Kuria 2-vuotiaalle!

jutta20-

Miten saisin opetettua melkein 2-vuotiaalle pojalle kuria?
Viikon sisällä on hajottanut puhelimeni, tietokoneeni, kaksi kaukosäädintä (myönnän, vikaa oli näissä hieman minussakin) ja tv-tason lasioven sekä lukematon määrä leluja. Miten saan tämän hajottamiskierteen lopetettua?
Mitä teen, kun poika heittää lelujaan? Otanko ne talteen ja annan, vaikka seuraavana päivänä?

Kiitos vastaanneille :)

25

1346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niisku-10

      Miksi ihmeessä hankit lapsia, jos et osaa edes kasvattaa niitä?????????????

    • äläannarikkoa

      Katsot pojan perään vain silmä kovana ja kiellät napakasti jos koskee sellaisia esineitä joihin ei saa koskea! Aina vaan kiellät, johdonmukaisesti. Niin yksinkertaista se on. Jos rikkoo tai heittää leluja, otat ne sen ulottuvilta ja annat takaisin sitten kun osaa olla nätisti!

      • Mummun neuvo

        Kaikki sellaiset esineet pois, joilla voi vahingoittaa itseään tai muita.
        Lelut pehmeitä ja pieniä.
        Jos lasinsirpaleita tulee leikeissä, niin huolenpito on ollut ala-arvoista.

        Jos lapsi rikkoo puhelimia tms. niin miksi hän on saanut ne käsiinsä? Rikkoutuvat tavarat pois ja piiloon.

        Ei mitään: "Älä heittele leluasi, tai otan sen pois", vaan lelu otetaan pois ilman muuta.
        Tavaraa ei anneta takaisin. Ei äiti voi tietää, milloin lapsi osaa olla "nätisti". Tavaraa on liikaa, eikä lapsi osaa leikkiä liian mutkikkailla esineillä.

        Lapsen kanssa pitää kaiken aikaa ylläpitää keskustelua. Jutella niitä näitä, kertoa mitä tehdään, mitä kohta tehdään, koska syödään, innostetaan pukemaan tai riisumaan, kerrotaan pieniä satuja, pyydetään lastakin kertomaan mitä on tehnyt, mitä piirtänyt.

        Lapsi pitää huomata joka hetki.


    • Yhteisiä lukuhetkiä

      2-vuotiaan kanssa pitää olla silmät selässäkin. Hajottaminen loppuu, kun vahdit paremmin. Lapsi rikkoo tavaroita saadakseen huomiota. Ei väliä, onko se negatiivista tai positiivista.

    • 2years2

      Opetuksen tarvetta selkeästi...uskoisin että leluja on silloin liikaa, jos ei ehditä vahtimaan että ne säilyvät leikeissä ehjänä. Muutama peruslelu esillä ja loput on kaapissa ja niillä saa leikkiä vain luvan kanssa siis tarkassa valvonnassa, tällöin on mahdollista opettaa että niillä leikitään nätisti.

    • äippä vaan

      Voi hyvänen aika. Miten tää voi olla tällästä? Lasta SAA kieltää!! Lapsi ei mene siitä rikki millään muotoa. Ota ohjat hyvissä ajoin, ettei kohta ole myöhäistä!

    • Jäähylle

      Meillä toimii jäähypenkki jos meno menee liian rajuksi. 2 vuotiaalle 2 min on sopiva aika jäähyllä. Hyvä penkki on syöttötuoli josta ei ihan heti pääse pois. 2 vuotiaan uhmaisen tyttären kanssa tämä on toiminut melko hyvin. Voimia.

      • Jäähypenkki traumati

        Itse en näe mitään julmempaa tapaa kasvattaa lasta kuin tuo ´jäähypenkki´. Äiti hylkää lapsensa fyysisesti ja henkisesti penkille yksikseen itkemään, mikä aiheuttaa pienelle lapselle aina traumoja. Lapsi kelpaa äidilleen ainoastaan silloin, kun on ´kiltti´. Lapsen alitajuntaan jää tunne, että ei kelpaa omana itsenään kenellekään vaan ainoastaan ´kilttinä´. Sitten myöhemmällä iällä tulee masennusta yms. Vanhempana lapsi sitten yrittää miellyttää kaikkia ihmisiä, koska pelkää muitten ihmisten hylkäämistä. 2 minuuttia on aikuiselle lyhyt aika mutta lapselle ei.

        Tänä syksynä 2 psykologia kirjoitti pitkän artikkelin ´jäähypenkin´ käytöstä ja tuomitsivat sen käytön. Sen on todettu aiheuttavan mm. aggressiivisuutta lapsilla.

        Miljoona kertaa parempi vaihtoehto on vaikka juuri tuo lelun pois ottaminen. Ja itkevä lapsi sitten äidin syliin istumaan mutta ei missään tapauksessa yksikseen jäähypenkille itkemään!


      • Kahden lapsen äiti82

        Jäähylle:

        Mä en välttämättä käyttäis jäähytilanteessa syöttötuolia, koska voi antaa negatiivisen tunteen kun on ruoka aika koska muistuttaa pahasta, meillä käytetään paikkaa jolla ei ole lapsen leikkiin tai muuhun olemiseen millään lailla liitoksessa kuten olohuoneen senkin vieressä istuminen, ja toimii. Meillä selitetään ensin miksi menee jäähylle ja siellä on sen 2 min (1min/ikävuosi) jonka jälkeen poika on ymmärtänyt miksi on ollut jäähyllä ja pyytää anteeksi. Meillä tämä on toiminut todella hyvin.

        jutta20-:
        Kieltäminen voi lapsesta tuntua oudolta alussa jos hän on tähän asti saanut tehdä mitä lystää mutta usko mua, hetken päästä hän ei enään sitä tee kun olet toistanut hänelle asiasta useaan otteeseen. Suosittelen jäähylle menoa kuten tuossa yllä mainitsen.


      • kikkelimies1
        Jäähypenkki traumati kirjoitti:

        Itse en näe mitään julmempaa tapaa kasvattaa lasta kuin tuo ´jäähypenkki´. Äiti hylkää lapsensa fyysisesti ja henkisesti penkille yksikseen itkemään, mikä aiheuttaa pienelle lapselle aina traumoja. Lapsi kelpaa äidilleen ainoastaan silloin, kun on ´kiltti´. Lapsen alitajuntaan jää tunne, että ei kelpaa omana itsenään kenellekään vaan ainoastaan ´kilttinä´. Sitten myöhemmällä iällä tulee masennusta yms. Vanhempana lapsi sitten yrittää miellyttää kaikkia ihmisiä, koska pelkää muitten ihmisten hylkäämistä. 2 minuuttia on aikuiselle lyhyt aika mutta lapselle ei.

        Tänä syksynä 2 psykologia kirjoitti pitkän artikkelin ´jäähypenkin´ käytöstä ja tuomitsivat sen käytön. Sen on todettu aiheuttavan mm. aggressiivisuutta lapsilla.

        Miljoona kertaa parempi vaihtoehto on vaikka juuri tuo lelun pois ottaminen. Ja itkevä lapsi sitten äidin syliin istumaan mutta ei missään tapauksessa yksikseen jäähypenkille itkemään!

        Ajatella, jos joku vielä tukistaisi lasta! Eihän se koskaan oppisi elämään. Saati käymään kampaajalla! Jäähypenkillä istutaan valvovan silmän alla, eikä yksin jossain kellarissa! Vapaa kasvatus on luonut 90-luvun hirviöt, täydellinen kurittomuus tekee 2000-luvun pikkupaholaiset.

        RUNTUA SAA.TANA!


      • sdeffi
        Jäähypenkki traumati kirjoitti:

        Itse en näe mitään julmempaa tapaa kasvattaa lasta kuin tuo ´jäähypenkki´. Äiti hylkää lapsensa fyysisesti ja henkisesti penkille yksikseen itkemään, mikä aiheuttaa pienelle lapselle aina traumoja. Lapsi kelpaa äidilleen ainoastaan silloin, kun on ´kiltti´. Lapsen alitajuntaan jää tunne, että ei kelpaa omana itsenään kenellekään vaan ainoastaan ´kilttinä´. Sitten myöhemmällä iällä tulee masennusta yms. Vanhempana lapsi sitten yrittää miellyttää kaikkia ihmisiä, koska pelkää muitten ihmisten hylkäämistä. 2 minuuttia on aikuiselle lyhyt aika mutta lapselle ei.

        Tänä syksynä 2 psykologia kirjoitti pitkän artikkelin ´jäähypenkin´ käytöstä ja tuomitsivat sen käytön. Sen on todettu aiheuttavan mm. aggressiivisuutta lapsilla.

        Miljoona kertaa parempi vaihtoehto on vaikka juuri tuo lelun pois ottaminen. Ja itkevä lapsi sitten äidin syliin istumaan mutta ei missään tapauksessa yksikseen jäähypenkille itkemään!

        jäähypenkki on syvältä!
        Ota se lapsi syliin ja lue hälle, laula, vie pihalle juoksemaan!
        Anna aikaasi ja rakkautta!


      • Mummun neuvo
        Jäähypenkki traumati kirjoitti:

        Itse en näe mitään julmempaa tapaa kasvattaa lasta kuin tuo ´jäähypenkki´. Äiti hylkää lapsensa fyysisesti ja henkisesti penkille yksikseen itkemään, mikä aiheuttaa pienelle lapselle aina traumoja. Lapsi kelpaa äidilleen ainoastaan silloin, kun on ´kiltti´. Lapsen alitajuntaan jää tunne, että ei kelpaa omana itsenään kenellekään vaan ainoastaan ´kilttinä´. Sitten myöhemmällä iällä tulee masennusta yms. Vanhempana lapsi sitten yrittää miellyttää kaikkia ihmisiä, koska pelkää muitten ihmisten hylkäämistä. 2 minuuttia on aikuiselle lyhyt aika mutta lapselle ei.

        Tänä syksynä 2 psykologia kirjoitti pitkän artikkelin ´jäähypenkin´ käytöstä ja tuomitsivat sen käytön. Sen on todettu aiheuttavan mm. aggressiivisuutta lapsilla.

        Miljoona kertaa parempi vaihtoehto on vaikka juuri tuo lelun pois ottaminen. Ja itkevä lapsi sitten äidin syliin istumaan mutta ei missään tapauksessa yksikseen jäähypenkille itkemään!

        Olet varmaan itsekin vielä lapsi. Suututtaa, kun et saa tehdä niin kuin haluat. Suunnittelet traumoja ja ryhtymistä narkkariksi. Tunnet olevasi aggressiivinen.
        Se on mielestäsi seurausta siitä, että et "kelpaa" sellaisena kuin olet.

        Kun menet aikanasi työelämään, sinun on tehtävä ne työt, joita tekemään sinut on palkattu. Jos et tee, ja saat siitä huomautuksen, onko sinulla oikeus tuolloinkin traumatisoitua ja tuntea olevasi kelpaamaton ja hylätty ja ajatella, että sinua ei ymmärretä?
        Onko silloinkin ensimmäinen ajatuksesi aggressiot ja masennus? Ei esim. tule mieleen, että olisi syytä oppia ne säännöt, joiden keskellä joutuu kuitenkin elämään.

        Ilman rajojen tuntemista ja sääntöjen noudattamista lapsesta tulee entistä vihaisempi, turhautuneempi ja syrjäytyneempi, eikä hän itse käsitä, mistä se johtuu. Opetteleminen ihmiseksi alkaa vaippaiässä.
        Kasvatus ei ole pelkkiä kieltoja ja käskyjä, mutta ne ovat kasvatuksen yksi osa. Siitä ei mihinkään päästä.


      • Jäähyn joskus kokenu
        Jäähypenkki traumati kirjoitti:

        Itse en näe mitään julmempaa tapaa kasvattaa lasta kuin tuo ´jäähypenkki´. Äiti hylkää lapsensa fyysisesti ja henkisesti penkille yksikseen itkemään, mikä aiheuttaa pienelle lapselle aina traumoja. Lapsi kelpaa äidilleen ainoastaan silloin, kun on ´kiltti´. Lapsen alitajuntaan jää tunne, että ei kelpaa omana itsenään kenellekään vaan ainoastaan ´kilttinä´. Sitten myöhemmällä iällä tulee masennusta yms. Vanhempana lapsi sitten yrittää miellyttää kaikkia ihmisiä, koska pelkää muitten ihmisten hylkäämistä. 2 minuuttia on aikuiselle lyhyt aika mutta lapselle ei.

        Tänä syksynä 2 psykologia kirjoitti pitkän artikkelin ´jäähypenkin´ käytöstä ja tuomitsivat sen käytön. Sen on todettu aiheuttavan mm. aggressiivisuutta lapsilla.

        Miljoona kertaa parempi vaihtoehto on vaikka juuri tuo lelun pois ottaminen. Ja itkevä lapsi sitten äidin syliin istumaan mutta ei missään tapauksessa yksikseen jäähypenkille itkemään!

        Mun mielestä "jäähypenkki" on hyvä tapa opettaa lapselle mitä saa tehdä ja mitä ei. En ymmärrä mistä sellanen käsitys on tullu että siitä on haittaa ja aiheuttaa traumoja. Ja miksi uskot että lapsi tuntee itsensä hylätyksi jos joutuu "jäähypenkille"? Ei lapsi sellasta ajattele. Pelkästää lelun pois ottaminen on vähän turhan lepsu rangaistus. Jos ottaa lelun pois niin riehuminen jatkuu sitten jollain toisella tavalla. Mulla on sellasesta tilanteesta kokemusta niiltä ajoilta kun olin päiväkodissa töissä. Siellä ollessa jo totesin että paras rangaistus on pistää lapsi jäähylle.
        Eikä kannata pelästyä sitä jos lapsii itkee sen jäähyn aikana. Se on vaan huomion hakua ja manipuloitia että pääsis pois ennen sitä määrättyä aikaa.
        Omien lasten kohdalla tulee myös olemaan toi jäähy käytössä.


    • mummian

      En koskaan ole ymmärtänyt, miks lapselta otataan pois joku rakas tavara tai kielletään joku kiva tekeminen rangaistuksena jostakin. Käsittämätöntä. Usean lapsen äitinä en ole koskaan moiseen sortunut. Enkä sovella sitä myöskään laspsenlapsiini. Aatelkaapa sitä lapsen kannalta. Julmaa! Jos lapsi joutuu vaikka rakkaan nallensa, rättinsä, tuttinsa tai jonkun muun rakkaan luovuttaa.

      • jepsjeps..

        Mummian... antaisitko siis lapsen heitellä lelua miten sattuu ja minne sattuu etkä puuttuisi asiaan mitenkään? Katsoisit vaan, että onpahan lapsella kiva leikki kun rikkoo tavaroita? Toivottavasti viestisi oli vain huono provo.


    • Mummian

      Viestini ei ole provo. Tuli vain lähetettyä väärälle palstalle selatessani eri juttuja kasvatuksesta. Pysyn edelleen visusti sanojeni takana, mutta en tämän palstan aloittajan lapseen soveltaisi tätä. Jos annan esim. Lapsi vaikka piirtää seiniin, silloin ei lapselta riistetä rakkaimpia tavaroita päiväks kahdeks pois, niinku jotkut nykyisin tekevät.

    • katsoppa peiliin!

      mua ihmetyttää se miten lapsi on kyseiset tavarat saanut? annatko 2 vuotiaan leikkiä noilla jottei sinun tarvi leikkiä hänen kanssaan? mulla on samanikäinen ja juuri nuo tavarat ovat AINA lapsen ulottumattomissa, koska ei ole varaa ostella uusia koko ajan ja lapsi ei tee noilla mitään, tai no tekee, rikkoo. omien tavaroiden heittely ja rikkominen on myös alusta alkaen kielletty, usein kuuluu ei saa, mutta se myös tehoaa. jos lapsi kuitenkin heittelee lelujaan, otan pois annan takaisin jos pyytää ja keeron samalla että seuraavalla kertaa ei saa lelua takasin ihan hetkeen, toimii sekin samoi´n kun menee nukkumaan ja ottaa vaikka sukat pois sanon että äiti laittaa ne yhden kerran takaisin, voi kyllä ottaa ne uudelleen pois muttei enään pyydä takaisin, harvoin muuten edes ottaa, unilelun kanssa sama homma, äiti nostaa lattialta yhden kerran, vahingossa jos putoaa nostan, lapsi on oppinut tämän ja ei heitä kuin sen kerran, jos enään sitäkään.

    • Tippi_D

      Poikasi kaipaa huomiotasi ja seuraasi leikkeihinsä.

    • äippis

      Mulla on 2-vuotiaat kaksospojat, tiedän sun tunteet ap...
      Mä ainakin olen kävelevä EI, nykyään. Välillä tuntuu ettei muuta lapsiraukoille sanokkaan. Ensin kiellän, jos ei toimi, kiellän ja sanon ottavani pois, jos ei auta otan pois... silleesti 3-vaiheinen juttu.
      Mut oon huomannu, että ajatusten muualle suuntaaminenki auttaa, eli keksin jotain olematonta tekemistä. Kuka tuli, mennääs kattoon.... Onko tuo Aatun kirja tuolla... jne... usein unohtavat pahanteon ja jatkavat muuta.

      Toisaalta, jos roikut jatkuvasti netissä tai puhelimessa, lapsi saattaa hakea sun huomioo...

    • kasva aikuiseksi.

      "Toisaalta, jos roikut jatkuvasti netissä tai puhelimessa, lapsi saattaa hakea sun huomioo..." Tässä SYY !!!

    • Risusta saanut

      Puhelimet ja TV-kaukosäätimet sellaiseen paikkaan esim. korkealle hyllylle tai sujettuun kaappiin, johon hän ei pääse. Itsekin on katsottava perään, mitä hän tekee ja opettaa, mikä on väärin. Omat kotiaskareet voit tehdä esim. silloin, kun hän on päiväunilla.

      Leluista en suuria paineita kantaisi. Rikkinäiset lelut voi hävittää sillä tavalla, ettei lapsi näe hävittämis tapahtumaa. Jonkun aikaa saa olla vähemmällä lelumäärällä. Ostaa synttäri- tai joululahjaksi jonkun uuden.

    • ratkaisija3

      Hommaa sille kierrätysromuista tietsikoita pureskeltavaksi.

    • Muumeli3

      Voi hyvät hyssykät,kiellot ja käskythän alkaa sieltä alta vuoden.Itse kaksoset aikaisiksi kasvattanut eikä mitään ole ongelmia ollut kasvatuksen suhteen.Mitään tavaraa ei ole tarvinnu piilotella tai laittaa lukkojen taakse mikä ei sinne kuulukkaan.Kyllä lapsi oppii kiellot ja käskyt kunhan muistat alkaa ajoissa kasvattamaan.

      • Onni on potkinut

        Minun pieni lapsenlapseni pani kädet selän taakse, kun yhdessä katselimme vaikkapa kasvavia kukkia tai sellaisia tavaroita, joita ei voinut ottaa leikkiin.
        Lapsi itse oli todennut, että kädet ovat vikkelämmät kuin ajatus.
        Hän myös neuvoi itseään "EI ei," jos meni liian lähelle jotain varottava paikkaa tai muuta kiellettyä.
        Hurmaava lapsi, nyt jo aikuinen, aina hyvällä mielellä, jo nuoresta esimiesasemassa, koska osaa käsitellä ihmisiä ymmärtävästi ja kunnioituksella.

        Kunniaa hänen kasvatukselleen ei voi kenellekään antaa, koska hän on itse koko ikänsä ollut niin myönteinen ja oikealla itsetunnolla varustettu, ettei ole koskaan joutunut pahempiin tilanteisiin.


    • Äiti ja hyvä poika

      " jutta20- 22.7.2012 10:43"

      Miksiihmeessä annat puhelimesi 2-vuotiaalle?

      Rakennat kotisi niin, ettei siellä ole mitään vaarallista pienille lapsille, kuten lasiovet. Miksi lukematon määrä leluja? Kerää pois jätä vain muutama leikkeihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      101
      2140
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      433
      1635
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1333
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      15
      1163
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      78
      1137
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1075
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      182
      1022
    8. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      283
      1021
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      989
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      847
    Aihe