Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pelkään nukkumaanmennessä

14 v

Moi, olen 14-vuotias poika joka ei viitinny pistää mihikää nuoret palstalle kun on täynnä trolleja.

Eli ongelma on se että mua on viime aikoina alkanu jotenki yliluonnollisesti pelottaa nukkumaanmennessä, se on vaan sellasta pelkoo et ei uskalla pitää silmiä kiinni. Joinaki päivinä ei ole jos ajattelee muita asioita eikä myöskään mökillä jossa nukun samassa huoneessa porukoiden kanssa. Tiedostan sen että ei oikeesti ole mitää pelättävää mut ei vaan uskalla pitää silmiä kiinni. Joskus kauan aiemmin oli tätä, mut nyt on tullu uudestaan.

Onko kellään muulla ollut nuorena tällaista, saati aikuisena? Ja mitä pitäisi tehdä asialle, on nimittäin aika ahistavaa. :)

27

2756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14v tyttö

      Ja täälläkö ei ole trolleja? No nyt miten vaa.. Aattelet et mitään ei voi käydä vaikka ne silmät sulkisitki.

    • retardo

      Itse olen jo 18-vuotias jannu ja myös käy näin välillä, ihan oikeasti. Pari päivää sitten tuli nukkumaan mennessä hyvin paranoidi fiilis ikäänkuin joku tarkkailisi. Valvoin sitten yön ja nukuin vasta seuraavana yönä. Hyvin väsyneenä nukkuminen onnistuu paremmin.

      Ei kyllä ole pitkään aikaan käynyt näin, yleensä pystyn nukkumaan ihan hyvin. Enkä ole edes katsonut kauhuleffoja viime aikoina (tykkään kyllä kauhuleffoista mutta joidenkin jälkeen ei uskalla nukkua seuraavana yönä).

      Yleensä kun en saa unta mutta haluan kuitenkin nukkua, niin makoilen sängyssä esim puoli tuntia kuunnellen samalla musiikkia kännykästä ja valot poissa päältä. Musiikkia kuunnellessa ei pelota ja samalla alkaa väsyttää niin on helpompaa nukkua. Se myös peittää muut äänet, yleensä kun yritän nukahtaa niin saatan säikähtää jotain pientä ääntä ja kuumotella seuraavat pari minuuttia.

      • 12v.

        Mulla auttaa se että käyn sen verran aikasin nukkumaan, että kaikkialla muualla kämpäs on valot sillä äippä ja iskä on vielä sillo hereillä ja kun mä kuulen niiden puheen äänen niin mulle tulee rauhottunut olo. Jos kuitenkin käy niin että olen valvonut esim johonkin 12 saakka yöllä ja äiti ja iskä on jo käynyt nukkumaan ja mulla on ahdistunut ja pelokas olo, käyn kuuntelemaan spotifysta musaa :) Ja mä olen 12v.


      • Anonyymi
        12v. kirjoitti:

        Mulla auttaa se että käyn sen verran aikasin nukkumaan, että kaikkialla muualla kämpäs on valot sillä äippä ja iskä on vielä sillo hereillä ja kun mä kuulen niiden puheen äänen niin mulle tulee rauhottunut olo. Jos kuitenkin käy niin että olen valvonut esim johonkin 12 saakka yöllä ja äiti ja iskä on jo käynyt nukkumaan ja mulla on ahdistunut ja pelokas olo, käyn kuuntelemaan spotifysta musaa :) Ja mä olen 12v.

        Mulla on tää sama juttu jos kuulee omat vanhemmat voi nukkua hyvin mut sit jos niitä ei kuule tuntuu siltä et ne on kaapattu


    • Hujujuii

      Mulla tuli tässä vasta näin 31veenä samanlaista lapsellista pelkoa kuin joskus kersana, kun katsoin youtubesta jotain ufopätkiä just ennen nukkumaanmenoa. Oikeasti mietin siinä sängynreunalla että uskallanko valoja sammuttaa. Siinä sitten pimeässä maatessa välillä vilkaisin seisooko vieressäni mitään isopäistä oliota... Onneksi jonkin ajan päästä helpotti. Että nähtävästi ei mitään kauhujuttuja enää tälle pojalle ennen nukkumaanmenoa!

    • 14 v

      No hauska että joku muuki on kokenu samaa.. Tosiaa se oli just tollasta "paranoidista", tietää ettei mitää voi tapahtua ja yrittää pitää silmiä kiinni ni mielikuvitus sillee alkaa tekemää pahempia ja pahempia mielikuvia vieressä olevasta oliosta kunnes o pakko taas pistää silmät auki.

      Eile yöllä olin puhelimella netissä kunnes alko väsyttää niin paljo ettei "jaksanu" pelätä.
      Mikähä tähä helpottas?

    • DiskoLisko

      Olen kohta 35 ja välillä on kyllä aikamoiset liskodiskot. Taitaa johtuu dokaamisest.

    • 14 v

      No onko muita vinkkejä?

      • Hyvääyötäsinulle

        Mulla on ollut vastaavan tyyppisiä pelkoja aika ajoin koko ikäni (olen jo keski-ikäinen).

        Mulla on auttanut pienen valon pitäminen huoneessa. Pidän valon erityisesti vielä sillä tavoin, että itse olen huoneessa siellä pimeämmällä puolella ja valo suuntautuu muualle huoneeseen. Tämä on auttanut siinä, että itse en näy (vaikka minäkin tiedän, ettei siellä tietenkään mitään ole) ja näen (hahmotan) itse heti huoneen, jos avaan silmät. Tällasia yövaloja saa ihan vaikka Prismasta ja meidän pojallakin (kohta 15) on sellainen huoneessaan. Pidämme WC:ssä yöllä aina valon, niin on mukavampi siellä käydä yöllä, jos on tarve.

        Kaikkineen olen kokenut, että jos olen stressaantunut tai muuten epävarma (vaikka jotakin suurta muutosta elämässä tapahtumassa), niin sitten pelkoja tulee enemmän. Välillä ne ovat kokonaan poissa ja on ihana nukahtaa selkä huoneeseen päin ja huomata, ettei tarvitse sinne selän taakse kurkkia, vaikka tulisi mieleen, että joskus joudun (olen joutunut)niin tekemään.

        Mielikuvat ovat minua myös auttaneet. Mietin jotakin mieleistä ja kiinnostaa: se täyttää ajatuksia. Mulle puutarha on kiva ja tärkeä, niin esimerkiksi talvisin saatan ennen nukahtamista suunnitella seuraavan kesän istutuksia mielessäni. Silloin on hyvä mieli ja pelot senkin takia pysyy taka-alalla.

        Muista, että tällainen on kuitenkin normaalia tämä pelkääminen. Se on vaan niin rasittavaa ja hankalaa.


    • tytsi 32v

      entäs vähitellen silmien kiinni laitto pidät kiinni ja aukaiset jonkin tietyn ajan kuluessa ja toistat aina vaan pidemmän ajan ehkä saattaisitkin nukahtaa...ja voit toistella mielessäs et mitään pelottavaa eikä ketään ole huoneessasi ja että voit nukkua ihan rauhassa. sitten voi myös ajatella itsensä rennoksi se helpottaa nukahtamista ja voi kenties se pelkokin unohtua siinä samalla. esim vaikkapa näin: vasemman jalan varpaat ovat rennot, nilkka on rento ja niin poispäin ja näin käyt läpi jokaisen vartalon osan tosin kesken kaiken voi nukahtaa...toimii mulla joskus jos en taho saada unta....

    • öö

      Lehtiä, mainoksia yöpöydälle. Pieni valo. Kännykkä ym. pelit. Radio.

    • J

      NINKÖ

    • 14 v

      Kiitos vinkeistä, ja hauska kuulla että tää ei oo kauheen sairasta. Kai tämän kanssa pitää vaa oppia elämään sillo kun näitä on, voi olla vaikka kuukauden jakso ilma mitää ja sitte kun kattoo jonku jim d ufotutkinnat tai vastaavaa nii onki viikon aja kauheeta mennä nukkumaa.

      Tosiaa puhelimen näpräys, musiikin kuuntelemine ja valon pitämine auttaa, sekä hauskojen asioiden "maailmaan" uppoaminen.

    • 16v

      Olen 16v poika ja itsellänikin samanlaista turhaa pelkoa. Itselläni ei pelko liity paranormaaleihin ilmiöihin vain sporadiseen fataaliin insomniaan. http://fi.wikipedia.org/wiki/Fataali_familiaalinen_insomnia. Ja välillä milloin mihinkin tauttin. Olen kärsinyt tästä pelosta jo 3 vuotta.

      Vaikka aina järkevästi ajattellusti tiedän että olisi hyvin hyvin hyvin epätodennäköistä että minulla olisi se niin en silti ole päässyt pelosta eroon. Ainavaan nukkumaan käydessä pitää yrittää kääntää ajatus jonnekkin ja yleensä se aamu aika nopeasti koittaa. Sitten joskus kun en nukahdakkaan pariin kymmeneen minuuttiin niin alan järjettömästi pelätä että nyt se alkoi ja sitten menee helposti muutama tunti ennen kuin nukahtaa.

      Nytkin tämän myöhäisen ajankohdan selitän sillä että heräsin myöhään kun viimeyönä vielä viiden aikaan olin hereillä peläten vesikauhua jota pelkään siksi että astuin muutama viikko sitten naulaan ullakolla jossa elää hiiriä ja lepakoita. Vesikauhun oireisiin kuuluu ahdistuneisuus, pelko ja unettomuus jotka ovat ihan tavallisia stressireaktioita niimpä viime yönä pelkäsin turhaan pelkoani ja siitä syntyi noidankehä jonka takia valvoin. Tosin tuo vesikauhu vaivaa mieltäni silti edelleen.

      Veimpäs tätä aiheesta enemmän ulost kuin aluksi aavistin, anteeksi.

      Itse olen saanut apua siitä että olen lukenut jotain kevyttä esim sarjakuvia, hämärässä niin kauan kunnes rupeaa nukuttamaan. Jos mailmalla on tapahtunut jotain merkittävää joka saa minut tuntemaan itseni hyvin pieneksi tai minä olen suuttunut ja tympääntynyt minulle tulee hälläväliä asenne ja en pelkää jolloin voin helposti nukahtaa.

      • kummallista

        No mut onks sun vanhemmilla ollu tää?

        Jos ei ni sun mahollisuudet saaha toi on iha olemattomat! Jos se on olemassa 40 suvussa ja pari kaveria on saanu sen ilman geeniperimää, jonka lisäksi se puhkeaa 30-60 vuoden iässä, laske siitä mikä on todennäkösyys tälle taudille.


      • 16v
        kummallista kirjoitti:

        No mut onks sun vanhemmilla ollu tää?

        Jos ei ni sun mahollisuudet saaha toi on iha olemattomat! Jos se on olemassa 40 suvussa ja pari kaveria on saanu sen ilman geeniperimää, jonka lisäksi se puhkeaa 30-60 vuoden iässä, laske siitä mikä on todennäkösyys tälle taudille.

        Ei ole vanhemmillani eikä koko suvussa tuota, mutta silti pelkään aina jotain tuollasta. Todennäköisyys sairastua tuollaiseen sporadiseen on todella pieni, koska vain 8 tunnettua tapausta maapallolla. Tälleeen päivällä tuo pelko hymyilyttää, mutta sitten kumminkin nukkumaan käydessä pelkään sitä.

        Tunnistan nääm pelot niin naurattaviksi etten todellakaan kerro niistä missään kenellekkään (tätä keskustelua lukuunottamatta), mutta silti en saa niitä pois mielestä.


    • ju.

      Itseäni myös pelottaa nukahtaminen, varsinkin pimeässä. Varsinkin, jos katsonut jotain yliluonnollista videopätkää/elokuvaa, tai edes lukenut jotain yliluonnollista.

      Olen junaillut asian niin, että mp3-soittimen soimaan vaimeasti pään viereen, tuntemuksen mukaan, joko musiikkia, tai rentoutusääntä (esim aaltoja), tai puheohjelmaa. Joko koko yöksi tai 120 minuutin uniajastimella, eli soitin sammuu sitten.

      Samaan aikaan sitten lueskelen yövalon palaessa jotain, yleensä sarjakuvia tai sitten koulukirjoja, molemmilla ihan hyvä univaikutus. Jossain vaiheessa sitten alkaa ramaisemaan niin, että ihan mielellänsä laittaa lukemiset sivuun ja ummistaa silmät. Tunteen mukaan, välillä jätän yövalon palamaan, välillä sammutan. Joskus yöllä, jos herään hieman pelokkaaseen oloon, niin taas mp3-soitinta päälle ja yövalo päälle.

      21v

      Toki, kyllä tuosta pelosta irtikin varmaan pääsisi. Pitäisi vain altistaa itsensä pelolle, eikä käyttää mitään lieventäviä "lääkkeitä".

    • 14 v

      Hyviä neuvoja muuten mutta kun koulut alkaa ja muuta niin se taktiikka että teet vaan yhteen asti jotain kunnes nukuttaa tarpeeks alkaa varmaan väsyttämään pitemmän päälle?

    • pelottomia ei ole

      ihminenhän voi pelätä ihan mitä vain, eli ei ole mitään ihmeellistä tässä jutussasi, mutta se, että se ahdistaa, on varmasti olennaisin asia. Sillä ahdistus vie helposti unesi, vaikket varsinaisesti mitään pelkäisikään.

      Entäs jos jätät huoneeseesi valot päälle, mitä väliä sillä on, nukkuuko pimeässä vai valosassa, jos se auttaa.

      Itselläni on erilaisia jännityksiä ja pelkoja, mutta ei niistä sen enempää. Tähän liittyen mietin vain, kun joskus olen katsonut kauhu/jännitysleffoja, niin johan alkaa mielikuvitus laukkaamaan. Toisinaan, kun tiedän, että se on vain mielikuvitusta, olen ajatellut silmät kiinni laittaessani, tai suihkussa seistessäni tai muussa tilanteessa, että jos joku kiinni käy, se tekee sen ihan yhtä hyvin, oli minulla silmät auki tai kiinni.

      Joissain ahdistus/pelkojuttuihin liittyvissä terapioissa on siitä, kuinka ihminen altistaa itsensä vaikealle asialle, ja aina pikku hiljaa yrittää päästä pidemmälle. Eli lopettaa, kun tuntuu liian ahdistavalta, mutta sitten yrittää rauhoittua ja yrittää uudelleen. Ei se kerrasta onnistu, ja tuskin kahdesta, mutta pikku hiljaa.

      Ja kun kaikilla on omat pelkonsa/jännityksensä jne., asiasta kenties kannattaa jollain tavalla sanoa omille vanhemmille.

      • sama täällä

        Jooo, mullakin on jotain tollasta.


      • bigproblem96
        sama täällä kirjoitti:

        Jooo, mullakin on jotain tollasta.

        mulla samaa ongelmaa. saatan valvoa koulua edeltävänä yönä klo 3 asti pyöriskellen sängyssä ja ajatellen asioita. mistä kannattaa hakea apua pelkoihin? koulupsykologilta?


    • henkimaailman jutut?

      Tämmönen kokeneempi henkilö kysyy, että ootteko olleet tekemisissä okkultististen asioiden ja 'leikkien' kanssa? Tarvittaessa voit googlata, mitä kaikkea sisältää okkultistiset harrastukset.

      Ajan kuluessa esim. spiritismi, shamanismi, noituus, magia, kuolleisiin yhteydenotto, erilaiset taikomiset ja taikomistemput, idän mystiikat, ja just toi ufoiluihin ja muihin mielikuvituselokuviin/ peleihin /videoihin paneutuminen.... Tällaista kaikkea. Niin, ja te nuori väki ollette harrypotter-sukupolvea. Mä meinaan, että noissa noita- ja vastaavissa maailmoissa todella on hankalia yliluonnollisia juttuja, jotka voivat jäädä hallitsemaan ihmistä. Kirjoitan tämän kysymyksenomaisesti mietintämyssyynne.

      Tuommoiset em. harrasteet vievät mukanaan aivan huomaamatta niin, ettei jää kuin kaaos, pelko, kummallisia oireita; ihan oikeasti joillekin voi jäädä outoja ilmiöitä. - Jos näin, niin kysäise lisäopastusta jostakin, ammattiaikuisilta, nuoriso-ohjaajilta... Vapautua voi.

      - Tulee painetta, kun ihan oma arkinenkin elämä on elettävänä, opiskeluineen, ja energiaa menee kuin taistelisi jonkin tyhjän kanssa. Huh.

      Halusin kuin varmistaen ottaa tämänkin puolen esiin, kun niin monet eivät ollenkaan tiedä, mihin okkultismiin liittyvät jutut monesti johtavat!

    • puppu

      Sairastuin, yöllä. Enää en uskalla enää mennä nukkumaan.!

    • non_sleepy_girl

      Moi :)

      Ite oon 13- vuotias tyttö ja mulla on sama ongelma. Lisäks oon tosi uskovaine (jumalaan siis) jote uskon samalla myös siihe että on olemassa pahoja henkiä. Se vaikeuttaa tosi paljon, et mitä aattelen ennen nukkumaan menoo.

      Esim. Oon pannu merkille että ahdistuneisuus, pelko, ikävä ja masennus pilaa unensaannin aika helposti ja on vaikeeta keskittyy mihinkään. Jote suosittelen kuuntelemaan kännykäst jotain rentouttavaa musaa, hae vaik chinese relaxing music ja ota niistä joku mulla ainakin toimii.

      Tsemppi ♥

      • kaulahuivi

        Hei tuli tuosta ,mieleen, kun sanoit olevasi uskovainen, että miten olisi rukoilu?
        Itselläni se auttaa. Rukoilen jonkin sopivalta tuntuvan rukouksen (kuten isä meidän rukouksen) ja pidän sitten käsiä ristissä niin kauan, kunnes nukahdan. Joku joskus sanoi minulle, että se auttaa siksi, koska tunnen lämpimän ihon ihollani -vaikkakin omani- ja että se helpottaa pelkoon. Minä olen kuitenkin sitä mieltä, että oikeasti minua suojellaan ja olen turvassa.
        Ehkä se voisi auttaa sinullakin?


    • loooveyou

      Mullakin on nuita joskus, Oon ihan paniikissa aina ja en uskalla laittaa silmiä kiinni kun tuntuu että mua tuijotetaan yms.. mut aina kun mulla on tuo niin mää pistän kädet ristiin ja rukoilen. Se ihan oikeesti aina auttaa! Rukoilen että 'Rakas Taivaanisä,jos täällä on joku paha katsomassa mua,niin voitko pyytää sen pois ja antaa mulle rauhallisen yön ja että olisit itse mun rinnalla kokoajan?'
      Taivaan isä on aina vahvempi kuin ykskään paha.
      Kannattaa oikeesti rukoilla jos pelottaa, Se auttaa

    • Anonyymi

      Siis mä pelkään nukkumaan meinas et joku monsteri tulee ja syö mut ku mene nukkuu sen takii ku tuun vessasta nii mä juoksen täysiä ja otan pullon mukaa et jos joku tulee nii mä hakkann sitä pulol

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1944
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      79
      1685
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe