.. tai lääkärille.
1. Mitkä ovat kriteerit :
- Ei lääkitystä, mutta paastosokeri yli 6.
- Metformiinilääkitys
- Useampi tabletti hoitona.
- Victoza
- Insuliinihoito.
- Insuliinihoito ja lisäksi jotain ...
Meillä pääsee, kun on insuliini piikeillä.
Gallup: Pääsettekö kunnassanne diabeteshoitajalle ?
9
379
Vastaukset
- rtuuttr
En viitsi sanoa paikkakuntaa, koska asun niin pienellä paikkakunnalla Hämeessä päin. Meillä pääsee diabeteshoitajalle helposti, koska hommaa hoitaa niin v-mäinen tyyppi, että sen vastaanotolle ei kukaan halua toiste mennä. Minäkin erehdyin, vaikka varoteltiin. Tosin hän ei ole pelkkä diabeteshoitaja vaan hänen vastaanotolleen ohjataan myös verenpainepotilaat ym. Eli pääsee helposti, mutta valtaosa käy muualla edellä mainituista syistä. Saamme kohta puolin uuden diabeteshoitajan, joten tilanne tältä osin paranemassa.
- redfgh
Jos ei käytä insuliinia, on pääsy tässä etelän isossa kaupungissa vain yleislääkärille ja terveydenhoitajalle. Lääkärille joutuu jonottaa yleensä vähintään kuukauden. Terveydenhoitajalle pääsee nopeasti, mutta siitä ei ole mitään hyötyä, kun hänellä ei ole osaamista.
- 1-tyyppiläinen
1-tyypin diabeetikkona olen aina päässyt kunnallisen puolen lääkärille ja diabeteshoitajalle. Nyt insuliinipumpun käyttäjänä pääsen yliopistollisen sairaalan diabetespolille.
Muitakin juttuja toki on, mutta niiden hoito kuuluukin sitten muualle kuin D-puolelle, vaikka diabeteksen liitännäisiä ovatkin.
Ja ei, en olisi vastannut ollenkaan, jos olisit kohdentanut kysymyksesi 2-tyypin diabeetikoille, mutta etpä erotellut, niin... - ...
Minun kotikunnassani Keski-Suomessa kakkostyypin diabeetikkojen olisi tarkoitus käydä kerran vuodessa diabeteshoitajalla omalääkärillä. Minulla on kuitenkin myös paljon diabetesta vakavampia sairauksia, joiden takia käyn keskussairaalan sisätautien poliklinikalla, kun sinne kutsutaan. En tiedä miten terveyskeskuksesta käytännössä annetaan aikoja, melkoinen lääkäripula täällä kuitenkin on.
- kiitokset
Espoossa tk lääkärit ovat sitä tasoa, etteivät löydä diabetestä. Kävin vuosien ihmettelyn jälkeen yksityisellä, jolloin diagnosoitiin.
Tapiolassa jaetaan liuskat yms. tarvikkeet, johon olen tyytyväinen.
Diabeteshoitajasta en ole edes kuullut, mutta olen eläkeläinen ja kotihoitaja käy, joka on kiitettavää toimintaa.
Jorvin sairaalassa on hyvä hoito. - Ei tarvetta
Olen helsinkiläinen kakkostyypin diabeetikko pilleri- ja perusinsuliinilääkityksellä (Metforem, Januvia ja Lantus). Käyn terveyskeskuksessa kerran vuodessa synttärikuukautenani terveydenhoitajan ja oman terveyskeskuslääkärini vastaanotolla. Koska asuinpaikkani mukainen hoitajani on perushoitaja, minut on siirretty toiselle hoitajalle joka on sairaanhoitaja. Hoitaja tekee tarvittavat diabetestutkimukset (tunto- ym. häiriöiden etsiminen) ja haastattelee sekä määrittelee tarvittavat laboratoriotutkimukset (lääkäri kirjoittaa lähetteet). Muutamaan viikkoa myöhemmin käyn lääkärin vastaanotolla jossa tarkistetaan tutkimustulokset ja kirjoitetaan tarvittavat reseptit (tarvittaessa muutetaan lääkitystä tai annostusta) sekä kirjoitetaan tarvittaessa lähetteet silmäpohjakuvaukseen ja jalkahoitoon. Hoitaja laatii hoitotarviketilaukset (mittausliuskat ja neulat). Diabeteshoitajalla olen käynyt vain kerran ennen lääkitysten aloittamista saamassa ohjeistusta ruokavalioon. Diabetekseni on nykyisillä lääkityksillä hyvässä hoitotasapainossa ja sen vuoksi ei ole tarvetta diabeteslääkärin tai -hoitajan käynneille.
Oma diabetekseni löydettiin työterveydessä vuositarkastuksen labrakokeissa. Diagnoosin ja lääkityksen määräsi sisätautilääkäri kun ruokavaliohoito ei enää riittänyt hoitomuodoksi. Lääkitystä on muuttanut tarvittaessa työterveyslääkäri ja terveyskeskuslääkäri. - vamppi
En. Olen ykköstyypin diabeetikko ja hoito on jätetty sairaalan lääkäreille. Se on nyt ongelma, että siellä on kiirettä ja diabeteshoitaja vaihtui. Nykyinen on mielestäni hieman aloitelija. Edellisen kanssa asiat hoitui.
Minulla on muita terveysongelmia ja lääkäreillä ei ole yhteistyötä. Diabetes haittaa ja toinen ongelma ressaa diabetestä ja sen hoitoa.Olen tosi kypsä. Liian kypsä.- 18 + 11
Pääsen, mutta ongelma on siinä, että poliklinikalla on kaksi diabeteshoitajaa, maailman paras ja maailman huonoin, eikä koskaan tiedä, kumman luokse pääsee/joutuu. Viimeksi keväällä jouduin tämän toopen luokse. Oli silloin ollut jo kuukausia pkl:lla töissä mutta juoksi edelleen kysymässä joka ikistä asiaa. Oma käynti alkoi tervehdyksellä: Minä en nyt yhtään tiedä mitä tässä olisi tarkoitus tehdä (kutsussa luki - yllätys yllätys - "sokeriarvojen tarkastelua"). Ei viitsinyt edes seurantavihkoa käydä läpi. Paloi vähän hihat, käynti yhtä tyhjän kanssa.
Olen ykkönen.
- Anonyymi
Minun pienessä kaupungissa keskisuomessa en pääse jalkahoitoon, vaikka on diabetes 2
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984