Koulukiusaamisesta puhutaan paljon ja siihen on yritetty puuttua monin eri keinoin. Vähemmälle puheelle on jääneet perhekiusaamiset, syystäkin, koska yleensä keskivertosuomalaisessa perheessä on noin kaksi lasta.
Vanhoillislestadiolaisuudessa suurperheet ovat hyvin yleisiä.
Itse synnyin vanhoillislestadiolaiseen perheeseen, johon Jumala siunasi lähes 20 lasta. Olin lapsena hyvin onnellinen, että meillä oli kaupunkimme suurin perhe!
Saatoin mainostaa tätä vielä ekaluokalla, mutta sitten jouduin kiusatuksi koulussa.
Aloin hävetä suurta sisarusmäärääni. Samaan aikaan, mitä mua kiusattiin koulussa, kiusaamista tapahtui myös kotona.
Sisarukseni kiusasivat minua paljon julmemmalla tavalla, mitä koulukiusaajani koskaan. Koulussa kiusaaminen rajoittui lähinnä vain hakkaamiseen ja säikyttelemiseen, kun taas kotona tapahtuva kiusaus oli enemmänkin henkistä. Se jätti paljon suuremmat jäljet minuun, mitä koulukiusaaminen.
Minua häpäistiin, minun taitoja vähäteltiin. Toki kotonakin koin myös fyysistä kiusaamista, kuten pieksämistä jne. Minua pidettiin kotona pelon vallassa. Isä ja äiti eivät ehkä olleet tietoisia. Toisekseen, kun olin hyvin arka ja pelokas lapsi, vanhemmat myös käyttivät tätä hyväkseni. Minä sain vähemmän oikeuksia, kuin sisarukseni.
Sain myös vähemmän materiaa, ku muut. Jäin ilman harrastusvälineitä yms., koska mulla ei ollut taitoja vaatia niitä. Olin vanhemmille ns. helppo lapsi joiden kohdalla heidän oli helpointa säästää. Vanhemmat eivät myöskään uskoneet minuun. Minun taitojani vähäteltiin ja totta kai minä itsekin pidin itseäni maailman turhimpana ihmisenä. Itsetuntoni oli ihan sieltä jostain.
Aloin kapinoimaan salaa Jumalaa vastaan. Lopulta menetin uskoni, mutta en tätä tietenkään uskaltanut kotiväelle kertoa. Koin edelleen vanhoillislestadiolaisuudessa vakavaa kiusaamista. Seuroissa mua syrjittiin jne. Koska olin ns. helppo ihminen, narsistit käyttivät mua julmalla tavalla hyväksi. Olin milloin kenellekin tekemässä palveluksia. Ajattelin, että kai mie voin nyt ystäville jotain tehdä, etten menetä niitä. Ystäviä ne eivät kuitenkaan olleet. Eiväthän he huomioineet mua muualla mitenkään. Aloin syrjäytyy. Lakkasin käymästä seuroissa ja väsyin totaalisesti. Kun mua ei enää kuukausiin näkyny seuroissa, minua lähestyttiin "rakkaudella". Sanottiin, että sua ku ei oo enää seuroissakaan nähny, ni mikä sun uskon tila mahtanee olla?" Minun piti tehdä parannusta yhestä jos toisestakin asiasta ja mun kokemuksia vähäteltiin. Perhekiusaamista yms. selitettiin vain asenneongelmana. Mun täytyis vain muuttaa asennetta ja kaikki korjautuisi.
Olin kuitenkin ihan liian rikkinäiseksi kiusattu siihen kyetäkseen.
Olen edelleen riekale ja kärsin edelleen 20 vuoden takaisista jutuista. Tuntuu, kuin elämäni olis menetetty jo täysin. Mielestäni perhekiusaamisesta pitäisi puhua enemmänkin, ettei tällaiset saisi toistua. On ihan mielettömän kamalaa olla tietoinen siitä, etten ole suinkaa ainoa. Minun kohtalon tovereitani on useita ja mitä ilmeisemmin niitä tulee olemaan jatkossakin, jos mitään ei tehdä.
Mun elämä on jo heitetty hukkaan, mutta en millään muotoa toivo, että tällaisia tapahtumia saisi edelleen tapahtua!!
Perhekiusaamisen uhri.
99
1041
Vastaukset
- ei vl
Surullinen tarina. En voi muuta kuin toivoa voimia ja jaksamisen ajatuksia sinulle!
- yks uskovainen
Koska tilanteesi ei ole osoittamut mitään paranemisen merkkejä noinkaan pitkän ajan kuluessa, tarvitset ehdottomasti asiantuntija-apua. Esimerkiksi psykologi voi auttaa sinua ja pääset käsittelemään vl-traumaasi kunnolla. Kun se on käsitelty, voit jättää sen taaksesi, eikä se sido enää voimavarojasi.
Pääset elämään täyttä elämää, johon sinullakin on täysi oikeus, ihan niinkuin meillä muillakin.
Terveyskeskus on se ensimmäinen paikka ja sieltä tietävät neuvoa, mihin voit ottaa yhteyttä omalla kotipaikkakunnallasi. Toki olisi parempi, jos ne henkilöt, joitten puoleen käännyt, eivät ole vl-ihmisiä. - Kiusattu raakile.
Olen käyttänyt terveyskeskuksen palveluita. En ole saanut pysyviä hoitopaikkoja. Olen käynyt kolmen vuoden ajan tk:ssa kaksi kertaa vuodessa, mutta se on ihan liian vähäinen määrä siihen, mitä todella tarvitsisin. Olen hakenut myös kelan tukea terapialle siinä onnistumatta. Lääkkeitä kyllä määrätään (käytänkin niitä), mutta mitään hoitoa mulle ei voida osoittaa. Kuinka kauan mun täytyy vielä riutua, että saan sitä kelan tukemaa terapiaa? Köyhän työttömän on niin *piip* mahdotonta maksaa terapiamaksuja. Onko mun elämä jo sinetöity? Onko mulla oikeus päättää päiväni? Olen jo riutunut viimeiset viisi vuotta eikä oo näköpiirissäkään suuntaa parempaan päin. Loputonta riutumista tuntuu olevan tää mun elämäni :(
- hannestapani
Sinun elämääsi ei ole heitetty hukkaan. On hyvä, että kerrrot kokematasi. Pyydän: ota huomioon lähimmäistesi ymmätämättömyys ihmisyydestä. Tiedän, se tekee tiukkaa... Anna heille anteeksi heidän ymmärtämättömyytensä. Näe Sinä heidän ylitseen. Sinä olet ainoa omien kokemustesi kuvaaja/kertoja. Ne ovat Sinulle täyttä totta.
Olen samaa mieltä, että kokemiasi vääryyksiä ei saisi enään kukaan kokea/tapahtumia toteutua. Valitettavasti me voimme kertoa vain sen, mitä me olemme kokeneet... Mutta sille, tapahtuuko vastaava/vastaavaa epäoikeudenmukaisuutta vastaisuudessa, emme voi vaikuttaa. - Surumielinen :,(
Olen ehdottomasti samaa mieltä - perhekiusaaminenkin on vakava asia, jota voi esiintyä missä vain perheissä, mutta yleensä varmaan helpommin useampilapsisissa. Lapset ottavat helposti silmätikuksi jollakin lailla heikomman osapuolen ja alkavat kiusaamaan, etenkin jos vanhemmilla ei ole tarpeeksi aikaa tai energiaa valvoa, miten sisarukset kohtelevat toisiaan.
Itselläni on kokemusta siitä, millaista on kun on lähes koko suuren sisarusparven silmätikkuna ja kiusaamisen kohteena. :( Koen näin jälkeenpäin, että paljon suurempaa tuskaa kuin koulukiusaaminen (jota myös oli melko laajassa mittakaavassa, ei koskaan fyysisenä mutta eristämisenä yms. kyllä, samoin kuin nimittelynä ja pilkkaamisena sekä inhotun roolia) aiheutti se, että sisarukseni koulussakin osoittivat muille, että minua saa kiusata ihan vapaasti. Olin välillä sisaruksien kanssa samassa luokkahuoneessa yhdysluokkien takia ja sisarukseni ilkeili minulle todella julmasti joka tilanteessa, missä se vain oli mahdollista. Oliko sitten suuri yllätys, että hänen kaverinsa myös kiusasivat minua (myös yläasteella, kun emme olleet enää edes samassa luokassa)? Tästä olen varmaan aina vähän katkera, että sisarukseni eivät puolustaneet minua koskaan koulussa vaan kiusasivat ja suhtautuivat pilkallisesti ja jopa häpesivät selvästi minua muiden edessä. Tämä on aiheuttanut minulle erittäin suurta tuskaa.
Jouduin milloin kenenkin sisarukseni silmätikuksi, kiusaajia olivat sekä veljet että siskot. Kiusaaminen oli sekä fyysistä että henkistä, sain monta kertaa aivan viattomana turpiini ihan vain siksi, että jollakulla sisaruksista oli huono päivä.
Tämä asia on tabu vl-piireissä, missä Päivämies maalaa kuvaa todella hyvinvoivista ja rakkaudellisista perheistä. Ainakaan meillä niin ei ollut. Minä olin aina ulkopuolinen ja väheksytty, eikä minua edelleenkään tunnuta ottavan vakavasti perheessäni.- Surumielinen :,(
Tarkoitin siis, että pahempaa tuskaa kuin koulukavereiden (siis perheen ulkopuolisten) toteuttama koulukiusaaminen minua kohtaan aiheutti se, että omat perheenjäseneni kohtelivat minua todella ikävästi ja julmasti monissa eri tilanteissa. Tätä ilmeni myös ry:llä ja iltakylissä, missä sisarukseni nauroivat ja pilkkasivat minua, mitä heidän kaverinsa joskus ääneenkin ihmettelivät.
- Jospa kerran
Minä 13 lapsen vanhimpana en ole saanut kotoa mitään muuta kuin lastenhoitoa. Nuorimmat pitivät ja pitävät minua toisena äitinään. Seuroihinkin pääsin harvoin kun aina joku oli kipeenä tai liian pieni seuroihin joten minä oli kotona hoitamassa.
