Hirvikärpästakista hyötyä Lapissa?

tumpelo vaeltaja

Hei,

olen menossa elokuun alussa Pohjois-Lappiin. Hieman pelottaa, miten paljon siellä on ötököitä, tietääkö kukaan? Onko hirvikärpästakista apua taistelussa noita Lapin ötököitä vastaan?

4

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hirvikärpänen...

      ei taida olla ihan pohjoisessa.Kyllä nuo ohvit sentään mukavampi on kuin umpihuppu

    • sarppenteeri

      Minä olin elokuun alussa vaeltamassa Lapissa ja, vaikka kaikki väittivät ennen vaellusta, että siellä on paljon ötököitä niin minä en nähnyt kuin muutaman hirvikärpäsen ja hyttysiäkään ei juuri ollut, joten en kokisi hirvikärpästakkia tarpeelliseksi, mutta joinain vuosina voi tietysti olla vähän enemmän ötököitä ja riippuu varmaan alueestakin joten en tiedä... Itse olin Hammastunturilla.

    • punkinpurema

      Kerran eräs radion haastattelija kysyi minulta, olenko asunut koko ikäni Lapissa. Vastasin, että en vielä. Tämä vaan selityksenä, että kokemusta on.
      Ötykköjen määrä vaihtelee huomattavasti vuosittain. Lisäksi riippuu paikasta. Ojanrantojen pusikoissa niitä on riittävästi, tunturissa puurajan yläpuolella ei juurikaan, varsinkaan jos tuulee. Sinnehän porotkin pahimpana aikana menevät. Hirvikärpäsiä ei ole ollut, mutta ne pirulaiset tuntuvat leviävän pohjoiseen päin. Samoin punkit. Pääsin oikein lehteen, kun olin ensimmäinen, joka on Kemijärven alueella saanut punkin pureman.
      Jotkut ovat allergisia sääskille, ja heille ne voivat olla todellinen kiusa. Kyllähän etelässäkin on itikoita, että huomaa onko niille kovasti allerginen. Hirvikärpästakki on tehokas. Pelkkä sääskiverkkolakkikinon hyvä. Pusikossa ne ovat kyllä hankalia. Myrkyistä on apua. Ne ovat vain etenkin hikoillessa vähän ilkeitä. Varsinkin jos niitä pääsee valumaan silmiin. Jos itikoista on kohtuutonta kiusaa, niin pysyttelemällä aukeilla paikoilla ja välttämällä kosteita alueita, niin yleensä pärjää. Ja jos joutuu menemään kosteikkojen poikki, niin myrkyt naamaan. Thaimaalaiset marjastajat käyttävät kommandopipoa, ei varmaankaan huono idea.
      Ai hitto! Nyt vasta huomasin, että kysyjähän oli menossa jo viime kesänä vaeltelemaan. No, olkoon tämä juttu sitten ohjeena ja opastuksena muille, jotka en kesänä suunnittelevat tänne tuloa.

    • ohjeita

      Ensinnäkin Lapissa ei ole löytynyt yhtään hirvikärpästä tähän päivään mennessä.Lintukärpäsiä on jotka saman näköisiä kuin hirvikärpäset,mutta pienempiä ja ne ei tiputa siipiä ihmiseen tullessa sillä meiltä puuttuu höyhenet.Vaivaa yleensä pikkulapsia jonkun takia ei aikuisia ollenkaan.
      Punkki-Mäkärä Offi on paras ja toimii myös räkkä aikaan.Muista ettei muovit kestä sitä ei edes silmälasit.Lue ohje.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      277
      2943
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      261
      1152
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1001
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      951
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      814
    Aihe