Ei kaulapantaa kissalle!

studepaakkeri

Tuossa päivänä eräänä ostettiin meidän 4kk pennulle sievä kaulapanta, kulkusineen ja puhelinnumero-nimi -laattoineen, että jos se jonnekin parvekkeen kautta karkaa, niin osaa joku palauttaa. Turvalukosta panta napsahti auki helposti. Kisuli, joka nyt yleensäkään ei mistään mitään piittaa, ei ollut moksiskaan mokomasta härvelistä.

Kului pari päivää, kun aamuherätykseksi sain vatsallani edestakaisin juoksevat, kynsillään pistelevät käpälät. Tämä meidän sankari oli kai kulkusen kilinästä innostunut leikkimään ja saanut alaleukansa jumiin pannan väliin!

Eikä ollut paljon apua turvalukosta, kun se oli suoraan kissan suussa, ja yritykset vetää se auki vain repivät kissan suupieliä. Rimpuileva kissa ja isot keittiösakset ovat vaarallinen yhdistelmä, onneksi naapurista saatiin askartelusakset lainaan. Panta kun tunnin tappelun päästä saatiin poikki, kissa meni pitkäksi aikaa pahvilaatikkoon mököttämään ja me ihmiset päätettiin, ettei toista hirttohihnaa tähän taloon tule.

En tiedä, kuinka monen karvapallerolle on käynyt jotain vastaavaa, mutta ajattelin kuitenkin varoittaa tietämättömiä tälläisellä tarinalla. Turvalukko ei aina ole nimensä veroinen ja muutenkin panta voi olla tappava asuste. Jättäkää se eläinkaupan hyllylle ja ennemmin pitäkää kissojanne silmällä vähän tarkemmin.

56

6374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaulailua

      Hui! Ehkä parempi vaihtoehto on siru niskaan jos on pelkoa kissan karkaamisesta. Itsekin olen huomannut kissan joustavat nivelet kun hommasin valjaat. Johan pienen rimpuilun jälkeen oli kaulaan menevä lenkki kissan suussa ja alaleuka jumissa. Onneksi oli niin löysällä panta, että sain pujottelemalla leuan pois, mutta nyt kyllä laitan kaulaosan kireämmälle.

    • cfgbhnj

      LOL, pistäkää ne pannat sen verran löysälle niin ei tule tälläistä ongelmaa!
      T: asioista jotain tietävä

    • 11

      Se löysähän nimenomaan aiheuttaa niitä ongelmia kun se tarttuu helpommin kiinni ja kissa saa leukansa tai pahimmassa tapauksessa jalkansa pannan alle......

    • kisujakisuja

      Meillä on kissoilla pannat kaulassa, mutta niistä otettiin pois ne kaikki killuttimet ja yheystiedot ovat pannan sisäpuolelle kirjoitettu. Panta on hyvä olla jos kissalla on ns. mahdollisuus päästä livahtamaan jostain ulos jne. mutta ei sitä sisällä tarvihe jos ikkunat ja ovet ovat kiinni. :) Ja se panta aina kun laitetaan niin senverta löysälle jättää että pikkusormi mahtuu väliin helposti. Silloin sen ei pitäisi jäädä liian löysälle ja kissa ei pääse päätään siitä pois vetämään saati yllä itteään telomaan siihen jotenkin :)

    • rosmarini

      Miksi kissalla pitäisi olla kaulapanta?

      Fiksumpaa olisi säätää ikkunat ja parvekelasit aukeamaan vain niin vähän ettei kissa missään nimessä siitä todella kapeasta raosta pääse livahtamaan. Jos parveke on lasittamaton tai verkoittamaton, ei kissaa pidä sinne laskea kuin ainoastaan valvotusti ja silloinkin tiukasti valjaissa ja taluttimessa kiinni.

      Mikrosiru pitäisi olla pakollinen jokaiselle kissalle, sillä vaikka kuinka olisi tarkka siitä että kissa ei pääse karkaamaan, näin voi joskus valitettavasti käydä.

      Mutta että kaulapanta jossa vielä kaikeksi hyväksi kulkunen? Ei hemmetissä!