Isä kävi saarnaamassa ja äiti oli mukana kun vain sopi eli minulle jolle tietenkin sopi aina.
Olen oikeastaan melkoisen aloitekyvytön ottamaan omaa elämääni hallintaani. En osaa olen koko ajan tehnyt toisten mieliksi. Ammattiksi luin vasta aikuisena koska minua tarvittiin. Miksi suurperheiden vanhimmat lapset jäävät ilman lapsuutta ainakin minä. Koskaan en ole ollut äidin enkä sylissä en ainkaan muista. Ei kyllä moni muukaan. Mutta sylissä olen pitänyt kaikkia sisaruksiani ja jopa valvonut öitä kun ovat olleet kipeitä.
Eihän tää nyt olut väkivaltaa mutta eräänlaista henkistä kuitenkin.
Äitini on erittäin kylmä ihminen mutta isä kyllä oli kuitenkin melkoisen lämmin ihminen v aikka kiireellinen. Väkivaltaa eikä ilkeyttä ollut mutta oma elämä ei ota onnistuakseen. Olen masentunut ja syön lääkkeitä.
Ei pilkattu mutta väsytetty.- VL rikkoo lapsensa.
Jopa tämän viikon vankilasta karannut elinkautisvanki ja murhamies on vl-kodin lapsi. Mitenkähän hänetkin on rikottu lapsena kotonaan?
- nyt kyllä itkettää
VL rikkoo lapsensa. kirjoitti:
Jopa tämän viikon vankilasta karannut elinkautisvanki ja murhamies on vl-kodin lapsi. Mitenkähän hänetkin on rikottu lapsena kotonaan?
Onko todella näin?
Nyt ei voi kun sääliä miestä.
Tunteettomia lapsia joille äidin syli on vieras. - SAIRAS uskonto.
nyt kyllä itkettää kirjoitti:
Onko todella näin?
Nyt ei voi kun sääliä miestä.
Tunteettomia lapsia joille äidin syli on vieras.Lehdessä oli, että on vanhoillislestadiolaisen suurperheen poika.
Mutta vl-uskontoonhan kuuluu olla julma lähimmäisilleen.
- Arvoton näkymätön
Voi hyvä isä!!! Ihan kuin elämästäni olisi kirjoitettu!
minäkin olen saman kokenut, ja joutunut taistelemaan mielenterveyteni puolesta nyt aikuisena. Itkettää!- Lore.
Meitä kohtalontovereita on aikamoinen liuta. Uskoisin, että perhekiusaamisen uhreja on monin verroin enemmän, kuin pedofilian uhreja, joita muuten myös on aika paljon. Perhekiusaaminen on paljon paljon yleisempää vanhoillislestadiolaisissa perheissä ja sitä tapahtuu melkein jokaisessa perheessä. Pedofiliaa taas harvoissa vl-perheissä uhrilukujen silti ollessa korkeita.
Perhekiusaamiseen pitäisi puuttua näkyvämmin. Meitä aikuisia perhekiusaamisen uhreja on useita. Osa on selvinnyt ja elävät kohtuullisen hyvää elämää. Meitä rikkinäisiksi kiusattujakin on monta. Minun esimerkiksi on sairaan vaikeaa selittää työhaastatteluissa, miksi minulla on neljän vuoden työttömyysputki ja sitä edeltävät keskenjääneet opinnot. En ole vieläkään saanut itseäni eheäksi ja alan lähentelemään jo kohta neljää kymmentä!
Voisin olla paljon vahvempi ja paremmin menestyvä ihminen, jos mua ei oltais kiusattu kotona.
Mutta voi se olla myös niinkin, että mua kiusattiin kotona sen takia, että olin muita heikkolahjaisempi. Mene ja tiedä, kiusaaminen ei silti ole ikinä oikein! - Lore.
Lore. kirjoitti:
Meitä kohtalontovereita on aikamoinen liuta. Uskoisin, että perhekiusaamisen uhreja on monin verroin enemmän, kuin pedofilian uhreja, joita muuten myös on aika paljon. Perhekiusaaminen on paljon paljon yleisempää vanhoillislestadiolaisissa perheissä ja sitä tapahtuu melkein jokaisessa perheessä. Pedofiliaa taas harvoissa vl-perheissä uhrilukujen silti ollessa korkeita.
Perhekiusaamiseen pitäisi puuttua näkyvämmin. Meitä aikuisia perhekiusaamisen uhreja on useita. Osa on selvinnyt ja elävät kohtuullisen hyvää elämää. Meitä rikkinäisiksi kiusattujakin on monta. Minun esimerkiksi on sairaan vaikeaa selittää työhaastatteluissa, miksi minulla on neljän vuoden työttömyysputki ja sitä edeltävät keskenjääneet opinnot. En ole vieläkään saanut itseäni eheäksi ja alan lähentelemään jo kohta neljää kymmentä!
Voisin olla paljon vahvempi ja paremmin menestyvä ihminen, jos mua ei oltais kiusattu kotona.
Mutta voi se olla myös niinkin, että mua kiusattiin kotona sen takia, että olin muita heikkolahjaisempi. Mene ja tiedä, kiusaaminen ei silti ole ikinä oikein!Työhistoriani:
Pääsin peruskoulusta 1995.
1995 syksyllä aloitin ammattikouluopinnot, jotka keskeytyivät 1996.
Olin liian arka käymään koulussa ja koin myös vakavaa koulukiusaamista. Kotona kiusaaminen jatkui.
1997 vuonna osallistuin työvoimatoimiston järjestämälle kurssille, joka kesti kahdeksan kuukautta. Se oli mikrotukihenkilön koulutus.
En kuitenkaan saanut tuota koulutusta kokonaan suoritettua.
2001 vuonna osallistuin via-nova kurssille, jonka tarkoituksena oli parantaa työnhakumahdollisuuksia. Edelleen olin ilman ammattikoulutusta.
2005 vuonna pääsin työharjoitteluun kaupungille. Työharjoittelu kesti neljä kuukautta ja sain korotettua päivärahaa.
2006 vuonna päätin jatkaa keskenjääneitä opintojani aikuiskoulutuskeskuksessa. Oppi ei kuitenkaan mennyt päähän. Erityistä vaikeutta tuottivat englanti ja matematiikka.
2010 vuonna muutin uudelle paikkakunnalle, josta sain osa-aikaista liukuhihnatyötä vuokrafirman kautta.
Tällä hetkellä olen taas työtön työnhakija. Tosin olen tehnyt satunnaisia keikkoja muuttofirmoille vuokrafirman kautta.
Nyt pitäisi kouluttautua uudelle alalle, jos haluaisin ylipäätänsä saada enää mitää pysyvämpää työtä, mutta voimat ovat jo aika lopussa. Elämäni valuu kovaa vauhtia hukkaan. - vl
Lore. kirjoitti:
Mutta voi se olla myös niinkin, että mua kiusattiin kotona sen takia, että olin muita heikkolahjaisempi. Mene ja tiedä, kiusaaminen ei silti ole ikinä oikein!Hei!
Kiusaaminen on aina väärin, sitä en puolustele yhtään.
Mutta eikö ole vähän liian rankkaa yleistämistä,
että sitä tapahtuisi melkein jokaisessa vl- perheessä?
Ei meillä ainakaan ole tapahtunut.
Voimia Sinulle! - Surumielinen :,(
Myös minulla on jo pitkä hoitohistoria takana, vaikka olen nuori ihminen. En tiedä pärjäänkö vielä pitkään aikaan ilman ammattiapua.
- voi hyvät hyssykät
vl kirjoitti:
Hei!
Kiusaaminen on aina väärin, sitä en puolustele yhtään.
Mutta eikö ole vähän liian rankkaa yleistämistä,
että sitä tapahtuisi melkein jokaisessa vl- perheessä?
Ei meillä ainakaan ole tapahtunut.
Voimia Sinulle!Hei. Miksi ihmeen on niin vaikeata tajuta se tosiasia jos meillä ei ole ollut niin ei sitten muuallakaan.
Ei meillä ainakaan , juu. En minäkään ole tappanut ketään mutta joku on!
Jokainen järjellinen ihminen ja suurperheessä asunut tietää ettei vanhemilla yksinkertaisesti ole aikaa ja ketkä siitä kärsivät ne vanhimmat lapset. Ei vaikka ei teillä.
Mitä on sitten kiusaaminen niin teillä ei titenkään ollut ei meilläkään mutta tiedän hyvin monta perhettä jossa kiusattiin ja paljon ja äiti varsinkin äiti otti kantaa sanomalla: pojat on pokia vaikka tukasta revittiin tissejä puristettiin ja naurettiin kaikelle. Kyllä niitä on kaikiissa suurperheissä. Mutta kun näitä suurperheitä on melkoisesti vain lahkossa nimeltä VL. Muut osaavat ehkäistä ja tarjota lapsille muutakin kuin olemassa olon. - liikaa valitetaan
Lore. kirjoitti:
Työhistoriani:
Pääsin peruskoulusta 1995.
1995 syksyllä aloitin ammattikouluopinnot, jotka keskeytyivät 1996.
Olin liian arka käymään koulussa ja koin myös vakavaa koulukiusaamista. Kotona kiusaaminen jatkui.
1997 vuonna osallistuin työvoimatoimiston järjestämälle kurssille, joka kesti kahdeksan kuukautta. Se oli mikrotukihenkilön koulutus.
En kuitenkaan saanut tuota koulutusta kokonaan suoritettua.
2001 vuonna osallistuin via-nova kurssille, jonka tarkoituksena oli parantaa työnhakumahdollisuuksia. Edelleen olin ilman ammattikoulutusta.
2005 vuonna pääsin työharjoitteluun kaupungille. Työharjoittelu kesti neljä kuukautta ja sain korotettua päivärahaa.
