CHINCHILLAT

hamsu@

PUREEKO CHINCHILLAT?

5

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aalah

      Yleisesti eivät, mutta jos chinchilla tuntee itsensä uhatuksi niin kyllä sieltä saattaa tullä _näykkäisy_ huomaa, että se on eri asia kuin pureminen :). Itse olen omistanut chinchillan puolivuotta ja vain kerran on näykkäissyt, koska yritin ottaa chinchillan väkisin häkistä ja se30 sattui yhtä paljon kuin lievä nipistäminen.

    • Touhu<3

      Jos se on uhattu tai vihainen, niin puree. On ollut chinchilla 6 vuotta ja purrut ehkä 2 kertaa ekan vuoden aikana. Chinchillat "näykkäisevät" toki aika usein kun ne ovat kiinnostuneita jostain, mutta sitä ei kannata peltä koska se tuntuu lähinnä pieneltä nipistykseltä :)

    • Pissassa ja puremiss

      Minulla on vasta 9 kuukautta naaras chinchilla ja puree voimillaan ja vetää kun sitä yrittää ottaa syliin ja se suojautuu myös sillä että se ruikkasee sen päälle joka on uhkana. Eli siis kun työntää käden chinchillaa kohti niin se heittää virtsan . Meidän chinchilla on tällänen.

      • Pieleenmennyt

        Saitko kunnolliset ohjeet chinchillasi kotiuttamiseen? Jos chinchillaa on alusta lähtien uudessa kodissaan otettu "väkisin" ulos häkistä, sitä on jahdattu häkissä, sitä on käsitelty väärin (käsittely VAATII harjoitusta eli toivottavasti olet saanut tähän kunnollisen opastuksen) tai omistaja (uusi tai edellinen) on muuten toiminut chinchillan mielestä uhkaavasti, chinchillaa alkaa kyllä purra ja kusta päälle. Se on chinhillan puolustusmekanismi ja päälle kuseminen on vahva sellainen. Sinsusi pitää sinua siis hyvin uhkaavana. Chinchilla on kissamainen siltä osin, että varsinkin alussa sen pitää antaa itse lähestyä omistajaansa tai muuten mennään perse edellä puuhun ja nyt näyttää näin tapahtuneen.

        Ihmisen pureminen ja päällekuseminen ei kuulu chinchillan normaaliin käytökseen eli jossain on mennyt pahasti pieleen! Joko aikaisemmin tai teillä. On mahdollista, että et ole saanut kunnollisia ohjeita chinchillan hoitoon tai olet tietämättäsi tehnyt niiden vastaisesti

        Eli nyt aloita chinchillan kanssa hommat täysin alusta. Anna sen olla pari viikkoa täysin omassa rauhassaan ja aloita sen jälkeen tutustuminen uudelleen. Aluksi tarjoat sille vain herkkuja kädestä ja annat sen tulla ITSE sinua haistelemaan. Älä lähesty sitä häkissä itse vaan ODOTA, että se tulee katsomaan sinua. Anna sen haistella sinua ja rapsuttele sitä. ÄLÄ ota sitä väkisin ulos häkistä. Tässä vaiheessa kaiken kommunikaation pitää olla lähtöisin chinchillasta. Sinsu alkaa pikku hiljaa rohkaistua (chinchillat ovat todella uteliaita eläimiä) ja uskaltaa tulla kädellesi. Kun se tulee kädellesi, voit aluksi leikkiä sen kanssa hissiä eli kun sinsu istuu kädelläsi, liikutat käsiä ylös ja alas ja siirrät sinsua tasolta toiselle. Tällä leikillä sinsu oppii luottamaan sinuun ja tulemaan häkistä kädelle. Kun tätä leikkiä on jatkettu ainakin pari viikoa, voit kokeilla alkaa siirtää "hissiä" häkistä ulospäin. Jos sinsu vetäytyy, palaa taas tasolta-tasolle hissiin. ÄLÄ pakota sitä häkistä pois tai olet taas luottamuksen luomisessa alkumetreillä. Voin taata, että sinsusi vielä oppii luottamaan sinuun eikä se pure ja kuse päälle! MUTTA se voi ottaa aikaa kuukausia tai jopa puoli vuotta ja töitä se sinulta vaatii. Mutta hiljaa hyvä tulee. Epätoivon hetkellä muistathan, että chinchillaa ei saa koskaan kurittaa fyysisesti.


    • accd

      Chinchillasi selvästi pelkää eikä ole tottunut käsittelyyn. Mistä olet hankkinut sen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe