USA veneen maasähköjärjestelmä - millainen adapteri tarvitaa?

Glastron 249

Vuosimallin 2002 jenkkiveneen maasähköjärjestelmä vaatii adapterin sopiakseen tolppaan - millaisen, sillä normaali Bilteman adapteri sytyttää punaisen varoitusvalon?

26

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Busterromu

      Tarkista ensin veneesi vanerit ja runko kosteuden varalta. Ei kannata ostaa lisää, ennen kuin vauriot on korjattu. Aika tavallista noissa Glastroneissa.

    • Tarkista ensin

      Kannattaa ensin tutkiuttaa koko Järjestelmä suomalaisella sähkärillä ennen kuin kytket sen verkkoon. Mitn teet esim jenkki pistorasioilla veneesä? Kytketkö 230V laitteita adaptorilla niihin?

      • Glastron 249

        Kiitos viesteistä..veneeseen on jo aikoinaan asennettu suomaliset pistorasiat sekä invertteri niille sekä maasähköjohdon pää sopii suotaa normaaliin pistorasiaan muittei noihin kolmireikäisiin mitä monet satamat käyttävät?


      • Sovitin
        Glastron 249 kirjoitti:

        Kiitos viesteistä..veneeseen on jo aikoinaan asennettu suomaliset pistorasiat sekä invertteri niille sekä maasähköjohdon pää sopii suotaa normaaliin pistorasiaan muittei noihin kolmireikäisiin mitä monet satamat käyttävät?

        Voit ostaa adaptorin siihen sun normaalin shukon ja sen sinisen kolmi pistokkeisen satama töpselin väliin.


    • 35

      Hetkonen... Minkä varoitusvalon? Missä? Oletko varma, että se on varoitusvalo eikä vain "virta päällä" -valo?

    • GIastron249

      Sen varoitusvalon siinä, siis ainoan valon joka siinä on.

      • 35

        Siis puhutko nyt adapterissa olevasta valosta? Ja oletko varma, että se on varoitusvalo? Kysyn siksi, etten ole aikaisemmin kuullut adaptereissa mistään varoitusvalosta enkä oikeastaan käsitä, miksi sellainen olisi, kun kerran tolpissa ja veneen maasähkökeskuksessakin pitäisi olla vikavirtasuoja.

        Jos sinulla on adapterille käyttöohje, joka sanoo, että tuo on varoitusvalo, niin sitten se varmaan on, mutta silloin varmaan kerrotaan myös, miksi se palaa? Jos ei, niin pyydä joltain naapuriveneeltä, joka käyttää adapteria, lupa laittaa se adapteri kokeeksi heidän shukonsa ja rantatolpan väliin ja katso, syttyykö ko. valo.

        Tuntuu niin kummalta, että adapterissa jotain varoitusvaloa olisi. Se taas ei hämmästyttäisi, että siinä olisi merkkivalo kertomassa, että virta kulkee. Ja sellainen merkkivalo on usein juuri punainen, ts. punainen ei suinkaan aina ole mikään varoitusvalo.


      • jami101

        Tarkoitat ilmesesti polariteettivaroitusvaloa - mikäli se syttyy punaisena, jossain on jotain vikaa. Itselläni on vuoden 2000 jenkkivene ja se syttyy joissain satamissa päälle. Mistä tämä muuten johtuu ja mitä silloin pitää tehdä


      • GIastron249
        35 kirjoitti:

        Siis puhutko nyt adapterissa olevasta valosta? Ja oletko varma, että se on varoitusvalo? Kysyn siksi, etten ole aikaisemmin kuullut adaptereissa mistään varoitusvalosta enkä oikeastaan käsitä, miksi sellainen olisi, kun kerran tolpissa ja veneen maasähkökeskuksessakin pitäisi olla vikavirtasuoja.

        Jos sinulla on adapterille käyttöohje, joka sanoo, että tuo on varoitusvalo, niin sitten se varmaan on, mutta silloin varmaan kerrotaan myös, miksi se palaa? Jos ei, niin pyydä joltain naapuriveneeltä, joka käyttää adapteria, lupa laittaa se adapteri kokeeksi heidän shukonsa ja rantatolpan väliin ja katso, syttyykö ko. valo.

        Tuntuu niin kummalta, että adapterissa jotain varoitusvaloa olisi. Se taas ei hämmästyttäisi, että siinä olisi merkkivalo kertomassa, että virta kulkee. Ja sellainen merkkivalo on usein juuri punainen, ts. punainen ei suinkaan aina ole mikään varoitusvalo.

        Joo ei taida ollakaan varoitus....


      • Glastron 249
        35 kirjoitti:

        Siis puhutko nyt adapterissa olevasta valosta? Ja oletko varma, että se on varoitusvalo? Kysyn siksi, etten ole aikaisemmin kuullut adaptereissa mistään varoitusvalosta enkä oikeastaan käsitä, miksi sellainen olisi, kun kerran tolpissa ja veneen maasähkökeskuksessakin pitäisi olla vikavirtasuoja.

        Jos sinulla on adapterille käyttöohje, joka sanoo, että tuo on varoitusvalo, niin sitten se varmaan on, mutta silloin varmaan kerrotaan myös, miksi se palaa? Jos ei, niin pyydä joltain naapuriveneeltä, joka käyttää adapteria, lupa laittaa se adapteri kokeeksi heidän shukonsa ja rantatolpan väliin ja katso, syttyykö ko. valo.

        Tuntuu niin kummalta, että adapterissa jotain varoitusvaloa olisi. Se taas ei hämmästyttäisi, että siinä olisi merkkivalo kertomassa, että virta kulkee. Ja sellainen merkkivalo on usein juuri punainen, ts. punainen ei suinkaan aina ole mikään varoitusvalo.

        Varoitusvalo on siis veneen sähkötaulussa -polariteetti valo. Se ilmeisesti syttyy kun jotain on pielessä?


      • Galvaaninen juttu
        jami101 kirjoitti:

        Tarkoitat ilmesesti polariteettivaroitusvaloa - mikäli se syttyy punaisena, jossain on jotain vikaa. Itselläni on vuoden 2000 jenkkivene ja se syttyy joissain satamissa päälle. Mistä tämä muuten johtuu ja mitä silloin pitää tehdä

        Se tarkoittaa että polariteetti on väärin päin, eli nolla ja vaihe väärissä navoissa.
        Tilanne korjataan kääntämällä shuko pistoke toisinpäin, eli nolla ja vaihe vaihtavat paikkaa. Näin ainakin minulla -89 mallisessa Gay...., eiku Baylinerissa.
        Syy tähän on jenkkiveneissä oleva galvaaninen erotus, joka toimii vain kun vaihe ja nolla ovat oikeissa johdoissa...
        On tästä täälläkin ollut juttua usein..

        MInulla siis palaa punainen kun vaihe väärin, ja vihreä silloin kun vaihe on oikein..
        Tuon voisi joku viisas selittää, mikä on tuo galvaaninen eristys tai erotus..., tarkoitus on kuitenkin ettei tulisi vuotovirtoja veden kautta, mikä syövyttää tarpeettomasti perävetolaitetta, ja muita veden kanssa tekemisissä olevia metalliosia.
        Suomiveneissä en näihin ole törmännyt, en tiedä miksi. Ehkä jenkit ovat tässäkin asiassa fiksumpia....


      • 35
        Glastron 249 kirjoitti:

        Varoitusvalo on siis veneen sähkötaulussa -polariteetti valo. Se ilmeisesti syttyy kun jotain on pielessä?

        Okei, no nyt alkoi valjeta. Mietin tuota itse asiassa jo ihan aluksi, mutta kun et sanonut tarkemmin, mikä valo ja missä... Kokeile kääntää se shuko tosiaan toisin päin. En ole oikein selvillä, mikä tuossa on takana, vaihtovirranhan pitäisi olla "kummin päin vaan". Mutta juuri jenkkien kanssa tuo polariteettijuttu esiintyy.


      • Veikkaisin..
        Galvaaninen juttu kirjoitti:

        Se tarkoittaa että polariteetti on väärin päin, eli nolla ja vaihe väärissä navoissa.
        Tilanne korjataan kääntämällä shuko pistoke toisinpäin, eli nolla ja vaihe vaihtavat paikkaa. Näin ainakin minulla -89 mallisessa Gay...., eiku Baylinerissa.
        Syy tähän on jenkkiveneissä oleva galvaaninen erotus, joka toimii vain kun vaihe ja nolla ovat oikeissa johdoissa...
        On tästä täälläkin ollut juttua usein..

        MInulla siis palaa punainen kun vaihe väärin, ja vihreä silloin kun vaihe on oikein..
        Tuon voisi joku viisas selittää, mikä on tuo galvaaninen eristys tai erotus..., tarkoitus on kuitenkin ettei tulisi vuotovirtoja veden kautta, mikä syövyttää tarpeettomasti perävetolaitetta, ja muita veden kanssa tekemisissä olevia metalliosia.
        Suomiveneissä en näihin ole törmännyt, en tiedä miksi. Ehkä jenkit ovat tässäkin asiassa fiksumpia....

        Mieluummin että suojamaa ja nolla on vaihdettava.
        Nollan ja vaiheen voi vaihtaa pistoketta kääntämällä, vaihtovirralle sillä ei ole mitään merkitystä (1-vaihe).
        Veneestähän ei vaihtovistaa vuoda veteen, mutta suojamaan kautta se on jossain tapauksessa mahdollista.


      • rannaton
        Veikkaisin.. kirjoitti:

        Mieluummin että suojamaa ja nolla on vaihdettava.
        Nollan ja vaiheen voi vaihtaa pistoketta kääntämällä, vaihtovirralle sillä ei ole mitään merkitystä (1-vaihe).
        Veneestähän ei vaihtovistaa vuoda veteen, mutta suojamaan kautta se on jossain tapauksessa mahdollista.

        Mielenkiintoinen keskustelu mutta onko sillä mitään merkitystä oikeesti jos nolla ja vaihe on väärissä navoissa. Kaikki sähkölaitteethan toimii silti normaalisti ja miten paljon noita vuotovirtoja oikein pitää olla että ne oikeasti syövyttää perävetolaitetta?


      • Reikä päässä
        rannaton kirjoitti:

        Mielenkiintoinen keskustelu mutta onko sillä mitään merkitystä oikeesti jos nolla ja vaihe on väärissä navoissa. Kaikki sähkölaitteethan toimii silti normaalisti ja miten paljon noita vuotovirtoja oikein pitää olla että ne oikeasti syövyttää perävetolaitetta?

        Tulee mieleen ainakin sulakkeet. Ne olisi hyvä olla vaihejohdon alussa. Jos shuko on väärin päin, sulake menee nollajohdon loppuun ja ei katkaise jännitettä vaikka virtapiirin katkaiseekin. Lisäksi jos veneen 12v systeemit kohtaa paksuvirran esim. lämminvesivaraajassa, saattaa esiintyä kummallisuuksia jos shuko on väärin päin. Siksi kai niitä kolminapaisia pistokkeita käytetäänkin?


      • Tossa on järkeä
        Reikä päässä kirjoitti:

        Tulee mieleen ainakin sulakkeet. Ne olisi hyvä olla vaihejohdon alussa. Jos shuko on väärin päin, sulake menee nollajohdon loppuun ja ei katkaise jännitettä vaikka virtapiirin katkaiseekin. Lisäksi jos veneen 12v systeemit kohtaa paksuvirran esim. lämminvesivaraajassa, saattaa esiintyä kummallisuuksia jos shuko on väärin päin. Siksi kai niitä kolminapaisia pistokkeita käytetäänkin?

        Varokkeen paikka on aika looginen syy napaisuudelle, ja vaihdon pitäisi vaihtaa valo.

        Lämminvesivaraajan vastukselle tai muillekaan sähkölaitteille napaisuudesta ei muuten ole merkitystä.


    • Ja minkälaiset vehkeet sinulla siinä "loistojahdissasi" oikein on? Jenkeissä kun käytössä sattuu olemaan 110 V / 60 Hz, ja suomessa 220 V / 50 Hz.

      • Lue ylhäältä " Glastron 249
        21.7.2012 10:20 "


      • Wattimies

        Et voinut olla kirjoittamatta vaikka et ymmärrä asiasta mitään saatikka olisi lukenut Glastron 249:n kirjoituksia. Juuri sinun kaltaiset "kersat" pilaa koko foorumin.

        Lisäksi kun kerrotte olevamme niin kovia venelijöitä siellä saaristossa ja vähintään neljän tunnin välein tulee uusi typeryys kirjoituksen muodossa niin olen alkanut tulemaan siihen tulokseen, että sinulla ei edes ole venettä, kuten noilla muutamalla muullakaan.


      • Wattimies

        Minkäs paineen "loistojahti" sinulla on? Tuskin mitään!


      • ja taas ha haaaaaa
        e.d.k kirjoitti:

        Lue ylhäältä " Glastron 249
        21.7.2012 10:20 "

        Omaminä todellisuus heittää ja lentosukellusvene ei pysy maanvetovoimassako? Suomessa ei ole ollu 220 V enää 17 vuoteen! Se on 230 V! Ha haaaaa Edk-Välittäjä


      • Wattimies
        ja taas ha haaaaaa kirjoitti:

        Omaminä todellisuus heittää ja lentosukellusvene ei pysy maanvetovoimassako? Suomessa ei ole ollu 220 V enää 17 vuoteen! Se on 230 V! Ha haaaaa Edk-Välittäjä

        Voi lapsikulta

        Miksi et kooklaa, jenkkijännite on 110-120 V/60Hz ja eurooppalainen 220-240 V /50 Hz.
        230v on nimellinen keskiarvo jota käytetään merkinnässä, aiemmin käytettiin minimiarvoa 220.

        Tää nyt oli taas turhaa, räkätyshän se oli pääasia.


      • Sas muuta
        Wattimies kirjoitti:

        Voi lapsikulta

        Miksi et kooklaa, jenkkijännite on 110-120 V/60Hz ja eurooppalainen 220-240 V /50 Hz.
        230v on nimellinen keskiarvo jota käytetään merkinnässä, aiemmin käytettiin minimiarvoa 220.

        Tää nyt oli taas turhaa, räkätyshän se oli pääasia.

        Nää välkyt esittää vakavalla naamalla että kaikki suomen muuntajat olis vaihdettu 17vuotta sitten 10 v suuremmalle jännitteelle.

        Ei jaksa edes nauraa.


      • Entinen watti
        Wattimies kirjoitti:

        Minkäs paineen "loistojahti" sinulla on? Tuskin mitään!

        Kos ketään kiinnostaa, niin lopetin Wattimies nikin käytön eilen. Mutta jokuhan on innostunut jatkamaan sillä kirjoittelua, mutta ihan eri sävyyn. Ehkä se tekee hänet onneliseksi, antaa olla.


    • Wattimies

      Nyt lopetat. Sinä et ole wattimies.

    • 64646465645

      Mitä et taas tajua aloituksesta välittäjä? Siinähän todetaan vallitseva laki ja toimitustapa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2134
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1288
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      309
      989
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      906
    5. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      84
      855
    6. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      71
      824
    7. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      660
    9. 50
      644
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      640
    Aihe