2006 vuonna päätin jatkaa keskenjääneitä opintojani aikuiskoulutuskeskuksessa. Oppi ei kuitenkaan mennyt päähän. Erityistä vaikeutta tuottivat englanti ja matematiikka.
2010 vuonna muutin uudelle paikkakunnalle, josta sain osa-aikaista liukuhihnatyötä vuokrafirman kautta.
Tällä hetkellä olen taas työtön työnhakija. Tosin olen tehnyt satunnaisia keikkoja muuttofirmoille vuokrafirman kautta.
Nyt pitäisi kouluttautua uudelle alalle, jos haluaisin ylipäätänsä saada enää mitää pysyvämpää työtä, mutta voimat ovat jo aika lopussa. Elämäni valuu kovaa vauhtia hukkaan.Turhaan valitat, ei SRK ole vastuussa sinun epäonnistumisista.
- sinisisko
liikaa valitetaan kirjoitti:
Turhaan valitat, ei SRK ole vastuussa sinun epäonnistumisista.
Tämmöistä kovuuttako raamatussa opetetaan? Jos olet heikko, sinut jätetään heitteille. Saatko sielullesi rauhan kovista sanoitstasi?
- hyi mikä ihminen
Liikaa valitetaan. On sulla otsaa tai kyky tuntea empatiaa. SRK on nimeomaan syyllinen näiden ihmiset tuskaan ja hätään. Luulen että et voi tai pysty edes ajattelemaan miltään kantilta mitään hyvää muuta kuin itsestäsi.
Liikaa valitetaan taidat olla itse piru joka aiheutat valittelun aihetta.
Tälläistä saastaa VL on täynnä ja ihmset kärsii ja syö lääkkeitä kun tälläiset kylmä paskahousut päättävät heidän elämästää. Hyppää kaivoon äläkä huuda upa ette liikaa valita:( - -----
hyi mikä ihminen kirjoitti:
Liikaa valitetaan. On sulla otsaa tai kyky tuntea empatiaa. SRK on nimeomaan syyllinen näiden ihmiset tuskaan ja hätään. Luulen että et voi tai pysty edes ajattelemaan miltään kantilta mitään hyvää muuta kuin itsestäsi.
Liikaa valitetaan taidat olla itse piru joka aiheutat valittelun aihetta.
Tälläistä saastaa VL on täynnä ja ihmset kärsii ja syö lääkkeitä kun tälläiset kylmä paskahousut päättävät heidän elämästää. Hyppää kaivoon äläkä huuda upa ette liikaa valita:(Joku feikkaa SRK:ta.
- Normaalia vl:lle!
sinisisko kirjoitti:
Tämmöistä kovuuttako raamatussa opetetaan? Jos olet heikko, sinut jätetään heitteille. Saatko sielullesi rauhan kovista sanoitstasi?
Itseään esillä pitävät ja valtaa hamuavat vl-uskovaiset alistavat heikompiaan ja kaikki tämä on vl-uskonnossa erittäin hyväksyttyä, normaalia toimintaa.
- SRK on julma...
voi hyvät hyssykät kirjoitti:
Hei. Miksi ihmeen on niin vaikeata tajuta se tosiasia jos meillä ei ole ollut niin ei sitten muuallakaan.
Jokainen järjellinen ihminen ja suurperheessä asunut tietää ettei vanhemilla yksinkertaisesti ole aikaa ja ketkä siitä kärsivät ne vanhimmat lapset. Ei vaikka ei teillä.
Mitä on sitten kiusaaminen niin teillä ei titenkään ollut ei meilläkään mutta tiedän hyvin monta perhettä jossa kiusattiin ja paljon ja äiti varsinkin äiti otti kantaa sanomalla: pojat on pokia vaikka tukasta revittiin tissejä puristettiin ja naurettiin kaikelle. Kyllä niitä on kaikiissa suurperheissä. Mutta kun näitä suurperheitä on melkoisesti vain lahkossa nimeltä VL. Muut osaavat ehkäistä ja tarjota lapsille muutakin kuin olemassa olon.Näinhän vl-uskovaiset mitätöivät lapsena raiskaamiensakin kärsimyksiä: "Koska minä en tunne yhtään uhria, heitä ei ole."
VL-uskovaiset ovat julmia ja häikäilemättömiä heikompiaan kohtaan. Yksi helppo alistettava ja nöyryytettävä joukko ovat vl-lastenraiskaamisen uhrit. - kun on kestämätöntä
Kuulepa, kyllä siinä SRK on myös vastuullinen - Miksi äidin ja isän on juostava uskonnollisissa kokouksissa piittaamatta lapsistaan. Onhan se selvä juttu, että jokainen lasta on kohdeltava yksilöllisesti - mitä tuollaisessa lapsilaumassa vanhemmat pystyvät sitä enää ajattelemaan, jos vielä vanhimmat lapset laitetaan kaitsemaan nuorempiaan. Jotta perheenisä pääsee vapaasti pois kotoa saarnaamaan seurakunnassaan ja vaimonsa (lasten äiti) istuvan tilaisuuksissa.
Ja usein sisarusten kesken on nahinaa ja melkoinen nokkimisjärjestys - tuollaisessa lapsilaumassa se vielä korostuu, kun vanhemmat eivät ole valvomassa jälkipolveaan. Eli kyllä täällä kirjoittavilla perhekiusauksen uhreilla on täysi oikeus puhua kotonaan ja ympäristössään tapahtuneista traumoista ja alemmuudentunteista.
Ei uskonnon varjolla saa rikkoa ihmisiä - varsinkaan lapsia. - A244k
voi hyvät hyssykät kirjoitti:
Hei. Miksi ihmeen on niin vaikeata tajuta se tosiasia jos meillä ei ole ollut niin ei sitten muuallakaan.
Mitä on sitten kiusaaminen niin teillä ei titenkään ollut ei meilläkään mutta tiedän hyvin monta perhettä jossa kiusattiin ja paljon ja äiti varsinkin äiti otti kantaa sanomalla: pojat on pokia vaikka tukasta revittiin tissejä puristettiin ja naurettiin kaikelle. Kyllä niitä on kaikiissa suurperheissä. Mutta kun näitä suurperheitä on melkoisesti vain lahkossa nimeltä VL. Muut osaavat ehkäistä ja tarjota lapsille muutakin kuin olemassa olon.Vanhoillislestadiolaiseen kulttuuriin tuntuu kovasti kuuluvan oman toiminnan peilaaminen ulkopuoliseen. Esim pedofiliajutussa ym hyvin usein puolustaudutaan, että kyllä muuallakin. Ja vastaavasti, että ei ole mitään epäkohtia yhteisössä, koska minä, yksi ainoa ihminen en ole sellaista kohdannut.
Selvyyden vuoksi: lapset perustelevat tuhmuuksiaan, että kun muutkin tekivät niin. Aikuisen suusta kuultuna sellainen kuullostaa varsin absurdilta.
Ihan vastaavasti, ei ole kovin uskottava väittämä, jos perustelu on, että en minä sellaista ole nähnyt. Yksi ihminen kun ei voi kovin paljon elämää nähdäkään. - SRK valehtelee...
A244k kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaiseen kulttuuriin tuntuu kovasti kuuluvan oman toiminnan peilaaminen ulkopuoliseen. Esim pedofiliajutussa ym hyvin usein puolustaudutaan, että kyllä muuallakin. Ja vastaavasti, että ei ole mitään epäkohtia yhteisössä, koska minä, yksi ainoa ihminen en ole sellaista kohdannut.
Selvyyden vuoksi: lapset perustelevat tuhmuuksiaan, että kun muutkin tekivät niin. Aikuisen suusta kuultuna sellainen kuullostaa varsin absurdilta.
Ihan vastaavasti, ei ole kovin uskottava väittämä, jos perustelu on, että en minä sellaista ole nähnyt. Yksi ihminen kun ei voi kovin paljon elämää nähdäkään.Tähän kuvaamaasi asiaan olen törmännyt vl-pedofiliakeskustelussa jatkuvasti. Jopa SRK:n puheenjohtaja Olavi Voittonen julisti valheellisesti, että vl-uskonnossa raiskataan lapsia 2-4 kertaa vähemmän kuin ulkopuolella vl-yhteisön. Hirveä tarve on saada oma yhteisönsä näyttämään muita paremmalta, jos ei muuten niin valehtelemalla.
- Tunnekylmä SRK:n
agentti = liikaa valitetaan.
Tälläisia panssarijärkiä VL-lahkon (ei herätysliikkeen) keskellä kasvaa ja kasvatetaan. Se lahko on pirujen lahko. Siinä toiset VL-henkilöt ovat ja ovat olleet piruja toisia ihmisiä kohtaan vuosikymmenien ajan. Hirvittävää henkistä ja hengellistä väkivaltaa.
Totuuden puhujat ja pedofiilien uhrit on vaiennettu ja yritetään edelleen vaientaa.
Heitä nimitellään isiensä häpäisijöiksi ja mielisairaiksi.
Mätä ja sairas lahko!
Tuollainen lahko pitäisi kieltää Suomessa, mutta kirkko pitää sitä edelleen helmoissaan.
- sinisisko
Hyvät ihmiset, toivon teille kaikille voimia ja jaksamista. Näitä suuria ja onnellisia lesta-perheitä taitaa olla aika harvassa. Monesti tytöt vanhemmasta päästä saavat olla äiteinä nuoremmilleen, kun vanhemmat liihottavat seuroissa.
Itse en ole suuresta perheestä, mutta silti sain katsoa perään kolmea nuorempaa sisarustani.
Toivon että lestaäidit tuntevat piston sydämmessään näiden kaltoin kohdeltujen lasten vuoksi. Että osaisivat pyytää anteeksi.
Tsemppiä!- lapsityövoimaa
Eivät äidit pysty pyytämään lapsiltaan anteeksi, koska he itsekin ovat uhreja.
Heidän on pitänyt ottaa kaikki lapset vastaan, vaikka he eivät ole enää jaksaneet hoitaa heitä.
Monen vl-perheen vanhin tyttö on joutunut ottamaan pikkuäidin tehtävät vastaan, vaikka itsekin ovat olleet lapsia vasta. - uhrilampaitako kaikk
lapsityövoimaa kirjoitti:
Eivät äidit pysty pyytämään lapsiltaan anteeksi, koska he itsekin ovat uhreja.
Heidän on pitänyt ottaa kaikki lapset vastaan, vaikka he eivät ole enää jaksaneet hoitaa heitä.
Monen vl-perheen vanhin tyttö on joutunut ottamaan pikkuäidin tehtävät vastaan, vaikka itsekin ovat olleet lapsia vasta.eikö Vl ole yhtään täysipäistä naisihmistä joka ottaisi ja uhrautuisi kun tuntuu että siellä Vl tehdään vain uhreja. Ukot raiskaa ja pistää eukot paksuksi jne. Tehkää loppu. Nykyään on niin hyvät tuet ja avut lapsiperheille että rahallisesti ei tarvitse kärsiä. Äidit on uhreja lapset ovat uhreja kohta ovat varmaan eläimetkin kunhan nää VL pervessit keksii etti lampaannaimisesta joudu vankilaan:(
- Kilpi kirkkaana.
Kyllä Päivämiehestä voi lukea toinen toistaan esimerkillisimmistä vl-megaperheistä. 14 lasta ja yhtä uskomisen auvoa. Näillä propagandakirjoituksilla yritetään syyllistää muut vl-äidit synnyttämään lisää ja pitämään kilven kirkkaana!
- että näin
Meillä ei vanhemmat liihottaneet seuroissa. Me lapset halusimme seuroihin ja tinkasimme ja vinguimme niin että saimme isän ja äidin lähtemään. Eivät aina olisi jaksaneet lähteä.
- uteliaana taas
että näin kirjoitti:
Meillä ei vanhemmat liihottaneet seuroissa. Me lapset halusimme seuroihin ja tinkasimme ja vinguimme niin että saimme isän ja äidin lähtemään. Eivät aina olisi jaksaneet lähteä.
Saako uteliaisuudesta kysyä. Kuinka ison auton vaatii perhe jolla on esim 12 lasta. !4 henkeä yhdessä lomalle , huvipuistoihin yms.
Arvotaanko kuka pääsee mukaan. Miten vietetään syntymäpäiviä jotka sattuvat esim suvipäivien aikaan. Saako lapsi tai nuori olla koskaan esim päivää äidin kanssa vaikka soppailemassa. Ihanko tälläinen lauma itse etsii menonsa ilman vanhempien tukea? - vl-elämää...
uteliaana taas kirjoitti:
Saako uteliaisuudesta kysyä. Kuinka ison auton vaatii perhe jolla on esim 12 lasta. !4 henkeä yhdessä lomalle , huvipuistoihin yms.
Arvotaanko kuka pääsee mukaan. Miten vietetään syntymäpäiviä jotka sattuvat esim suvipäivien aikaan. Saako lapsi tai nuori olla koskaan esim päivää äidin kanssa vaikka soppailemassa. Ihanko tälläinen lauma itse etsii menonsa ilman vanhempien tukea?Megaperheessä yksikään lapsi ei saa henkilökohtaista huomiota vanhemmiltaan, vaan lapsia kohdellaan laumana. Pienempiään saa alkaa hoitamaan jo 6-vuotiaana eikä lapsuutta ole lainkaan. Kotoa suoraanmennään naimisiin ja hoitamaan omaa, kasvavaa perhettään joten nuoruuskin jää väliin. Kaikilla vläideillä ei ole edes ajokorttia kun koko ikänsä viettää neljän seinän sisällä.
- faktatietoa
Ollut/on aika yleistä vl perheissä, nokimajärjestystä on, johon vanhemmat ei syystä tai toisesta puutu voimakkaasti, tyrannisoivat lapset jatkavat sitä käyttäytymistä aikuistuttuaan, ovat tuomitsevia, tuputtajia, ahdasmielisiä jne.
- VL-usko on julmuutta
VL-uskonnon ominaispiirteisiin kuuluut, ettei heikommista välitetä ja heitä mitenkään tueta. Jos et pärjää, omapa on ongelmasi. Mutta muista, etteivät kaikki ihmiset ole niin julmia kuin vl-uskovaiset!
- Tarikku
Olen todella pahoillani tilanteestasi aloittaja. Ja myös muiden, jotka ovat tuollaisista asioista joutuneet kärsimään. Asia nimittäin koskettaa myös minua.
Olen suurehkon perheen nuorin. Lapsena sisarukset kiusasivat minuakin, milloin mistäkin syystä. Perheemme oli muutenkin melko riitaisa, vanhemmat toimivat esimerkkinä. Raivostutti kun seuramatkoilla puhettiin "rakkauden sanomaa" ja arki oli aivan toisenlaista.
Nyt aikuisena tuntuu, että elän uskovaisempaa elämää kuin vanhoillislestadiolaiset sukulaiseni. Riidat suvussa jatkuvat. Minulla on kuitenkin helpompaa, sillä emme paljon ole sukulaisteni kanssa tekemisissä, monestakaan syystä. Ystäviä ja ymmärtäjiä on löytynyt muualta.
Toivon, että te kärsineet jaksaisitte solmia ystävyyssuhteita ja purkaa mieltänne ystäville. Vertaistuki on myös hyvä keino tukea mieltä.
Kiitos aloittajalle erittäin tärkeän kysymyksen esilletuomisesta!- älä jää yksiksesi
Vertaistuki on hyvä asia, samoin kannattaa ottaa yhteyttä paikkakunnan MIELENTERVEYSYHDISTKSEN toimintaan - terveyskeskuksesta löytyy tarkemmin.
Ystävä- ja harrastuspiiriä kannattaa ylläpitää ja yrittää tutustua ei-lestadiolaisiin, niin ajatuksia voi vaihtaa vapaammin ilman, että uskovaiset vain syyllistävät.
Liikintaa ja urheilua suosittelen, ettei kukaan jää yksikseen suremaan ja murehtimaan - samalla aivotkin saavat happea ja mieli virkistyy. Saat myös uusia ihmisiä elämänpiiriisi - myös ystäviä. - Takapajuista.
Minun isäni oli Ry:n puheenjohtaja -arvostettu hengenmies ja uskonjohtaja. Kotona vanhempamme riitelivät ja huusivat toisilleen kirouksia yökaudet, isä hakkasi äidin vähän väliä ja lapsetkin, äiti pahoinpiteli meitä lapsia säännöllisesti itsellään käsivarret mustelmilla isän pahoinpideltyä hänet... Mutta ulospäin oltiin niiiiin hurskaita!
Tämä on surullisen yleistä vl-kodeissa. Tämän yleisen ongelman vuoksi SRK perusti kotityöryhmän teki kotiselvityksen vl-perheissä -joka välittömästi valmistutuaan julistettiin salaiseksi, niin karmeaa tietoa siinä oli.
Nyt SRK:n kouluttamat "perhetyöntekijät" kiertävät jokaisella Ry:llä kertomassa alamaisilleen, ettei vaimoa ja lapsia oikein saisi hakata nykyaikana:) - 10+12
Minä en ole vl-mittapuulla kovin isosta perheestä, mutta sain ikääntyneiden vanhempieni nuorimpana tuta varsinkin äitini katkeruuden ja häpeän siitä, että oli joutunut niin vanhana minut synnyttämään.
Epäkypsänä ja epävakaana ihmisenä äitini kohdisti elämänpettymyksensä minuun mm. jatkuvasti haukkumalla ulkonäköäni varsinkin ollessani murrosikäinen.
Sisarukset oppivat vanhemmiltani mitätöimään ja vähättelemään tekemisiäni.
Koulussa minua ei kiusattu koskaan, koulu oli turvapaikkani kaikelta vl-kiusaamiselta.
Olen samaa mieltä kuin monet muut tässä ketujussa: vl-uskovaiset ovat usein tunteettomia ja täysin kyvyttömiä (haluttomia?) tuntemaan empatiaa. Heikot saavat vain lestoilta vain nälvintää ja ivaamista osakseen. - Kerttuliisa
10+12 kirjoitti:
Minä en ole vl-mittapuulla kovin isosta perheestä, mutta sain ikääntyneiden vanhempieni nuorimpana tuta varsinkin äitini katkeruuden ja häpeän siitä, että oli joutunut niin vanhana minut synnyttämään.
Epäkypsänä ja epävakaana ihmisenä äitini kohdisti elämänpettymyksensä minuun mm. jatkuvasti haukkumalla ulkonäköäni varsinkin ollessani murrosikäinen.
Koulussa minua ei kiusattu koskaan, koulu oli turvapaikkani kaikelta vl-kiusaamiselta.
Olen samaa mieltä kuin monet muut tässä ketujussa: vl-uskovaiset ovat usein tunteettomia ja täysin kyvyttömiä (haluttomia?) tuntemaan empatiaa. Heikot saavat vain lestoilta vain nälvintää ja ivaamista osakseen.Onpa ikävä, että olet saanut kokea noin. Täydestä sydämestäni tämän sanon. Itse olen vl- perheen nuorin ja seitsemäs lapsi. Äitini sai minut 39- vuotiaana. Hän totesi vaan: " eihän vanhat lapsia saa" ja ei kokenut olevansa vanha synnyttäjä. Ylpeänä esitteli minua nuorimmaisenaan. Hyvät muistot jäivät.
- 4+16
Kerttuliisa kirjoitti:
Onpa ikävä, että olet saanut kokea noin. Täydestä sydämestäni tämän sanon. Itse olen vl- perheen nuorin ja seitsemäs lapsi. Äitini sai minut 39- vuotiaana. Hän totesi vaan: " eihän vanhat lapsia saa" ja ei kokenut olevansa vanha synnyttäjä. Ylpeänä esitteli minua nuorimmaisenaan. Hyvät muistot jäivät.
