Air Balticin hubi Oulussa loppuu koska lentoyhtiö vetäytyy Oulusta.
Ei mee hyvin ei.
Air Baltic uskovaisille tuli lumi tupaan
16
405
Vastaukset
- jj
Oululaiset varmasti pääsevät maailmalle, mutta eniten harmittaa Turun ja Oulun välisen yhteyden katkeaminen taas kerran. Mistä uusi yhtiö tilalle?
Avies kyllä uhoaa aloittavansa uudestaan Oulu - Tampereen, mutta on usko koetuksella siinäkin.- infoplus
Latvialainen airBaltic lopettaa lennot Ouluun kesäliikennekauden päättyessä 28. lokakuuta. Lentojen päättymisen taustalla on Oulun tuntuvasti lisääntynyt lentotarjonta, mikä on lisännyt hintakilpailua Oulun lennoilla. Talviliikennekauden alkaessa myös reittilennot Vaasan ja Uumajaan välillä päättyvät.
airBalticin nykyinen reittilento Riian ja Oulun välillä tekee välilaskun Turussa. Marraskuusta alkaen Riiasta lähtevä kone alkaa yöpyä Turussa. Turun ja Oulun välisen lento-osuuden lakkauttaminen lisääkin paikkatarjontaa Turun ja Riian välillä. Turussa kysyntä on pysynyt vahvana ja airBaltic aikoo lentää talvikaudella Turkuun ainoana Suomen maakuntakohteena päivittäin.
Riian ja Oulun lentojen päättyminen on takaisku Oulun seudun lentomatkustuksen kehittämiselle, mutta jatkossakin Oulusta on hyvät jatkoyhteydet Keski-Eurooppaan Finnairin tai Blue1:n lennoilla Kööpenhaminan ja Tukholman kautta.
Myös Vaasan ja Uumajan välisen lentoyhteyden lopettamisen taustalla on reitin kannattavuuden parantaminen ja aikaistuvat aamulennot. Vielä kesäliikennekaudella kone lähtee Uumajasta kello 06.00, mutta talviliikennekaudella koneen lähtöaika aikaistuisi tunnilla, minkä arvioidaan karsivan entisestään lentomatkustusta Uumajasta.
Aamulennot Riikaan aikaistuvat
Jatkossa Vaasasta, Turusta, Tampereelta ja Lappeenrannasta lähtevät aamulennot Riikaan jopa tunnin nykyistä aiemmin. Vastaavasti koneet ovat perillä kello 09 mennessä. Syynä lentojen aikaistukseen on se, että airBaltic uusii parhaillaan aikataulurakennettaan ja jatkolennot Eurooppaan lähtevät talvikaudesta alkaen aikaisemmin kuin nykyisin.
Euroopan lentojen aikataulujen muutoksista johtuen koneet palaavat vastaavasti iltaisin Riian kentälle myöhemmin kuin nykyisin. Tästä johtuen myös Suomen maakuntakentille iltaisin tulevat paluulennot Riiasta lähtevät nykyistä myöhemmin kello 22 jälkeen ja saapuvat perille ennen puoltayötä.
Oulun hubia ei syntynyt koskaan
Vielä vuonna 2010 airBaltic suunnitteli Oulusta solmukenttää, josta yhtiö lentäisi Pohjois-Norjaan, Lappiin sekä mahdollisesti Venäjälle. Yhtiö ehti aloittaa lennot Tromssan ja Oulun välillä, mutta muutaman kuukauden lentokokeilun jälkeen reitti lopetettiin kannattamattomana.
Oulun solmukentän lisäksi airBalticilla oli lyhyen aikaa solmukenttä Tallinnassa, jonne yhtiö sijoitti yhden Fokker 50- koneen. Tallinnasta airBaltic operoi koneella muun muassa Tukholmaan sekä Turun kautta Ouluun. airBalticin talouden kiristyessä kone siirrettiin takaisin Riikaan.
