CHINCHILLAT

hamsu@

PUREEKO CHINCHILLAT?

5

239

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aalah

Yleisesti eivät, mutta jos chinchilla tuntee itsensä uhatuksi niin kyllä sieltä saattaa tullä _näykkäisy_ huomaa, että se on eri asia kuin pureminen :). Itse olen omistanut chinchillan puolivuotta ja vain kerran on näykkäissyt, koska yritin ottaa chinchillan väkisin häkistä ja se30 sattui yhtä paljon kuin lievä nipistäminen.

• Touhu<3

Jos se on uhattu tai vihainen, niin puree. On ollut chinchilla 6 vuotta ja purrut ehkä 2 kertaa ekan vuoden aikana. Chinchillat "näykkäisevät" toki aika usein kun ne ovat kiinnostuneita jostain, mutta sitä ei kannata peltä koska se tuntuu lähinnä pieneltä nipistykseltä :)

• Pissassa ja puremiss

Minulla on vasta 9 kuukautta naaras chinchilla ja puree voimillaan ja vetää kun sitä yrittää ottaa syliin ja se suojautuu myös sillä että se ruikkasee sen päälle joka on uhkana. Eli siis kun työntää käden chinchillaa kohti niin se heittää virtsan . Meidän chinchilla on tällänen.

• Pieleenmennyt

Saitko kunnolliset ohjeet chinchillasi kotiuttamiseen? Jos chinchillaa on alusta lähtien uudessa kodissaan otettu "väkisin" ulos häkistä, sitä on jahdattu häkissä, sitä on käsitelty väärin (käsittely VAATII harjoitusta eli toivottavasti olet saanut tähän kunnollisen opastuksen) tai omistaja (uusi tai edellinen) on muuten toiminut chinchillan mielestä uhkaavasti, chinchillaa alkaa kyllä purra ja kusta päälle. Se on chinhillan puolustusmekanismi ja päälle kuseminen on vahva sellainen. Sinsusi pitää sinua siis hyvin uhkaavana. Chinchilla on kissamainen siltä osin, että varsinkin alussa sen pitää antaa itse lähestyä omistajaansa tai muuten mennään perse edellä puuhun ja nyt näyttää näin tapahtuneen.

Ihmisen pureminen ja päällekuseminen ei kuulu chinchillan normaaliin käytökseen eli jossain on mennyt pahasti pieleen! Joko aikaisemmin tai teillä. On mahdollista, että et ole saanut kunnollisia ohjeita chinchillan hoitoon tai olet tietämättäsi tehnyt niiden vastaisesti

Eli nyt aloita chinchillan kanssa hommat täysin alusta. Anna sen olla pari viikkoa täysin omassa rauhassaan ja aloita sen jälkeen tutustuminen uudelleen. Aluksi tarjoat sille vain herkkuja kädestä ja annat sen tulla ITSE sinua haistelemaan. Älä lähesty sitä häkissä itse vaan ODOTA, että se tulee katsomaan sinua. Anna sen haistella sinua ja rapsuttele sitä. ÄLÄ ota sitä väkisin ulos häkistä. Tässä vaiheessa kaiken kommunikaation pitää olla lähtöisin chinchillasta. Sinsu alkaa pikku hiljaa rohkaistua (chinchillat ovat todella uteliaita eläimiä) ja uskaltaa tulla kädellesi. Kun se tulee kädellesi, voit aluksi leikkiä sen kanssa hissiä eli kun sinsu istuu kädelläsi, liikutat käsiä ylös ja alas ja siirrät sinsua tasolta toiselle. Tällä leikillä sinsu oppii luottamaan sinuun ja tulemaan häkistä kädelle. Kun tätä leikkiä on jatkettu ainakin pari viikoa, voit kokeilla alkaa siirtää "hissiä" häkistä ulospäin. Jos sinsu vetäytyy, palaa taas tasolta-tasolle hissiin. ÄLÄ pakota sitä häkistä pois tai olet taas luottamuksen luomisessa alkumetreillä. Voin taata, että sinsusi vielä oppii luottamaan sinuun eikä se pure ja kuse päälle! MUTTA se voi ottaa aikaa kuukausia tai jopa puoli vuotta ja töitä se sinulta vaatii. Mutta hiljaa hyvä tulee. Epätoivon hetkellä muistathan, että chinchillaa ei saa koskaan kurittaa fyysisesti.

• accd

Chinchillasi selvästi pelkää eikä ole tottunut käsittelyyn. Mistä olet hankkinut sen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      24
      5172
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      3
      4607
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      103
      1392
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1350
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1220
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1104
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      21
      1014
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      885
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      833
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      37
      799
    Aihe