Maximi hoitoaika vuorokaudessa?

tietämätön äiti

Eli haluaisin tietää kuinka monta tuntia lapsi saa olla hoidossa vuorokaudessa?

Miten jos eskarilainen joutuu koulupäivänsä jälkeen hoitoon ihan iltaan asti, onko se sallittua tai ottaako päiväkodit edes enää eskarilaisia hoitoon (siis vuoropäiväkodit)? Lasketaanko eskarikin hoitoaikaan?

Ja onko joku tietty aika illalla milloin lapsi pitää viimeistään hakea hoidosta ettei joudu yöksi jäämään?

Olen yksinhuoltaja ja haulan tietoa siksi koska työllistyisin 2-3 vuorotyöhön, mutta mietin onko se käytännössä mahdollista. Ei ole tuttavia/sukulaisia lähellä jotka voisivat auttaa hoidossa.

Kiitos joku viisaampi osaa vastata.

8

1980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapset isoja

      Meillä on ainakin vuorotyötä tekeville päiväkoteja, joissa lapset saavat olla jopa yötä!

      • tietämätön äiti

        Tottakai on vuoropäiväkoti missä yötä saa olla, mutta maksi hoitoajasta kysyin ja otetaanko eskarilaista? Ei lapsi voi montaa vuoroa putkeen olla hoidossa...

        Esim jos minulla iltavuoro klo. 14-22 ja matkoihin 30min suuntansa eli työssä 13.30-22.30... Lapsi A. aamulla eskariin ja Lapsi B. hoitoon klo.13>... Lapsi A. eskarista hoitoon(?). Lapset yöksi hoitopaikkaan jos ei saa enää klo.22.30 hakea.(?)
        Kotiin nukkumaan ja minulla seuraavaksi aamu vuoro, eli lapset taas hoidossa putkeen??? eihän tällainen voi toimia eikä olla sallittua. lapsihan asuisi päiväkodissa.

        Huom että olen edelleen ainut vanhempi perheessä ja kyseessä epäsäännölinen vuorotyö (EI 2 aamua,2iltaa,2yötä systeemi)


      • 10h/pv
        tietämätön äiti kirjoitti:

        Tottakai on vuoropäiväkoti missä yötä saa olla, mutta maksi hoitoajasta kysyin ja otetaanko eskarilaista? Ei lapsi voi montaa vuoroa putkeen olla hoidossa...

        Esim jos minulla iltavuoro klo. 14-22 ja matkoihin 30min suuntansa eli työssä 13.30-22.30... Lapsi A. aamulla eskariin ja Lapsi B. hoitoon klo.13>... Lapsi A. eskarista hoitoon(?). Lapset yöksi hoitopaikkaan jos ei saa enää klo.22.30 hakea.(?)
        Kotiin nukkumaan ja minulla seuraavaksi aamu vuoro, eli lapset taas hoidossa putkeen??? eihän tällainen voi toimia eikä olla sallittua. lapsihan asuisi päiväkodissa.

        Huom että olen edelleen ainut vanhempi perheessä ja kyseessä epäsäännölinen vuorotyö (EI 2 aamua,2iltaa,2yötä systeemi)

        Eskari on vapaaehtoinen, eikä siellä tarvitse olla joka päivä paikalla. Viet lapsesi vain iltapäivällä hoitoon normaaliisti. ja vapaapäivinäsi eskariin.Meillä on 10 tunnin sääntö.


      • näintein
        tietämätön äiti kirjoitti:

        Tottakai on vuoropäiväkoti missä yötä saa olla, mutta maksi hoitoajasta kysyin ja otetaanko eskarilaista? Ei lapsi voi montaa vuoroa putkeen olla hoidossa...

        Esim jos minulla iltavuoro klo. 14-22 ja matkoihin 30min suuntansa eli työssä 13.30-22.30... Lapsi A. aamulla eskariin ja Lapsi B. hoitoon klo.13>... Lapsi A. eskarista hoitoon(?). Lapset yöksi hoitopaikkaan jos ei saa enää klo.22.30 hakea.(?)
        Kotiin nukkumaan ja minulla seuraavaksi aamu vuoro, eli lapset taas hoidossa putkeen??? eihän tällainen voi toimia eikä olla sallittua. lapsihan asuisi päiväkodissa.

        Huom että olen edelleen ainut vanhempi perheessä ja kyseessä epäsäännölinen vuorotyö (EI 2 aamua,2iltaa,2yötä systeemi)

        En tiedä miten nykyään ja on varmaankuntakohaisia erojakin, mutta jokunen vuosi sittenolin itse kolmivuorotyössä ja kahden pienen yksinhuoltaja. Vein lapset lounaalle klo 11.00 kun menin iltavuoroon joka alkoi 13.00. Näin lapset pääsivät lounaalta päikkäreille toisten kanssa samaan aikaan. Ulkoilin tietysti tise lasten kanssa ensin aamulla. Klo 20.30 oli tuolloin viimeinen hakumahdollisuus. Kenken iltatouhujen ja unien ei ketään ennettu kotiin, joten vaikka olisin haunnut hakea lapset klo 21.00 se ei onnistunut, eli lapset jäivät yöksi ja taas seuraavan aamuvuoroni ajaksi. Yhteensä tuollloin hoitopäivän pituudeksi tuli 28h.
        Vieläpidempi aika tuli kun tein pätkäaamun klo 8-12 ja siihen päälle yövuoron, jonka jälkeen piti nukkuakin. Tuollon lapset menivät vuoropäiväkotiin aamulla 7.30 ja hain heidät kotiin seuraavana päivänä välipalan jälkeen eli noin klo 15.00. Hoitoajan pituudeksi tuli 31 ja puoli tuntia. Olisin voinut hakea lapset pätkäaamun jälkeen muuten kotiin, mutta taas kesken päiväunien se ei olisi ollut järkevää, kun taas ennen iltatoimia olisi vietävä takaisin...

        En jaksanut montaa kuukautta. Lasten sairastaessa vesirokot vuoronperään, jouduin ottamaan palkatonta kun hoitoon ei voinut viedä. ja kodinhoitajia ei saanut. Sitten toinen lapsista sairastui vakavammin ja jäinkin kotiin "kokonaan".

        Kannattaa soittaa sinne vuoropäiväkotiin (tai käydä) ja neuvotella siellä miten lasten tuonti ja hakuajat sovitaan, kun kerrtot työvuorosi. Kyllä ne yleensä tarpeen mukaan järjestetään, oli ne vuorot sitten mitä tahansa.


    • aasdfasdf

      Meillä ei ekaluokkalaiselle enää tarjota kunnallistä päivähoitoa ollenkaan, joten osaako eskarilaisesi vuoden päästä olla kesälomallaan yksin työpäiväsi- iltasi- yösi ajan?

      • tietämätön äiti

        Niinpä, ei se voi onnistua ainakaan yön osalta.


    • LTO11

      "Tavallisessa" päiväkodissa max. hoitopäivän pituus on 10h.
      Vuoropäiväkoteja on erilaisia, osa on esim. auki klo 23 asti ja osassa taas yövytäänkin.
      Lisäksi voit olla sekä tavallisessa että vuoropk:ssa. Eli esim. aamuvuoroinasi/vapainasi lapsi on tavallisessa päiväkodissa ja silloin kun sinulla on vaikkapa iltavuoro lapsi onkin sitten vuoropäikyssä.
      Tiedän lisäksi muutaman tapauksen, joissa lapset ovat olleet jopa viikon yhteen putkeen hoidossa (yh oli töissä laivalla..).
      Eskarit kuuluvat varhaiskasvatukseen, joten eskarilaiset ovat oikeutettuja päivähoitoon siinä missä kaikki pienemmätkin. Koululaiset, eli 1.luokasta alkaen eivät ole enää oikeutettuja päivähoitoon, mutta jokaisella kunnalla on velvollisuus järjestää aamu- ja iltapäivätoimintaa.
      Lisäksi vanhemmilla on lakisääteinen oikeus halutessaan tehdä lyhennettyä työaikaa/viikkoa. Tämä mahdollisuus max. 2.luokkalaisen vanhemmilla.

      Mutta kukin vanhempi voi sitten tykönään miettiä mikä on omalle lapselle paras ratkaisu.

    • JK

      1O TUNTIA

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      199
      33313
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      255
      21452
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      436
      10888
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6615
    5. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      81
      5976
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      53
      4855
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      196
      4057
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1607
    9. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      101
      1554
    10. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      52
      1479
    Aihe