Kertokaapa kaikki Pajeron omistajat nyt suu puhtaaksi kannattaako vai ei ostaa.
Mitsubishi Pajero 2.8TD GLS -96 ajettu vajaat 400tkm. Mitä kannattaa erityisesti huomioida koeajolla ja muutenkin kun tutkii autoa.
Nyt saa ranskaliset ja ruotsalaiset väistyä auton tieltä.
Onko järkeä
3
3413
Vastaukset
- pajero
moottori kestää kyllä pitempäänkin ,muutta vain hyvin huollettuna ja käytettynä,talvella kylmällä moott. ryntäyttmällä ja kovin vedättämällä( turbo kyllä jaksaa),vääraät öljyt,ynm,ei oo pitkäikäinen,ilmesesti ko.auto on hyvin pidetty kun on vielä hengissä.alta 100 thk. ne särkyy jos särkyy,palokunnilla pelastuslaitoksilla jossa joutuu lähtemään nopeasti ilmalla kuin ilmalla särkymisiä on tapahtunut.
- jaska
kun käyt koeajolla...
laita hidas neliveto päälle ja pyöri ympyrää kumpaankin suuntaan.
rutinoita ja kolinoita ei saisi pahemmin kuulua
(edestä nyt ehkä vähän, mutta...)
- L-200
No niin.
Käytetyn kaupassa pätee ne samat säännöt mitkä ennenkin. Tutki se auto tarkkaan.
Kori ja runko.
Rungon kunto saisi mielellään olla hyvä. Jos runko on pahoin ruostunut niin jätä ostamatta, pintaruostatta ei pidä säikähtää sillä siitä ei ole haittaa jos sen korjaa. Tarkista että rungon numero on luettavissa, numero löytyy runkopalkista oikealta takarenkaan luota.
Kori. Ei nyt tietenkään isompia ruosteita, toki pieniä kohtia voi löytyä ottaen huomioon ajokilsamäärän ja vuosimallin.
Moottori ja voimansiirto.
Nyt tultiin jo sille aluella jossa raha katoaa lompakosta jos/kun jotain hajoaa :).
Moottorissa ei ole hihnamurheita sillä ajoitus on ketjulla. Tutki turbon ympäristö, onko vuodon jälkiä. Turbokoneessa huolto on tärkeää. tutki huoltokirjasta miten on öljyjä vaihdeltu ja mitä öljyjä on käytetty. Mitä parempilaatuista öljyä ja riittävän tiheä vaihtoväli pitää turbon laakeroinin kunnossa. Muita että turbo on kuluva osa joka joskus tulee vaatimaan rempan osakseen, tämän totuuden kanssa on vain elettävä. Tutki konetta jokapuolelta, myös altakäsin taskulampulla. Tutki mahd. öljyvuodot ja mistä vuotaa ja miksi. Kuuntele konetta sen käydessä. Savuttaako pahasti ja miksi. Onko tehty remppaa hehkuille tahi suuttimille, todennäköisesti noilla kilsoila on jotain remppaa kohta tulossa eteen.
Vaihteistot.
Testaa kaikki jakoalueet. Takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto. Testaus kannattaa tehdä hiekkatiella tai hiekkaisella alueella, etenkin 4-vetojen osalta. Tämä siksi että 4-veto ei tykkää jos ei pientä luistoa pääse tapahtumaan renkaan ja pinnan välissä, eli pientä järkevää "sääliä" vaihteistojen osalle.
Uudemmissa pajeroissa (V-20 kori, eli samaa mitä katsomasi autokin on) on jo maasturiin suunniteltu vaihteisto joten isompia murheita ei pitäisi olla verrattuna vanhempiin pejeroihin joiden syntinä on juuri vaihteisto.
Luonnollisesti vaihteistosta ei saa kuulua rutinoita tai narinaa, jos kuuluu jotain on vialla ja tälläinen yksilö kannattaa unohtaa sillä korjaus maksaa. Testaa myös taka-akselin lukon toiminta, kyseessä on sähkölukko ja lukko on 100%. Lukon kytkin on keskikonsolissa alaalla (R/D LOCK). Lukon ollessa kytkettynä kojetaulussa vetotapa-symboolissa vilkkuu perän kohdalla oranssi valo joka osoittaa että lukko on toiminnassa.
Lukko kytketään pois päältä samasta napista uudelleen painamalla. Lukkoa ei saa käyttää kuin hitaalla jakoalueella ja alle 20km/h nopeudessa.
Pajero on varustettu automaattisilla etuakselin napalukoilla jotka kytkeytyvät automaattisesti kun 4-veto kytketään päälle. Pois napalukot kytkeytyvät kun vetotapa muutetaan takavedolle ja peruutetaan metri pari. Etuakselissa ei ole 100% lukkoa, ellei sitä ole sinne jälkiasennuksena asennettu.
Alusta.
Missähän kunnossa onkaan iskunvaimentimet ja jouset :). Ajossa sen kyllä huomaa onko toiminta kelvollista vai ei. Tosin ajettavuus on erilainen kuin mitä henkiköautossa, muista tämä testatessasi autoa.
Kysele vaivihkaa omistajalta onko tullut käytyä rasvarässin kanssa auton alla, siellä on rasvanipat etupään pallonivelissä, kardaanissa ja ristinivelissä, nämä vaativat säännöllistä rasvausta jota ei unohda kuin rahamiehet joilla on varaa korjata autoa. Köyhä mutta tunnollinen omistaja muistaa kyllä rasvauksen ;D ......
Puslat voivat olla jo hiukka väljistyneet ottanet huomioon kilometrit ja vuosien kuluttavan vaikutuksen, puslien uusinta tekee ihmeitä alustalle. Kannattaa kysellä offiliikkeistä tarjouksia jos meinaa alustaa ehostaa, hinnat voivat olla halvempia kuin mitsun kaupoissa. Katso myös että vetarien suojakumit on kunnossa.
Sisusta.
Kunhan siellä nyt ei hevoset ole naineet..
Käytöstä jää jälkiä, mitä kovempaa käyttöä sitä karumpaa jälkeä, tämän jo pitäisi sanoa tarvittava.
Tutki nyt kuitenkin mielenrauhan vuoksi että kaikki toimii, siis ihan kaikki nippelit käydään läpi ja toiminta testataan. Tämä sen vuoksi että noissa porvarimalleissa :) (GLS) on niitä nippeleitä ja nappuloita ja vaikka mitä herkkuja jotka joko toimii tai ei ja jos ei toimi niin korjaus maksaa, siksi tutkitaan.
Muuta yleistä.
Kulutus on melko tarkkaan 10l/100 km, siis ilman vaunun vetoa. Niin tosiaan, sitten mitään vaunua ei vedetä 5. vaihteella, no ehken tyhjää peräkärryä voit vetää, sekin sitten tasamaalla ja alamäessä, ylämäkeen 4. pesään.
Öljynvaihdossa menee miehekkäät 8 l öljyä suodatin. Kannattaa esitäyttää uusi suodatin ennenkuin sen laittaa paikoilleen, sinne menee nimittäin litran verran öljyä. Suodattimen asennus on helppoa, kerrankin sen mitoituksessa on ajateltu asennustyötä ja tilaa on löysästi ympärillä.
Jäähdytys ja jarrunesteiden vaihdot toki kuten muissakin autoissa, eli mielummin liian tihein välein kuin ei vaihtoa ollenkaan. Jäähdytysnesteet nyt kuitenkin kerran vuoteen ja samalla huuhdella puhtaalla vedellä koko järjestelmä. Jarrunesteetkin parin vuoden välein uusiksi.
Jos ostat pajen niin katsasta se pakuksi, menee 1 4 hlö ja ei tarvitse kuin poistaa tavaratilan lisäpenkit ja katkaista niihin pultit ja se on siinä. Tämä siksi että verot ja vakuutusmaksut putoaa rapiat 700 euroa/vuosi. Ainakin omassa pajessa tippui käyttökulut siedettävämmälle tasolle.
Siinähän niitä alkuun, vinkkejä ja ohjeita.
Onnea kaupoille.
Terveisin.
L-200.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244586- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521