    • Asiantuntija :D

      ei oo järkee panna kissalle pantaa mut vois olla hyväki jos se katoaa joku löytää sen nii tietää et joku omistaa sen mut mua harmittaa vieläki mun kissan siis ekan kissan kuolema :(

    • Jos nyt kuitenkin

      Kissalla pitäisi olla kaulapanta!
      Omilla karvapalloilla on omat pannat joihin on tilattu puhelinnumeroilla varustetut laatat joissa ei ole kissan nimeä. Kissoilla on myös sirut, mutta mitenkä esim. vanhat mummot voivat tietää asiasta, ja ainahan sirun lukemiseen tarvitaan eläinlääkärillä oleva laite. Kukapa nyt löytökissaa eläinlääkäriin ensimmäisenä veisi? Sehän voi maksaa!

      Kannatan kissankaulapantaa. Ne kilistimet ja kulkuset pois pannoista, ei niissä ole mitään järkeä! Kissakirjoista löytyy oikein selvät ohjeet miten kaulapanta sovitetaan oikean mittaiseksi pennuille kuin myös aikuisille. Jos haluaa omansa takaisin on se merkittävä omaksi.

      • 7+7

        Kissalle ei kaulapantaa, ei edes venyvää sellaista!

        Yksi surullinen esimerkki: kissalla oli kaulapanta mennyt toisen etujalan läpi ja hiertänyt kainaloon märkivän ja tulehtuneen alueen. Kissa kärsi todella paljon.

        Kissa ei osaa irrottautua esteeseen juuttuneesta kaulapannasta esim. peruuttamalla, valitettavasti ne eivät ole niin viisaita vaikka muuten älykkäitä eläimiä ovatkin.

        Kaulapanta saattaa olla kissalle suoranainen kirous!

        Jos et vaivaudu itse valvomaan kissasi ulkoilua, laitata sille kaulapannan sijasta siru jotta sitten saat tiedon jos kissasi on loukkaantunut tai kuollut.

        Kaulapanta ei sovi kissalle ja kulkuset on vain tonttuja varten!


    • näin meillä

      Minun tyttökissalleni kävi kaulurin kanssa myös niin että se sai etujalkansa työnnettyä kaulurista läpi ja kainaloon hiertyi iso alue karvattomaksi.

      Eläinlääkäri oli sterilointileikkauksen yhteydessä laittanut pehmeän kaulurin joka sitten ensimmäisenä yönä teki tepposet.
      Otin kaulurin pois enkä laittanut sitä uudelleen.
      Kissa ei edes yrittänyt nuolla leikkaushaavaa ja parani hyvin.

      Pantaa en laita. Kissalla on siru.

    • jussin mamma

      miten ne pannat pääsee hiertämään kainalot märkiviksi? eikös sitä kisulia tarkisteta päivittäin ja silitellä yms, ja ongelma huomata heti. Ainakin itse huomasin vajaassa puolessa tunnissa että tassu oli pannan alla. Panta pois ja laatikkoon, ja siellä pysyy.

    • höpsistä

      Minä en ainakaan herää yöllä puolen tunnin välein silittelemään kissaani.
      Jos sillä on iltayöstä mennyt jalka pannasta läpi niin se on kyllä aamuun mennessä ehtinyt reuhtoa aika pahan jäljen kissan kainaloon.
      Minun kissani eivät nuku makuuhuoneessani.
      Ei kyllä ole pantaakaan eikä tule.

    • Eläintenhoitaja

      Sisäkissallani joka asuu kerrostalossa, ei ole pantaa, ei tarvetta kun ei pääse ulos kun korkeintaan valjaissa jos lähden taluttelemaan. Sen sijaan ensimmäisellä kissallani joka on ulkokissa joka toki myös sisälläkin on, asuu omakotitalossa. Sillä on heijastin panta johon on laitettu yhteystiedot "putkeen". Ei ole hääppöinen panta ja ohjeet on yleensä se sormen parin verran mitä pitää sinne kaulan ja pannan väliin mukavasti mahtua, eipä meillä ole tapahtunut mitään "pantaonnettomuuksia" ja mummeli täyttää 10 vuotta. Mieluummin minä pantaan kirjoitan yhteystiedot ja toivon että joku ilmoittaa sen löytymmisestä kun että mahdollisesti kissano joutuu löytöeläinkotiin ja siltä ei tajuttaisi edes sirua tutkia~ Pannasta tiedot nopeammin katsottavissa~ (Eipä se ollut muutenkaan kovin halpaa hakea yhtä kaniamme eläinten löytökodista jossa se vissiin yhden vai kaksi yötä jopa ehti olla..)

