Olen ostamaisillani vähän käytettyä Mondeota, vain yksi asia häiritsee. Koeajolla huomasin että silmä kohdistaa ärsyttävästi koko ajan katsetta tuulilasin lämmityslankoihin.
Onko kukaan muu omalla kohdallaan huomannut samaa ilmiötä? Oletteko tottuneet siihen ajan myötä?
Häiritsevätkö lämmitettävän tuulilasin langat?
14
2959
Vastaukset
- ei häiritse
Ostin kaksi vuotta sitten Mondeon jossa on lämmitettävä tuulilasi. Jotkut tutut tuosta pelottelivat että on muuten hirveä käytössä semmoinen lasi, omakohtaista kokemusta heillä ei ollut. Onneksi en uskonut.
Normaalikeleillä noita lankoja ei edes huomaa. Totuin niihin käytännössä heti. Ainoa miinus niissä on että pimeällä ja sateella vastaantulijoiden valot ovat vähän "hajanaisemmat", arvaisin että lasin naarmuuntuessa ilmiö voimistuu, toisaalta tämmöinen lasi ei naarmuunnu niin helposti.
Mutta etenkin toissatalvena meilläpäin tuli useasti alijäähtynyttä vettä, parhaalla työmatkalla (8km) varmaan kymmenellä pysäkillä oli joku raaputtamassa etulasia. Mondeossa riitti kun painoi yhtä nappia. Toinen plussa on se että lasi ei naarmunnu kun siitä ei tarvitse raaputtaa jäätä.
Seuraavassa autossani on lämmitettävä tuulilasi. - Mondinisti
Jos aurinko on sen verran matalalla, että se näkyy ajettaessa kuljettajan näkökentässä (tapahtuu meikäläisen ajoilla melkoisen harvoin), niin siinä auringon kohdan ympäristössä ne langat näkyy paikoin MELKEIN häiritsevästi. Niistä nimittäin heijastuu toi sopivassa kulmassa tuleva valo aika kirkkaasti, ja se näyttää myös hajoavan osittain sateenkaaren väreiksi niissä pistemäisissä kohdissa, mistä se valo heijastuu. Ne langathan ovat sellaista aika tiukkaa sinimäistä aaltoa - ei mitään suoria viivoja. Näin ainakin omassa Mondeossa.
Siihen muodostuu sellainen jännä terävähkön paraboloidin muotoinen kuvio joka aukeaa auringosta pois (alas) päin. Jostain syystä ainakin meikäläisen silmillä tuntuu olevan taipumus melkein unohtua kyttäämään sitä aina välillä - on nimittäin sen verran hypnoottisen näköinen :D. Tuonkin voi tietysti keskittymällä välttää, eikä se ole edes vaikeaa. Onhan se kumminkin hyvä sitä liikennettä katella enemmän ;).
Vastaantulevien ajovalot ovat niin paljon himmeämmät, näkyvät niin vähän aikaa ja sisältävät niin paljon vähemmän aallonpituuksia, että silloin tuota ilmiötä ei juurikaan huomaa. Ja muina aikoina pitää ainakin meikäläisen silmin ihan etsimällä etsiä ne langat sieltä lasista - muuten niihin ei kiinnitä mitään huomiota.
Eli aika marginaalinen on tämä "ongelma" verrattuna hyötyyn, joka ei rajoitu pelkästään jään nopeaan sulamiseen, vaan myöskin sopivissa olosuhteissa tuulilasin sisäpintaan kertyvä höyry kuivahtaa hyvin äkkiä pois. - dsjjsdgjsgj
Joku mietti että saattaa muuttua häiritsevämmäks kun lasi on kulunu ja vanha.
Omassa on naarmunen ja kulahtanu vanha lasi, mutta langat näkyy vielä vähemmän kun uudessa - farkkuboost
Mulla on lämmitettävä lasi mondeossa ja työautossa transit connectissa.Molemmissa lankoihin kiinnittää huomiota nimenomaan lumisissa olosuhteissa, mutta ei niin paljon, että se haittaisi keskittymistä liikenteeseen. Transit connectissa langat ovat hieman paksummat ja harvemmassa kuin mondeossa, joten niihin katse kohdistuu helpommin.
Hyviä puolia on lasin sulaminen jäästä niin, ettei sitä välttämättä tarvitse raapia puhtaaksi. Olettaisin tämän vähentävän lasin naarmuuntumista. Jos lasi huurtuu sisäpuolelta sopivan kylmissä ja kosteissa olosuhteissa, napin painallus palauttaa sen nopeasti kirkkaaksi ja liikkeelle pääsee nopeasti. Jos sataa alijäähtynyttä vettä, lämmitys on todella näppärä ominaisuus ja lisää turvallisuutta. Yksi huomio plus-puolelle vielä: transit connectin lasiin tuli viime keväänä kova kivenisku, josta lähti halkeama kahteen suuntaan. Halkeamat pysähtyivät lämmityslankoihin, eikä korjaustoimenpiteitä ole tarvittu.- Vieras huomaa
Minulla on haljennut lasi laidasta laitaan sekä edellisessä Mondeossa, että nykyisessä Kugassa. Kummassakin lähtenyt halkeamaan lasin reunaan osuneesta kiven iskemästä, eikä ole hidastanut vähääkään lankojen kohdalla, ne taitaa olla eri lasikerroksessa.
Mondeo meni vaihtoon ennen ensimmäistä katsastusta ja tämä Kuga meni katsastuksesta läpi haljenneella lasilla, joten ei ole tarvinnu vaihtaa. Lasivakuutuskin on niin kallis että kannattaa vetää ainakin ensimmäinen 3 vuotta riskillä kun ei tarvi katsastaa :)
Ai niin ja kannattaa tosiaan ottaa lämmitettävä tuulilasi, se on niin kätevä ja nihin lankoihin tottuu muutamassa päivässä, niin ettei niitä enää näe.
- Yualle
Ei mitään repeleemaa ole ollut langoissa, edes alkujaankaan.
Onko tuulilasi kuinka naarmuuntunut? En tiedä, mutta sitten asia voi olla toinen...? - Ei koskaan enää
Langoista viis, älä erehdy ostamaan Fordia, isoja moottorivikoja nykyään ja kukaan ei korvaa. Fordilla mielenkiintoinen nokkimisjärjestys, korjaamopäälliköt eivät uskalla soitella maahantuojalle korvattavista vioista ja muutenkin alatasolla pokkuroidaan pomoja. Maahantuoja ottaa passiivisen reaktion selvissä korjattavissa ongelmissa, mutta joutuu viimeistään kuluttajariitalautkunnan ratkaisuissa myöntymään korkoilla koroteittuihin maksuihin. Älä ikinä erehdy Fordeihin. Maahantuojan takuu on kuin kusi valtameressä.
- on tämä kauheaa
Menikö sullakin turbo ja ketju? Sama täällä. Sitten meni mekatroniikka. Edellisessä alatukivarret oli kulutustavaraa. Lukot on kans yksiä p***eleitä. Mutta öljynkulutus on minusta kaikista pahin: enemmän kuin öljytilavuuden verran saa vaihtaa huoltovälillä, mites sinulla?
- Mondeojeejee
Tuulilasin lämmityslangat ovat sikakäytännöllinen juttu talvella. Auto käyntiin ja skrapaa etsimään. Muutaman minuutin esilämmitys ei toki sulata jäätä tuulilasista, mutta pehmentää jään alapinnasta ja lasin skrapaus sujuu leikiten.
En itse edes näe niitä lankoja, jollen erikseen ala tirkistelemään. Kolmas auto lämmitetllä etulasilla on muuten menossa jo. Toki lasi on kallis ja itku tulee, jos tällainen lasi halkeaa kiven iskusta.
Osta Mondeo, jos muuten olet tyytyväinen. Hyvä autohan se on. - Turvallisuusvaruste
Kahden viikon päästä olet niin tottunut niihin lankoihin että joudut oikein keskittymään jos haluat nähde ne.
Itsekkin vähän pelkäsin että ne häiritseen. Isälläni oli aikoinaan Mondeo jossa oli tuulilasin lämmitys ja kun ajoin sillä autolla harvakseltaan, niin langat häiritsi aina.
Mutta kun myöhemmin omaan autoon otin lämmitettävän lasin, niin ne parin viikon päästä ne langat eivät enää häirinneet lainkaan.
On se niin kätevää kun saa talvella lasin todella nopeasti puhtaaksi. Puhumattakaan sitten kun sataa alijäähtynyttä vettä joka jäätyisi lasiin ilman lämmitystä. Lämmitys on myös todella kätevä jos tulee itse märkänä autoon niin että ikkunat huurtuu sisäpuolelta. Tämän pitäisi olla veroja alentava turvallisuusvaruste. - Jalinda
ajan joskus mondeolla, jossa on tuulilasinlämmitys ja minua ne langat häiritsevät. Käytän miinus-silmälaseja, onko syy se vai onko tottumattomuus, mutta joka tapauksessa langat häiritsevät, vaikka itse varuste on mainio.
- saab on ässä
Muakin häiritsee ne langat ihan paljon. Katselen aina alas tai taakseni, kun oikein häiritsee. Kauheeta häirintää.
- se on vain lasi
Loppuyhteenvetona voisi todeta että lämmityslangat häiritsee niitä joilla niitä ei ole käytössä :)
Ei tuulilasin vaihto maksa kuin jotain 300€, joten kyllä niistä langoista pääsee eroon, jos ei totu.
Olen melko varma että kahden viikon ajon jälkeen niitä lankoja ei enää edes muista. - Loistava varuste!
se on vain lasi kirjoitti:
Loppuyhteenvetona voisi todeta että lämmityslangat häiritsee niitä joilla niitä ei ole käytössä :)
Ei tuulilasin vaihto maksa kuin jotain 300€, joten kyllä niistä langoista pääsee eroon, jos ei totu.
Olen melko varma että kahden viikon ajon jälkeen niitä lankoja ei enää edes muista.Itse totuin 2päivässä ja nyt toinen mondeo tilattu LANGOILLA!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1173007EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje341392- 1031247
Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621017Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661007Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi133998- 60917
- 41727
Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne22713Tunnettujen vanhempien lapset, tv-sarja
Tunnettujen vanhempien lapset saa tv-sarjan. Juurihan yksi heistä oli MTV:ssä 6.5.26 kertomassa ettei halua julkisuutta111664