39-vuotias ei ole vielä kovin vanha synnyttäjä. Jotkut vl:t saavat lapsia vielä melkein 10 v vanhempina. Siitä on jo leikki kaukana.
- Kerttuliiisa
4+16 kirjoitti:
39-vuotias ei ole vielä kovin vanha synnyttäjä. Jotkut vl:t saavat lapsia vielä melkein 10 v vanhempina. Siitä on jo leikki kaukana.
Ja itse sain kuopukseni 32- vuotiaana. Ei se kaikilla mene samalla tavalla.
Mutta Niin tai näin. Missään tapauksessa en hyväksy perheen sisällä toisten alistamista tai jonkun lapsen varjoon jättämistä. Olkoon vanhemmat minkä ikäisiä tai perhe minkä kokoinen tahansa. - Kerttuliisa
4+16 kirjoitti:
Mutta Niin tai näin. Missään tapauksessa en hyväksy perheen sisällä toisten alistamista tai jonkun lapsen varjoon jättämistä. Olkoon vanhemmat minkä ikäisiä tai perhe minkä kokoinen tahansa. - 3+14
Kerttuliiisa kirjoitti:
Mutta Niin tai näin. Missään tapauksessa en hyväksy perheen sisällä toisten alistamista tai jonkun lapsen varjoon jättämistä. Olkoon vanhemmat minkä ikäisiä tai perhe minkä kokoinen tahansa.Ehkäisykiellosta johtuen vl-liikkeeseen syntyy paljon ei-toivottuja lapsia, jotka joutuvat kotonaan vanhempiensa ja sisarustensa kiusaamisen kohteeksi.
Kenenkään ei pitäisi olla pakko synnyttää. Se on väärin myös syntyvää lasta kohtaan, jos saa vanhemmikseen ihmiset, jotka suorastaan inhoavat jälkikasvuaan.
Vl-höpinä lasten kallisarvoisuudesta on pelkkää sanahelinää. - okijuhyg
Takapajuista. kirjoitti:
Minun isäni oli Ry:n puheenjohtaja -arvostettu hengenmies ja uskonjohtaja. Kotona vanhempamme riitelivät ja huusivat toisilleen kirouksia yökaudet, isä hakkasi äidin vähän väliä ja lapsetkin, äiti pahoinpiteli meitä lapsia säännöllisesti itsellään käsivarret mustelmilla isän pahoinpideltyä hänet... Mutta ulospäin oltiin niiiiin hurskaita!
Tämä on surullisen yleistä vl-kodeissa. Tämän yleisen ongelman vuoksi SRK perusti kotityöryhmän teki kotiselvityksen vl-perheissä -joka välittömästi valmistutuaan julistettiin salaiseksi, niin karmeaa tietoa siinä oli.
Nyt SRK:n kouluttamat "perhetyöntekijät" kiertävät jokaisella Ry:llä kertomassa alamaisilleen, ettei vaimoa ja lapsia oikein saisi hakata nykyaikana:)ja hasta la vista!!!
- poistuvainen
10+12 kirjoitti:
Olen samaa mieltä kuin monet muut tässä ketujussa: vl-uskovaiset ovat usein tunteettomia ja täysin kyvyttömiä (haluttomia?) tuntemaan empatiaa. Heikot saavat vain lestoilta vain nälvintää ja ivaamista osakseen.kuuluuko ulkonäköhaukkiminen vl-uskoon? äidilläsi oli ihan selvästi omia ongelmia, joita hän sylki sinuun.
ihan tyhmää, tyhmempääki tyhmempää laittaa jokaikinen risaus perheen kiputiloista USKON piikkiin. tättärää!!!!!!!!!!!!!! - 11+12
poistuvainen kirjoitti:
kuuluuko ulkonäköhaukkiminen vl-uskoon? äidilläsi oli ihan selvästi omia ongelmia, joita hän sylki sinuun.
ihan tyhmää, tyhmempääki tyhmempää laittaa jokaikinen risaus perheen kiputiloista USKON piikkiin. tättärää!!!!!!!!!!!!!!"kuuluuko ulkonäköhaukkiminen vl-uskoon? äidilläsi oli ihan selvästi omia ongelmia, joita hän sylki sinuun. "
Et tainnut lukea kirjoitusta kovin hyvin. Lueppa uudelleen. Ehkäisykiellosta oli kyse.
Vl-liikkeessä on pakko "ottaa lapset vastaan", vaikka ei itse haluaisi. EHKÄISYKIELLON voi laittaa VL-USKON piikkiin. Siitä sitten seuraa monenlaista muutakin ongelmaa, kuten tästäkin ketjusta voit lukea.
tättärää!!!!!!! - Tässä se ydin on
Takapajuista. kirjoitti:
Nyt SRK:n kouluttamat "perhetyöntekijät" kiertävät jokaisella Ry:llä kertomassa alamaisilleen, ettei vaimoa ja lapsia oikein saisi hakata nykyaikana:)Perheväkivaltaa on kaikissa ihmisryhmissä, se ei sinänsä liity vain lestadiolaisuuteen.
Se mikä tekee perheväkivallasta ongelmallista juuri lestadiolaisuudessa on naisiin kohdistuvan väkivallan salaaminen ja uhrien syyllistäminen, niin että avunsaaanti viivästyy tai he eivtä saa lainkaan apua.
Kehotetaan vain antamaan anteeksi. Avioero on synti.
Helena Jaakkolan kokemuksista:
http://freepathways.wordpress.com/2012/11/24/perhevakivalta/
- mandaaas
Kiusattu raakile: Itse saan kelan tukea terapiaan. Mä olen kuullut, että sitä ei tarvi enää hakea erikseen, vaan sitä myönnetään kaikille niille jotka jotka sitä terapiaa tarvii. Minulle teki psyk polin psykologi lausunnon. Kela ei sitä enää päätä kuka saa ja kuka ei! Oletko tietonen asiasta? Tämä laki on tullut voimaan vasta!!
Itsellä on vähän samantyylinen perhetausta. Isäni vaan on ollut väkivaltainen, ja äitini masentunut..- Meillä oli samoin.
Meillä sama juttu. Isä hakkasi ja äiti itki päivästä toiseen vuosikaudet masentuneena elämästään. Toistakymmentä lasta ja vanhemmat pelkkiä raunioita -siinä mallia vl-perheen arjesta.
- siltävälilä
Heikot sortuu elon tiellä... vahvat ne vaan porskuttaa! Tätähän se luonnon laki on karmeimmillaan.
- sinisisko
Me olemme kuule ihmisiä. Meidän kuuluu välittää toisistamme ja tukea toisiamme. Jeesus on tähän opettanut.
Kiusatuille kaikki tuki. Kelan papereita voi täyttää jo netissä. Ja puhelimitse hoituu moni asia. Tiedän että on vaikeaa, mutta sitten helpottaa kun saa pään auki ja ottaa ensimmäisen askelen.
Siltävälilä: kommenttisi on mauton. Olet varma kylmä ja kova lesta. Luuletko olevasi huumorimiehii. - vl
Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
- VL-väkivalta!
vl kirjoitti:
Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
VL-perheväkivalta, vl-hoitokokousväkivalta, vl-lastenraiskaaminen...
Mikä niistä on valehtelua? - vl
VL-väkivalta! kirjoitti:
VL-perheväkivalta, vl-hoitokokousväkivalta, vl-lastenraiskaaminen...
Mikä niistä on valehtelua?Se että sinä yleistät sen kaikkiin vl:iin.
- SRK salaa rikoksia.
vl kirjoitti:
Se että sinä yleistät sen kaikkiin vl:iin.
Nekin vl-uskovaiset, jotka eivät raiskaa tai harrasta väkivaltaa, hyväksyvät SRK:n EHDOTTOMAN rikosten rippisalailu-opin, jonka avulla näitä törkeitä rikoksia harrastetaan!
Pitäisi uudestisyntyä niin myös ne teot muuttuisivat. Tässä linkissä on raitista julistusta ja siinä vaikuttaa Pyhä Henki, joka myös antaa voimaa elää voitollisesti. http://www.kolumbus.fi/pentti.toikkanen
- senttiks
Oot sä oikeesto lomalla jostakin laitoksesta. Ihan huurujuttuja.
- tavisuskis
Kulttiuskonto on aina raaka ja jäseniä alistava. Kristinuskolla ei ole mitään tekemistä tämän kulttiuskonnon kanssa.
Rohkeutta,alistetut vl-naiset ja lapset,henkisesti ja fyysisesti raiskatut.Rohkeutta saa vaikkapa lukemalla Jeesuksen sanoista sorretuille ja alistetuille. Hän lienee sentään ylempänä kuin kulttijohtajat.Hutsinnnevada-palstalta löytyy vertaistukea. Rukoilen että saisitte voimia hylätä kauhistuttavan lahkon,mihin syyttöminä satuitte syntymään.
Vaikka olen kristitty,silti tahtoisin,että nuo lahkojohtajat seuraajineen saisivat itse kokea kaiken sen pahuuden,mitä ovat heikoille ja avuttomille aiheuttaneet.- tavisuskis
Vaikka eihän se kenenkään tuskaa mitätöisi eikä vähentäisi. Ehkäpä noiden sydämettömien sääntöjen laatijat eniten tarvitsevat rukousta.Minä vain en taida pystyä siihen,heikko kun olen.
- azsxdcfvgbhnjm
Minäkin olen kuullut että Kelän tukemaa terapiaa pitäisi saada nykyisin helpommin kuin aiemmin, joten kannattaa yrittää vielä. Mutta käsittääkseni siihen tarvitaan jonkun asijantuntijan lausunto (psykiatrin ainakin käy, mutta en tiedä käykö myös jonkun muun). Tuolla tk:ssa täytyy myös taistella olemassaolostaan, joten kannattaa siellä mielummin hiukan liioitella oloaan, kuin vähätellä. Ala vaikka käydä siellä niin usein että niden on pakko tehdä sulle jotain, että pääset rauhaan. Ja vaadi itse päästä terapiaan. Vaikeaa se varmasti on, jos on muutenkin masentunut. Voimia sinulle, toivottavasti vielä onnistaa.
- 9+5
Te isot siskot, jotka olette olleet varaäitejä, kiitos teille! Olen itse suuren perheen nuorin ja koska vanhempani olivat syntyessäni jo reilusti yli neljänkymmenen, varsinkin yksi siskoistani sai varaäidin roolin - hän oli kyllin kiltti ottaakseen sen taakakseen.
Hän on kertonut, että tuli hyväksytyksi sillä tavoin - traagista tietenkin se oli, me pienet roikuimme hänessä, pieninä revimme hänen koulukirjansa, kun hänen piti tehdä läksynsä lattialla... Emme ilkeyttämme tietenkään, vaan tyhmyyksissämme! Siskoni luki meille ja osti kaikkea kivaa vähillä rahoillaan. Hän oli minulle äitipuoli suorastaan - en moiti äitiäni, mutta ei hän ehtinyt eikä jaksanut sitä kaikkea!
Mutta siskoni sai maksaa siitä sitten - hän sairastui omien lastensa ollessa pieniä. Pitkä on ollut taival hänellä siitä irti päästäkseen, hän kirjoitti päiväkirjaa vuosikausia ja sitä on riittänyt näihin päiviin asti! Olemme lisäksi keskustelleet vuosikymmenien ajan kaikesta ja käyneet läpi perheemme asioita, luulenpa että hänen vanhuutensa on selkeytynyt ja hän saa sen viettää rauhallisesti ja sairaus pysyy kurissa lääkkeitten avulla.
Kiitokset teille isot siskot siitä, mitä olette tehneet! Kunpa me nuoremmat osaisimme teille osoittaa, miten olette olleet tarpeellisia! Se mikä on tapahtunut on tapahtunut eikä sitä saa tekemättömäksi. Jotenkin se on vain hyväksyttävä... Voimia teille, isot siskot, olette elämän sankareita todella!- VL-kodin kasvatti
Tuo kaikki on totta, mitä sanoit ettei tehtyä saa tekemättömäksi. Mutta miksi SRK ajaa vuosikymmenestä toiseen alamaisperheensä samaan jamaan?
Minkäänlaista helpotusta ei ole tarjolla. Lukuunottamatta sitä, ettei nykyään ole enää pakko panna paksuksi vaimoaan kesken syöpähoitojen, vaan saa harjoittaa ehkäisyn syntiä selibaatilla.
Meillä oli kotona aivan sama juttu. Me vanhimmat lapset saimme olla varaäitejä ja -isiä jo alakoulusta lähtien. Vanhemmat eivät jaksaneet/kyenneet huolehtimaan perheestään, vaan suuri osa arjesta oli meidän isompien lasten vastuulla. Vapaa-aikaa ei tunnettu, vaan jos erehtyi istahtamaan, alkoi hirveä huuto, ettei tämä ole mikään lepokoti!
Ei totisesti ollut lepokoti. Useat sisaruksistamme kärsivät lapsuuden traumoista edelleen ja varmasti koko loppuikänsä. Meistä muutama on asiasta yrittänyt keskustella vanhempiemme kanssa -tukolsena se, että näihin "arvosteleviin" lapsiin vanhempamme laittoivat välit kokonaan poikki. Itsekin olen bannattuna tällä hetkellä -ollut jo pari vuotta.
- kiitos että kii
Totta. Olipa kiva lukea että edes sisaret ovat antaneet arvoa pienille kakkosäideilleen eli isoille siskoilleen.
Itse oli se kakkosäiti vailla omaa elämää oikeastaan en halua myöskään poissulkea itsemurhan tehneen veljeni osuutta asiaan. Yhdessä leikimme kotia kun vanhemmat juosivat seuroissa ja juoksevat vieläkin. Ne kaksi pidettyä ihmistä jotka ylläpitävät seurojen tilaisuuksien niin sanotusti hommat hanskassa eivät sitten enää jaksaneet käydä kotona kuin antamassa neuvoja ja hääräämässä seurohen hyväksi. Me lapset elimme keskenämme. Ja tämä on totinen tosi.
Veljeni itsemurha tuskin aiheutui kotioloista vaan velkakierteestä. Mutta lapsien teko on vastuutonta jos niille ei ole aikaa.- SRK ajaa tähän!
Minun vl-isäni ei ollut koskaan kotona. Jos ei ollut töissä, oli johtokunnan kokouksissa, Ry:n talkoissa tai muissa töissä, pitämässä hoitokokouksia ja johtokunnan puhutteluja syytetyille tai SRK:n miesten mukana pitämässä "virallisia hoitokokouksia" muilla paikkakunnilla. Sunnuntaina nukkui koko päivän, kun oli väsyttänyt itsensä näissä vl-jumalan valtakunnan töissä.
Äiti ei jaksanut pitää perheestään huolta kun valvoi yöt vauvojen kanssa ja me lapset jouduimme pyörittämään arkea keskenämme.
- apua saanut
Terapiaa ei kannata hävetä. Itse pitää olla aktiivinen, että pääsee hoitoon.
Kannattaa pyytää terveyskeskuslääkäriltä lähete mielenterveystoimistoon tai psyk.klinikalle (riippuu kunnasta, missä hoidetaan). Hoito ilmaista.
Jos on rahaa enemmän käytössä, niin kannattaa etisä terapeuttia ykstyiseltä puolelta, siihen on mahdollisuus saada Kelan tukea.- Tuomaskin käskee!
Tuomas Hänninekin sanoi Kotimaan haastattelussa, että jos ette kestä "jumalanvaltakunnan talostelua", menkää terapiaan!
- Kuntoutuja
Mä en kyllä tarvinnut mitään lahetettä MT toimistoon. Tosin olin tilanteessa jo, millä sain kriisiajan. Aina ovat antaneet ajan suoraan, kun olen vuosien mittaan välillä ollut pois sieltä.
- terapiasta apua
Kyllä MT toimistoon voi suoraankin soittaa ja kysyä aikaa.
Mutta, jos ne ei anna aikaa, niin silloin voi pyytää terveyskeskuslääkäriltä lähetettä.
Kertoo lääkärille omista vaikeuksista elämässään ja pyytää, että saisi ajan MT toimistoon.
Nykyään terveyskeskuslääkärit tai työpaikkalääkärit voivat määrätä esim. masennuslääkkeitä tai unilääkkeitä.
Tiedän monia, jotka syövät masennuslääkkeitä tai unilääkkeitä, mutta eivät halua mennä terapiaan.
Terapia on erittäin pelottava asia vl-uskovaisille, koska siellä pitää kertoa itsestä, muutenkin pelätään leimautumista hulluksi.
Ylen areenalla on hyvä Tv-jakso terapiasta, kannattaa katsoa:
http://areena.yle.fi/tv/1605997
- tyttölapsi....
Aloittajalle.
Olen nelilapsesta perheestä vanhin, ainoa tyttö.
Uskovaiset vanhempani olivat toivoneet esikoisesta poikaa, en ollut mitään, isä sanoi lähes päivittäin, muista tämä aina, sinä et ole edes ihminen. Fyysistä ja henkistä väkivaltaa jouduin kokemaan jatkuvasti, toisin kuin vuotta nuorempi veljeni. Hän oli vanhempieni lemmikki.
Isä pyysi yleisluontoisesti anteeksi kaikilta kuolinvuoteellaan, syystä että halusi välttää helvettiin joutumisen.
Sanoin että ei ole mitään anteeksi annettavaa vaikka mielessäni ajttelin, nyt et enää pysty hakkaamaan minua.
Jos joku luulee että uskovaisessa kodissa kasvaneilla on hyvä lapsuus, erehtyy pahoin.- VL-vanhemmuutta...
Meillä isä hakkasi äitiä (välillä lapsiakin) ja äiti hakkasi lapsia. Saimme tuntea nahoissamme kaiken äidin kohtaaman pahan koko lapsuutemme.
Vasta täysi-ikäisenä löin isääni takaisin. Pahoinpitely loppui siihen, mutta tuli kahden vuoden välirikko, koska en kunnioittanut vanhempiani (ts. alistunut hakkaamiseen!). - Kerttuliisa
VL-vanhemmuutta... kirjoitti:
Meillä isä hakkasi äitiä (välillä lapsiakin) ja äiti hakkasi lapsia. Saimme tuntea nahoissamme kaiken äidin kohtaaman pahan koko lapsuutemme.
Vasta täysi-ikäisenä löin isääni takaisin. Pahoinpitely loppui siihen, mutta tuli kahden vuoden välirikko, koska en kunnioittanut vanhempiani (ts. alistunut hakkaamiseen!).Kerrot perheväkivallasta. Se on väärin ja rikos. Apua on uskallettava hakea. Ja rikosilmoitus, olkoonkin perheenjäsen tai ei.
Ei uskoon kuulu väkivalta.harmillista vaan, että lapsi on tukalassa tilanteessa jos puhuu kodissa olevasta väkivallasta. Uskooko lastensuojelu ja entäpä kun lastensuojelutarpeen selvitys vie aikansa, millainen painostus kotona on tänä aikana. Perheväkivalta ilmiönä on hankala käsiteltävä, tapahtuupa sitä uskovaisessa tai ei uskovaisessa perheessä. - vakivaltaa
Kerttuliisa kirjoitti:
Kerrot perheväkivallasta. Se on väärin ja rikos. Apua on uskallettava hakea. Ja rikosilmoitus, olkoonkin perheenjäsen tai ei.
Ei uskoon kuulu väkivalta.harmillista vaan, että lapsi on tukalassa tilanteessa jos puhuu kodissa olevasta väkivallasta. Uskooko lastensuojelu ja entäpä kun lastensuojelutarpeen selvitys vie aikansa, millainen painostus kotona on tänä aikana. Perheväkivalta ilmiönä on hankala käsiteltävä, tapahtuupa sitä uskovaisessa tai ei uskovaisessa perheessä.Keski-Suomessa lapset veivät asian poliisille, kun heidän vl-isä pahoipiteli heitä.
- Isänsä häpäissyt
Kerttuliisa kirjoitti:
Kerrot perheväkivallasta. Se on väärin ja rikos. Apua on uskallettava hakea. Ja rikosilmoitus, olkoonkin perheenjäsen tai ei.
Ei uskoon kuulu väkivalta.harmillista vaan, että lapsi on tukalassa tilanteessa jos puhuu kodissa olevasta väkivallasta. Uskooko lastensuojelu ja entäpä kun lastensuojelutarpeen selvitys vie aikansa, millainen painostus kotona on tänä aikana. Perheväkivalta ilmiönä on hankala käsiteltävä, tapahtuupa sitä uskovaisessa tai ei uskovaisessa perheessä.JOKAISEN hakkaamiskerran jälkeen isä tai äiti pyysivät itkien anteeksi. Näin lapsi sidotaan rippisalaamispakkoon. Tätä samaa täysin EHDOTONTA rikosten rippisalailu-oppia käytetään myös vl-lastenraiskaamisrikollisuuden salaamisessa.
Kun rikosilmoituksen uhreja vielä julkisesti solvataan "isänsä häpäisseiksi tyttäriksi", ei vl-rikoksista rikosilmoituksia tule! - Tuutikki1
Isänsä häpäissyt kirjoitti:
JOKAISEN hakkaamiskerran jälkeen isä tai äiti pyysivät itkien anteeksi. Näin lapsi sidotaan rippisalaamispakkoon. Tätä samaa täysin EHDOTONTA rikosten rippisalailu-oppia käytetään myös vl-lastenraiskaamisrikollisuuden salaamisessa.
Kun rikosilmoituksen uhreja vielä julkisesti solvataan "isänsä häpäisseiksi tyttäriksi", ei vl-rikoksista rikosilmoituksia tule!Suomen laki ei tunne sanaa vl- rikos. Rikos on aina rikos tekipä sen kuka tahansa uskontoon tai asemaan katsomatta.
Jos tekee rikoksen esim. Käyttää väkivaltaa perheenjäsentä kohtaan, se on rikos suomen lainkin mukaan ja väärin myös Jumalan edessä. Anteeksi pyytäminen ei poista velvoitetta sovittaa rikos myös lain edessä.
Turha täällä on muuta totuutta levittää. Vahvistetaan ja rohkaistaan uhreja hakemaan apua ja tekemään rikosilmoitus.
- SRK alistaa.
Heikompien sortaminen, alistaminen ja nöyryyttäminen kuuluvat oleellisena osana vl-uskontoon. Hoitokokoukset, henkinen ja hengellinen väkivalta, vl-perheväkivalta, vl-lastenraiskaaminen... Kaikki nämä ovat alistamisen eri muotoja.
- yks uhri
Paljon on pahaa oloa ja tuskaa ihmisten elämässä. Liian paljon. Jumala meitä heikkoja, katkeria, uupuneita, vihaisia, pettyneitä ja väsyneitä auttakoon.
Seksuaalisesti hyväksikäytetty lapsi, perhekiusattu, nykyisin aikuinen ison perheen äiti, jolla ei ole ihmisarvoa oman sukunsa keskellä - SRK suojelee rikolli
yks uhri kirjoitti:
Paljon on pahaa oloa ja tuskaa ihmisten elämässä. Liian paljon. Jumala meitä heikkoja, katkeria, uupuneita, vihaisia, pettyneitä ja väsyneitä auttakoon.
Seksuaalisesti hyväksikäytetty lapsi, perhekiusattu, nykyisin aikuinen ison perheen äiti, jolla ei ole ihmisarvoa oman sukunsa keskelläEroa ystävä hyvä vl-uskonlahkosta ja ala elämään oikeaa,vapaata elämää. Taivaan Isällä on sinullekin oma arvoisesi paikka elämässä -sinun ei tarvitse alistua tuollaiseen!
Kun eroat vl-uskonnosta, voit huoletta tuomita sinut lapsena raiskanneet ja toivottaa heille onnellista kotmatkaa helvettiin!!!
- ^*=(/%¤#
Siis niin keksittyjä juttuja, ylikorostettuja ettei voi muutaku ihmetellä miten kehtaatte! En sano että jokainen noista, mutta suurin osa.
Minkä ihmeentakia ette ole puuttuneet asiaan perheessänne, vai oletteko?
Jos isä pieksää äitin ja äiti isän yms, tuollaiset jäljet kyllä näkyy neuvolantätillekki, kouluissa lasten käyttäytymisessä ja koko elämässä.. tasan tuollaiseen olisi puututtu. Älkää viittikö paskaa jauhaa!- vöyhkääjä
Ei alaikäisen lapsen ole helppoa tehdä rikosilmoitusta. Hän pelkää hakkaavia vanhempiaan. Vasta isompana hänelle voi tulla sen verran itseluottamusta, että hän uskaltaa puuttua asiaan, mikäli ei ole jo mielisairaalan potilas.
- 11+1
No tietenkin sinun mielestäsi "Jumalan valtakunnassa" on kaikki hyvin, pelkkää iloa rauhaa ja rakkautta. Eihän teillä kotona koskaan lyöty, vaikka oli 28 lasta.
Mene sinä vaikka siionin lauluja laulelemaan. - !"#"#¤))))
Kyllä se vaan niin on että elämä ei ole aina siltä miltä näyttää. Saarnaja miehet ovat erittäin kaksinaamaista sakkia siihen eitarvitse kummoisia todistuksia. Luulen että nämä jutu ovat vielä kilttejä mitä tässä saa lukea. Mieti itsekkin. Miten lapsi voi viedä asian poliisille.
Kaikenmaailman Hännisiin ja Voittosiin uskotaan ja salataan niin salataan lienee avainsana - Kititkera
Vl taas tietää...ja kiroaa
^*=(/%¤#, ei ole sinulle vielä elämä karuudessaan näyttäytynyt. Palataan asiaan sitten kun saat elämänkokemusta. Miten lapsi uskaltaisi tehdä mitään ilmoitusta viranomaisille hallitsevien vanhempien pelossa? Meillä ainakin heti mentiin sen taakse, että olen tehnyt syntiä kun olen noussut vanhempia vastaan. - Hyvä Hemesti!!!
Olet siis Hemesti, jonka mielestä UHRI on AINA vastuullinen. Niin hoitokokousjulmuudesta, perheväkivallasta kuin vl-lastenraiskaamisestakin!
- Nouskaa vastaan!
vöyhkääjä kirjoitti:
Ei alaikäisen lapsen ole helppoa tehdä rikosilmoitusta. Hän pelkää hakkaavia vanhempiaan. Vasta isompana hänelle voi tulla sen verran itseluottamusta, että hän uskaltaa puuttua asiaan, mikäli ei ole jo mielisairaalan potilas.
Meitä hakattiin vl-kodissamme koko lapsuus. Täysikäisenä löin isääni takaisin ja lupasin hakata hänet uudelleen jos kuulen hänen kertaakaan koskeneen sen jälkeen pikkusisaruksiini. Tämä auttoi -nuorempia ei enää hakattu!
Mutta niin kauan kuin olin fyysisesti heikompi isääni, hakkaaminen ja jatkuva "parannuksenteko" siitä oli meidän perheen arkipäivää...
Nykylapsille annan neuvon, että vaikka vanhempanne itkien pyytävät jokaista pahoinpitelykertaa jälkeenpäin anteeksi, olkaa antavinanne heille kaikki pikkuhakkaamisen, muut matkan viat, virheet ja kiusaukset jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa, maahan vuotaneessa sovintoveressä anteeksi. Kun ovat mielestään taas turvassa ja SRK:n rauhassa, menkää tekemään rikosilmoitus poliisiasemalle!
Se ei muuten lopu. Tiedän kokemuksesta. - SRK:n sairaat opit
!"#"#¤)))) kirjoitti:
Kyllä se vaan niin on että elämä ei ole aina siltä miltä näyttää. Saarnaja miehet ovat erittäin kaksinaamaista sakkia siihen eitarvitse kummoisia todistuksia. Luulen että nämä jutu ovat vielä kilttejä mitä tässä saa lukea. Mieti itsekkin. Miten lapsi voi viedä asian poliisille.
Kaikenmaailman Hännisiin ja Voittosiin uskotaan ja salataan niin salataan lienee avainsanaSRK:n hemestien mielestä syy on AINA uhrin. Koska ei jo 3-vuotiaana osannut tehdä rikosilmoitusta!
- SRK rikkoo lakia.
Nouskaa vastaan! kirjoitti:
Meitä hakattiin vl-kodissamme koko lapsuus. Täysikäisenä löin isääni takaisin ja lupasin hakata hänet uudelleen jos kuulen hänen kertaakaan koskeneen sen jälkeen pikkusisaruksiini. Tämä auttoi -nuorempia ei enää hakattu!
Mutta niin kauan kuin olin fyysisesti heikompi isääni, hakkaaminen ja jatkuva "parannuksenteko" siitä oli meidän perheen arkipäivää...
Nykylapsille annan neuvon, että vaikka vanhempanne itkien pyytävät jokaista pahoinpitelykertaa jälkeenpäin anteeksi, olkaa antavinanne heille kaikki pikkuhakkaamisen, muut matkan viat, virheet ja kiusaukset jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa, maahan vuotaneessa sovintoveressä anteeksi. Kun ovat mielestään taas turvassa ja SRK:n rauhassa, menkää tekemään rikosilmoitus poliisiasemalle!
Se ei muuten lopu. Tiedän kokemuksesta.Minua, alle parikymppistä miestä siis syytettiin perheessäni siitä, että löin takaisin kun vl-uskovainen isäni löi minua koska en ollut ollut hänelle mieliksi henkilökohtaisessa elämässäni. Tästä syystä vl-perheeni laittoi välit poikki minuun vuosiksi, koska olin "noussut isääni vastaan", enkä ollut kunnioittanut vanhempiani vl-uskonnon mukaisesti, vaan puolustautunut kun minua hakattiin!
Tätä taustaa vasten vl-lastenraiskaamisen uhrien ei varmasti ole helppo tehdä isästään rikosilmoitusta, koska itse SRK solvaa heitä julkisesti televisiossa "isänsä häpäiseviksi tyttäriksi".
- Voimia kaikille.
Teille kaikille hyväksikäytetyille ja pahoipidellyille jotka luette tätä ketjua.
1. Jumalaa ei ole, rukoilu on turhaa.
2. Teidän pitää arvostaa itseänne ja hakeutua sinnikkäästi hoitoon jos katsotte sitä tarvisevanne. Te saatte hoitoa jos vain jaksatte sitä hakea. Pyytäkää apua myös avun hakemiseen.
3. Lääkkeet eivät yleensä riitä vaan tarvitaan yksilö ja tai perheterapiaa.- AAA+
Komppaan, juuri näin.
- Ihanaperhemullajoo
Ite oon vl perheen toiseksi vanhin ja mua kiusataan kotona ja on myös kiusattu koulussa. Viime vuonna olin vähän masentunu koska mua kiusattiin koulussa ja kotona oli kaikki ihan päin persettä ja on vieläki. Riitelen koko ajan mun vuotta vanhemman isosiskon kans ja myös vanhempien kans. Tänään tulin koulusta kun äiti kävi hakemassa ja vei meiät sitten kotia ja lähti ite käymään vielä muualla ja meillä oli jotaki sanaharkkaa sen mun siskon kanssa. Sitte kun mentiin sisälle niin kun oon aina ollu jotenki ärsyttävä ihminen niin kun se alko haukkumaan mua niin aloin tulkuttaan sille vastaan (se on olli pienestä asti tapa. Ei pääse eroon..) ja se menetti hermot. Se uhkas heittää mua jollain tavaralla ja sitte alettiin tapelleen. Se yritti potkia ja minä myös ja ei oo ensimmäinen kerya ku käydään käsiksi toisiin. Lopulta meni hermot ja kaadoin sipsikulhon joka oli pöydällä niin sen päälle. Se on aina tollasta joka päivä ja illalla varsinki ku se alkaa aikasin nukkumaan ja minä myöhään ja ollaan samassa huoneessa. Tuo ei vielä ollut varsinaisesti sitä kiusaamis juttua mutta sen jälkeen se alkaa vasta. Ihan kaikki mun sisarukset (kovimpana se isosisko) alkaa haukkumaan mua ja puhumaan paskaa ihan ku en kuulis. Äiti ja iskäki aina vaan haukkuu lua ja nauraa mulle ja jos äiti on vetäny kilarit (seki semmonen raivohullu) ja alkaa huutamaan mulle, niin se mun isosiko oikeen ryntää alas ja puhuu kaikkea paskaa mitä ikinä keksii. Voitte vaan kuvitella miltä tuntuu istua yläkerran vessassa nurkassa tyynyjen ja peittojen kanssa ja kuunnella ku kaikki alakerrassa istuu tyylin ringissä ja puhuu paskaa ja haukkuu. Ja siksi oon yläkerran vessassa koska en halua nähä ketään. Tiiän että veän itekki melko helposti kilarit ja muuta mutta ei semmosta jaksa kuunnella.
- ortysoys
Vaikka vanhempasi ja sisaruksesi ovat olevinaan uskomassa, niin heidän tekonsa osoittavat, että he ovat p..run vallassa. Tässä ei auta muu kuin että muutat toiselle paikkakunnalle niin pian kuin mahdollista, koska kotipaikkakunnallasi sinut joka tapauksessa on jo haukuttu lyttyyn sisariesi toimesta.
- KiusattuRaakile
Oli kiva nähdä pitkän tauon jälkeen minun aikoinaan kirjoittamani postaus.
Olen saanut jo ystäviä ja elämä on muutoinkin mennyt parempaan päin. Entiseen kotipaikkakuntaani en ole enää yhteydessä, eikä minulla välitä olla yhteyksissä sisarustenkaan kanssa. En juttele heidän kanssa, koska ei vain kannata. Näin olen sen hyväksi nähnyt. Koen oloni juurettomaksi, mutta kotoa ja sisaruksista en turvaa saa!
Menetin juuri yhden parhaimmista luottoystävistä ja jäin taas vähän niin kuin tyhjän päälle. Samaan aikaan urasuunnitelmat taisi tyssätä menneisyyden juttuihin. Ikävää, sillä minä haluaisin unohtaa menneet. Mutta minkäs teet, kun tulevassa työpaikassa ollaan niin tarkkoja... tai työhöntulotarkastuksissa. Minulta kysyttiin mm. suhteista kotiporukkaan. Ja siitä, millainen olin lapsena ja nuorena. Vaikka vastasin hyvin lyhyin sanoin, historiassani oli paljon outoja aukkoja, joka sai lääkärin kyselemään lisää. Missä olit sinä ja sinä aikana jne. Miksi olit työttömänä niinkin pitkään jne. Oli pakko kertoa syitä.... Kysyttiin myös, olenko kokenut yksinäisyyttä koskaan elämäni aikana. Olenko ollut koskaan ahdistunut jne.
Muuten mulla pyyhkii hyvin, mutta menneisyyden traumat nousi taas pintaan, kun joutui niitä käsittelemään lääkärillä. Jouduin toteamaan, että en ole päässyt vieläkään täysin jaloilleni. Tällä hetkellä mua on eniten kiusannut taloudelliset ongelmat ainaisten pätkätöiden vuoksi. Samaan aikaan sisarukseni, ne pienimmätkin ovat päässeet hyvin elämän syrjään kiinni ja makselevat omistusasuntoja ja osa on veloista vapaakin ja omistaa silti asunnon ja metsää.
Niin. Tuleeko musta enää ihmistä. Jälkeläisiä en halua, se on jo ihan varma asia!
Jos minulla olisi varaa, olisin päässyt kunnon terapiaan. Koska ei ollut varaa, käsittelin lapsuuden ja nuoruuden traumat lähinnä lääkkeillä... eihän ne mikään ratkaisu ole! vain jokunen hyvin satunnainen käynti. Koen, että ne eivät ole olleet mulle lainkaan riittäviä. Työnsaanti estynee nyt menneisyyden haavoihin ja traumoihin :(- KiusattuRaakile
Tällä hetkellä olen aika varma, että mun loppusijoituspaikka tulee olemaan jossain laitoksessa. Se vain ei häämötä ihan lähitulevaisuudessa. Mun täytyy vielä riutua ongelmasta toiseen, kunnes olen niin piesty ja turhautunut, että toivottomuuden takia olen ajautunut henkisesti ja fyysisestikin huonoon jamaan. Nyt jo näkee huonoja enteitä terveydestäni. Vaikka kuntoilen aktiivisesti ja syön niin monipuolisesti, kuin vain on varaa, minulla on vakavia puutostiloja. Samalla mun monet arvot ovat alkaneet heittää pahasti. Tulevaisuudessa mua odottaa joko laitospaikka, tai hauta. Sen kummemmasta paikasta en tällä hetkellä jaksa edes haaveilla!
- KiusattuRaakile
Jos hyvin käy ja saan työn, tulevaisuuteni voi olla toisenlainenkin. Usko vain on nyt aika koetuksella kaiken koetun jälkeen. Kerron toki, jos suunta on kääntynytkin parempaan. Jos elämäni lähtee nousukiitoon, aion jatkossakin pysyä täällä. Minulla ei ole kotia, eikä perhettä. Kun on hyvä elämäntilanne, niitä ei kaipaakkaan!
- Toivon_sinulle_hyvää
Toivon todella, että viestin aloittaja on löytänyt tai löytää elämälleen mielekkään ja onnellisen suunnan! Kenenkään ei tarvitsisi kokea tuollaisia asioita.
- KiusattuRaakile
Ystäviä olen saanut ja siitä olen kiitollinen. Se vain, kun sais tuon talouspuolenkin kuntoon. Tällä hetkellä kirpaisi tosin se, kun menetin parhaan ystäväni hänen mennessä naimisiin ja muuttaessa pois täältä. Onhan hän vieläkin ystäväni, mutta emme voi luonnollisesti olla enää samalla tavalla tekemisissä. Samaan aikaan kipuilen myös sen kanssa, ettei minusta saa enää ikinä kelvollista ihmistä parisuhteeseen. Puoliso voisi olla sellainen elinikäinen saattoystävä, mutta mun osalta se on täysin poissuljettu juttu traumojeni takia.
- vl-nainen
Jos on perheväkivaltaa (siis oikeaa väkivaltaa, eikä "henkistä väkivaltaa"), niin sitä ei saisi kutsua kiusaamiseksi, sillä se on vähättelevää ja uhria halventavaa.
Sama juttu kaikkialla muuallakin. Jos koulussa tai työpaikalla on fyysistä väkivaltaa eli oikeaa väkivaltaa, niin silloin ei saa puhua kiusaamisesta vaan väkivallasta, ettei vääristellä asiaa.- KiusattuRaakile
Mutta kiusaaminehan on väkivaltaa. Fyysistä, henkistä, tai hengellistä, tai niitä kaikkea. Vai onko kiusaaminen sitten jotain muuta?
- KiusattuRaakile
kiusaaminen on pitkäjänteistä... väkivalta voi olla myös satunnaista ja sattumanvaraista, jolloin ei välttämättä ole kyse kiusaamisesta. Esimerkiksi jos pahoinpitelee, tai loukkaa henkisesti jotain randomia, se ei ole kiusaamista, vaan pahoinpitelyä... Väkivallan muotoja on erilaisia, joista kiusaaminen on mielestäni paljon vakavampaa, kuin jokin yksittäinen teko. Kiusaaminen jättää syvemmät arvet, vaikka en kiellä, etteikö yksittäinenkin tapaus voi olla traumatisoiva, jos se on riittävän vakava tms.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1161958Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1541432Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551337- 551098
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1411048Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75956Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36857- 52854
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62842- 56801