    • nipsnapsi

      Säätäkää ne pannat oikean kokoisiksi niin ei pääse tapahtumaan vahinkoja.

    • V+V

      Mulla on ollut 2,5 vuotta kaksi sisäkissaa, asun kerrostalossa ja molemmilla kisuilla pannat joissa on kulkuset. Laitoin ne heti pentuina kun toin kotiin ja ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. Tyttäkisulla pidän pantaa hiukan löysemmällä koska hän ei siitä häiriinny lainkaan. Poikakisu jyrsinyt muutaman pannan poikki kun ollut liian löysällä. Pannat on aina ollu joustavia, yksi turvalukkokin oli mutta se oli aina hukassa. Ulkoilutan näitä joskus valjaissa ja ei ole valjaiden kanssa ollut ongelmia kun seuraa koko ajan ettei tulekaan ongelmia.

      • 6+11

        Eikö sinua v***taisi jos kaulassasi olisi kulkunen kilisemässä?

        Miksi ihmeessä kissa kaulapantaa kulkusilla tai ilman tarvitsee?

        Jos pelkäätte että kissa sattuu vahingossa karkaamaan niin laitattakaa sille siru joka on parempi kuin panta josta todellakin saattaa vaaratilanteita aiheutua.


      • 7+8
        6+11 kirjoitti:

        Eikö sinua v***taisi jos kaulassasi olisi kulkunen kilisemässä?

        Miksi ihmeessä kissa kaulapantaa kulkusilla tai ilman tarvitsee?

        Jos pelkäätte että kissa sattuu vahingossa karkaamaan niin laitattakaa sille siru joka on parempi kuin panta josta todellakin saattaa vaaratilanteita aiheutua.

        Siksi koska kaulapantaan kun laittaa nimen, sen voi lukea kuka tahansa kissan löytänyt. Sirun kanssa niin ei asia ole.


      • 9+0
        7+8 kirjoitti:

        Siksi koska kaulapantaan kun laittaa nimen, sen voi lukea kuka tahansa kissan löytänyt. Sirun kanssa niin ei asia ole.

        Toisaalta sitä voisi olla niin huolellinen ja varovainen ettei kissa pääsisi karkaamaan!


      • 8+5
        9+0 kirjoitti:

        Toisaalta sitä voisi olla niin huolellinen ja varovainen ettei kissa pääsisi karkaamaan!

        Vahinkoja sattuu. Sinä olet siitä yhtenä todisteena.


      • 19+27
        8+5 kirjoitti:

        Vahinkoja sattuu. Sinä olet siitä yhtenä todisteena.

        Vahinkoja EI pitäisi sattua, varsinkin kun kyseessä on viaton elävä luontokappale jonka hyvinvoinnista ja tekemisistä me olemme vastuussa!

        En tunnusta olevani überhuolellinen ihminen, mutta mitä kissoihin tulee niin yksikään ei ole karannut eikä kadonnut parinkymmenen vuoden aikana mitä mulla naukujia on ollut, eli ei se ole ylivoimaista olla edes auttavasti sen verran tarkka ettei kattejaan katoamaan päästä.

        Se on kyllä totta että muutamaa vapaasti ulkoilevaa sijaishoidossa olevaa kissaa on pitänyt itku kurkussa etsiä kun niistä ei ole näkynyt hännänpäätäkään, mutta siksipä en enää suostukaan ulkokissoja tai muita vapaasti ulkoilevia meille ottamaan.

        Mitä minuun tulee niin luultavasti olet oikeassa, eli vanhemmilleni taisi tulla ajolähtö. En ole kyllä kysynyt asian todellista tilaa :)


      • 10+92
        19+27 kirjoitti:

        Vahinkoja EI pitäisi sattua, varsinkin kun kyseessä on viaton elävä luontokappale jonka hyvinvoinnista ja tekemisistä me olemme vastuussa!

        En tunnusta olevani überhuolellinen ihminen, mutta mitä kissoihin tulee niin yksikään ei ole karannut eikä kadonnut parinkymmenen vuoden aikana mitä mulla naukujia on ollut, eli ei se ole ylivoimaista olla edes auttavasti sen verran tarkka ettei kattejaan katoamaan päästä.

        Se on kyllä totta että muutamaa vapaasti ulkoilevaa sijaishoidossa olevaa kissaa on pitänyt itku kurkussa etsiä kun niistä ei ole näkynyt hännänpäätäkään, mutta siksipä en enää suostukaan ulkokissoja tai muita vapaasti ulkoilevia meille ottamaan.

        Mitä minuun tulee niin luultavasti olet oikeassa, eli vanhemmilleni taisi tulla ajolähtö. En ole kyllä kysynyt asian todellista tilaa :)

        "vanhemmilleni taisi tulla ajolähtö"

        Sattuuhan sitä paremmissakin piireissä :DD


      • 8+5
        19+27 kirjoitti:

        Vahinkoja EI pitäisi sattua, varsinkin kun kyseessä on viaton elävä luontokappale jonka hyvinvoinnista ja tekemisistä me olemme vastuussa!

        En tunnusta olevani überhuolellinen ihminen, mutta mitä kissoihin tulee niin yksikään ei ole karannut eikä kadonnut parinkymmenen vuoden aikana mitä mulla naukujia on ollut, eli ei se ole ylivoimaista olla edes auttavasti sen verran tarkka ettei kattejaan katoamaan päästä.

        Se on kyllä totta että muutamaa vapaasti ulkoilevaa sijaishoidossa olevaa kissaa on pitänyt itku kurkussa etsiä kun niistä ei ole näkynyt hännänpäätäkään, mutta siksipä en enää suostukaan ulkokissoja tai muita vapaasti ulkoilevia meille ottamaan.

        Mitä minuun tulee niin luultavasti olet oikeassa, eli vanhemmilleni taisi tulla ajolähtö. En ole kyllä kysynyt asian todellista tilaa :)

        Kaikille kissa ei ole maailman napa ja koko elämä ei pyöri niiden ympärillä. Esimerkiksi lapsiperheessä ovia availlaan vähän väliä ja piankos kissa ulos livahtaa. Lisäksi on tietysti ne, joiden kissat saavat olla ulkona.


    • Samatäällä

      Minun kissanpennulle kävi ihan samalla tavalla! Oli kamalaa tulla kotiin kun huomasi pennun paniikin ja menin itsekin siinä samassa ihan paniikkiin. Sain kuitenkin pannan helposti auki ilman saksia. mutta tuon jälkeen ei meidän pojulla ole pantaa ollut.

    • 6+9

      Meillä on viisi lasta ja aina ollut kissoja ja ei ole vahinkoja sattunut kun on tarkkana ja katsoo vähän niiden lapsienkin perään ja opastaa ettei ovia voi roikottaa auki ! Jos ei pysty huolehtimaan sekä lasten että kissojen turvallisuudesta niin jommatkummat on syytä jättää hankkimatta .

      Ehdottomasti siru ...kätevä ja taatusti turvallinen ! Ei kai kukaan halua edes sitä pientä riskiä ottaa pannan kanssa ?

    • 34hoi

      Kuka pahvipää pitää kissallaan pantaa sisällä, päivällä tai yöaikaan. Minulla on aikaa hoitaa kissa koska sen otinkin, vastuu ja velvollisuus. Talutan valjaissa joka päivä parituntia siitä huolimatta että käyn töissä, irti en päästä, sillä irti juoksevalle kissalle voi sattua mitä tahansa, voi kohdata ihmisen joka pahoinpitelee, jää johonkin loukkuun, jää auton alle ym. Miksi vastuuttomat ihmiset ylipäätään ottaa mitään lemmikkiä jos ei viitsitä huolehtia, se on heitteillejättö jos avaa vaan oven ja päästää irrallaan ulos. Onhan teille lelukissoja ja koiria joista ei tarvitse huolehtia, ostakaa niitä kotinne koristeeksi.

    • 3 kissan omistaja

      ettei vaan olisi ollut panta liian löysällä koska itsellä ollu monia kissoja ja kaikilla pannat. ja monella kaverilla sama homma mutta panta kun on oikein laitettu ja kireellä niin että sinne menee pari sormea alle on riittävän kireä eikä pääse kyllä mitenkään edes leikkiessä suuhun...

