Maalinjämien sävyttäminen?

köyhä maalari

Varastoihin on kertynyt remonttien jäljiltä erilaisia maaleja, ja ajattelin hyötykäyttää ne maalaamalla mökin puuceen mukavan väriseksi. Maalinjämät ovat pääasiassa erilaisia vaaleita sävyjä, mutta puuceen haluaisin kesäisen siniseksi.

BBC:ltä olen katsellut erästä sisustusohjelmaa, jossa vanhoja maalinjämiä on sävytetty nestemäisillä sävyteaineilla halutun väriseksi, ja ajattelin, että näin voisin tehdä omillekin maaleilleni - mutta mistä saisin käsiini tällaista sävytettä? Puhtaita pigmenttejä (jauhemaisia) kyllä olen nähnyt myytävän, mutta niiden pelkään vaikuttavan maalin koostumukseen. Osaisiko kukaan neuvoa?

7

7989

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heppu

Itse olen käyttänyt pigmenttejä öljymaalien sävyttämiseen, ne vaan tuppaavat likaamaan tehokkaasti paikat - jauhetta kun ovat.

Se on myös työläs vaihtoehto. Pigmentit pitää hiertää maaliin. Itse olen käyttänyt hiertämiseen taiteilijatarvikekaupoista saatavia palettiveitsiä, koska kyseessä on olleet pienet määrät maalia. Siihen on kyllä ihan oma hiertämisvälineensä (kalliita). Eli pelkkä sekoitus ei riitä, kuten nestemäisten sävytteiden kanssa.

Pieni määrä maalia ja pigmenttiä ja hierrät tasaisella alustalla (esim. lasilevy) kunnes pigmenttihiukkaset tuntuvat sekoittuneen maaliin kokonaan, eikä ole kokkareita, lisäät maalia hiukan lisää, että siitä tulee nestemäisempää. Juu ja sitten sen voi sekoittaa koko maaliin. Mutta tässä kannattaa olla varovainen, jotkut pigmentit voivat olla erittäin tehokkaita sävyttämään.

Ei se pigmentti niin paljoa tietääkseni muuta maalin koostumusta. Mutta jos siitä maalista tulee aivan puuroa, niin ohjeena kuitenkin, että kun lisäät tärpättiä, niin maali ohenee ja kun lisäät pellavaöljyä, niin maali levittyy tasaisemmin, mutta myös kuivuu hitaammin. Molempien kanssa varovasti - pieniä määriä...
      Pellavaöljy lisää myös maalin kiiltoa ja vaaleiden sävyjen ollessa kyseessä se voi myös kellastua ajan myöten. Uulatuotteen sivuilta saa jotain tietoa pigmenteistä. www.uula.fi

Ja tietty pigmenttien ollessa kyseessä pitää muistaa työsuojelu eli jotkut pigmentit ovat terveydelle vaarallisia hengitettyinä. Kertakäyttöisiä pöly/hengityssuojaimia myydään ihan isoissa marketeissakin.

Niitä nestemäisiä olen käyttänyt muutaman kerran, sävyttänyt puhtaan valkoista lateksimaalia kerman vaaleaksi. Toisell akerralla yirtin sävyttää tummempaa sävyä ja se maali ei kuivunut ollenkaan, kun sävyteaine muutti maalinkoostumuksen kokonaan. Joten niistä en osaa sen enempää auttaa.

• hmm.

Mistä ostit nestemäistä sävytysainetta? Saako niitä tavallisista rautakaupoista?

Jauhemaisten pigmenttien käyttämisestä minulla on kokemusta taidepuolelta, siksi juuri haluaisinkin nestemäistä väriainetta, kun niiden käyttäminen olisi paljon yksinkertaisempaa...

• heppu
        hmm. kirjoitti:

Mistä ostit nestemäistä sävytysainetta? Saako niitä tavallisista rautakaupoista?

Jauhemaisten pigmenttien käyttämisestä minulla on kokemusta taidepuolelta, siksi juuri haluaisinkin nestemäistä väriainetta, kun niiden käyttäminen olisi paljon yksinkertaisempaa...

Itse olen käyttänyt niitä nestemäisiä kun opiskelin entisöintiä (eli koulussa). Joten en tiedä mistä niitä saa, valitettavasti.

Rautakaupasta tietty voisi käydä utelemassa.

• heppu
        hmm. kirjoitti:

Ystäväni kertoi, että Tikkurilan Symphony sävytyspastoja voi saada maalikaupoista, litran pulloissa tosin.

• JoY

Hei!
      Saat sävytepastoja maali- ja rautakaupoista. Itse olen hakenut sävytepastoja K-Raudasta omiin pieniin pilttipurkkeihin. Väripastat soveltuvat sekä lateksi- että öljymaaleille. Kunhan et itse sekoita lateksia ja öljymaalia keskenään!!
      Sinun on myös huomioitava, että maalin pohjaväri tulee vaikuttamaan lopputulokseen. Pastoja olen saanut ihan sekoitettuna värikartan mukaan. Riippuu kaupasta, suostuvatko myymään pelkkää sävytettä. Olen maksanut pastoista sävytyshinnan ja kotona sekoitellut maalit haluttuun sävyyn maalivispilällä

• köyhä myös

Itse olen sävyttänyt maaleja vanhoilla painoväreillä ja hyvin on toiminut. ovat tosi riittoisaa tavaraa, ja sotkevaa

• "Maalari"

Kannattaa kysyä se kaikkein halvin vaihtoehto, eli sävytepastojen pullonpohjat maalikaupasta. Sitä tarvitaan niin vähän, että roskiin tarkoitetuista pullonpohjista saat sen mitä sävyttämiseen menee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      78
      4280
    2. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      193
      3518
    3. 199
      2885
    4. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      68
      2746
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      44
      2646
    6. 57
      1176
    7. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      78
      1120
    8. Aitolehti Capital

HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      1012
    9. Missä kuussa

Rakkaasi on syntynyt?
      Ikävä
      57
      909
    10. MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka

Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t
      Maailman menoa
      114
      899
    Aihe