Tiilirungon muuraus... hinta?

Tiilestä

Paljonkohan maksaisi suunnilleen tiilirungon muuraus 1.krs / 130m2 runkotiilillä ja ohutmuurauksella? Aukkojen ylityksiin valmiit palkit.

Mikä olisi järkevä neliöhinta tuolle muuraukselle sokkelin päältä lähtien? Tai kappalehinta per tiili?

Talossa olisi neljä kulmaa, eli suorakaiteen muotoinen, ilman mitään kovin kummallisia ratkaisuja.

Riittääkö esim. 30€/m2?

3

3563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muurari11

      Muutaman vuoden takainen Maon kirja(komukkojen aapinen :-) ), kertois runkopontin perushinnan olevan noin 12€/m2. Siis pulterin asentajan palkkio verokirjalla tehtynä. Tästä kun kerrotaan noin 1,6kertoimella on verollinen perushinta noin 20€/m2. Jos taas homman tekee yrjö yksinyrittäjä, niin ollaan jossain 25-30€ alvillisessa hinnassa/m2.
      Muista kuitenkin, että pulterin asentaja tarvii ainakin yhden lekarin pienistämään kiviä ja siirtelemään pulteria.
      Linjojen laitto ja mittaukset ovat myös oma taiteen haaransa. Mutta tässä nyt ainakin kättä pirempää- mikä on järkevä hinta, niin sen verran voin sanoa, että tuo 12€/m2 on terveyden menettämisestä aika lapsellinen raha, toisaalta tiilirunko(tai Kahi) on rakenteena yksinkertainen eikä mitään ihmeellisiä muovipussivirityksiä tarvita; ja uretaanieristettynä ei seinärakenteestakaan tule paljon tämän päivän bambulatoa paksumpi.

      Hyvä valinta! Ja muista että rungon (tiili) kustannukset muistaakseni lienevät 5-10% haarukassa koko paketissa.

    • Tiilestä

      Kiitos kommenteista. Itse haarukoin hinnan myös tuonne 30 euron hujakoille / m2. En ilkeä maksaa vähempääkään, vaikkakin runkotiilet ovat aika helppoja muurattavia. Mutta duunia kuitenkin.

      Taidan jatkaa tällä linjalla tutkiskelua. Harkinnassa on tosiaan runkotiilen päälle EPS-eristerappaus (200mm). Ikkunat kiinni ehkä apukarmilla tai tiedä vaikka onnistuisi runkoonkin.

      Nuo aukonylituspalkit ovat mainioita. Pari miestä nostaa käsin useimmat mitat... ja kun budjettitaloa olen tekemässä, niin ei mitään lasiseiniä ole tulossakaan.

      Tiedän, että budjetista runko on sangen vähäinen osuus. Siksi siihen yritänkin panostaa ja ostan vaikka laminaatit lattiaan parketin sijasta jos raha loppuu kesken. Ne on helppo vaihtaa myöhemmin... runkoa ei oikein...

      • Muurari11

        Varssokuu.

        Muuraustyötä ei kannata vähätellä ja helppouskin on monasti katsojan silmissä. Kunkin alan ammattilaista katellessa tuntuu siltä, että voiko noin helposti ansaita rahaa!
        Totuus on se, että ohutsaumamuurattavat kappaleet EI ole niin helppoa kuin vois kuvitella. Kuka tahansa saa ne varmasti kasaan ja pystyyn, mutta näennäisesti hyvältä vaikuttava seinä voi olla päin persettä tehty, kun sisäpuolen tasoittelu alkaa, samalla lisääntyy myös rahan menekki.
        Eli kyllä ohutsaumatekniikka vaatii huolellisuutta jos halutaan nauttia helppouden hedelmästä.Ja siitä huolellisuudesta kannattaa maksaa.

        Olen nähnyt ohutsaumamuurattuja seiniä, jonka hammastuksia pitkin olisi pystynyt kiipeämään yläkertaan helpostikin- herää kysymys, missä hyöty? Siinäkö, että isäntä ite sai sen tehdä?

        Eristerappauksesta olen eri mieltä. En rappausta vastaan, vaan rakennetta.
        Runko eriste tuulettuva ilmaväli julkisivumateriaali toimii vuorenvarmasti.

        Apukarmit joudut laittamaan ikkunoita ja ovia varten.Mutta sehän nyt ei ole mikään ongelma!

        Onnea ja menestystä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe