Sappihapporipuli

Neuvoja kaipaava

Heippa!
Minulla todettiin sappihappojen imeytymishäiriö, johon sain questran lääkettä. Ensimmäinen viikko meni ihan ok, mutta nyt tuntuu ettei lääke auta kunnolla. Miten paljon te samasta vaivasta kärsivät otatte lääkettä päivässä? Olen myös huomannut että kyseinen lääke tekee todella paljon ilmaa mahaan, niinkuin sitä ei siellä muuten tarpeeksi olisi.. Ja usein maha pitää todella kovaa meteliä ja tuntuu että suolet tulee mahan läpi ulos. Lääkäri syytti myös tupakointia lisäaiheuttajana mahavaivoihini. Te jotka olette lopettaneet tupakoinnin mahavaivojen vuoksi, onko se ihan oikeasti auttanut?? Entä onko muita hyviä vinkkejä tämän vaivan hoitoon?? Tämä taitaa olla aika harvinainen vaiva, kun vuosien mahavaivojen jälkeen vasta pari kuukautta sitten lääkäri ehdotti kyseistä tutkimusta, jolla syy löytyi. Mietin myös pitääkö questran lääkettä syödä pitempään ennen kuin kunnolla auttaa vai pitäisikö apu tulla heti. Helpompi kysellä sellaisilta ihmisiltä, joilla on sama vaiva ja näin ollen omakohtaisia kokemuksia siitä. Kiitos etukäteen vastauksistanne.

15

8364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen kärsijä

      Minulla diagnosoitiin saapihappojen imeytymishäiriö helmikuussa, vähän yli kolmen vuoden kroonisen ankaran ripuloinnin jälkeen. Muita diagnooseja oli ensin parikin mm. ärtynyt paksusuoli mitä sitten ihmeteltiin että kui noin kiivaana ripuli vaan koko ajan. Tutkimuksia jatkettiin ja sitten tuli toi diagnoosi viimeinkin kokeneelta TYKSin gastroenterologilta. On kuulemma hyvin harvinainen. Itsellä tämä vaiva alkoi sappirakon poiston jälkeen joulukuussa 2008. Olen nyt käyttänyt Questrania vuoden vaihteesta lähtien mutta ei se oikein minuun tehoa - Imodium mitä olen käyttänyt käytännössä päivittäin lääkärin luvalla nyt pari vuotta tehoaa ehdottomasti paremmin - se myös poistaa vatsakivut ja ilmavaivat suurimmilta osin. Questrania otan yleensä vain pahimpina päivinä - silloin siitä on kyllä apua mutta silti pitää myös koko ajan syödä Imodiumia silloinkin.

      Questrania gastroenterologi neuvoi ensin ottamaan 1/2 pussia 2 kertaa päivässä, ja sitten parin päivän päästä 1 pussi aamulla ja 1 pussi illalla, ja sen jälkeenkin voi nostaa kokonaispäiväannonkson 4 pussiin jos tarpeen. Minulla ei enää tehossa ollut eroa 2 ja 3 pussin välillä. Huomasin myös että itselläni sopiva väli ja annostus oli 2 pussia joka toinen aamu - jos otin joka aamu tai liian monta pussia, niin sekin aiheutti ripulia (!). Kyllä se on teho ainakin minulla näkyi heti tai ainakin muutamassa tunnissa.

      Minulle gastroenterologi kirjoitti Imodiumia reseptilla jotta saa Kela-korvauksen ja isomman pakkauksen, ja sillä olen pärjäillyt suthkoht. Jos et ole sitä vielä kokeillut, ehdotan etta kokeilet ehdottomasti - mun eka vuosi oli ihan kurja kun yritin pärjätä muilla keinoilla mm. lääkinnällisillä kuitulisillä. Sitten kun sai lääkärin luvan käyttää Imodiumia pitemmän aikaa ja nyt oletettavasti pysyvänä hoitona (seuranta on syyskuussa taas TYKSissä) niin tilanteen hallinta on ollut paljon helpompaa. Pyydä resepti lääkäriltä 30 tabletin Imodium-pakkauksiin jos päädyt käyttämään sitä päivittäin (minun ylläpitöannos tällä hetkellä neljä tablettia päivässä, välillä ollut enemmän ja välillä vähemmän) - siitä pakkauksesta saa Kela-korvauksen ja se maksaa vain saman verran kuin se vapaasti ostettava 16 tabletin pakkaus apteekissa.

      Kovin monikaan ruoka oireita ei erityisesti pahenna ainakaan omalla kohdallani. Tähän mennessä olen huomannut vain yhden saksalaisen appelsiinituoremehun ja oliko se nyt "Saaristonleipä" tai "Saaristolaisleipä" niminen ruisleipä mikä on joka kerta saanut ripulin aikaan. Se on sellaisessa valkoisessa paperipussissa ja ne leivät on niin kuin reissumiehet paitsi että ne on pikkuisia ja tummia. Ihanan makuisia, mutta minä en niitä enää pysty yhtään syömään. Siman kanssa ole vähän varovainen älä vedä litraa kerralla jos siitä pidät, mutta muuta ei oikein tule mieleen. Ei mitään tyyliin että vältä rasvaista ruokaa tms.

      Joskus minusta tuntuu että stressi saattaa pahentaa ripulointia - muttä tähän tautiin tuntuu kuluvan paremmat ja huonommat jaksot joten stressi ja oireiden samanaikaisuus voi olla myös sattumaa. En ole koskaan tupakoinnut, joten en osaa siitä sanoa.

      • neuvoja kaipaava

        Kiitos vastauksestasi. Mulla lääke auttanut siihen ettei enää tarvitse asua koko päivää vessassa, mutta uloste niukkaa ja erittäin rasvaista. Olen ottanut imodiumia joskus kun on ollut oikein huono päivä, en kuitenkaan säännöllisesti. Paino on pudonnut 8 kiloa keväästä ja päivittäin on huono olo. Olen menossa lisätutkimuksiin, jospa on jotain muutakin... Kurjaa kun maha on kipeä joka päivä.
        Hyvää loppukesää sinulle! Koetaan kestää mahojemme kanssa.


      • Imodiumin käyttäjä

        Mulle lääkäri on myös kirjoittanut Imodiumia reseptillä. Silloin saa isompia pakkauksia ja enemmän muutenkin kuin käsikaupasta, mutta mitään KELA-korvausta en saa. Eli saa edullisemmin, kuin käsikaupan pikkupakkauksissa, mutta ei esim. kasvata omavastuuosuutta, ei siis sitä varsinaista KELA-korvausta, mutta tuota 30 tabletin pakkausta ei saa kuin reseptillä ja hinta on sillon halvempi, ilman KELA-korvauksia


      • Toinen kärsijä
        Imodiumin käyttäjä kirjoitti:

        Mulle lääkäri on myös kirjoittanut Imodiumia reseptillä. Silloin saa isompia pakkauksia ja enemmän muutenkin kuin käsikaupasta, mutta mitään KELA-korvausta en saa. Eli saa edullisemmin, kuin käsikaupan pikkupakkauksissa, mutta ei esim. kasvata omavastuuosuutta, ei siis sitä varsinaista KELA-korvausta, mutta tuota 30 tabletin pakkausta ei saa kuin reseptillä ja hinta on sillon halvempi, ilman KELA-korvauksia

        Juu, olet ihan oikeassa KELA-korvauksen suhteen - en minäkään sitä saa. Piti oikein tarkistaa kuitista - tiedä mistä minulle oli tullut semmoinen luulo tullut. Hintaerosta varmaan.


      • Toinen kärsijä
        neuvoja kaipaava kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Mulla lääke auttanut siihen ettei enää tarvitse asua koko päivää vessassa, mutta uloste niukkaa ja erittäin rasvaista. Olen ottanut imodiumia joskus kun on ollut oikein huono päivä, en kuitenkaan säännöllisesti. Paino on pudonnut 8 kiloa keväästä ja päivittäin on huono olo. Olen menossa lisätutkimuksiin, jospa on jotain muutakin... Kurjaa kun maha on kipeä joka päivä.
        Hyvää loppukesää sinulle! Koetaan kestää mahojemme kanssa.

        Multa lähti noin 15 kiloa silloin aluksi kun ripulointi oli pahimmillaan, ja jotkin lääkkeet mitä söin joka päivä lakkasi tehoamasta sen vuoksi. Mutta sitten kun aloin syömaan Imodiumia niin kaikki paino tuli kyllä takaisen ja vähän lisääkin, että se huono puoli Imodiumissa kyllä on - tuntuu että suolen kierto ei ole normaali ja "tavara jämähtää kiinni" ja paino nousee. Mutta silti mieluummin tämä, kuin ikuinen pytyllä istuminen.

        Mulla on nyt mennyt aika hyvin koko kesä. Viime vuosi oli Imodiumin annostelun ja omien tuntemusten ja suolen käyttäytymisen oppimista ja kyllä mä opinkin, mutta tosiaankin vuoden vei. Tämä vuosi on ollut sitten hienosäätöä. Oon oppinut että on huonoja päiviä/viikkoja mutta on myös hyviä aikoja. Mutta hyvät ja huonot ajat on silti niinku 1 viikko tai 2 viikko tai pari kuukautta, ei vuotta tai kauemmin niin ei-kroonisestisairaat ajattelis.

        Mulla on nyt tähtäimessä kuntoutus, missä mulla on tähtäimessä selvitettää että pystynkö edelleen toimimaan ammatissani (kirjastovirkailia, mistä 95% on asiakaspalvelua mistä ei pääse vessaan 5 sekunnin varoitusajalla) ja yleensäkin työelämässä. En tiedä vielä onko mut hyväksytty kuntoutukseen vai ei, mutta ainakin se on jotain nyt mitä mä voin suunnitella ja ajatella muutakin kun vaan sairastamista, ja muutenkin vaihtelua - joten kivaa :)

        Toivottavasti lisätutkimuksista paljastuu jotain mitä voi hoitaa ja parantaa. Mä toivon että sulla on parempi onni koko tän ripulijutun kanssa kuin mulla! Tsemppiä!


    • lopetettu

      Millä tutkimuksilla tuo sappihapporipuli on teillä todettu? Siis ulostenäytteistä/verikokeilla, tähystyksillä vai millä?

      Itselläni aikoinaan oli tuo Questran käytössä, mutta koska mulla oli monta muutakin lääkettä aterioiden yhteydessä, niin piti tuo Questran lopettaa. Se kun hankaloittaa muiden lääkkeiden sijoittelun päivän kuluessa. Ensin otin aamuisin, mutta sitten siirrettiin lounaan yhteyteen, kun aamulääkitys muuten kasvoi. No sitten tuli lounaankin yhteyteen muita lääkkeitä ja niinpä Guestran lopetettiin kokonaan, toisaalta eipä sen apukaan iso ollut.

      Ja lopulta sitten kolonoskopian avulla selvisi, että mulla ripulin syy olikin mikroskooppinen koliitti, tarkemmin lymfosyyttikoliitti.

      • Toinen kärsijä

        No, mulla se diagnosoitiin 3 vuoden tutkimisen jälkeen kun kaikki muut oli ensin katsottu ja suljettu poist. Verikokeita, ulostekokeita, 3 kolonoskopiaa, gastroskopia, infektiopoliklinikka, naistentaudit, sisataudit, suupoliklinikka, laktoosi-intoleranssi, rasvaripuli yms. yms. , ja lopulta kokenut TYKSin gastroenterologi sanoi että kaikki mitä voidaan tutkia on tutkittu ja ei löytynyt mitään mutta [joku suoliston tulehdustilaa mittaava arvo] on edelleen ja on ollut koko ajan koholla. Ja sitten hän kyseli tarkemmin miten ripuli oli alkanut, ja kun kuuli että tasan kaksi viikko sappirakon poiston jälkeen, niin tuli hänelle AHAA!-ilme ja sanoi että se on sappihapporipuli.

        Siihen on kuulemma jokin testi minkä voi tehdä, mutta heillä ei silloin ollut siihen tarvittavaa jotain ainesosaa, joten sovittiin että jos haluan se voidaan tehdä vielä myöhemmin.

        Mulla on syyskuun alkupuolella seurantakäynti TYKSissä, ja mietin nyt että haluanko tuon sappihapporipulitestin tehdä vai en. Toisaalta mitä hyötyä siitä on jos kaikki on jo tutkittu mitä voi tutkia eikä muuta ole enää jäljellä - jos se on se, ok - sille ei ole parannusta ja mikään ei muutu käytännössä. Jos se ei ole se - takaisin nollapisteeseen, ei diagnoosia, ja parannusta ei siltikään ole eli mikään ei muutu käytännössä mutta stressi palaa. takaisin kun ei tiedä mikä sen ripulin aiheuttaa. Ja lisäksi, suolen on ollut aina vain vaikeampi toipua sille tehtävistä tutkimuksistä (siis ripuli on kestänyt aina pahempana aina vaan kauempaan), joten en haluaisi senkään puolesta sitä tutkimusta tehdä.


      • Toinen kärsijä
        Toinen kärsijä kirjoitti:

        No, mulla se diagnosoitiin 3 vuoden tutkimisen jälkeen kun kaikki muut oli ensin katsottu ja suljettu poist. Verikokeita, ulostekokeita, 3 kolonoskopiaa, gastroskopia, infektiopoliklinikka, naistentaudit, sisataudit, suupoliklinikka, laktoosi-intoleranssi, rasvaripuli yms. yms. , ja lopulta kokenut TYKSin gastroenterologi sanoi että kaikki mitä voidaan tutkia on tutkittu ja ei löytynyt mitään mutta [joku suoliston tulehdustilaa mittaava arvo] on edelleen ja on ollut koko ajan koholla. Ja sitten hän kyseli tarkemmin miten ripuli oli alkanut, ja kun kuuli että tasan kaksi viikko sappirakon poiston jälkeen, niin tuli hänelle AHAA!-ilme ja sanoi että se on sappihapporipuli.

        Siihen on kuulemma jokin testi minkä voi tehdä, mutta heillä ei silloin ollut siihen tarvittavaa jotain ainesosaa, joten sovittiin että jos haluan se voidaan tehdä vielä myöhemmin.

        Mulla on syyskuun alkupuolella seurantakäynti TYKSissä, ja mietin nyt että haluanko tuon sappihapporipulitestin tehdä vai en. Toisaalta mitä hyötyä siitä on jos kaikki on jo tutkittu mitä voi tutkia eikä muuta ole enää jäljellä - jos se on se, ok - sille ei ole parannusta ja mikään ei muutu käytännössä. Jos se ei ole se - takaisin nollapisteeseen, ei diagnoosia, ja parannusta ei siltikään ole eli mikään ei muutu käytännössä mutta stressi palaa. takaisin kun ei tiedä mikä sen ripulin aiheuttaa. Ja lisäksi, suolen on ollut aina vain vaikeampi toipua sille tehtävistä tutkimuksistä (siis ripuli on kestänyt aina pahempana aina vaan kauempaan), joten en haluaisi senkään puolesta sitä tutkimusta tehdä.

        Unohdin yhdin tutkimuksen - kapselikameratähystys, se oli viimeinen tämän vuoden helmikuussa ja sitten tuli diagnoosi.


    • Neuvoja kaipaava

      Itsellä todettiin kuvauksella. Sain pillerin, joka sisältää jotain radioaktiivista ainetta ja sitten kuvattiin. Ja viikon päästä toinen kuvaus. Hoitaja sanoi että toisessa kuvauksessa selviää miten paljon sappihappoja on elimistössä. Niiden kuuluu kiertää siellä eikä tulla pois. Jos tulevat pois, niinkuin mulla, valuvat paksuunsuoleen ja aiheuttavat ilmavaivoja, kipuja ja ripulia. Mulla tuli melkein kaikki pois, vain 1,2 prosenttia oli jäljellä ja lääkäri sanoi että on vaikea-asteinen sappihappojen imeytymishäiriö. Ihan helppo tutkimus, jos lääkärit vaan hoksaavat tutkia tätä. Itsellä sappirakko poistettu melkein 20 vuotta sitten ja koko ajan on ollut epämääräisiä vatsavaivoja, usein myös mahahaava, mutta tälläisestä taudista en ollut koskaan aikaisemmin kuullutkaan. Taitaa taas olla lisäksi mahahaavakin. Ei ole koskaan parantunut kunnolla tähystysten välillä.

    • lopetettu

      Tuo mikroskooppinen koliitti muuten löytyi kolonoskopian koepalojen perusteella eli pelkät kuvat eivät sitä olisi paljastaneet. Suoli näytti ihan ok:lta silmämääräisesti.

      Että eipä ollut ihmekään, ettei Questran auttanut.

    • ohjeita kaipaava

      Teillä tuntuu olevan ripuli etupäässsä aamulla,minulla se on aina iltapäivällä, illalla tai yöllä.Riippuen siitä olenko syönyt. En ole huomannut, että siihen vaikuttaisi mitä syön.Minulta on leikattu ohutsuolta kiinnikkeiden takia niin, että jäljellä on alle 2 metriä.Leikkaus oli viime kesällä. Syksyllä lääkäri määräsi Questrania 0,5 pussia päivä.Sanoi, että jos ei viikossa auta niin se ei ole sitä. Ei auttanut,lopetin. Joulukuussa toinen lääkäri sanoi,että on se sappihapporipulia ja määräsi Questrania enemmän.Mitään koetta ei ole tehty, kannattaisiko pyytää tekemään? Varmistamaan että se on sappihapporipulia. Muutenkaan en saanut minkäänlaisia ohjeita tai neuvoja, joten olen aika hukassa. Ripulia on melkein joka päivä 2-10 kertaa päivässä,joskus hyvä päivä välissä. Jos lähden kotoa pois en voi syödä mitään ja otan Imodeumia.Elämän laatu ja -halu on nollassa. Olisiko siellä ystävällinen sielu ,joka neuvoisi minua Questranin otossa ja voiko Imodeumia käyttää koko loppuelämän? Kiitos paljon etukäteen! Lääkäriltä en ole apua saanut. Vielä kysymys, värjääkö Questran ulosteen ,jos on kiinteämpi, harmaaksi? Vai onko se Imodeum?
      Tämä tuntuu invalisoivan totaalisesti. Ei voi lähteä eikä suunnitella mitään. Vähän on helpottanut kun olen huomannut. että on kohtalotoveria.
      Kiitos siitä!

      • neuvoja kaipaava

        Hei kohtalotoveri!
        Mulla Questran on lopettanut ripulin, otan yhden pussin heti aamulla ensimmäiseksi ja yleensä alkuillasta toisen.
        Silti maha on ihan "ihmeellinen". Ilmaa ihan sairaasti ja uloste sellaista rasvaista ja limaista. Välillä kauhea hätä, mutta ei tule mitään ulos. Silti kamala paine peräaukon suulla. On varmaan suoli ärtynyt..
        Yksi kaverini, jolla myös ripulia, ottaa yhden imodiumin aamuisin, jos esimerkiksi on lähdössä reissuun, eikä lääkärin mielestä ole ongelmaa, vaikka niitä ottaisi monenakin päivänä peräkkäin. Olen huomannut että uloste on usein harmahtavaa, joten johtuisiko Questranista?? Tai sitten sappihapporipulista itsestään, enpä tiedä.
        Itse joudun istumaan vessassa vaikka kuinka kauan ennenkuin vatsa on toiminut. Eikä silti koskaan jää hyvä olo, vaan tuntuu niinkuin koko ajan olisi hätä. TODELLA INHOTTAVAA. Auttaisiko esim. vi-siblin??
        Koetaan kestää. Tiedän mitä mahavaivat ovat, elämän ilo katoaa, kun ei voi suunnitella mitään, vaan pitää elää mahan ehdoilla.


    • neuvoja kaipaava

      Heippa ja kiitos !
      Olen koettanut ottaa questrania iltapäivällä toisen kerran, mutta on tullut ilmaa ihan sairaan paljon ja se on kestänyt koko loppupäivän. Joskus olen ottanut siihen tölkin olutta ja se on auttanut . Eräs tuttava sanoi, että lämmin 3-olut auttaa ripuliin. Kerroin sen lääkärillekin ja hän sanoi vaan, että mihinköhän se perustuu. En tiedä. Kaippa sitä on koetettava vielä lääkärille päästä.On vähän outoa ettei ole mitään seurantaa.Jätetään yksin vaivojen kanssa. Kärsi kärsi kirkkaamman kruunun saat.

    • Anonyymi

      Moi! Mulla todettiin sappihapporipuli 11v sitten ja selvisi kuvauksella jossa oli joku varjoaine tms. Mulla ei Guestran auttanu ja siiten on kokeiltu colostyramin erityisluvalla saatavaa lääkettä, pussijauhe sekin, mutta oksennan ne pois. Mulla tällä hetkellä vaipat kun liikun kodin ulkopuolella, niin monta krt tullu housuun. Ja toinen lääke kovettaa mahaa niin auttaa sitten mua sappihappiripulin kanssa. Käytän Lopex ripulilääkettä koska imodiumissa laktoosia ja mulla laktoosi- intoleranssi. Ruokavalio vaikuttaa; en voi syödä kunnolla kunnon ruokaa, sipuli vaikuttaa, kahvia ruuan päälle en voi juoda. Muuten hetken päästä juoksujalkaa vessaan. Ruuan päälle en myöskään voi lähteä lenkille, kaupungille tms kun vessahätä samantien ja sit pitää aina tietää kulkiessaan missä lähin vessa on.
      Usein tulee kiire vessaan ja juoksujalkaa saa mennä, ihan jo kotonakin. Ei ole silloin pidätyskykyä.
      Vaipat on tuoneet henkistä turvaa liikkuessa, ei ole sitä stressiä et tuleeko hätä ja ehdinkö vessaan niin paljon kun ennen. Vaipat saan 3kk välein kotiovelle, kun soitan et nyt loppumassa, ilmaseen. Laatikoiden säilytys on hankalaa pienessä kodissa mutta kaikkea keksii. Että vittumainen sairaus ja paranemista ei näköpiirissä.. tsemppiä kaikille sairastaville!

    • Anonyymi

      Minulla on usein ja herkästi ripuloiva vatsa ja siihen auttaa/rauhottaa jo yksikin annospussi Precosaa, Jauhe oraalisuspensiota varten. Reseptittä.
      Vain lyhytaikaiseen käyttöön.

      Ei ehkä sappiripuliin tehoa, kai sitä muuten lääkärit ehdottaisivat.
      Lääkäri ehdotti Precosaa minulle, mutta minulla ei ole sappiripulia.
      Anteeksi hölmöyteni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      318
      2957
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2233
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      84
      1661
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      190
      1571
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1365
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1263
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe