Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Jatkuvat poskiontelontulehdukset

Säikähtynyt

Olen nuori, 24-vuotias nainen. Minulla todettiin aikuisiässä siitepölyallergia, johon syön kesäkausina allergialääkettä. Tämän lisäksi minua on vaivannut pidemmän aikaa (useamman vuoden) jatkuvat poskiontelotulehdukset, joihin syön jatkuvasti antibiootteja. Lääkärit ovat epäilleet kroonistunutta sinuiittia, polyyppia, kystaa ja vaikka mitä.....

Nyt puolen vuoden sisään olen syönyt about 3 antibioottikuuria ja käynyt kaksi kertaa röntgenkuvauksissa. Terveysasemalla ravasin oman aikani, kun puhuivat jatkotutkimusmahdollisuuksista, joita ei koskaan tullut. Lopulta hyödynsin työterveysläkäriä joka samantien laittoi uusiksi röntgeniin.

Tänään sitten lääkäri soitti ja sanoi, että uudet kuvat eivät poikkea puolen vuoden takaisista lähes mitenkään. Vasen poskiontelo täynnä varjostusta (ja arpikudosta??), oikeassa poskiontelossa merkkejä tulehduksesta ja turvotuksesta. Sanoi lekuri vielä että parempi laittaa heti lähete meikkuun korva-nenä-kurkkutautien klinikalle (tms.).

Aikaisempi lääkäri tutki polyyppimahdollisuuden (ei ole)... Antibiootteja, allergialääkkeitä ja kortisoli nenäsumutetta olen tässä käyttäny vaihteeksi aikani...

Onko muilla ollut samanlaista? Mistä voisi johtua? Mitä odottaa? Lääkärin reaktio vähän säikäytti ja oma tietämättömyys...

16

719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anonyymi91

      Voi että, kuulostaa hankalalta. Valitettavasti itselläni ei ole asiasta juuri kokemusta (kärsin itse vain lievistä allergioista), mutta omaan korvaani tuo antibioottikuurien jatkuva syöminen kuulostaa hieman riskialttiilta. Itse suosisin esim. maitohappobakteereja sisältäviä tuotteita, ettei suoliston hyvä bakteerikanta kuolisi aivan kokonaan (jolloin ruoan ravinteet imeytyvät paremmin). Inkivääri, kurkuma ja valkosipuli ehkäisevät tunnetusti tulehduksia, eli niitäkin voi kokeilla.
      Joillekin on ilmeisesti tehty poskiontelon leikkaus, josta jotkut on saanu paljon apua. Täällä oli aiheesta keskustelua, joka saattaisi kiinnostaa: http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/klinikalla/1566733/poskiontelontulehdus-mika-avuksi/

    • Säikähtänyt

      Hei,

      Kiitos vastauksesta. Olen tosiaan jo tutkinut noita erilaisia hoitomahdollisuuksia. Mikä on tässä vaiheessa tietysti hieman turhaa, kun ei tiedä mikä varsinaisesti on kyseessä.

      Oireina jatkuva jomotus poskissa (särky), paineen tunne, tukkoisuus, pääkivut..ja tietysti nuo sinuiitit.

    • Konstit on monet:

      ..................25. Kysymys:
      - Voiko poskionteloita avata mhb jauheella siinä vaiheessa kun poskiontelot ovat jo tulehtuneet?
      Vastaus:
      - Ei voi. Poskiontelo tulehduksen esto on tehtävä ennakoivasti ja viimeistään yhden vuorokauden kuluessa siitä, kun paineen tunne alkaa poskissa. Kun poskiontelot ovat jo tulehtuneet, niin siinä vaiheessa ei enää avaaminen onnistu mhb.lla.
      - Käytä korvakäytäviin, sieraimiin ja nieluun vain mhb-tuote’1(Asidophilus plus), siksi että se muodostaa vähiten hyytelöitymistä(=substanssi) pelkkänä jauheena. Liika hyytelöityminen aiheuttaa (pahojakin) ongelmia!!!
      >>>>>>>>>>>>>>>>>>Huom! Käytä mhb-jauhe suihkaukseen noin 1/6 osaa 1.n kapselin jauheesta!!!................


