Dawkinsin asteikko

"Dawkins on nimennyt seitsemän virstanpylvästä:

1. Vahva teisti. 100% varmuus Jumalan olemassaololle. C. G. Jungin sanoin, 'Minä en usko, minä tiedän.'

2. Erittäin korkea todennäköisyys mutta alle 100%. De facto teisti. 'En voi tietää varmasti, muuta uskon vahvasti Jumalaan ja elän elämääni siinä uskossa että hän on olemassa.'
3. Korkeampi kuin 50% muttei hyvin korkea. Muodollisesti agnostikko mutta nojautuen kohti teismiä. 'Olen hyvin epävarma, mutta olen taipuvainen uskomaan Jumalaan.'
4. Tasan 50%. Täysin puolueeton agnostikko. 'Jumalan olemassaolo ja olemattomuus ovat täsmälleen yhtä todennäköisiä.'
5. Pienempi kuin 50% muttei hyvin pieni. Muodollisesti agnostikko mutta nojautuen kohti ateismia. 'En tiedä onko Jumala olemassa, mutta olen taipuvainen olemaan skeptinen.'
6. Hyvin pieni todennäköisyys mutta suurempi kuin nolla. De facto ateisti. 'En voi tietää varmasti, mutta ajattelen että Jumala on epätodennäköinen, ja elän elämääni olettaen ettei häntä ole olemassa.'
7. Vahva ateisti. 'Tiedän ettei Jumalaa ole olemassa, yhtä vakaasti kuin Jung "tietää" että hän on olemassa.'

Dawkinsin mukaan monet asettavat itsensä asteikolla kategoriaan yksi, mutta kategoria 7 on melko tyhjä, koska ateisteilla ei ole uskoa, eikä pelkkä järkeily saa heitä täydellisen vakuuttuneeksi siitä, ettei jotain ehdottomasti ole olemassa. Kirjassaan Dawkins asetti itsensä kategoriaan 6, mutta nojautui kohti kategoriaa 7. Hän kertoi olevansa agnostinen vain sen verran kuin hän on agnostinen puutarhakeijuista. Vuonna 2012 Dawkins tarkensi sijoittuvansa asteikolla kohtaan 6,9"

Minulla Jumalan todennäköisyys on sama kuin asettuisin asteikkoon 7,1. Ihminen ei kuule, näe, haista, maista, tunne Jumalaa - joten Jumalaa ei ole tällöin olemassa!! Uskovaiset käyttää TUNTOaistista samaa merkitystä kuin TUNNEaisti. Mikäli uskovainen ymmärtäisi, ettei TUNNEaisti ole mikään aisti niin tällöin uskovainenkin olisi asteikossa 4 eli agnostikko!

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiedän vain oman olemassaoloni, kun ketään ei ole läsnä!

    • Ingenjör_81

      Tämän miehen kanssa Dawkins ei uskaltanut edes lähteä väittelemään ja tässä hän nöyryyttää suomalaista ateistia perinpohjaisesti. Ateismi ei vain yksinkertaisesti kestä päivän valoa ja onhan se hullua ajatella että tyhjyys jotakin synnyttäisi ja se vaatii todella paljon uskoa.

      William Lane Craig murskaa Kari Enqvistin perinpohjaisesti.
      http://www.youtube.com/watch?v=prYeIU0NrSY

    • Kari Enqvist ei vain jaksa jauhaa tyhjänpäiväisestä asiasta "latvarosoiselle" henkilölle...joka ei pidä edes totuutta totena ja siksi kuvittelet Craigin murskaavan Enqvistin!!??

      Ateismi kestää päivän valon...huomenna (anteeksi tänään) tämä ateisti herää taas uuteen päivään ilman mitään "Päivän Sana" -almuja ja kiittää päivästä ilman minkäänlaisia rituaaleja. Kenelle metsäeläin kiittää päivästään!? Jumalalleko?

      Luomiskertomus on liirum-laarumhömppää, vaikka se olisi Raamatun lehtiin kirjoitettukin (nimenoman kirjoitettu)-sille ei ole mitään todenperäisiä mahdollisuuksia päästä totuudeksi. Kukaan ihminen ei ole koskaan nähnyt Raamatun mukaan Jumalan maailman luomista, johon vahvasti kristityt uskotte kun se siellä lukee. Kukaan ihminen ei osaa kertoa, kuka sen itse Jumalan loi, joka kykeni syntymään tyhjästä mutta elämää maapallolle ei tullut kuin Jumalan kädestä joka tuli tyhjyydestä kuten maapallokin!? Kukaan uskovainen tai Raamattu ei ole kyennyt selvittämään, kuinka ne muut aurinkokunnan planeetat syntyivät!? Niistä ei Raamattu kerro mitään! Raamattu on täynnä ristiriitauksia ja julmuuksia, joita toivoisin että mitä vähemmän ihmisiä moista lukisi niin sen parempi myöskin ois. Ihminen voi löytää tarkoituksensa varmasti monesta muustakin argumentista kuin Raamatusta tai siihen ringastettavasta kirjasesta?

      Miksi et usko Taru Sormusten Herraan, miksi uskot Raamatun olleen Jumalan käsialaa vaikka sen todellisuudessa on ihmiset kirjoittaneet.

      Jumalaa ei ole olemassa, on vain ihminen joka on luonut Jumalan!

    • Mirka ....

      Uskonnot saastuttaa aivotoiminnot ja siksi uskonnot ovat paha asia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3239
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1753
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1295
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1263
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1158
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      831
    Aihe