Skotlanti

Maria

Kertokaa kokemuksia Skotlannissa matkustaneet, omatoimisesti ja matkatoimiston kautta käyneet. Mikä on hyvä aika matkustaa sinne, milloin ei kannata mennä? Kohtuuhintaisia majoituspaikkaehdotuksia ja hyviä käyntikohteita?

5

2529

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minni

Viime kesällä olimme mieheni kanssa skotlannissa omalla autolla. Se oli mielestämme oikein hyvä tapa nähdä skotlanti. Sillä pääsi liikkumaan joustavasti aina sinne mihin tahtoi. Kesä onkin parasta aikaa tutustua tuohon aivan ihanaan maahan. Täytyy kuitenkin muistaa, että skotlannissa sataa päivittäin. Se ei haittaa kun siihen osaa varautua jo matkalle lähtiessä ja suhtautua siihen sen mukaan. Kesän riesana on myös valtavat itikkapaljoudet (=lappi häviää kirkkaasti tässä lajissa). Niihin ei Offit tai muut mönjät tehoa eli hyttyspäähine ja pitkähihaista ylle niin taas jaksaa. Onneksi nuo ovat lähinnä keski-ylämaan riesaa eli rannikoilla saa olla kohtuu itikattomasti.

Mitäkö siellä pitäisi nähdä? No, maisemat tietenkin ja kun sinne kerran lähtee, niin Loch Ness ja Ben Nevisin ympäristö (Forth Williamsin liepeillä). Edinburgiakaan ei kannata ohittaa, mutta Glascovin voi. Ullapool aivan pohjois-ylämaalla on käymisen arvoinen kalastajakylä, samoin itärannikon pikkukylät (muutamia mainitakseni: St Abbey ja Eyemounth). Parhaat ja komeimmat vuoristomaisemat löytyvät heti Edinburgista katsottuna vasemmalle ja yläviistoon (Braemarin seutua).

Majoitus: Teltta on hyvä ja edullinen majoitusmuoto (noin 10£/yö) ja B B on hyvänä kakkosena kaatosateiden yllätettyä (noin 40-70£/yö tasosta riippuen).

• Tiia

Olen ollut skotlannissa kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla olen päässyt tutustumaan paikallisiin nuoriin, koska ystäväni asuu skotlannissa.
      Skotlantiin kannattaa mennä kesä-heinä-elo-syyskuussa. Silloin on yleisesti ottaen kaikkein parhaimmat ilmat, ja enemmän tapahtumia, kuten elo-syyskuussa on edinburghin festivaalit yms.
      Edinburgh on mukava kaupunki. Princes street on pääkatu, joka on täynnä kauppoja. Kannattaa käydä myös high streetillä (princes streetiltä silta toiselle puolelle. Sitten taidettiin kääntyä aika lailla oikealle.) Vanhoja hienoja ja arkkitehdillisiä rakennuksia on joka puolella edinburghia.
      Princes streetiltä näkee suoraan linnaan, joka on aika iso ja jykevä. Skotlannissa on paljon linnoja, kävin ainakin kolmessa.
      Glasgowssa en ole käynyt, mutta se on ehdottomampi kuin edinburgh, ainakin luulisin. Glasgowssa voi varautua siihen, että ei ymmärrä sitäkään vähää, mitä ymmärsi edinburghissa. Glasgowssa on meinaan enemmän "perinteisiä" skottilaisia, oikea murrepaikka. jos on mahdollista tehdä jokin reissu, käy ihmeessä ylämaalla. Se on erilaista seutua, vuoristoista ja peltoa riittää. Käy esim. loch nessilla tai aberdeenissa tai dundeessa(yliopistopaikka). Stirlingissäkin( sijaitsee etelämmässä) on hienoja maisemia.
      Olen katsellut lentohintoja skotlantiin. ei ole ollut tavallisilla yhtiöillä mitään halpoja tarjouksia. Ajattelin itse matkustaa ensin flymellä ruotsiin, jäädä siihen yhdeksi päiväksi (tai sitten blue 1:lla aamulennolla suoraan jatkolennolle) ja snow flakella eteenpäin. Ryanairin aikataulut on ihan kädestä.
      Takaspäin on sitten helpompi tulla sillä ryanairilla.

• Tiia

Se unohtui kertoa, että ei se joka päivä sada, niinkuin joku on sanonut. Siihen kannattaa varatua, että saa saattaa muuttua hetkessä erittäin aurinkoisesta erittäin kylmään koleaan ja sateiseen säähän.

• riina

Skotlannissa kannattaa nähdä Isle of Skye. Ei omaa kokemusta mutta olen kuullut että se on hieno. Saarelle tosin joutuu maksamaan siltamaksun, en muista hintaa. Ylämaalla muutenkin hienoa. Kaupungeista Edinburgh kivempi kuin Glasgow. Itse olin siellä maaliskuussa, silloin oli kurja sää. Toivottavasti kesällä parempi.

• Ginger

Olin muutaman kuukauden Skotlannissa,tarkemmin Glasgow:ssa opiskelemassa.Kevät ja kesä ovat parhaita aikoja matkustaa sekä sään että tapahtumien puolesta.Itse tykkäsin Glasgow:sta paljon.Kaupunki ei ole kovin kaunis mutta siellä on hyviä menopaikkoja,on nähtävyyksiä ja rentoa porukkaa.Myös shoppailumahdollisuudet ovat hyvät.Edinburg oli myös hieno ja Edinburgin linna on näkemisen arvoinen.

Tein myös retkiä ylämaille ja mm.Loch Nessin seuduille ja suosittelen lämpimästi.Ylämailla on mielestäni aitoa Skotlantia;karua mutta kaunista maisemaa.Lisäksi pienet kylät ovat uskomattoman ihania.Saarilla en käynyt mutta kuulemma käymisen arvoisia paikkoja mm.Isle of Skye.

Majoituksen suhteen en osaa paljoa neuvoa koska itse asuin yliopiston omassa asuntolassa.Sen tiedän että kalliita ovat.Guest houset ja bed&breakfast-tyyppiset asumismuodot ehkä edullisimmat.

Skotlanti on hieno maa:hyvät viskit,hassu murre, mukavat ihmiset ja upeat maisemat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe