Ruostuuko auto kesällä?

TietääHaluaaHän

Tälläainen kysymys heräsi. Kakkosautossa on alkanut tulemaan alustaan pintaruostetta ja joissainkohdin on jopa menty metallin putki (runkopalkit). Toki aijon tehdä korjaukset ja osa on jo korjattu.

Mietin nyt, että näinköhän kannattaisi auto jättää vain kesä-autoksi? Ruostuuko autot kesällä? Ainakin tiesuolaa ei olisi prosessia nopeuttamassa?

56

4490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etelän hetelmä

      Minun Afrikassa oleva autoni on aivan paalauskunnossa. Kattokin on aivan ruosteessa. Auto on aina ollut etelän kesässä. Kyllä se auto ruostuu kesälläkin.

      • korroosiota...

        Suolaisen veden auleella ruostuminen tapahtuu ylhäältä päin kun sade ja kosteus tulee aton päälle, eli päin vastoin kuin Suomessa jossa suola kylvetään maanteille ja ruostuminen alkaa alhaalta päin.


      • ruoste ukko

        No ei tietenkään autot ruostu kesällä... mun autoon on ainaki laitettu sellanen kesä ruoste suoja että se ruostuu vain talvella....


      • Tahvo.
        korroosiota... kirjoitti:

        Suolaisen veden auleella ruostuminen tapahtuu ylhäältä päin kun sade ja kosteus tulee aton päälle, eli päin vastoin kuin Suomessa jossa suola kylvetään maanteille ja ruostuminen alkaa alhaalta päin.

        HÖPÖHÖPÖ
        Sadevesi on kuin tislattua vettä.
        Ei sola nouse ysvan mukana merestä.


    • ruosteeton

      Varmasti ruostuu jos pidät nurmikolla, kaste on öisin ja aamuisin runsasta.

    • suolapoisteiltä!

      Kyllä se kesälläkin voi ruostua mutta paljon hitaammin, pese vain kunnolla suolat pois alustasta. Tiesuola ruostuttaa ainakin 100 kertaa nopeammin pelkkään veteen verrattuna.

      • chevysupreme

        Auto täyttää 30 vuotta ensivuonna joten jokunen ruoste on varmaan sallittua. Aijon tosin korjata ja estää sitä leviämästä pidemmälle. Onneksi on ennen tehty autot paksusta pellistä niin ei heti ole läpi pahimmistakaan paikoista. Hyvä massaus on tehnyt tehtävänsä, siellä missä pelti on ilman ruostetta ja massaus edelleen kuin eilen tehtyä on pelti kuin vasta tehtaalta tulleessa kunnossa. Kiiltää kuin peili. Ihme kyllä kromipuskurit ja koristeet eivät ole ajansaatossa ruostuneet. Eiköhän tuolla vielä aja 30 vuoden päästäkin. Autossa kun on vasta 150tkm...


      • nopeammimpas

        Höpö, höpö. Ruostuminen perustuu veteen ja happeen. Vettä suomen kesässä riittää.


      • nopeammimpas
        chevysupreme kirjoitti:

        Auto täyttää 30 vuotta ensivuonna joten jokunen ruoste on varmaan sallittua. Aijon tosin korjata ja estää sitä leviämästä pidemmälle. Onneksi on ennen tehty autot paksusta pellistä niin ei heti ole läpi pahimmistakaan paikoista. Hyvä massaus on tehnyt tehtävänsä, siellä missä pelti on ilman ruostetta ja massaus edelleen kuin eilen tehtyä on pelti kuin vasta tehtaalta tulleessa kunnossa. Kiiltää kuin peili. Ihme kyllä kromipuskurit ja koristeet eivät ole ajansaatossa ruostuneet. Eiköhän tuolla vielä aja 30 vuoden päästäkin. Autossa kun on vasta 150tkm...

        Kyseessä ei ole suinkaan ihme.

        http://www.helsinki.fi/kemma/kysykemiasta/vanhat/teraksen_ruostuminen.html


    • --..--

      Ruoste kun on hapettumisen ilmiö niin se kyllä jatkaa matkaansa vaikka säilyttäisit missä. Kun se kerran on peltiin tullut niin jos et kokonaan saa pois niin lisääntyy ja jatkaa ruostumistaan kokoajan.

      • --__--

        Mistä se saa sen hapen, jos sen kuivaa ja massaa uudelleen? Näkyvä ruoste tietysti pyritään kohtuullisessa määrin poistamaan.


      • joo-oo ja kosteus

        Ruostuminen (samaten homehtuminen, lahoaminen) pysähtyy ja estyy kun ilmankosteus pysyy alle 55%

        Sotaväjessä osaa materiaalia säilytetään tämänvuoksi ns. kuivailmavarastoissa.


      • öblöblö
        --__-- kirjoitti:

        Mistä se saa sen hapen, jos sen kuivaa ja massaa uudelleen? Näkyvä ruoste tietysti pyritään kohtuullisessa määrin poistamaan.

        No aivan varmasti ruostuu lisää ja tehokkaammin vaikka kuivankin ruosteen päälle massoja vetelee. Ainakaan musta bitumimassa ei ole mitään vedenpitävää vaan sen pienistä huokosista pääsee kosteus peltiin asti ruosteenruuaksi.


      • goethen
        --__-- kirjoitti:

        Mistä se saa sen hapen, jos sen kuivaa ja massaa uudelleen? Näkyvä ruoste tietysti pyritään kohtuullisessa määrin poistamaan.

        Saksassaa ei ainakaan ruoste ongelma kesäisin.


    • --..--

      Arvaappas paljonko olen nähnyt noita että helmoista poistetaan ruoste ja laitetaan paksut massat päälle.
      Viimeistään parin vuoden päästä helmat on ihan pehmeet ja mädät kun se ruoste pääsee rauhassa oikeen muhimaan siellä massan alla.
      Kyllä se ilmaa aina saa. Jos massaat pellin toiselta puolelta niin mieti samalla miten saat sen toiselta puolelta suljettua?? et oikeen mitenkään kun se on kotelorakenteen sisäpuolella. Sieltä se ilma siihen kuvioihin tulee. Eikä kotikonstein oikeastaan löydy sellaista keinoa millä saisit jonkun täysin ilmatiiviiksi pitkäksi aikaa.

    • öljynäppi

      Peset sen suolan pois ja voitelet jäteöljyllä aika ajoin ne ruosteiset kohdat. Ei korjaa ruostetta mutta hidastaa merkittävästi. Tai voi noihin laittaa vaseliinia.. Noin olen toiminut
      halpojen koslien kanssa ja ei ole tarvinnut paikkalla muutamaan vuoteen mitä on mulla olleet.

      • öljynuppi

        Unohtakaa jäteöljyt,on olemassa oikeita ruosteenesto aineitakin!


      • MetalHammer
        öljynuppi kirjoitti:

        Unohtakaa jäteöljyt,on olemassa oikeita ruosteenesto aineitakin!

        Vasaralakka pysäyttää aika hyvin ruosteen, kunhan poistaa vaan irtoruosteen, maalaa kuivaan pintaan.


    • asdhjkuipoåäyhil.,c

      Säilytä kuivassa vakuumissa....

    • nummiduuri

      hello
      hiekkapuhallus-sinkki-epoksipohjat-2 kerrosta ruostesuojaaineita ohut ja paksu siin on resepti 30 vuotta ollu alalla turha soittaa poskee kenenkään tästä reseptistä on takuu homma jot silleen.

    • ainaskisataa

      Mulla valkoinen hiase ja ruostetäpliä ihan täynn, vuosimalli vm 97 !
      Tojo ruostuu ainankin mutta kulkee hyvin

    • kas kun ei rollsi

      Mikäli kyseessä on tuo kuvan Chrysler New Yorker/Newport,niin eipä taida käyttöautona täällä kukaan pitää ja jos itellä oisi niin enpä raaskisi tuhotakkaan kun on senverta kalliit ja hankalasti saatavia nuo kiilto-osat,eikä talvi ominaisuudetkaan 5 tähden luokkaa...eli huonosti valittu kuva ja tietty aina vanha jenkkirauta joka ei tojo-timolle tai mese-markulle sano mitään.

      • Kuva kertoo

        tässä tapauksessa aivan tarpeeksi: EI KOSKAAN jenkkilehmää meidän taloon. Kankea, laiska, karmeakulutuksinen, surkea ajettava ja teknisesti heikko. Ei löydy oikeastaan yhtään positiivista asiaa vanhoista eikä juuri uudemmistakaan jenkeistä.


      • daewoo
        Kuva kertoo kirjoitti:

        tässä tapauksessa aivan tarpeeksi: EI KOSKAAN jenkkilehmää meidän taloon. Kankea, laiska, karmeakulutuksinen, surkea ajettava ja teknisesti heikko. Ei löydy oikeastaan yhtään positiivista asiaa vanhoista eikä juuri uudemmistakaan jenkeistä.

        Taidat olla joku piipertäjä,joka ajelee litraisen koneella olevalla kännällä,valittaen silti suurta bensankulutusta.


      • onaboy
        Kuva kertoo kirjoitti:

        tässä tapauksessa aivan tarpeeksi: EI KOSKAAN jenkkilehmää meidän taloon. Kankea, laiska, karmeakulutuksinen, surkea ajettava ja teknisesti heikko. Ei löydy oikeastaan yhtään positiivista asiaa vanhoista eikä juuri uudemmistakaan jenkeistä.

        montako jenkkiä sulla on ollut kun noin hyvin tiedät ja tunnet ne?


      • 15

        Minkä kuvan?
        Niin ja auto on kylläkin Chevy Caprice eikä mikään New Yorkkeri. Sellainen lähes 5½ metrinen se on ja kasikoneella eli voidaan varmaan "jenkkilaivaksi" luokitella? Kulutus on vain 2 litraa suurempi kuin farmarivolvolla tai mersulla eli mielestäni ihan OK. Kannattaa muistaa, että tähän mahtuu mukavasti se 6 ihmistä laillisesti ja takakonttiin vaikka 2-3 lisää (vaikka onkin sedan). Olen ajanut 15 vuotta sillä kuin käyttöautoa aina töihin ja kauppaan. Ostaessa oli 55tkm, nyt 155tkm eli vasta sisäänajossa. Noilla ajaa helposti sen ½miljoonaa ennenkuin tarvitsee konetta käydä elvyyttämään jos vielä silloinkaan...

        Niin ja on minulla myös Rolls tallissa, toinen on varaosa/donor autona ja toinen museorekkarissa. Sillä ei talvisin ajella...


      • jenkforever
        Kuva kertoo kirjoitti:

        tässä tapauksessa aivan tarpeeksi: EI KOSKAAN jenkkilehmää meidän taloon. Kankea, laiska, karmeakulutuksinen, surkea ajettava ja teknisesti heikko. Ei löydy oikeastaan yhtään positiivista asiaa vanhoista eikä juuri uudemmistakaan jenkeistä.

        tuskin olet koskaan sellaisella edes ajanut. mikä on "karmeakulutuksinen"? 10L per 100km? 20L per 100km? 30L per 100km? mistä on lähtöisin tuo suuri myytti, että kaikki jenkit kuluttavat hirveästi sitä petroolia? iso auto ja iso kone niin toki se vie enemmän kuin jokin ford focus tai kia ceed! normi jenkkifarmareille kulutus on 9-15L per 100km joka on suhteessa VÄHEMMÄN, kuin vastaavalla eurofarmarilla. Hitto! eihän 9 paikkaisia eurofarmareita ole edes olemassakaan, jenkkifarmareita ON!


    • no johan on

      jotkut eivät ymmärrä vanhan päälle, onkos tuon luvun volkkarikaan mikään erikois kärry D:

    • Voi ei,4d Rolls RHD

      Olen vieläkin sitä mieltä että kuvan kärry EI kyllä Caprice/Impala ole,eikä edes GM tuote.Jos on niin mikähän vm kyseessä,myönnän kyllä olevani väärässä jos tuo tieto löytyy,kuva hiukka pieni tihrustaa...
      Caprice on kyllä ihan kookas vehje,mutta mikähän vm tämä omasi lie koska lähes puolen metrin ero pituudessa ja parin-kolmen litran ero max konekoossa saastelaitteiden aiheuttama kulutuksen kasvu tehonalennuksen seurauksena...toki vanhassa vehkeessä on ollut jo monta Pelle Pelotonta kavereineen säätämässä virittämässä ettei ihan originaalia ja vähänajettua helmeä tahdo löytyä tehdaskulutuksien puitteissa=)
      Mikäli kyseessä on tämmöinen kutistettu 1977-1990 sedan ja kone 305-350 V8,niin itelläni oli vertailupohjana 80-luvun lopulla-78 Caprice sedan 350 4bbl ja hyvin alkuperäinen.
      Hieno kyyti ja ylellistä menoa,vaan bensaa kyllä meni tollanen 15-20 eli tiedä sitten millaiseen Volvoon tai Meseen vertaat,niitäkin kun on melko monenmoisin konein ja vm...
      Ainakaan tätä korimallia kuva Ei esitä,eikä edeltävää 69-76 malliakaan ja vielä vähemmän vanhempia...
      Itellä ollut Amerikanlotjapaska 18v lähtien ja merkkejä Chevystä-Oldsiin ja nyttemmin Dodge MR-kilvitettynä.
      Uusin tulokas on 500 kuutioinen 1 pyttyinen ja toki poljinkäynnistettävä mp mikä kilvitetään tämän paskakesän kunniaksi vasta ens keväänä ja tietty MR.
      PS.Kuvalla tarkoitan tuota otsikon kuvaa ja siinä olevaa autoa.

    • teräsmiäs

      Aloittaja on aika pösilö eihän auto kesällä ruastu kun on valoisaa pimiä ruastutta autoa anna sille autolle valohoitoa

    • ternho Q

      jätä vain ja mene saksasta ostamaan ruosteeton ensikesäksi!

      Ja älä usko "ihme" vahoihin.

      • OldsSupreme

        Paitsi että ne saksalaisetkin ruostuvat. Viimeiset kunnolliset tehtiin 90-luvulla. 2000-luvulla alkoi jopa mersu käyttämään roska-rosteria ja kaduilla nyt näkee aina noita "Väyrysiä" aina helmat ruosteissa...


    • ööööööö..

      Pakkasella ei ruostu.

    • kikkomankirkkoherra

      joo ehdottomasti kannattaa jäteöljyllä ruostesuojata :D öljy täynnä kulumis paskaa moottorista jne rikkiä joka edistää vaan happanemista :D

      • jäteöljytoimii

        Kuvittelet vain omiasi. Ensinnäkin öljy neutraloi moottorista tulevat happamuudet, koska se on yksi öljyn päätehtävistä. Lisäksi minulla on todiste, ostettiin vw jetta uutena ja muutaman vuoden välein suihkutettiin jäteöljyä pohjaan. Auto myytin 22 vuotiaana ei pohjassa tai muuallakaan ollut ruosteenalkuakaan!

        Kokenut autokorjaamonpitäjä suositteli tuota jäteöljyä. Ei tietenkään yhtä tehokas kuin kunnon ruostesuojaaineet mutta varsinkin jos ruostuminen on jo alkanut, ei sinne muuta kannata laittaa kuin jäteöljyä, tai korkeintaan jotain halpaa teräketjuöljyä.


      • meister69
        jäteöljytoimii kirjoitti:

        Kuvittelet vain omiasi. Ensinnäkin öljy neutraloi moottorista tulevat happamuudet, koska se on yksi öljyn päätehtävistä. Lisäksi minulla on todiste, ostettiin vw jetta uutena ja muutaman vuoden välein suihkutettiin jäteöljyä pohjaan. Auto myytin 22 vuotiaana ei pohjassa tai muuallakaan ollut ruosteenalkuakaan!

