Onko vakava asia, jos noin 1910 rakennetun asunnon seinien yläosassa näkyy halkeamia maalipinnan alla betonissa. En tiedä, onko kyseessä kantava seinä vai ei. Pitääkö asiasta ilmoittaa isännöitsijälle tai taloyhtiön puheenjohtajalle vai kummallekin ja onko halkeamien korjaukset taloyhtiön korjattavana? Jos itse tasoitan seinät, tuleeko siitä minulle ongelmia?
Seinä pitäisi tasoittaa muutenkin kokonaan, koska se on niin röpelöinen. Taloyhtiö varmaan korjaisi vain halkeamien kohdat ja maalaisi epätasaisen seinän ilman tasoittamista vai miten tällainen yleensä menisi? Itseäni ei hirveästi lohduta, jos vain halkeamat korjataan, kun huomasin halkeamat juuri sen takia, että olin aloittamassa koko seinän tasoittamisen. Pitääkö tuollainen halkeama tasoittaa jollakin jytymmällä aineella kuin remonttitasoitteella?
Samaisessa asunnossa oli aiemmin katossakin betonin (en ole varma materiaalista) rapautumista jonkinlaisessa saumakohdassa, koska vähän kopauttelemalla suikaleen muotoinen alue mureni hiekan näköiseksi aineeksi ja tasoitin sen remonttitasoitteella. Olikohan se virhe vai ei? Olisiko pitänyt ilmoittaa siitäkin isännöitsijälle?
Seinien halkeilu 1900-luvun alun kerrostalossa
2
797
Vastaukset
- Oikeuteen!
Kyllä nyt rakennusliike ja taloyhtiö on vastuussa. Selvä rakennusvirhe ja yhtiön laiminlyönti, Haasta rakentaja, asunnon myyjä ja taloyhtiö oikeuteen. Saat hyvitystä kaikilta ja kaikista kokemistasi vääryyksistä. 1910 rakennettu talo on verrattavissa täysin uuteen joten tuollais halkemat ja rappausten tippumiset on varmasti jonkun muun kuin sinun vastuulla eikä niitä pidä hyväksyä.
- Halkeama
Ei, ymmärsit täysin väärin viestini idean. Tarkoitus ei siis ole hakea mitään korvauksia, vaan saada selvyys, onko vaarallista, että seinässä on halkeamia. Voiko seinä esimerkiksi murtua? Oman turvallisuuden kannalta olisi varmasti hyvä tietää, että voiko seinä esimerkiksi murtua. Toinen asia, että pitääkö halkeamista ilmoittaa isännöitsijälle, onko isännöitsijä tai taloyhtiö kiinnostunut tällaisista halkeamista ja indikoiko se jotain muuta talon rakenteissa.
Parempi jättää vastaamatta, jos sisälukutaito on noin hukassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."472192Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1912009- 1161382
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711170- 96982
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73929Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78879Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki45857Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933835- 61736