Maakuntakentille supistuksia syksyllä
Kesäsesongin jälkeen lokakuussa airBaltic vähentää lentoja Riiasta muun muassa Tampereelle ja Lappeenrantaan, joihin lennetään tuolloin vain kolmesti viikossa. Neljäs viikkovuoro palaa ohjelmaan marraskuun alusta, jolloin siirrytään talviliikennekauteen. - SE SIITÄ
BALTIC SENTÄÄN LENTÄÄ ITSE..FINSKI SEN SIJAAN SIIRSI LENTONSA ENGLANTILAISELLE HALPISLENTOYHTIÖLLE
- Lentoaseman omistaja
"Ei mee hyvin ei."
Niin yhtiöllä vai Oulussa?
Ymmärrän varsin hyvin Air Balticin ratkaisun, joka oli jo aikoja sitten nähtävissä.
Miksi lentää Ouluun, kun voi lentää vaikka Berliiniin?
Oulun reitillä on matkustajamäärään nähden aivan liikaa kilpailua.
Ouluun riittäisi 2-3 yhtiötä, mutta nyt siellä on 6, vaikkakin Golden Air operoi Blue1:lle ja Flybe Finnairille.
Tukholma - Luulaja -reitillä on enemmän matkustajia Ruotsissa kuin Helsinki - Oulu -reitillä Suomessa, ja tuota Ruotsin reittiä operoi vain 2 yhtiötä.
Pitäisi taas ottaa mallia naapurimaasta. - Euroopan omistaja
No kyllä näitä uskovaisia tärkeilijöitä riittää.
- olipa turhaa
Kenen viestiin kommentoit? Et kai noihin ainoisiin, joissa on sisältöä ja pohdintaa.
- - a
toisaalta - airBaltic näyttää tuovan tampereen viikonloppulennot (pe-su) takaisin talvella :)
- e2csrg
airBaltic ei Suomesta tule kokonaan lähtemään, mutta sääli ettei Suomeen enää panosteta samalla tavalla kuin Taskilan aikoina. airBaltic oli loistava kilpailija Finnairille ja Flybe:lle.
On tosi surullista, että nyt katoaa maakuntakenttien väliltä yhteydet ja Oulusta Turkuukin on pakko lentää Helsinki-Vantaan kautta, jollain täysin takapuolesta olevilla aikatauluilla ja hinnoilla.
Joutuuko Mikko Kouki nyt muuttamaan Ouluun O_o ?- byrokratiaaaaaaa
Kai tässä on taustalla Finavian hintapolitiikkakin, joka on tehnyt kilpailusta kannattamattomampaa. Ryanair mm. on kritisoinut Finavian hintoja, samoin se on tehnyt muuallakin, joistakin vähentänyt lentoja, jopa vetäytynyt kokonaan.
Finavian kannustushinnat taitavat olla uusille yhtiöille muutaman vuoden halpoja, sitten hinnat pompsahtavat ja tulot vähenevät. - homma toimii
ei hätää..taskila on estonian airissa
- 9+19
Tämän ansiosta Turun tarjonta lisääntyy, koska iltalento Riika-Turku myöhennetään, ja siten tulee lisää yhteyksiä tuolle lennolle. Esim. bryssel.
- 4tuyk
Kannattaa siis ostaa paksu kirja rixille luettavaksi?
- 17+3
Aiemmin tarvittiin paksu kirja, nyt löytyy yhteys illalla bru-rix-tku.
- 11122223333
Miksi lentää Rixin kautta, kun Charleroista pääsee suoraan Turkuun. Brysselistä loistava bussiyhteys Charleroin kentälle, eikä kestä kauan.
- 14+4
Sitten kun ryanairin lopettaa tuon reitin, täytyy löytää vaihtoehto. Ja rynkyn aikataulu nyt ei vaan kaikille sovi.
- Ainaista kitinää
Aivan sama, lentääkö kone aamulla, päivällä, illalla vai yöllä, ei sen aikataulu koskaan kaikille sovi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195214- 472879
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312581Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231959En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111747- 1181657
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231445Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101418- 971407