      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-ohje-maitohappobakteerien-kaytosta-nenaan-ja-korviin-apua-korvatulehdus-potilaalle/

    • tässä.
    • säikähtänyt

      Hei,
      Syön muutenkin hyvin niukasti viljaa ja syön vitamiineja. Kuitenkin kun tämä vaivannut pidemmän aikaa, olen tietysti kokeillut vaikka ja mitä. Mikään nytei vaan näytä helpottavan oloa eikä kipua.

      Kyselinkin pikemminkin, että onko muilla ollut samoja "ongelmia" ja mistähän ne olisivat voineet johtua.

      Olen kyllä tietoinen oireista ja lekurit nyt on täs ajan saatos antanu vaikka ja mitä "hoitokeinoja" mutta kuteno on todettu...pidemmän päälle ei ole helpotusta löytynyt.

    • FRTW

      Eräs tuttavani, jolla oli astma, kärsi samantyyppisistä ongelmista lähes jatkuvasti. Punkteerauksia ja antibioottikuureja oli ties kuinka monta. Sitten hän alkoi harrastaa avantouintia, ja poskiontelovaivat hävisivät. Voi olla tietysti ihan sattumaa, mutta itse hän oli varma avantouinnin hyödyllisyydestä.

    • Nenäkannu

      Moikka! Itellä oli kans useasti poskiontelo tulehdus monen vuoden ajan mutta vasta viimeinen lääkäri suositteli nenäkannua käytin muutaman kertaa ja nyt 2 vuotta oltu ilman mitään tulehduksia :) aina jos vähänkin tuntuu poskionteloissa oudolta niin huuhtelen kerran ja taas mennään :) minulla astmaa ja allergiota! Suosittelen!

    • Nenäkannu

      Niin ja serkulleni on tehty tuo leikkaus! Siinä rouhittiin luuta pois jotta ilma kiertää paremmin!

    • Säikähtänyt

      Kiitos vastauksista!

      Nenäkannua olen yrittänyt käyttää. Ongelmana on se, että vaikka käytän ohjeiden mukaisesti, ei vesi pääse vasemman puolen sieraimesta pois/läpi. On niin tukossa ja aiheuttaa vaan kovaa pääkipua. Tämän seurauksena on tuo käyttäminen hieman jäänyt.

      Mitä astmaan tulee, on minulla todettu (ylläri) allergiaperäinen astma, johon minulla on resepti astmapiippuun. Tämä oli hengenahdistuksia varten joita ei uitenkaan ole aikoihin onneksi tullu. Nyt tosiaan vaivaa vaan nuo poskiontelot ja mahdollisesti niistä johtuva väsymys ja pääkivut.

      Kai sitä pitää vaan kärsimättömänä odottaa kutsua tonne meikkuun. Harmi vaan, että siinäkin saattaa mennä vielä kuukausia.

    • FRTW

      Astmaa kannatta kyllä hoitaa, vaikka varsinaista hengenahdistusta olekaan eli säännöllinen hoitava inhalaatiolääke (minulla Pulmicort) on tarpeen. Avaavaa lääkitystä (minulla Bricalyl) tarvitaan harvoin. Minulla on sisäsyntyinen astma (siis ei-allerginen) ja käytän ihan lääkärin suosituksesta kuntoillessa avaavaa lääkitystä, koska se parantaa hapenottoa. Varsinaista hengenahdistusta ei minulla ole. Monasti astmaatikko ei astmaansa huomaakaan muuten kuin kovana hengästymisenä rasituksessa. Jos lääkäri kirjoittaa B-lausunnon Kelalle, Kela korvaa astmalääkkeistä 72 %.

      Muuten, tämä minun avantouinnilla poskiontelotulehduksen hoitanut astmaatikko-ystäväni kuunteli hengitystäni kävelyllä ja sanoi, että minulla on astma. Väitin kovasti vastaan. Muutama vuosi myöhemmin sitten ilmeni, että hän oli oikeassa :) Myös hänellä oli polyyppiä ja leikkauksia. Mutta sitten avantouinnilla hän väitti päässeensä kaikista poskiontelovaivoista eroon.

      Joten, jos sinulla on mahdollisuus, kannattaa kokeilla sitä avantouintia. Ainakaan se ei maksa paljon... Ei tarvitse odottaa jäitä, kylmässä vedessä uintia voi harrastaa Suomessa ison osan vuodessa (tästä ilmastosta on jotakin hyvääkin...). Uimahallissakin se on usein mahdollista.