    • hdy3677

      Miksi kisalle laitetaan panta?
      Valjaissa ulkoilu on kissalle miellyttävämpää.

    • Idiootti-itsekin

      Voi vittu nyt idioottien kanssa, heitteillejättö lässytystä ja sitä että ei pitäisi sattua vahinkoja... itsensä taas niin paljon peremmiksi ihmisiksi siellä julistavat että ei minulle vaan ole koskaan vahinkoja sattunut, sitä päivää ootelkessa kun sattuukin. Vittu vahinkoja sattuu kaikille ja vakavammissakin jutuissa, ei kolareitakaan pitäisi sattua, mutta niin vaan sattuu.
      Täällä taas julistetaan, että minulle minulle minulle kun kerran kävi näin niin saatanasta se on. Jätättekö syömättä kalaa, jos olette kerran meinannut tukehtua ruotoon? Ettekö anna lastenne enää keinua, jos tämä on itsensä sieltä hypätessään satuttanut itsensä?
      Ihmislajin ylisuojeleva idiotismi taas loistaa olemassa olollaan.

      • Idiootti-itsekin

        P.s. idiotismia pitää sitä pantaa yötäpäivää...


    • tarpeenmukaan

      No jos pannoittaa kissansa haluaa, ni ihmettelen että miksi.Kyllä minä suosittelen juurikin valjaita.Kissalle kivemmat, ja pystyvät tukevammin päällä.Pelkällä pannallahan ei ulos heitteillejätetty kissa mitään tee.Samalla lailla auton alle jää, kuijn ilman pantaakin.Samalla lailla ilvekeselle kelpaa, oli pantaa tai ei.
      Pannassa on tietysti oltava se talutushihna aina kiinni, ja omistaja hihnan toisessa päässä.Sisällä en kissalla pantaa tai valjaita pitäis ollenkaan, miksi pitäisi? Jos kävelyllä/ulkona käy niin silloin, muuten ilman,kissalle kivempi.
      Löytöeläintaloon tuotiin kissa, jolla oli panta hiertänyt kaulan , oli ollut liian piukalla, liian kauan paikoillaan , ja pitkäkarvainen hoitamaton turkki, ei pannan kanssa sopinut.Karvat ajeltiin kauttaaltaan, ja hiertynyt aluekkin parani.Sitä kissaa ei kuitenkaan ketään hakenut , oli joko karannut liian kauan aikaa sitten, ettei omistaja enää edes etsinyt,tai omistaja ei vaan välittänyt.Uuden hyvän kodin sai kissa kuitenkin :)
      Sellainen ulkoilupanta, joka saa kissan pysymään omalla alueella on hyvä, mutta sekin otetaan pois, ja ladataan,kun kissa on sisällä.Ne on nykyään aika halpoja jo, ja sehän estää kissaa menemästä tielle.Kissa on myös illalla helppoa ottaa sisälle, kun se löytyyy aina omasta pihasta.

    • kukintavallaan

      Minulla on ulkoileva kissa,ja kaulassa minun rannehelmikoru,joustava.Niitä on kadonnut jo monta ulkoilureissuilla.Kissa kipeilee puissa,ja voi tarttua pannasta kiinni paluumatkalla,jos olisi joustamaton panta.Miksi pannoissa on ne kulkuset,siksikö ettei kissa voisi pyytää esim.lintuja?

      • talteenjaturvaan

        Miks kissal ees on pantaa?
        Et jäis jumiin,eikä enää palais?
        Pannasta näkee,et tyhmä omistaja,joka ei välitä kissasta.Sama näkyy kissasta,joka tulee vieraan pihaan hakemaan ruokaa,suojaa ja lämpöä.

        Löytölä niille oikee osoite,sieltä saa niitä kaikkia,multa vaan kyydin sinne.


    • nyteitajunnut

      Mikä /minkälainen panta saa kisaan pysymään kotipihalla. ..

    • pannatKoirille

      Ei minkäänlainen! Panta on kissalla vaarallinen! Voi jäädä siitä roikkumaan puissa kiivetessään, tai johonkin kiinni talojen ja vastaavien alla seikkaillessaan. Kissa ei pysy omassa pihassa, vaan kuljeksii pitkiäkin matkoja, reviireitään merkaten. Se on kissan oikeaa ja onnellista elämää! Mutta kun niitä samoja vaaroja on niillä, kuten meilläkin, suurimpana sairaat ja julmat ihmiset!! Leikattujen kissojen ulkoilualueet on pienempiä, kuin leikkaamattomien. Siitä syystä, ja monesta muusta syystä, kaikki kisut on leikkautettava!

      • allwins

        Minä nappaan ne laittomasti nurkkia sotkevat,ja viel löytöeläinten talteenottopaikkaan.Loppuu laittomuus ja sotkeminen,ja mirri pääsee turvaan,saa ruokaa ja lämpöä.


      • kaunismirrikelpaa

        Mun entinen yks tuttu aikoinaan sai itelleen leikatun kissan,joka tuli vaan ulkoa hänelle.
        Kyllä kissoja syöttää saa,jos joltain on karannut,ne vaan tuppaa jäämään itelle sitten niin olen kuullut.Mut jos haluaa,ja viitsii voi viedä löytöeläintalolle.Ei sitä mielestäni laissa määrätä,et olis pakko niitä viedä,jos kissa tulee pihaan.Voihan se olla hylätty.
        Ja jos omistaja on,ni kaipa semmonen tulis ovelta kyselemään,et onko näkyny.Tai ilmotuksia jossain olis ollu.Eikä missään laissa edes kielletä päästämästä kissoja sisälle.Ja eihän ne kissan omistajat itsekkään lakeja noudata,kun kissojaan eivät estä tai vahdi,niin ei kai ne sitä voi muiltakaan vaatia.


    • nyteitajunnut

      "Tarpeenmukaan" nimimerkillä tuntui sellanen olevan. Olisi kiva kuulla lisää...

      • Minäkitahtosin

        Mietin myös,et tarkoittikohan hän pantaa ja lankaa joka laitetaan tontin rajoille.Silloin kissa pysyy vaan omal pihalla.Kissalle sellanen olis hyvä,kun naapurit ei vierailujaan halua.Heillä on kuulemma oma koira,jota kissa haittaa.Toisella naapurilla allergiaa,joten heidänkään kalusteille ei sovi mennä,ja aitaus tuntuu liian pieneltä tilalta.

        Mut toivotaan et hän tulis kertomaan lisää asiasta,jos on kokemusta.Et onko kissat pysyny pihassa🧐


    • onkotietoa
    • Eipantaa

      Yhdellä kissalla oli laatallinen panta, mutta koskaan en uskaltanut sitä sille oikeasti laittaa. Siru on paljon parempi vaihtoehto. Sitä kissa ei voi saada mitenkään pois eikä sotkeentua siihen. Tarkistavat varmasti löytöeläintalossa, jos kissa saadaan karkumatkalta kiinni.

      • kissakotiin

        Ja myös autojenallejääneet,tai muuten menehtuneenä löydetyt kissat tarkistutetaan sirun varalta.Saa ainakin omistaja tiedon,ja jopa ottaa opikseen.Jos luonnoneläimet syö kissan,sirusta ei ole hyötyä.Kun lakimuutos tulee.Aletaan myös heitteillejätöstä ja hylkäämisestä sakottaa.Sirusta löytyy omistaja.
        Siru on hyvä myö vahingossa karkuun päässeille kissoille.Kyllä sitä muutaman kympin,tai satasenkin maksaa,kunhan saa ikävöimänsä kissan takaisin.


      • Eipantaa

        Se kissa eli siis maalla, ihan korvessa. Hävitti hiiriä. En tiedä oliko viisasta, mutta oli jo oppinut ulkoilevaksi kissaksi. Paitsi vanhetessaan ei enää laskettu, jäi täysin sisälle omasta halustaankin. En taatusti ulos päästäisi nykyistä, en asu maalla.Joku raja. Nykyistä ei edes lasketa moiseen hommaan.

        Vähän virheestä viisastuneena...


      • näinmeil
        Eipantaa kirjoitti:

        Se kissa eli siis maalla, ihan korvessa. Hävitti hiiriä. En tiedä oliko viisasta, mutta oli jo oppinut ulkoilevaksi kissaksi. Paitsi vanhetessaan ei enää laskettu, jäi täysin sisälle omasta halustaankin. En taatusti ulos päästäisi nykyistä, en asu maalla.Joku raja. Nykyistä ei edes lasketa moiseen hommaan.

        Vähän virheestä viisastuneena...

        Sama mulla,lapsuuden kodissa oli navettakissoja.Omaani,en ulos yksin jättäis.Pelko et menehtyy tai katoaa on liian suuri,aikuistuessaan sen itse paremmin ymmärtää.Ajat on muuttunet,navetat kylmenneet,ja ihmiset haluaa tarjota kissalleen hyvän ja pitkän turvallisen elämän.Se on kissojen etu.


      • Eipantaa

        Tällä kissalla ei olisi mitään asiaa ulos vapaaksi edes korvessa, ei osaisi olla varovainen. Edellisestäkin tuli sisäkissa, kun lehmät lapsuudenkodista hävisivät ja muutin sen kanssa kaupunkiin, se osasi elää niin sisällä kuin ulkonakin. Tästä nykyisestä ei olisi mitään takeita ja petoeläimet ovat lisääntyneet, esim. kettu voi kissan viedä. Se on kissasta kiinni, onko sillä tuohon hommaan mitään asiaa. Hiiret kyllä katosivat parempiin suihin, mutta kun muisti madottaa, niin no problem.


      • Eipantaa

        Paitsi että otettiin sänkyynkin yöksi, ei jätetty navettaan. Pysytteli pihapiirissä, tappoi hiiret. Oli kerran vähän "lainassa" eräällä ihmisellä omakotitalossa sisällä hiirikissana. Hiiriongelma katosi. Kissa voi siis metsästää myös sisällä ja pitää ainakin hiiret loitolla jo pelkällä läsnäolollaan.


      • hiiretjuhliivintilläkin

        Höpö höpö....kissoja omistaneena lapsesta asti .Vaikka kuinka haisis kissa,tai sen pissa pihan nurkissa,hiiret tulevat ja rotat.Ne kissat napsii muutamia,eivät saa kaikkia,eikä ne kierrä kokoajan taloa,joten hiiret tulee.Loukut,myrkyt ,sähköloukut parempia,houkuttelevat luo.
        Hiiret ei katoa,niitä tulee aina lisää.Opiskele hiirten lisääntymisestä.


      • Eipantaa

        Väliaikaisesti katosivat. Sitäpaitsi loukut, myrkyt ja muut vastaavat on kissallekin VAARALLISIA!


    • Pantaeioopahasta

      Mulla kaks n. 6kk kissaa ja hommasin niille pannat heti ku tuli meille. Ne on joustavat ja tarpeeks tiukalla ettei vahinkoja satu... Niissä myös ”nimilaput” jossa puhelinnumero takana... On niillä sirutkin mut ku ne vapaana tuolla viilettää (vielä nii nuoria nii oon ite aina ulkona kattomassa perää mut tulevaisuudessa iha yksin saa mennä) nii autoilijatki näkee ne paremmin ku heijastin panta. Ei oo mitää vahinkoja sattunu ku oikeaoppisesti ne pannat oon laittanu niille.

      • Pantaeioopahasta

        Ja lisään vielä, että sillonku ne on sisällä otan pannat pois. Vaan ku menee ulos laitan pannat.


      • Näkymätönaitako

        Onko sulla jotkut näkymättön aita pannat? Sellasella kuulemma kissat pysyy omassa pihassa,eivötkä mene tielle,tai laittomasti naapurin nurkkiin.
        Vai meinaatko,et kissat pysyy vaaroissa tuurilla hengissä?
        Olen ollu autossa,ku kissa jäi alle.Ei näkyny edes kissaa,kolahti vaan autonalla,ja osui pahasti.Toinen ohikulkija lopetti kissan,sillä oli selkäranka poikki,ja raahautu etutassuillaan sokissa.Järkyttävää,sitä ei unohda koskaan...
        Kissaa ei saa edes väistää,vaikka sen näkis.Se opetetaan jo autokoulussa,et jänistä pienempää ei pidä väistää .
        Jos jarruttelee,väistelee kissaa tai jänistä,voi aiheuttaa pahankin liikenneonnettomuuden,tiellä kun on muitakin autoja jne.
        Joten pitäkää ne kissat pois teiltä,ja muiden mailta.On täysin järjetöntä vaarantaa lemmikin henki päästämällä se yksin vaaroihin.Laki kieltää moisen touhun,lue metsästyslaki.


      • Huolestuttavaa
        Pantaeioopahasta kirjoitti:

        Ja lisään vielä, että sillonku ne on sisällä otan pannat pois. Vaan ku menee ulos laitan pannat.

        Pannasta näkee,et on heitteillejättäjän kissa.Karanneella,ei oo pantaa,ei sisäkissoilla semmosia pidetä.
        Panta,ei suojaa kissaa mitenkään,ellei siinä ole tukevasti talutin kiinni,joka omistajan kädessä.Pannallinenkin kissa voi menehtyä tien penkalle,tai jäädä ilveksen saaliiksi.Pannallisen kissan voi myös joku varastaa,tai tehdä sille ties mitä.


      • eiLastaYksinUlos
        Pantaeioopahasta kirjoitti:

        Ja lisään vielä, että sillonku ne on sisällä otan pannat pois. Vaan ku menee ulos laitan pannat.

        6kk kissa on ihan liian nuori olemaan yksin ulkona, sama kun 2-3 vuotiaan lapsen laskisi yksin juoksentelemaan!! Mulla täällä maalla kissat käy myös ulkona, mutta ensimmäisen vuoden pidän aina sisällä ja korkeintaan sylissä tutustutaan pihapiiriin. Tiedän tapauksen, missä kissa oli hirttäytynyt pantaansa puussa keikkuessaan, siksi en pidä pantoja!


      • tervepöpi
        Huolestuttavaa kirjoitti:

        Pannasta näkee,et on heitteillejättäjän kissa.Karanneella,ei oo pantaa,ei sisäkissoilla semmosia pidetä.
        Panta,ei suojaa kissaa mitenkään,ellei siinä ole tukevasti talutin kiinni,joka omistajan kädessä.Pannallinenkin kissa voi menehtyä tien penkalle,tai jäädä ilveksen saaliiksi.Pannallisen kissan voi myös joku varastaa,tai tehdä sille ties mitä.

        arvasin HHH:n löytyvän tältäkin palstalta.


      • totuusjulki
        eiLastaYksinUlos kirjoitti:

        6kk kissa on ihan liian nuori olemaan yksin ulkona, sama kun 2-3 vuotiaan lapsen laskisi yksin juoksentelemaan!! Mulla täällä maalla kissat käy myös ulkona, mutta ensimmäisen vuoden pidän aina sisällä ja korkeintaan sylissä tutustutaan pihapiiriin. Tiedän tapauksen, missä kissa oli hirttäytynyt pantaansa puussa keikkuessaan, siksi en pidä pantoja!

        Tiedän kesältä viimeisen tapauksen tässä liki ku 1,5 vuotias kissa jäi autonalle.Oli panta,mut ei taluttajaa.Panta on turha,ei estä heitteillejättöä,joka vaarantaa kissan hengen.
        Miksi pannoittaa siis kissa,jonka laskee vaaroihin,mitä hyötyä siitä pannasta on kuvitelmienne mukaan kissalle?


      • oksittenvaan

        No,ehkä kannattaa säästää pantaraha.Ja laittaa se eläinlääkärikuluihin,kun kissa tulee tappeluiden tai muusta syystä ruhjottuna kotiin .Maksaa joko alle satasen,lopetus,tai useita satasia jos selviytyy.


    • tähänpystyyvainkissa

      Kissa on edelleenkin tehokkain hiiri ja myyränloukku. Kissa nimittäin vaanii saalista kaksikin tuntia kerrallaan, kunnes saalis tulee kolostaan ja pesästään. Emohiiren tai myyrän nappaava kissa tuhoaa näin pesän kerrallaan. Kissan tarvittava ravinnon määrä on 10 nisäkästä vuorokaudessa.
      Kissa on alkujaan aavikolta, jossa se eli sopuleita saalistamalla. Sen kesyttämistarkoitus oli nimenomaan pikkutuholaisten hävittäminen.
      Maalla asuen näkee kokoajan kissojen tekemän työn tuloksen. Pysyy muuten omenapuiden juuretkin kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1634
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1472
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1325
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1304
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe