Alkuraskaus

Mama2013

Moikka!

Olen rv 4 - 5 eli aivan alkuvaiheessa mennään.

Minua hieman pohdituttaa tämä nivusiin kohdistuva särky, enemmän tosin vasen puoli kivistää.
Tämä lapsi on todella toivottu ja kesti puolisen vuotta saada positiivinen testi. Hieman askarruttaa, että mistä moinen nivusen särky voisi johtua???
Voiko se johtua kohdun kannattimien venymisestä? Vai ovatko nämä kiinnitys kipuja jotka sitten säteilevät nivuseen??? Vai "täytyykö" tässä jo alkaa stressaamaan ja pelkäämään pahinta?!?!

Kertokaa ja jakakaa omia kokemuksia ja mietteitä!

10

18182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei hätää

Ihan normaalia on.

Itsellä myös ensioireina raskaudesta olivat todella kipeät nivuset. Kumpaakin puolta särki kovasti. Kaipa se jollain tapaa liittyy venymiseen.

Joten ei huolta. Itsellä tuli terve lapsi ja kaikki meni hyvin nivus särystä huolimatta :). Eikä sitä kestänyt edes koko raskaus aikaa.

• Mama2013

Kiitoksia vastauksestasi! :)

Toivotaan nyt sitten että kaikki sujuu hyvin. Tuolla vain oli yhdessä toisessa keskustelussa tullut aika nasevaa kommenttia että minkäänlainen särky ei kuulu raskauteen ym. Ainoastaan pahoinvointi mukamas kuuluisi ja keskustelun aloittajan kuuluisi nyt hetimiten mennä lääkärin tutkimuksiin.

Tämä raskaus ei ole meillä ensimmäinen ja tätä on todella toivottu, ja itselläni alkoi nivus särky ekassa vasta viikoilla 25 - 27 aikoina. Tosin se oli silloin vielä kovempaa johtuen että reväytin vahingossa nivuset töissä, ja se oli sen jälkeen jokapäiväistä.

Raskaudet = Niin yksilöllisiä :)

• beibiliina

Hei,ei mitään hätää jos itse vaan kestät kipua,ystävälläni meni nivus/liitos kivut niin pahaksi rv 6 että joutui sairaalaan suonensisäiseen kipulääkitykseen,mutta oli jo niin kovat kivut ettei pystyny liikkumaan enää ollenkaan.

Itse olen rv 12 ja nyt ollut ehkä pari viikkoa tuota nivusiin kohdistuvaa särkyä,itselläni myös vasen puoli kipiämpi,joskus ei oikein tiedä edes mikä ois kaikkein paras asento ku joka asennossa sattuu ja muuten tuosta kivusta,itselläni tuo kohdunkasvu tuottaa liitoskipuja aivan alavatsaan ja hiema sivulle,siis navan alapuolelle kuitenkin,nämä liitoskivut ovat välillä niin kovia että joudun vain makaamaan kippurassa,menee viimestään puolessa tunnissa ohi ja joskus tulee kova kipu vihlaisu niin että jalat lähtee alta ja pakko iteki silloin oikein kiljaista ja nämä kivut on tutkittu,yksi lääkäri ja kaksi gyneä on tutkinu ja mitään muuta syytä ei ole löydetty kuin liitoskivut eli kohdun kasvaminen.
      Ja tämä on toinen raskauteni,ensimmäisessä ei ollut ainakaan näin pahoja kipuja,en muista oliko ollenkaan,saattoi ehkä ihan vähän olla vatsassa juilimista tai pientä jomotusta.

• höpöhöpö!

Rv 6 ei kyllä ole mitään liitoskipuja. Liitokset eivät liiku mihinkään 1mm kokkoisen alkion vuoksi.

• beibiliina
        höpöhöpö! kirjoitti:

Rv 6 ei kyllä ole mitään liitoskipuja. Liitokset eivät liiku mihinkään 1mm kokkoisen alkion vuoksi.

no jotain nivus kipua tai särkyä oli ja onhan tällä AP:lläkin nivus kipuja ja hän on rv 4-5.

• Mama2013

Soitin neuvolaan varatakseni aikaa ja kysyin samalla tästä nivus kivusta, ja sielä vastattiin että ei ole mitään hätää ja että pientä kipua saattaa tulla ja täytyy sitten lähteä lääkäriin jos kivut pahentuvat ym.

• Sissi

Hei kaikki odottavat ! Itselläni raskaus kanssa alussa, viikko 6 lopuillaan.
      Tarinani on tämmöinen. Poistatin hormoonikierukan reilu 4kk sitten, syynä yksinkertaisesti se, että kierukka aiheutti inhottavia nippailuja, ja gynellä selvisikin ettei kierukka ollut enään paikoillaan pysynytkään. Joten siis kierukan poiston jälkeen sain reseptin e-pillereihin, joita en sitten kuitenkaan alkanut syömään.
      Tämän jälkeen avopuolisoni kanssa olimme käyttämättä mitään ehkäisyä, ja kumpikin olimme tietoisia siitä, että tärpätä voi koska vain.
      Kuukautiskiertoni alkoi olemaan säännöllinen kierukan pois oton jälkeen, ja kerran jouduin testin tekemään, kun kuukautiset olivat pari päivää myöhässä, negaa näytti. Nyt kuitenkin 3.8-12 päätin testin tehdä uudelleen, kuukautiset viikon myöhässä, rinnat aivan mahdottoman kipeät ja väsymys mieletön.
      Testiini ilmestyi haalea plussa, joka vahvistui entisestään parin minuutin jälkeen. Soitto neuvolaan, jossa kehotettiin tekemään vielä toinen testi varmuuden vuoksi. Samana päivänä muutama tunti myöhemmin tein toisen testin, johon ilmestyi vahva plussa...en uskonut vieläkään :-) Pari päivää meni selvitellessä ajatuksia ja kävin ostamassa Clear Blue digitaalisen testin, ja kyllä..."olet raskaana 2-3"-viikkoa hedelmöityksestä. Tämän jälkeen oli pakko uskoa, soitin neuvolaan josta varattiin aika ensimmäiseen neuvolaan jne. Kuitenkin plussan jälkeen itselleni on ilmaantunut ristiselkäkivut, jotka ovat jatkuneet tähän päivään saakka, neuvolassa sanottiin sen olevan normaalia, hälyttävää on vasta se, jos alkaa mahdottomat vatsakivut, tai verinen vuoto. Pelko hiipii itselleni kuitenkin alati mieleen, mitä jos on esim. tuulimunaraskaus? Asiasta neuvolaan soiton yhteydessä mainitsin, ja pyysin päästä ultraan, jossa selviäisi se että varmasti sisälläni jotain on, jotta pääsisin rauhallisin mielin olemaan, mutta ei, ensimmäinen ultra suoritetaan vasta viikolla 12. Neuvola kuitenkin 2-viikon päästä, jolloin olen 8-viikolla menossa, onko teillä kenelläkään tietoa, saako siinä vaiheessa neuvolassa kuunneltua sydänääniä? Tieto edes sykkeestä, saisi mieleni rauhoittumaan :-) Mutta saapi nähdä nyt, menin hakemaan ammattikouluun uudelle alalle, ja koulut alkaisi huomenna, kuinka käy tän väsymykseni kanssa, kun suupieliä repii vaikka kuinka nukkuisi...

• äityskä86

olen viikoillan13, nivus kivut oli alussa kiusana, mutta nyt on onneksi hieman helpottaneet :)

• Odotuksen Odottaja

Hei. Itselläni on ollut nyt parin päivän ajan vasemman puoleista nivussärkyä, säteillen hiukan vatsaan vasemmalle puolelle. Aloin googlettamaan mitä moisesta oireesta sanotaan, ja yllätykseni löysin, että tämä voi olla myös raskauden ensioire!! Vauvauutisia on odotettu tässä jo puolisen vuotta, niin tuon lukeminen nosti taas toiveet pintaan ja melkein kyyneleen silmään! Tiedän toki, että kyseinen oire voi olla merkkinä monesta muustakin asiasta, ja ehkä todennäköisesti on, mutta näinkin pienestä vauvauutisten odottaja innostuu :)
      Muitakin mahdollisia oireita on ollut, mm. huonovointisuus, ruokahaluttomuus... Mutta voi miten monesta muusta asiasta nuokin voivat kieliä... Menkat ei siis ole vielä myöhässä, joten yksi selkeimmistä "oireista" puuttuu. Ei siis parane innostua liikaa.
      Tällaisia ajatuksia tämän odottamisen odottajan päässä vilisee :)

Mukavaa kevättä kaikille!!!

• töppönen11

Meillä ei neuvolassa rv 8 suostunut kuuntelemaan sydänääniä, sanoi vaan, että neuvolan dopplerilla alkaa kuulua n. rv 10 lähtien..Näin Espoossa, kannattaa kysyä kuitenkin omasta neuvolasta vielä, kun meidän neuvola vaikuttaa muutenkin niin ankeelta ja alkeelliselta :/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2508
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1909
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1650
    7. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1405
    9. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      97
      1397
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1358
    Aihe