      Nenäkannu on myös suotava. Juttelepa lääkärin kanssa siitä, että tukkoisuus estää kannun kunnollista käyttöä. Onko tukkoisuus allergista perua vai peräti rakenteellista? Onko sitä aina (minulla usein öisin ja aamuisin)?

      Hyviä vointeja!

    • Säikähtnyt

      Hei,

      Tuo avantouinti kuulostaa mielenkiintoiselta jokseenkin pelottavalta, kun tällainen vilukissa olen. Jos ei apua muualta löydy niin ehdottomasti aiankin yritän kokeilla!

      Nenäkannun käytöstä -tai sen vaikeudesta. olen phunut lekurin kanssa. Sanoi vaan että biootteja naamaan ja kokeilet sit mukaan. No.. niin.

      Ja niin. Valitettavasti kukaan lääkäri ei ole vielä osannut vastata siihen mistä tämä kaikki voisi johtua. Kaikki tiedostavat ongelman, mutta ei sen syitä. Polyyppeja ei löytynyt. Joten jäljelle ää kystät, rakenne yms..

      Mitä tohon alerg. astmaan tulee, niin lääkäri tosiaan määräsi sen avaavan piipun juuri niitä hetkiä varten kun ei henki kulje. Ennen ei ole kyllä urheillessa yms. alkanut suuremmin vaivaamaan. Tottakai normaalia nopeampaa hengästymistä on havaittavissa... Epäilen kyllä, että hyvinkin on voinut muuttua astman luonne. Pitä siitä keskustella sitten meikussa.

    • FRTW

      En ollut tuttavani/ystäväni kanssa kovin läheinen, mutta äkkiä kuunnellen sinun tapauksesi kuulostaa ihan samanlaiselta. Hänkin kävi meikussa jossakin rakenneleikkauksessa, poskiontelotulehdukset antibioottikuurit ja punkteeraukset senkuin jatkuivat. Hän ikävä kyllä kuoli muutama vuosi sitten, en voi enää häneltä kysyäkään. Kuolinsyy ei sentään sentään liittynyt poskionteloihin vaan syynä oli aggressiivinen haimasyöpä. Se ehkä liittyi hänen alkoholinkäyttöönsä (ja selittää sen, että emme olleet oikein läheisiä).

      En itsekään harrasta avantouintia, mutta käyn uimahallin kylmäaltaassa. Käyn kuntosalilla aerobisessa ja voimaharjoittelussa ja hikoilen jälkeenpäin ihan mielettömästi. Kuntosalin yhteydessä on uimahalli ja pieni kylmäallas ( 5 astetta) ja siellä on treenin jälkeen mukava käydä, sieltä suoraan pukuhuoneeseen ja hikoilut jäävät sinne altaaseen. Kylmään veteen tottuu vähitellen. Minulla aluksi 20 sekuntia tuotti tuskaa. Nyt menee jo minuuttikin ihan hyvin. Minulla on myös reuma/neuro-sairaus, joka tykkää tästä kylmästä vedestä. Oikea avantouinti on alkanut kiinnostamaan, kunhan aika riittäisi...

      Kuulostaa oudolta, että sinulle on astmaan on määrätty vain avaavaa lääkettä mutta ei ollenkaan hoitavaa. Onko tutkittu spirometrialla (laite jossa tietokone mittaa puhallusilman volyymiä)? Onko virallista astmadiagnoosia ja astmalääkkeiden erityiskorvausta (tuo Kelan myöntämä 72 %)?

      On mahdollista, että astma ja jatkuvat poskiontelotulehdukset ovat yhteydessä tai sitten eivät.

      Kyllä se siitä. Pitää vain olla sitkeä. Minulla oli krooninen yskä 2-3 vuotta ihan jatkuvasti ja meinasin tulla hulluksi, ympäristö myös. Olen puhetyössä, jota oli vaikea tehdä. Sitten kun vaihdoin työpaikkaa, yskä lakkasi noin puolen vuoden kuluessa. Muut työtoverit oireilivat tuossa vanhassa kemikaaleja täynnä olevassa rakennuksessa vähän toisella tavalla, minä jatkuvalla kuivalla ystkällä.

      Poskiontelotulehdukset saattavat olla myöskin merkki sisäilmaongelmista. Olisiko se sinun kohdallasi mahdollista?

      Toivottavasti asiat selvenevät, vointeja!

    • krooninen sinuiitti

      Olen jo 56 v ja kärsinyt ikäni poskiontelotulehduksista/ turvotuksista, ja vuosien saatossa todennut/ todettu, että turvotus on ollu allergiaperäistä.

      Olen vuosien aikana huomannut jo itsekin miten jotkut tekijät saavat turvotuksen ihan hetkessäkin aikaan ja oppinut välttämään niitä. Antibiootteja en ole syönyt, onneksi, enään vuosiin, vaan pyrkinyt välttämään oireiden aiheuttajia.

      Nuorena söin jatkuvasti Docykliiniä, ja ne kyllä auttoivat, mutta penisilliinistä en apua saanut. Kuvissa oli aina turvotusta ja kaikuluotaimissa nestepintoja. Useisti punktoitiinkin, mutta mitään apua siitä ei pitemmän päälle ollut.

      Nyt on mennyt yli 10 vuotta ilman oireita. Eli itsellä allergia ja yliherkkyys turvotti limakalvoja ja jos se kesti pitempään niin tuli tulehdusta ja sitä sitten hoidettiin antibiooteilla. Parasta on tutkituttaa mahd allergiat, käyttää antihihistamiinia jos tarvetta ja estää sitö turvotusta ja sitä myöten tulehdusta.

    • Säikähtänyt

      Hei FRTW,

      Minusta tuntuu että minun kohdalla nyt kaikki hoito on aina jäänyt vähän puolitiehen ja itse kun en osaa aggressiivisesti hoitoa pyytääkään. Nyt kyllä alkanut niin vaivaamaan, että oli pakko alkaa vähän väittämään hoitsuille vastaan, että ei enää pelkkiä kuurejä, nyt tutkitte!!

      Ja minulla on todettu siis allergioita, mutta mielestäni astmaa itsestään ei ole koskaan tutkittu. Allergioiden sivussa siinä lekuri sitten kirjoitti oirekuvauksen perusteella jonkun inhalaattori reseptin.

      Olen tosiaan myös miettinyt työpaikan ilmastoinnin jne vaikutusta sinuiitteihin. Mutta koska vaihdoin vuosi sitten työpaikkaa, eikä tilaan mitään muutosta, niin epäilen sitä vahvasti.

      Ja tosiaan minulla kolmen eri lekurin mielipiteet asiasta, yksi on sitä mieltä, että ehdottomasti kroonistunut sinuiitti, toinen epäilee kystaa, ja kolmes rakennetta. Neljäs ei enää alkanut arvelemaan vaan lähetti suoraan lähetteen meikkuun!

      Allergioita tosiaan koivu, kissa, pujo. Niihin syön histeciä ja lisäksi joka päivä sieraimiin suihkaukset avamysta. Ei tunnu auttavan.

      • Katinka

        Hei vaan :)
        Mulla on aivan samanlaisia oireita kuin sinulla "säikähtänyt". Viimeksi toukokuussa söin antibioottikuurin! Tänään juuri mietin että on todella rasittavaa elää paineen ja kivun tunteen kanssa poskissa :( Itse epäilen jatkuvien tulehduksien jälkeen arpikudosta joka sitten oireilee! Sain juuri nenäsuihkeen nimeltä nasonex.

        Nenäkannu ei käy mulle ollenkaan, tekee kovan paineen ja kivun tunteen poskionteloihin!
        Ihana olisi saada lopulta apu kipuiluun!

        Aurinkoista syksyä :)


      • säikähtänyt
        Katinka kirjoitti:

        Hei vaan :)
        Mulla on aivan samanlaisia oireita kuin sinulla "säikähtänyt". Viimeksi toukokuussa söin antibioottikuurin! Tänään juuri mietin että on todella rasittavaa elää paineen ja kivun tunteen kanssa poskissa :( Itse epäilen jatkuvien tulehduksien jälkeen arpikudosta joka sitten oireilee! Sain juuri nenäsuihkeen nimeltä nasonex.

        Nenäkannu ei käy mulle ollenkaan, tekee kovan paineen ja kivun tunteen poskionteloihin!
        Ihana olisi saada lopulta apu kipuiluun!

        Aurinkoista syksyä :)

        Hei,

        itse pitäisi mennä ensiviikolla meikkuun tutkituttamaan poskiontelot. Ehkä siten vihdoin ja viimein saa helpotusta olotilaan. Mitkään nenäsumutteet/lääkkeet eivät ole auttaneet valitettavasti :/


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1390
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1297
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1263
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1217
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe