mh vai luonnetesti?

doggari22

Onko kukaan ollut mh-luonnekuvauksessa tai luonnetestissä? Onko niissä paljon eroja? Entä kannattaako viedä koira?

6

3506

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä olen myös miettinyt, kannattaisiko viedä koira jompaan kumpaan ja millä perusteella sen sitten valitsisi, kumpaan.

Luonnetestin osalta mietityttää myös ikä. Kun toisaalta sanotaan, että olisi hyvä viedä mahdollisimman nuorena (2v), koska vanhemmalla koulutus on jo enemmän vaikuttanut luonteen muodostumiseen. Ja toisaalta taas sanotaan, että vanhempana, vasta sitten kun koira on selkeästi aikuinen. Koska kuormittavien tilanteiden osalta koiran ja omistajan suhteeseen vaikuttaa huonosti, ettei omistaja saa antaa koiralle testissä tukea koiralleen, vaikka se sitä hakisi. Itsellä tuo jälkimmäinen peruste on painanut siihen, etten ainakaan vielä ole luonnetestiin koiraa vienyt.

• Minulla ei ole yksikään koissu ollut mh:ssa.Pääsyystä,että on tullut,kun itsellä ei ollut riittävän nuoria.Minusta mh on puhtaasti nuoren koiran testi,ns,kirjoitamattoman paperin.Suomen kennelliiton alaiän nostoon(siis eri kuin alkuperäinen) en näe mitään järkeä,vaan itse idea menee huonommaksi...
        Aikuisen koiran testi taas on lt.Omat koirani on kaikki olleet lt-testatut.Ja olen sitä mieltä,että vähintää kaikki jalostukseen käytettävät koirat,rodusta riippumatta,ei olisi pahitteeksi testata...
        Lt:n noin parhaaksi iäksi sanoisin about 3-4,mutta ei tämä nyt ihan,vaan osaltaan yksilökymysys.Tuo ikä siksi lähinnä,että koira ei ole vielä ihan "rutinoitunut" maailmaan toisaalta,mutta riittävä ikä siksi,että olisi mieluiten jo oikea,pysyvä luonne kehittynyt.
        Esim.hitaasti kehittyvillä roduilla ei välttämättä mm.puolustusvietti ole kunnolla kehittynyt(siis mikä on sitten tullakseen),kun vasta vähän ikäisempänä.

"Koska kuormitettavien tilanteiden..."En tiedä ymmärsinkö nyt oikein...
        periaatteessa 2 vuotiaan kanssa omasta mielessäni pitäisi olla asiat jo aika hyvässä mallissa.
        Testissä koiraa paineistetaan vaan sen verran,että on sopivaa per yksilö.Ja tilanteitten jäkeen homma ns.nollataan.Tarvittaessa testi keskeytetään.

• molossi kirjoitti:

Minulla ei ole yksikään koissu ollut mh:ssa.Pääsyystä,että on tullut,kun itsellä ei ollut riittävän nuoria.Minusta mh on puhtaasti nuoren koiran testi,ns,kirjoitamattoman paperin.Suomen kennelliiton alaiän nostoon(siis eri kuin alkuperäinen) en näe mitään järkeä,vaan itse idea menee huonommaksi...
        Aikuisen koiran testi taas on lt.Omat koirani on kaikki olleet lt-testatut.Ja olen sitä mieltä,että vähintää kaikki jalostukseen käytettävät koirat,rodusta riippumatta,ei olisi pahitteeksi testata...
        Lt:n noin parhaaksi iäksi sanoisin about 3-4,mutta ei tämä nyt ihan,vaan osaltaan yksilökymysys.Tuo ikä siksi lähinnä,että koira ei ole vielä ihan "rutinoitunut" maailmaan toisaalta,mutta riittävä ikä siksi,että olisi mieluiten jo oikea,pysyvä luonne kehittynyt.
        Esim.hitaasti kehittyvillä roduilla ei välttämättä mm.puolustusvietti ole kunnolla kehittynyt(siis mikä on sitten tullakseen),kun vasta vähän ikäisempänä.

"Koska kuormitettavien tilanteiden..."En tiedä ymmärsinkö nyt oikein...
        periaatteessa 2 vuotiaan kanssa omasta mielessäni pitäisi olla asiat jo aika hyvässä mallissa.
        Testissä koiraa paineistetaan vaan sen verran,että on sopivaa per yksilö.Ja tilanteitten jäkeen homma ns.nollataan.Tarvittaessa testi keskeytetään.

"En tiedä ymmärsinkö nyt oikein... periaatteessa 2 vuotiaan kanssa omasta mielessäni pitäisi olla asiat jo aika hyvässä mallissa."

No mulla ei ole tässä asiassa vielä ennättänyt muodostua omaa käsitystä asiaan, pari kokeneempaa koiraihmistä vain on sanonut, että vasta 3-4-vuotiaana koira olisi valmis kohtaamaan kuormitusta ja nuorempana viemisestä voi olla haittaa koiralle. Eli henk.koht.mielipidettä ei ole.

Oma kyllä tuntuu edelleen hieman penskalta, vaikka onkin jo sen kaksi vuotta täyttänyt. Ulkopuolisetkin luulee sitä usein pennuksi. :)

• kihgku

n. 3-4 v yleensä viedään lt:tiin. kunnolliset tuomarit kyllä osaavat paineistaa koiraa vain tarvittavan määrän ja myös riittävästi, että koulutuksen altakin tulee näkyviin ne oikeat aidot luonteenpiirteet. kaikkeahan se lt ei kerro, mutta suosittelen minäkin. mh-kuvaukseen veisin nuoremman koiran.

• Ehkäpä sitten luonnetestiin mennään 3-4-vuotiaana, kun usealta suunnalta tuo mainittu parhaaksi iäksi.

• Arvelee

Olen itse miettinyt sitä myös, että voisiko luonnetestistä kenties olla jotain haittaakin ehkä myös.Varsinkin siinä tapauksessa, jos koira on vielä nuori ja sen luonne olisi tavanomaista herkempi ja pehmeämpi ,että voisiko se ehkä pelästyä esim.sitä testin kohtaa missä vieritetään se tynnyri kolisten koiran lähelle niin paljon,että koira sen jälkeen saisi siitä pysyvän pelon tällaisia kolisevia asioita kohtaan jatkossakin myös,jota olisi sitten kova työ saada korjattua koiralta sen jälkeen pois.Sillä juuri silloin, jos koira on erityisen pehmeä luonteinen ja vielä hyvin nuori ,niin silloinhan sille helpommin kaikki ikävät kokemukset juuri mieleen jäävät pitkäksikin aikaa.Joten itse luultavasti veisin kyllä koirani vasta juuri jotain 3-4 vuotiaana, jos sen luonnetestiin kerran veisin ,koska siinä iässä se koiran henkinenkin puoli ja kantti on yleensä vasta lopullisesti kasvanut oikein kunnolla aikuisen koiran mittoihin myös,joka siten kestäisi kovempaakin painetta paremmin kuin nuorella koiralla.Minusta kun meidän koira ainakin vielä 2 vuotisena oli vielä ihan täysi kakara ihan joka suhteessa, johon monet asiat vielä hyvin vahvasti vaikuttivat koska se on juuri sellainen enempi pehmeä luonteeltaan myös.
      Ja entäs sellainen koira myös,jolla sattuisi olemaan jotain epäluuloja vieraita ihmisiä kohtaan, niin saisiko se ehkä lisää vahvistusta vaan juuri siitä testin osioista myös,jossa tämä testaaja tulee uhkaillen koiraa kohti,niin voisiko sen jälkeen ehkä olla vieläkin vaikeampi saada koiraa luottamaan vieraisiin ihmisiin.Vaikka onhan siinä kyllä tietysti se sitten myös,että tämä sama testaajahan kyllä sitten hyvittelee koiraa kyllä sen uhkailunsa jälkeen myös,että koiralle jäisi hyvä mieli eikä se enää kokisi tätä henkilöä niin pahana,mutta riittääkö se kuitenkaan sitten kaikille koirille kuitenkaan.Mieleni on tehnyt monta kertaa jo viedä koirani luonnetestiin myös,mutta nämä asiat kun ovat mieltäni vaan sitten askarruttaneet, niin sen vuoksi se on sitten jäänyt kuitenkin tekemättä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      30
      5517
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      170
      2029
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      160
      1611
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1344
    5. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      28
      1288
    6. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      58
      1214
    7. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1165
    8. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      70
      1164
    9. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      212
      1088
    10. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      8
      946
    Aihe