        Kokenut autokorjaamonpitäjä suositteli tuota jäteöljyä. Ei tietenkään yhtä tehokas kuin kunnon ruostesuojaaineet mutta varsinkin jos ruostuminen on jo alkanut, ei sinne muuta kannata laittaa kuin jäteöljyä, tai korkeintaan jotain halpaa teräketjuöljyä.

        V#tut kun kotelon suojaainetta.


      • Ahti Sillinen
        meister69 kirjoitti:

        V#tut kun kotelon suojaainetta.

        Ei ruostu kesällä. Saksan tuontiautot ei ikinä ruosteessa. On se ihme juttu.


      • lkjhgfghj
        Ahti Sillinen kirjoitti:

        Ei ruostu kesällä. Saksan tuontiautot ei ikinä ruosteessa. On se ihme juttu.

        Höpö höpö. Saksassa kylvetään enemmän suolaa teille kuin suomessa.


    • qwerasdzxc

      Ihmettelen miksi edelleenkin on näitä jäteoljy pohjaan ja hiekkatielle pörräämään tyyppejä. Esim. Dinitrolin kotelosuoja maksaa ~8e litran purkilta ja varmasti on tehokkaampaa kuin hiekkainen jäteöljy. auton pohjaan meni itsellä pari purkkia kotelosuojaa ja saman verran massaa.

      • kosteus+lämpö paha

        Auton ruostumisen kannalta talvisäilytys on tärkeä, vaikka ei ajettaisikaan. Ulkona ja kylmissä varastoissa lämpötilojen vaihtelun vuoksi peltipintoihin tiivistyy kosteutta, joka sitten ruostuttaa. Kylmä katos on hyvä vain pakkasella. Paras on tietenkin tasalämpöinen autotalli, jossa on ilmanvaihtoakin.
        Itselläni on kylmässä varastossa vuorotteluvapaalla olevia autoja, kylläne siellä hieman pyrkivät rapistumaan. Hatarat seinät eli hyvä ilmanvaihto vähentää ruostumista.
        Hitsatut ja maalatutkin peltipinnat olisi hyvä suojata sopivillaaineilla.


    • Ei ruostu,oli+tai-

      Hiekkainen jäteöljy??Mitähän väliä tuolla auton pohjassa on muun hiekan seassa onko öljyssä hiekkaa...toisaalta eikait jäteöljyssä senkummemmin hiekkaa pitäisi olla jos astiaan laskettu koneesta joskus..ellei koneessa sisällä myös hiekkaa joka huonompi juttu.
      Kuka lie nähnyt koneesta tai laatikosta vuotaneita" roiskevoideltuja" jotka olisivat ns jäteöljyn kohdalta olleet ruosteessa?
      Itse kyllä laitan ihan puhdasta,halpaa öljyä ihan mukavuussyistäkin,sotkee vähempi itsensä ja ruiskun,eikä tuo nyt kallis lysti ole.
      Parin kolmen vuoden välein olen päästänyt pohjaan,pyöränkoteloihin ja palkkien sisään kynnyskoteloihin mahd mukaan=Ei oo ruostunut eli ei tarvi TM lukea,uskoa testejä ja ostaa mainosmiesten kotelonsuoja mömmöjä.
      Kuka sen takaa miten reagoivat aiempien aineiden kesken ja ovatko niin hyviä leviämään sumuna kuin öljy.
      Kivasti on valunut vielä viikon palkkien sisältä ja koteloista sen tärkeän hiekkatielenkinkin jälkeen=Kunnon pölykerros oikein imaissut öljyn pohjaan kiinni.
      Toki voivat ns viralliset aineet kestää pitempään JOS kunnolla saa jokapaikkaan ruiskutettua,JOS kunnon ruiskuttaja joka tekee muutakin kuin pikaisesti näön vuoksi sotkee sinne tänne,kuten valitettavan usein käy.
      Kukin tekee niinkuin lystää ja kaikkea ei tarvi uskoa mitä purkeissa luvataan...

    • autoilija

      kosteus ruostuttaa...

      • 10+17=27

        Juupa juu, näitä teeitse kaiki ihmisiä on aina ollut ja tulee varmaan olemaakin,mutta ainoa keino joka pitää ruosteen poissa on teettää hyväksi tunnetulla ammattilaisella täydellinen ruoste-esto käsittely autoon heti uutena !
        ilmainen tarkistus vaikkapa 3 v. välein, niin ei tule toivotonta painia ruosteen kanssa, joka kuitenkin voittaa aina ennemmin tai myöhemmin.
        Pelkästään kunnon laitteet, joilla saadaan kotelorakenteiden sisäpinnat virheettä suojattua muodostuu lähes ylipääsemättömäksi ongelmaksi, kun ei niitä saa ostaa
        mistään, kuin valtuutetut yritykset, kuin myös em. asiallinen kuivatus jne, jne.
        30 vuotta ruostevaurioita korjanneen kokemuksella näen jutun näin.
        Jokainen saa tietysti uskoa ihan vapaasti mihin haluaa.
        hyvää syksyn jatkoa vaan kaikille.


      • Kaikkea on nähty !

        Totta kyllä ja mikäli nyt oikein ymmärrän, niin useasti leimalla pomppaa viritys,
        josta öljyä valuu ja on aivan sama tuleeko se moottorista, vaihteistosta, perästä tai koteloista, niin ei ole tänä päivänä sallittua, kuin myös kiellettyä on läträäminen
        tavallisessa tallissa, katoksessa, pihalla jne. Monellako sitten on varaa tai jäkeä
        rakentaa nyky vaatimusten mukaiset tilat kaikkine asiallisine laitteineen, kun
        sumutus jäämiäkään ei enään ole luvallista päästää luontoon, niin suodattimet, erottelu säiliöt ongelmajätteen kuljetukset ja käsittelyt maksavat vallan maltaita.
        Hyvä tietysti, jos kaikilla ko. Puuhastelusta pitävillä on, niin paljon intoa, ettei em.
        kustanukset ole este ! Siispä jokainen vaan rakentamaan omaa maalaamoa ja
        ruostesuojaamoa.
        Myös henk.koht suojavarusteet kannatta huomioida ihan vaan terveys syistä.


      • Monia näkemyksiä.
        Kaikkea on nähty ! kirjoitti:

        Totta kyllä ja mikäli nyt oikein ymmärrän, niin useasti leimalla pomppaa viritys,
        josta öljyä valuu ja on aivan sama tuleeko se moottorista, vaihteistosta, perästä tai koteloista, niin ei ole tänä päivänä sallittua, kuin myös kiellettyä on läträäminen
        tavallisessa tallissa, katoksessa, pihalla jne. Monellako sitten on varaa tai jäkeä
        rakentaa nyky vaatimusten mukaiset tilat kaikkine asiallisine laitteineen, kun
        sumutus jäämiäkään ei enään ole luvallista päästää luontoon, niin suodattimet, erottelu säiliöt ongelmajätteen kuljetukset ja käsittelyt maksavat vallan maltaita.
        Hyvä tietysti, jos kaikilla ko. Puuhastelusta pitävillä on, niin paljon intoa, ettei em.
        kustanukset ole este ! Siispä jokainen vaan rakentamaan omaa maalaamoa ja
        ruostesuojaamoa.
        Myös henk.koht suojavarusteet kannatta huomioida ihan vaan terveys syistä.

        Huu haata nuo epoksit, sinkit ja muut nykyään lailliset aineet !!!
        Vanha oikea happoväri on ainoa joka todellisuudessa toimii edes pois hiotun
        pintaruosteen päällä, kun sitä ruostetta jää väkisinkin metallin huokoisiin, niin
        sen leviäminen jatkuu vaikka mitä tahansa sallittuja aineita päälle ruiskuttelee ja
        joka katsastukseen on aina lisää hitsattavaa.
        Joten kyllä ainoa viisas teko on huolehtia uudesta lähtien perusteellisesta ja
        ammattitaitoisesta RE- käsittelystä ainakin meidän ilmastossa, kun tuo mainittu
        happoväri on ollut kiellettyä jo kauan, eikä sitä saa mistään ostaa eikä missään
        käyttää ainakaan EU-alueella.
        Pios voi tietysti lukea ne autot, joita säilytetään muutamia kesäpäiviä lukuunottamatta hyvin ilmastoidussa lämpimässä tallissa .


    • 25vuotta vanha hyvä

      Ei pahemmin ruostu jos alkukesästä suoritat kunnon alustapesun.

    • eesus

      ruostuu jos se on sun .............tiesitkö että auto varkaus on rikos

    • Rake RuumPää

      Ruostuuhan se kuin härski-silli saatana!! Onneksi tätä voi estää hinkkaamalla autoa kevyesti jollain karhealla ja sitten perään ripa vettä ja merisuolaa.

      Terveisin -Rake

    • rybgtvfds
    • old times

      nykypäivänähän kaupataan autoja joissa on valmiiksi täyssinkitty kori(ei pitäisi ruostua) harmi vaan kun se useimmiten tarkoittaa että on lorautettu maalin sekaan pikkuisen sinkkiä ja onhan se maalattu joka puolelta.. :) taas hölmöä viedään :)

    • Suojaamomies

      Kunnon laatuvalvottu ruosteenestokäsittely on ainoa oikea tapa ehkäistä auton ruostuminen. Ja ennen käsittelyä autosta pitää poistaa kaikki poistettavissa oleva ruoste hiekkapuhaltamalla tai kevyemmin ruostuneet kohdat voidaan käsitellä kemiallisella ruosteenmuuntimella niin, ettei ruostuminen enää etene.
      Ja siihen päälle ruosteenestopohjamaali ja kunnolliset ruosteenestoaineet, niin lopputulos on kestävä.

      Kaikki öljyämiskonstit kannattaa unohtaa jo ympäristösyistäkin, eikä kukaan varmaan halua niitä vesi-öljylätäköitä omalle kivipihalleenkaan....
      Kunnollisella ruosteenestokäsittelyllä saadaan paljon kestävämpi lopputulos, normaalisti riittää uusintakäsittelyn teko 3-4 vuoden välein.

      Kysy lisää laatuvalvotuista (FI-sertifioiduista) ruosteenestoliikkeistä!

    • jhgfdfgh

      Kakkiiko karhu metsään?

    • hilikutin

      Talevalla ainaki on rusko pyrkiny pintaan, tai ainaski kevvään korvalla, hä

    • Korroosio on palamisreaktio. Sitä tapahtuu yli 0 asteessa celsiusta ja ilman kosteuden ollessa yli 20%. Suola toki vaikutttaa.... Ja paljon

    • Ruostumista ei voi pysäyttää vain hidastaa , vaikka suojaat autosi jo ruostuneena niin se tulee läpi vuosien kuluttua. Omista kittaus korjauksista on kokemusta ja 1v aika milloin plasting pattingin altaa tulemaan ruoste läpi. Ainoa tapa on vaihtaa pelti osat uusiin ja suojata ne heti . Lopulta korjaamisesta tulee kallista jolloin käyttöautoa ei kannata korjata pl harrasteautot.

    • Yhden auton pilannut

      Itse kysymykseen ja suolaan liityn on syytä huomioida, että suomessa teitä suolataan kesäisin sekä talvisin. Kesäisin suolalla sidotaan tiepölyä ja talvella pidetään tiet sulina.

      Autot saavat siis suolakylpyä kesät talvet. Ruostumista tapahtuu siis ympäri vuoden, tosin suurien lämpötilavaihteluiden aikoina se on kaikken suurinta.

      Ps. Sääliksi käy niitä, jotka joutuvat säilyttämään autojaan nurmikolla tai tallissa, jossa on jatkuvasti kosteutta auton alla, varmaa tuhoa tulee!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe