Lapsenpyöreys

Huoliäitykkä

Hei! Tietäisikö kukaan, milloin lapsenpyöreys katoaa? Lapseni nyt 12 vuotta, pituutta 153 cm ja painoa 42, eli laskelmieni mukaan sopiva..?
No kuitenkin, lapsella vielä tuollainen pullottava maha, ja arvelen että se on vain lapsenpyöreyttä.

Mutta, siis onko se lapsenpyöreyttä? Milloin lapsenpyöreys pitäisi kadota? Lapsi on kertomiensa mukaan saanut ilkeitä kommentteja mahastaan, joka on minusta todella törkeää ja vie lapsen omatunnon - olen nähnyt lapsen peilailevan mahaansa joka päivä.

Se on hullua, koska hän on vasta lapsi! Minusta on törkeää, että jotkut viitsivät haukkua toisten mahaa..

Okei, poikkesin aiheesta. Eli siis, onko vielä 12 - vuotiaalla lapsenpyöreyttä?

11

4214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lihava on, en minä

      Ei ole 12-vuotiaalla lapsenpyöreyttä. Termi tarkoittaa alle kouluikäisiä, joiden maha voi suhteessa muuhun kroppaan olla verraten suuri.

      Lapsesi yksinkertaisesti painaa liikaa. Kymmenen kiloa vähemmän olisi ideaali.

      Ja nyt tietysti tänne tulevat rääkymään idiootit, jotka luulevat, että aikuisten painoindeksillä voi mitata lapsen lihavuutta.

      Ei voi!

      Lapsen rakenne on vielä kapea ; luusto ja lihaksisto eivät ole kehittyneet täyteen mittaansa. Aikuiselle paino olisi sopiva, jopa suhteellisen alhainen, muttei lapselle.

      Kouluterveyden kirjanpidoista katselin (kun olen ne neljän lapsen kohdalla säilyttänyt), että tuon pituinen jokainen lapseni on painanut n. 35 kg. Eipä ole tullut valittamista sen kummemmin ali-. kuin ylipainostakaan terveystarkastuksissa.

      Oletko muuten aivan suomenkielinen, kun et ymmärrä mitä sana "omatunto" tarkoittaa? Käsitin, että viittaat itsetuntoon? Jos olet suomenkielinen, niin sitten viittaan tutkimuksiin, joiden mukaan vanhempien matala älykkyysosamäärä on yhteydessä lasten lihavuuteen.

      Googlettaa voi englanniksi. Suomeksi ei löydy.

      • kukkakeppi666666666

        Olipa tylyä tekstiä, juuri näiltä nälkäkurkien äidiltä joka ihannoi laihuutta ylikaiken.
        Mistä lasten tölväisyt tulevat, ei mistään muualta kuin aikuisia matkimalla. Miksei anneta ihmisten olla sellaisia kuin ovat, kaiken näköisiä ja kokoisia täällä tarvitaan, kuka jaksaisi katsoa pelkästään laihaa kukkakeppiä?


      • Lapsillekinonoma

        On lapsillekin oma painoindeksilaskuri ja se löytyy googlettamalla. Laitoin siihen aloittajan mainitseman iän, painon ja pituuden ja sain tulokseksi normaalipainon.


      • Mmööösaäaadf
        Lapsillekinonoma kirjoitti:

        On lapsillekin oma painoindeksilaskuri ja se löytyy googlettamalla. Laitoin siihen aloittajan mainitseman iän, painon ja pituuden ja sain tulokseksi normaalipainon.

        Anteeksi, piti lainata keskustelun toista vastausta.


    • Yksilöllinen kehitys

      Ihmiset ovat niin yksilöllisiä, että kehittyvätkin eri tahtiin joten siksi on aivan mahdollista, että tuonkin ikäisellä on vielä lapsenpyöreyttä. Itse asiassa en itse miellä 12-vuotiasta lasta mitenkään varttuneeksi, ja moni sen ikäinen on vielä hyvinkin lapsen mallinen. Mutta jos murrosikä on alkanut keskiarvoa aikaisemmin, voi lapsi myös olla ruumiinrakenteeltaan jo hyvin kehittynyt. Painon ja pituuden suhde kertoo normaalista painosta suhteutettuna lapsen ikäänkin, joten uskon lapsesi olevan vasta murrosiän alkuvaiheessa - jos se vielä on kunnolla alkanutkaan - ja siten hänellä saattaa hyvinkin olla lapsenpyöreyttä. Ylipainoa tuo ei kuitenkaan missään nimessä ole. Meitä on monenlaisia täällä. Itsekin omasin lapsen pyöreät kasvonpiirteet ja vatsan vielä lähes 15-vuotiaana.

    • Lihavuus voi olla periytyvää. Asisasta voi kysyä vaikka Vernerin Verkko-Kertulta, jos se painaa mieltä. Sinne siis: www.verneri.fi/verkkokerttu. Siellä sitten vian klikkaat valintaa kysy Kertulta.

    • lihava on , en minä

      Just joo... Varmaan sitten viiskymppiselläkin on "lapsenpyöreyttä"

      12-vuotiaalla ei ole mitään lapsenpyöreyttä. En täysin ymmärrä, mistä koko sana sikiää. Aivan pikkulapsilla on kohtalaisen iso maha muuhun kroppaan nähden, siitä kai se.

      Ja se, joka väitti lapsiani nälkäkurjiksi voi jättää tänne anonyymin osoitteensa, niin postaan kouluterveydenhoidon lausunnot kyllä hänelle.

      Lapsi painaa vähemmän suhteessa kuin aikuinen. Eikö se teidän rasvoittuneisiin aivoihin mene perille.

      Yksi lapsista on 12-vuotias, venähtänyt äkkiä 172-senttiseksi, paino on 48 kg. Ja se on juuri hyvä tällä hetkellä. Aikuistuessaan varmasti tulee kymmenisen kiloa lisää.

      • voi, voi

        Oho! Mikään pyöreys ei haittaa tuon rinnalla mitään, että ihmisellä ei tunnu olevan edes alkeellisinpia taitoja esittää mielipiteitään asiallisesti ja aikuisten tavoin. Alotappa siitä ja sitten voit miettiä mitä haluat kertoa! Tosi ikävää jos tuollainen siirtyy lapsillesikin.


    • äiti myös

      Lasten painondeksin mukaan lapsesi ei ole ylipainoinen. Voit tarkistaa asian seuravasta linkistä
      http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html

      Lapsen pyöreydellä minä ymmärtäisin niitä piirteitä joita lapsella on siihen asti, kun murrosikä alkaa. Mitä vatsaan tulee , niin lapsella kyse on usein ryhdistä ja vielä olemattomista vatsalihaksista tai niiden huonosta kunnosta. Eikä lapsella edes tarvitse olla sixpackia. Oma lapseni on normaalipainoinen ja vatta pömpöttää. Uskon, että aika korjaa tilanteen.

      Täällä tosiaankin laihuutta ihannoivat tekevät normaaleista lapsista ylipainoisia ja heidän lapsensa ovat jo omaksuneet saman asenteen ja se kuuluu nimittelyssä. Lapsen ylipainoon tulee puuttua, jos siihen on oikeasti aihetta, mutta ei tehdä ylipainoisia lapsista, jotka sitä eivät ole.

    • Entinenpullamaha

      Itselläni oli 12-vuotiaana isohko maha, vaikka olin muuten hoikka. Tämä korjautui kun kasvoin pituutta ylä-asteella. Ala-asteella sain kuulla terkkarilta, että pitäisi syödä vähemmän pizzoja yms. vaikka siitä ei ollut edes kyse!
      Nykyään olen 25-vuotias ja vartaloni on sen mallinen, että lihon aina mahasta. Joudunkin tekemään töitä sen eteen, että vatsani pysyy normaalikokoisena, kun taas sisareni vatsa on litteä vaikka 2 lasta synnyttänyt. Mikäli lapsesi syö normaalisti, uskon että pituuskasvu korjaa asian. Joillakin ihmisillä on yksinkertaisesti sellanen vartalonmalli, että maha pullottaa vaikka olisikin normaalipainoinen.

    • labsi

      Itese oon läski 12 vuotias maha pullottaa vähän ja pursuaa vyön yli istuessa mitat: 158cm 50kg

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2480
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1930
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      998
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      65
      841
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe