se vaikuttaa et mun kaks siskoa on synnyttäny ensimmäiset käynnistyksellä, pelkään et itelläkin menee käynnistyksee ja tulee yli 4 kilonen vauva, koska mun siskoilla kummallakin oli yli nelikiloset ensimmäiset. ja ei mitää helppoja synnytyksiä.

aika on varattu yliaikasuuskontrolliin ja mä toivon että kaikki on hyvin. huolestutti eilen illlala että mitä ihmettä onks tänää toi vauva liikkunu ollenkaa hätäännyin mut sitte mies sano että katotaa aamulla nii et enää oo huolestunu ku aamulla tulee semmosia liikkeitä et niihin herää :D se oli oikeessa.

mulla on se hyvä puoli että kukaan ei kysy multa että milloin syntyy yms. ei meidän suku oo siihen tai mun kaverit :) mut saan ainaki olla rauhassa

• Sitruunasaari

En osaa sanoa, vaikuttaako siskojen tilanteet suhun. Siis että onko se ns. sukuvika, onhan sekin kai mahdollista? Mutta ilmeisesti on erittäin yleistä, että esikoisten kanssa mennään yli lasketun ajan, käynnistyksen yleisyydestä en taas tiedä. Toivon vaan, etten itsekään siihen joutuisi, vaan mukula tajuis alkaa tulemaan spontaanisti.. Ite oon syntyny kolme viikkoa ennen laskettua aikaa, ja elättelin toiveita, että tääkin tulis ajoissa. Ja pyh. :D

Ai sulla on jo aika varattuna siihen. Toivottavasti edes vähän selkiää tilanne siellä. :) Mulla on tänään tasan rv. 41 ja neuvolaan kohta lähdössä. Sieltä ilmeisesti saan lähetteen kontrolliin.. Huoh, kai tää joskus tulee ulos. :)

• noumaninoufani

musta tuntu et se on joku sukuvika. mun miehen äiti on synnyttäny kaikki lapset käynnistyksellä. omalla äitill 2 ensimmäistä. mummusta en tiiä ei puhuta niin syvällisiä sen kanssa.

joo viime kerralla ku oli neuvola niin tilattiin aika kun vasta sitte huomasin että mulla on vielä yks aika. se neuvolan ihminen sano että ei se mitää mun ei nyt tarvis mennä sinne neuvola käynnille mutta käyn muitenki tarkistaa pissan ja ettäonko toi kääntyny nurinpäin. sitäpelkään kokoajan et sen takia ei oo syntyny.

kuinka monta viikkoa voi olla ennen ku käynnistää onko se 42yli? ku joissain lukee et on 43 viikolla vasta käynnistetty. en toivois ittelle sitä mutta tuntuu etä sinne asti mennään :/

tämmöstä tää viimiset viikot on ettähuhu. nukkuu huonosti ja ahistas joka suunnasta. ensimmäiset raskaus arvet on tullu. pitää vaa relax ja odottaa :-) ei tämmöstäkaiki saa kokea :)

• Tehosi

Ikkunanpesu.

Ja vieraiden kutsuminen - " ei vauva ainakaan tänään synny"..

• szgareg

Itsellä takana 2 peräkkäistä raskautta ja mun mielestä raskausajan väsymys ja loppuraskauden katkonaiset yöunet ovat vasta alkusoittoa tulevaan väsymykseen (ei millään pahalla, mutta ei kannata luulla että vauvan kanssa saa nukkua hyvin, kun suurin osa vauvoista heräilee monesti ja lisäksi itsellä hormonit tekivät synn. jälkeen kepposet, etten saanut pariin viikkoon nukuttua). Useimmat lapset heräilevät 1-2-vuotiaiksi asti. Esim. synnytysyön valvoin kokonaan ja koko sairaalassa oloaikana nukuin vain 2-4h/yössä...esikoisella vielä oli koliikki ja sen pahempaa väsymystä en ole IKINÄ kokenut. Koita nyt vaan levätä mahd. paljon! Kannattaa muuten kokeilla nännien hierontaa, räpläystä - se aiheuttaa supistuksia!!

• syppressi

Itselläni käynnistettiin viikolla 42 1, koska minä ja vauva voitiin hyvin. Lapsi syntyi lopulta viikolla 42 3.

• eienää

Lapsihan ei synny ennenkuin on valmis ja näin kolme synnyttäneenä voin kertoa että ei siihen auta seksit eikä salit. Nim. Punttitreenit 2päivää lasketun yli..KUITENKIN jos sulla on mahdollisuus (yletät :D) suosittelen ronkkimaan kohdunsuuta ja pari kertaa päivässä. Sit kun alkaa tulee menkkamaista jomottelua, soittelet sairaalaan että sattuu ja liioittelet. Näin pääset sairaalaan nopeammin ja kun he siellä ronkkii vielä enemmän kohdunsuuta..se stimuloi paikkoja :) näin itse olen toiminut eikä kertaakaan oo esim vedet tullut itekseen vaan sairaalassa käynnistetty synnytys kalvojen puhkomisella. Tsempit sinne

• äiti täälläki

Tuota noin..pakko sanoa, että ei se välttämättä oikeasti ole helpompaa sitten, kun vauva on syntynyt.. Minä en ainakaan ole saanut kuin haaveilla jostain 9h yöunista vauvan synnyttyä ja vauva nyt 6vkoa.. Mulla meni myös 2vko yli lasketun ajan ja synnytys siis jouduttiin käynnistämään, kun ei muuten käynnistynyt, siivosin ja kävin lenkillä yms, mutta ei auttanut, sinuna jättäisin siivoilutouhut yms ja rentoutuisin, katselisin vaikka leffoja tai muuta mukavaa, mistä pidät, vauvan kanssa ei enää ehdi samalla lailla tehdä asioita ja rentoutua kunnolla.. Meillä vauva nukkui ekat kaks viikkoa niin, että putkeen aina (myös yöllä) vain 1-2h ja itki ja huusi (onneks syy selvisi ja on nukkumiset siitä parantuntu), nyt vauva nukkuu öisin putkeen vaihtelevasti 3-5h ja heräilee siis yöllä syömään ja saattaa syömisen yhteydessä vielä valvoa 2h eli minä olen viimeiset 6vko nukkunut pätkissä noin 8h yhteensä.. Jotenkin sitä onneks hormonien avulla jaksaa.. Tsemppiä sinulle, tiedän että on tuskaista vain odottaa.. Muuten, jos todella väsyttää, voi sairaalaan varmasti päästä nukkumaan, ainakin mulle sitä ehdotettiin kun valittelin väsymystä (tosin en kyllä saanu loppuvaiheessa nukuttua kovinkaan montaa tuntia putkeen, kun oli supistelua ja muuta kipua..)

• noumaninoufani

kävin tänää neuvolassa. sano että näytän siltä että kohta synnytän. torstaina on uus aika neuvolaan ku verenpaine on ollu loppu raskauden koholla ja turvotusta oli ekaa kertaa. pissanäyte oli kuienki puhdas. itellä on semmonen olo et päää ois kahen kokonen poskista.

siivoukset on mun osalta tehtynä ja ikkunoita en uskalla pestä kun asutaan ylimmässä kerroksessa ja omista semmosen pikkusen korkeenpaikan kammon. sörkimmään en viiti alkamaan kun mulla on se joku bakteeri en muista nyt mikä se oli joku trestokoppi ettei vaa tapahdu mitään.

alan jo asennoitumaan tähän kaameaan oloon :-) huomaa että kaikkeen tottuu ku pariviikkoa kärsii. odotan kyllä sitä aikaa kun pääsen sinne yliaikaisuuskontrolliin saan tietää että kaikki on hyvin. mutta voiko ne käynnistää jos on verenpaine koholla ollu pitkään?? tavallaan haluaisin et toi tulee itse tuolta ulos ettei käynnistetä mutta tavallaan haluan että käynnistetään.

huomaa että odotan ensimmäistä kun en tiiä mitään. vaikka luenkin paljon kaikea raskaudesta ja semmosta. :-)

• yliaikainen

Niille, jotka lohduttelee, että helpompaa kun vauva on vielä masussa... Tiesittekö, että "Lasketun ajan jälkeen istukan kyky kuljettaa happea ja ravintoaineita heikkenee, jolloin sikiön hyvinvointi saattaa vaarantua ja synnytyksenaikaiset ongelmat alkavat lisäntyä. Myös äidin synnytyskomplikaatioiden riski suurenee."

"Synnytyksenaikaisista yliaikaisuuteen liittyvistä komplikaatioista yleisimpiä ovat sikiön ja lantion epäsuhdasta aiheutuvat ongelmat, kohdunkaulakanavan repeämät, emättimen ja välilihan repeämät, hartiadystokia, operatiiviset alatiesynnytykset, synnytyksen päättäminen keisarileikkauksella, synnytyksen jälkeiset verenvuodot ja lapsivuodeajan infektiot (Olesen ym. 2003a, Caughey ja Musci 2004, Caughey ja Bishop 2006, Caughey ym. 2007, Cheng ym. 2008, Wennerholm ym. 2009)."

"Muitakin ongelmia yliaikaisuuteen oli kuin pelkkä vauvan pulleroitumisesta johtuvat ongelmat Esim synnytyksen jälkeiset verenvuodot ja lapsivuodeajan infektiot, Sikiön hapenpuutetta ennen synnytystä, synnytyksen aikana ja sen jälkeen todetaan enemmän yliaikaisilla, Synnytyksen aikana lapselle ilmaantuu enemmän napanuorakomplikaatioita, murtumia, hermovaurioita ja infektioita, kun laskettu aika ylitetään, Mekoniumaspiraation riski nelinkertaistuu, kun raskaus menee yliaikaiseksi, Perinataaliset komplikaatiot lisäävät neurologisen vaurion mahdollisuutta, ja ensimmäisen elinvuoden aikaista epilepsiaa onkin todettu enemmän yliaikaisilla verrattuna laskettuun aikaan syntyneisiin."

Lähde: http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo98715&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe