Tunteissa voi olla järkeä mutta onko järjessä tunnetta...?

Lausepari josta voi saada vaikka minkälaisia ajatelmia ja aatoksia ja joakisella varmasti on oma kokemuksensa siitä miten järki ja tuntee soveltuvat yhteen tai eroavat toisistaan. Ei missään nimessä ole helppoa yhdisttä näitä kahta tärkeää asiaa mutta toisaalta pitääkö niitä sitten erotaankaan, jos ei siltä tunnu. Tunne ja tunteet on iso kokonaisuus ja tuntuisi tosi raskaalta, jos tunne puuttuisi, tunteiden kirjo oli rajoittunut tai sanottaisiin, kerrottaisiin, että " Tunteita ei enää ole, ne ovat kuolleet " Se olisi kamlaa, se olisi loppu, sen jälkeen elämän pohja putoaisi pois tuli se musta aukko, johon vajoaisi.

Tunne on asia joka vie ihmistä ja tuo hyviä tuntoja ja tunnelmia ja ilman niitä ei voisi kohdata jokaista päivää, aamua ja toisaalat lopettaa päivää sanoen. " En tuntenut tänään mitään "

Tunteiden taso vaihtelee ja se hyvä, ja se että aina ei tarvitse tuntea yhtä lailla on myös tämän elämän suola ja sokeri. Sanotaan että tunteet voivat olla pelissä ja että tunteilla ei pidä leikkiä ja varmasti monta muuta lausetta on tämän kautta tullut tutuksi, sillä kaikilla meillä on tunteita niin hyvässä kuin pahassakin ja niitä tarvitaan ja ne ovat jokaista meitä varen.

Miten järki ja tunne sitten kohtaavat ilman että kipinöi, salamoi tai muuten on raskasta, se on monipiippuinen yhtälö ja minusta tunne ja järki voivat olla hyviä kavereita ja toistensa sukulaissieluja monessa eri asiassa.

Näin menee, eli tunne ja järkeile, tee ja ole, nauti ja joskus kärsi., se on elämää se

2

165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wideawake..

Mulla on aivoissa joku klikki joka estää liian tunteilun, se ikäänkuin pelastaa mut aina kun alkaa mennä liian tunnepitoiseksi. Kyllä järjellä pärjää ihan hyvin, vaikka olisinkin halunnut kokea niitä tunteita vähän enemmän. Se ei vaan ollut mahdollista minusta riippumattomista syistä. Enää ei onnistu manipulointi ellen itse anna lupaa.

• Sydän ja sielu

Järjesssä on tunnetta silloin kun "joku tuntuu oikealta".
      Yleensä me saadaan tunteiden kautta varmistus että jokin on loogisesti pätevää ja sitä kautta syntyy tavallaan posiitivinen tunneyhteys niihin asioihin.

Aivan kuten jos selvität jonkun puzzlen ja tajuat että "näinhän tämä toimii".

Järjestä sen verran että sitä turhaa yritetään ottaa tunteista pois.

Osa tunteista on täysin irrationaalisia voisi sanoa unelmiin, fantasioihin jne. perustuvia tai ne eivät vastaa sitä tarvetta jota varten ihminen ylipäätään tuntee.

Esimerkiksi joku saattaa ihastua vaikka tietää että suhteesta pitkällä tähtäimellä ei tule mitään ja ihminen haluaisi pitkäaikaisen suhteen. Onko se tunne silloin järkevää ajatellen noita ihmisen tavoitteita ja sitä pitkää tähtäintä?

Ei ole.

Syy miksi noin ei ajatella nytkyään johtuu siitä että kaikki tunne on vain hetkissä. Ihmiset eivät osaa venyttää tunteitaan ja pelkkä tyytyväisyys ei riitä vaan pitää olla joko onnellinen, onnellisempi, onnellisin.

Järjen käyttö tunteissa johtaa siihen että ihminen osaa tehdä välttämättömiä kompromisseja tunteidensa suhteen muuttuvissa tilanteissa, sopeutua erilaisiin asioihin sekä myötäelää toisia ihmisiä.

Osalle ihmisistä tunteista on tullut pyhä. Sanotaan "seuraa sydäntä" tai "sydän sen kertoo" ilman siis järjen häivääkään.
      Voisi sanoa että jos et ole kouluttanut sydäntäsi tai jos et osaa käyttää päätä ja sydäntä tasapainoisesti niin elämäsi tulee olemaan joko täyttä tuskaa tunteiden voittaessa tai sitten tyhjyyttä olemattomuutta ilman tunteita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4836
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      202
      2597
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1687
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      29
      1655
    5. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      24
      1517
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      29
      1425
    7. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1227
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      149
      1108
    9. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1044
    10. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      962
    Aihe