CHINCHILLAT

hamsu@

PUREEKO CHINCHILLAT?

5

252

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aalah

Yleisesti eivät, mutta jos chinchilla tuntee itsensä uhatuksi niin kyllä sieltä saattaa tullä _näykkäisy_ huomaa, että se on eri asia kuin pureminen :). Itse olen omistanut chinchillan puolivuotta ja vain kerran on näykkäissyt, koska yritin ottaa chinchillan väkisin häkistä ja se30 sattui yhtä paljon kuin lievä nipistäminen.

• Touhu<3

Jos se on uhattu tai vihainen, niin puree. On ollut chinchilla 6 vuotta ja purrut ehkä 2 kertaa ekan vuoden aikana. Chinchillat "näykkäisevät" toki aika usein kun ne ovat kiinnostuneita jostain, mutta sitä ei kannata peltä koska se tuntuu lähinnä pieneltä nipistykseltä :)

• Pissassa ja puremiss

Minulla on vasta 9 kuukautta naaras chinchilla ja puree voimillaan ja vetää kun sitä yrittää ottaa syliin ja se suojautuu myös sillä että se ruikkasee sen päälle joka on uhkana. Eli siis kun työntää käden chinchillaa kohti niin se heittää virtsan . Meidän chinchilla on tällänen.

• Pieleenmennyt

Saitko kunnolliset ohjeet chinchillasi kotiuttamiseen? Jos chinchillaa on alusta lähtien uudessa kodissaan otettu "väkisin" ulos häkistä, sitä on jahdattu häkissä, sitä on käsitelty väärin (käsittely VAATII harjoitusta eli toivottavasti olet saanut tähän kunnollisen opastuksen) tai omistaja (uusi tai edellinen) on muuten toiminut chinchillan mielestä uhkaavasti, chinchillaa alkaa kyllä purra ja kusta päälle. Se on chinhillan puolustusmekanismi ja päälle kuseminen on vahva sellainen. Sinsusi pitää sinua siis hyvin uhkaavana. Chinchilla on kissamainen siltä osin, että varsinkin alussa sen pitää antaa itse lähestyä omistajaansa tai muuten mennään perse edellä puuhun ja nyt näyttää näin tapahtuneen.

Ihmisen pureminen ja päällekuseminen ei kuulu chinchillan normaaliin käytökseen eli jossain on mennyt pahasti pieleen! Joko aikaisemmin tai teillä. On mahdollista, että et ole saanut kunnollisia ohjeita chinchillan hoitoon tai olet tietämättäsi tehnyt niiden vastaisesti

Eli nyt aloita chinchillan kanssa hommat täysin alusta. Anna sen olla pari viikkoa täysin omassa rauhassaan ja aloita sen jälkeen tutustuminen uudelleen. Aluksi tarjoat sille vain herkkuja kädestä ja annat sen tulla ITSE sinua haistelemaan. Älä lähesty sitä häkissä itse vaan ODOTA, että se tulee katsomaan sinua. Anna sen haistella sinua ja rapsuttele sitä. ÄLÄ ota sitä väkisin ulos häkistä. Tässä vaiheessa kaiken kommunikaation pitää olla lähtöisin chinchillasta. Sinsu alkaa pikku hiljaa rohkaistua (chinchillat ovat todella uteliaita eläimiä) ja uskaltaa tulla kädellesi. Kun se tulee kädellesi, voit aluksi leikkiä sen kanssa hissiä eli kun sinsu istuu kädelläsi, liikutat käsiä ylös ja alas ja siirrät sinsua tasolta toiselle. Tällä leikillä sinsu oppii luottamaan sinuun ja tulemaan häkistä kädelle. Kun tätä leikkiä on jatkettu ainakin pari viikoa, voit kokeilla alkaa siirtää "hissiä" häkistä ulospäin. Jos sinsu vetäytyy, palaa taas tasolta-tasolle hissiin. ÄLÄ pakota sitä häkistä pois tai olet taas luottamuksen luomisessa alkumetreillä. Voin taata, että sinsusi vielä oppii luottamaan sinuun eikä se pure ja kuse päälle! MUTTA se voi ottaa aikaa kuukausia tai jopa puoli vuotta ja töitä se sinulta vaatii. Mutta hiljaa hyvä tulee. Epätoivon hetkellä muistathan, että chinchillaa ei saa koskaan kurittaa fyysisesti.

• accd

Chinchillasi selvästi pelkää eikä ole tottunut käsittelyyn. Mistä olet hankkinut sen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      133
      2364
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      345
      1865
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1537
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1353
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1290
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1183
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      897
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      830
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      742
    Aihe