Haluaisin nähdä tällä palastalla keskustelua miten yksinäisten ihmisten kesälomat sujuvat.
Itse olen lomalla 3 viikkoa Nyt on 1 viikko mennyt ja sadetta pidellessä sisätiloissa n 80% yksin kotona. Muutama vanha tuttu on vaivautunut muutamaksi tunniksi kaverikseni ja pari pv meni äitini luona pakollisissa kuvioissa.
Asun kerrostalossa kaupungissa eikä minulla ole mitään mökkiä tms jonne menisin, että saisin olla vähän ulkosalla ja tehdä pihatöitä, grillailla tms josta pitäisin. Joten ärvötän sitten sisällä kun on tällaiset kamalat kelitkin.
Ainoa iloni on työni... ja odotankin sitä maanantai aamua, kun saan taas mennä työpaikalleni jossa on mukavaa porukkaa ja paljon tekemistä. Koitan vaan parhaani mukaan kiertää ensimmäisinä työpäivinä ne keskustelut jossa kaikki kilvan kertovat mitä kivaa ovat lomalla tehneet ja missä kaikkialla käyneet. Taidan sepittää jokun ympäri pyöreän nopsan pienen valkoisen valheen, sillä en todellakaan ilkeä sanoa, että pyörittelin peukaloitani 3 vk (ja vielä yksin).
On tämä iteseasiassa aika kamalaa - loma - ei mitään tekemistä, ei ketään kavereita....
Juu juu, voisihan sitä mennä vaikka minne ja tehdä vaikka mitä, mutta mitä hiton iloa siitä on kun on aina yksin.
Yksinäiset ihmiset ja loma
26
2974
Vastaukset
- ^kis^
"muutama vanha tuttu on vaivautunut muutamakasi tunniksi kanssani" , tuo lause pistää kyllä silmään aika pahasti.
Miten niin vaivautunut? voisko se olla, että ne haluais ihan oikeasti olla sinun kanssa. Ehkä voisitkin juuri niitä pyytää ulos piknikille tms.
Huono sää ei ole syy olla sisällä :) KOska joka paikassa on ollu hieman kurjat kelit. Sitten keksitään sellaista tekemistä mitä voi tehdä sateellaki.
Ja täällä palstoilla on niin monta yksinäistä ihmistä. Ehkä te voisitte tapailla toisia...pitää myös itse nähdä vaivaa eikä tosiaankaan pyöritellä sormia. - Liikkeelle!
Kyllä sen pitää lähteä sinusta itsestäsi se aktiivisuus. Ei kukaan tule sinua kotoa hakemaan. Ja aikuinen ihminen on itse oman onnensa seppä. Ota vaikka joku lemmikkieläin jonka kanssa voit touhuta. Aloita joku urheiluharrastus jossa tapaat toisia ihmisiä. Tai mene mukaan johonkin vapaaehtoistyöhön. Virittele eloon sukulaissuhteet. Mahdollisuuksia on paljon ja kun alkuun pääset niin huomaat että mielikin virkistyy ja tutustut uusiin ihmisiin etkä ole enää yksin.
- HMH
Kyllä sen pitää lähteä sinusta itsestäsi se aktiivisuus. Ei kukaan tule sinua kotoa hakemaan. Ja aikuinen ihminen on itse oman onnensa seppä
--> tuohon kommentoisin, että miksei minua muka voisi kukaan tulla kotoa hakemaan? Tiedän monia henkilöitä joilla on niin aktiivinen sosiaalinen elämä, että kalenterit huutaa punaista kokoajan, jos haluat tavata tällaisen tyypin viikoloppuna, varaa se häneltä 2 kk aikaisemmin, textareita ja maileja satelee alvariinsa. Menoja ja tuloja olisi niin paljon, että hitaampia hirvittää. Vieraita käy ja kutsuja muualle satelee.
--> ja jos oikeasti olisin oman onneni seppä, niin totta vi....ssa minulla olisi ihan erilainen elämä, en ole sitä koskaan tällaiseksi suunnitellut... tässä on vaan jotenkin päässyt käymään näin... (tai sitten olen todela surkea seppä)
Joo joo, voisin ihan hyvin tyytyä osaani ja yrittää olla onnellinen tässä yksinäisyydessäni, mutta kun vaan en vaan voi, enkä aio tähän tyytyä!
- lottamari<3
Sulla on lomastressi. Mitä, jos vaan otat hyvän kirjan ja luet sitä sadesäällä. Kauniilla säällä kaupungissakin on katukahviloita, terasseja, festareita ja tekemistä vaikka kuinka. Toistenko pitää ottaa vastuu sinun viihtyvyydestäsi? Hnmn,..sitten on ihan sama oli kesä tai talvi sinun ongelmasi ei ole yskinäisyys vaan saamattomuus.
Koska vaan voi tavata mielenkiintoisia ihmisiä missä vaan, jos haluaa irti piintyneistä tavoisa. On turha kysellä mitä muut tekevät lomallaan, koska kullakin elämäntilanne ja mieltymykset ovat niin erilaisia. Se mikä sopii toiselle ei välttämättä tee sinua onnelliseksi, pitää kuunnella itseään ja miettiä mitä elämältä yleensäkin haluaa, jos se on vaan työ, niin silloin ei ihan kaikki ole kunnossa. Jos ei kestä yksinoloa tai keksi itselleen tekemistä on ehkä syytä kannattaa opetella siihen, muuten voi loma-ahdistus ja stressi iskeä aina päälle ja se ei ole loman tarkoitus. - ...
Minulla oli myös kolmen viikon loma, yksi viikko on vielä tulossa loppukesällä. Vietin lomaa pääasiassa vanhempien luona maaseudulla. Melomassa käytiin järvellä, muuten vaan lähinnä kotosalla oloa ja ympäröivästä maaseudun rauhasta nauttimista. Niin ja EM-kisoihin ostin lipun moneksi illaksi ja ihan kiva kokemus oli.
Loppukesän lomaviikolla suunnilleen samanlaisia kuvioita tiedossa, lomailua maalla ja melontaa ja ehkä osallistun erääseen tapahtumaan. Se vaan, että kun yksin osallistuu johonkin tapahtumaan, missä on paljon ihmisiä, niin siellä ihmisjoukossa voi yhtäkkiä tulla hyvin yksinäinen olo. Siihen on hyvä varautua esim. niin, että jo etukäteen miettii, mitä tekee ja minne menee, jos alkaa ahdistaa.
Yksi juttu on myös se, ettei kannata mennä paikan päälle koko päiväksi vaan vaikka vain illaksi. Yksi ilta yksin kyllä menee, mutta jos koko päivän joutuu olemaan ihmisjoukossa yksin, tulee ahdistava olo.- ...
Niin, mitä muuta voi lomalla tehdä... käydä shoppailemassa, katsoa elokuvia... nauttia siitä, ettei ole mitään velvollisuuksia eikä välttämätöntä pakkoa mennä mihinkään, jos ei huvita... saa nukkua aamulla pitkään ja keittää aamukahvit siinä puolenpäivän maissa...
Mitä voi sanoa työkavereille loman jälkeen... no, siis että nautti lomalla siitä, ettei ollut mitään velvollisuuksia, sai olla vaan... eipä ne minunkaan työkaverini mitään niin ihmeitä puuhaile lomalla...
- ^kis^
no jos osallistuu tapahtumaan missä on paljon muitakin ihmisiä, niin siellähän on oiva tilaisuus tavata joku mukava ihminen.
Ei kannata aina olettaa ja etukäteen miettiä, että oon sitten siellä yksin jne..
ei muuta kuin avoiminmielin sinne ja kattoa jos tulee joku kiva tilaisuus missä vois
vaihtaa ajtuksia jonkun toisen kanssa.
Esim, jos menee syömään niin luultavasti siihen pöytään tulee muitakin..jne.. - Heidi hoo
Käyn ehkä pari kerta vuodessa surffailemassa tällaisilla keskustelupalstoilla ja huvittuneena seuraan tätä tyyliä. Esim tässä viestiketjussa aloittaja kysyy jo otsikossa mitä yksinäiset tekevät lomalla - vastauksissa kritisoidaan aloittajaa ja jaellaan hänelle "itsestään selviä" ohjeita.
Otan siksi osaa nyt tähän keskusteluun, koska minulla hiukan samoja ongelmia. Ei juuri mitään tekemistä lomilla kun ei ole perhettä eikä juuri ketään tuttua 200 km säteillä.
TOTTAKAI voin mennä kahviloihin, konsertteihin, risteilyille, syömään, sukuloimaan tms... ja TOTTAKAI on omaa saamattomuutta että ei saa pehvaansa ylös tästä sohvasta ja TOTTAKAI jokainen on oman onnensa seppä.
Mutta ei kaikilta poista yksinäisyyden tunnetta se, että pyörii yksin kahviloissa, konserteissa, vaihtaa kassaneidin tai jonkun satunnaisen vastaantulijan kanssa muutaman sanan. Yksinäisyys tule siitä, että ei ole ketään läheistä - siis todella läheistä, you know.
Ja tuossa jonkun aloittajalle antamassa ohjeessa kehoitettiin lukemaan hyviä kirjoja - hyvät kirjat on hyviä joo, mutta sekö se yksinäisyyden tunteen poistaa että istuu nenä kiinni kirjassa... :-)
No, mutta zemppiä ja paljon tekemistä ja iloa teidän kesälomiinne...- hyvä vai huono seppä
Tuttu tunne HMH!
minäkin olen pyöritelly peukaloitani 2 vk, lukenu kirjoja sisällä suojassa kaatosateelta, kävin tallinnssa yksin, istuin kahvilassa yksin, järvenpään puistobluesissä yksin (wau, puhuin siellä pariin otteeseen hetken muutaman tyypin kans)
ehkä käyn vanhempia tervehtimässä muodon vuoksi muutaman pv vaikkei erityisemmin huvita
joku muukin tuossa kirjoittajista oli käynyt melomassa, minäkin aion mennä kunhan sää paranee vähän - yksin kai
onneks työt alkaa ens viikolla
ja tiedoksi muillekin, olen aika taitava käsistäni ja varmasti minustakin ois hyvä seppä tullu, mutta en tottavie takonu elämästäni tällasta
jos se minusta ois ollu kiinni ni ihan erilaisen elämän oisin takonu itelleni
oisimpa takonu vaikka rahasammon, ni ei tarviis aina viimestä penniä venyttää
tää yksinäisen elämä ois muuten varmaan paljo mukavampaa ku ois rikas - vai mitä? - lottamari<3
pokaa baarista joku seuralainen ja pyydä vaikka katsomaan kanssasi viimeisin hyvä leffa tai kysy, jos voisi lähteä kanssasi joku päivä kahville, pyöräilemään, uimaan, kirjastoon valitsemaan kirjaa, festarikaveriksi, tanssikaveriksi seuraavaksi viikonlopuksi, siitä se ystävyys syntyy, ehkä pidempiaikinenkin kuka tietää.Oma-aloitteisuus palkitaan.
Itsestäänselvyyksiä TOTTAKAI, mutta ei mene silti kaikilla jakeluun :)
Sanot, että ei juuri mitään tekemistä lomilla kun ei ole perhettä ja tuttuja lähellä. Tekeminen vai seuralainenko sinulta puuttuu? Se, että ei ole seuralaista vaikkapa sänkypuuhiin on tottakai eri asia kuin lähteä itse kulttuuria harrastamaan.
Avioliitossakin ja parisuhteessakin voi olla yksinäisempi kuin yksinään, on sekin tullut koettua, enkä siksi enää usko tuohon höpönlöpöön, että sukulaiset tai kumppani voisi autuaaksi tehdä elämäni. Kyllä se lähtee siitä, että itse pitää ensin tiedostaa mitä haluaa ja sitten siitä lähteä toteuttamaan haavettaan. - perepkrpereperk
lottamari<3 kirjoitti:
pokaa baarista joku seuralainen ja pyydä vaikka katsomaan kanssasi viimeisin hyvä leffa tai kysy, jos voisi lähteä kanssasi joku päivä kahville, pyöräilemään, uimaan, kirjastoon valitsemaan kirjaa, festarikaveriksi, tanssikaveriksi seuraavaksi viikonlopuksi, siitä se ystävyys syntyy, ehkä pidempiaikinenkin kuka tietää.Oma-aloitteisuus palkitaan.
Itsestäänselvyyksiä TOTTAKAI, mutta ei mene silti kaikilla jakeluun :)
Sanot, että ei juuri mitään tekemistä lomilla kun ei ole perhettä ja tuttuja lähellä. Tekeminen vai seuralainenko sinulta puuttuu? Se, että ei ole seuralaista vaikkapa sänkypuuhiin on tottakai eri asia kuin lähteä itse kulttuuria harrastamaan.
Avioliitossakin ja parisuhteessakin voi olla yksinäisempi kuin yksinään, on sekin tullut koettua, enkä siksi enää usko tuohon höpönlöpöön, että sukulaiset tai kumppani voisi autuaaksi tehdä elämäni. Kyllä se lähtee siitä, että itse pitää ensin tiedostaa mitä haluaa ja sitten siitä lähteä toteuttamaan haavettaan."pokaa baarista joku seuralainen"
Arvaas vaan kuinka monella tämän palstan ihmisellä homma kaatuu tässä vaheessa. Tuskin me yksin oltais, jos homma sujuis noin helposti. Että näin. - perepkrpereperk
perepkrpereperk kirjoitti:
"pokaa baarista joku seuralainen"
Arvaas vaan kuinka monella tämän palstan ihmisellä homma kaatuu tässä vaheessa. Tuskin me yksin oltais, jos homma sujuis noin helposti. Että näin.No ois tämänkin voinu pitstää jo tuohon äskeiseen viestiin mutta tyhmästä päästä kärsii koko internet.
"itse pitää ensin tiedostaa mitä haluaa ja sitten siitä lähteä toteuttamaan haavettaan."
Tuota olen jo yrittänyt viimeiset... öööh... 10 (?) vuotta. En edelleenkään tiedä mitä haluan, eikä minulla ole unelmia. Joten mitä tässä sitten toteuttaa... paitsi sen, mitä on "pakko" (käydä töissä, maksaa verot).
- ei katkera mutta kui
Ihanaa, työt alkaa keskiviikkona.
Ottasin mielelläni lomista ainakin suurimman osan rahan, mutta työnantaja ei salli sitä. Näin välttysin tältä ainaselta pohtimiselta mitä tehdä nämä viikot.
Eipä ole juuri paikkaa minne mennä, kun muutamat sukulaiset on yli 600 km päässä enkä viihdy heidän luona eikä minua kyllä sinne ole kutsutukaan sitten lapsuuden.
Ei ole juur kavereita, muutakun jotain nettituttuja, ei mökkiä ei muutakaan paikkaa muutakun kerrostalokämppä.
Sama ongelma mulla töissä - mä en kestä kuunnella kun työkaverit kehuu kilpaa kuka on ollu perheensä kanssa missäkin. Mulla on aika varakkaita työtovereita ja ne matkustelee paljon ja niillä tuntuu olevan vaikka mitä happeningiä, on purjevenettä, jollain jopa "riesana" 2 mökkiä, lomaosake jossain espanjassa, ollaan vaeltamassa Sveitsin alpeilla ja kierretty Irlanti ristiin rastiin. Joku lähtee syksymmällä Dubaihin ja joku reissaa uudella matkailuautollaan ympäri eurooppaa...
ja kateellinenhan ei tietenkään saisi olla :-0 - toveria kaivaten
Sateen suojassa nokka kiinni läppärin näytössä on täälläki menny 2 viikkoo.
Onneks puolet tästä kärvistelystä on jo kärvistelty.
Toivottavasti keksin jotain kivaa loppulomaks - ei tääkään oo mielenterveydelle hyväks (kotona 4 seinän sisällä lojuminen).
Kovasti on kaikenlaisia näsäviisaita ohjeita tänneki tullu.
Elämä ku ei vaan aina oo niin yksinkertasta, että jos nyt tästä päätän että en oo yksinäinen tästä lähtien, niin "naps" yksinäisyys poistuu.
Toki se, että asioille pitäis tehdä itse jotain on ok, mutta ku tämä elämä ei vaan aina mene niin ku haluais enkä voi ketään pakottaa seurustelemaan kanssani. En minäkään ois tällasta elämää halunnu (yksin eläjän kohtalo).- yhdessä
Moi! Minkälaista toveria kaipaat, miestä vai naista,ja minkä ikäistä?
- ...
Jotkut kirjoittivat itsestäänselvyyksistä, asioista joita TOTTAKAI kaikki osaavat tehdä muutenkin, näsäviisaista neuvoista...
No, mielestäni tämä on sellainen vertaistukipalsta. Ei kai kellään niin ihmeellisiä neuvoja ole jaettavana, mutta kiva olisi löytää ihmisiä, jotka on samassa tilanteessa ja lukea heidän kokemuksistaan.
Yhteen aikaan minua kovasti mietitytti, mitä ne perheelliset työkaverini oikein lomillaan ja viikonloppuisin tekivät ja tenttasinkin heiltä näitä juttuja... :) ...oikein mielellään kertoivat. Ja lopputulos oli, että he tekivät suunnilleen samoja asioita kuin minäkin, ei siis mitään kovin ihmeellistä. Erona vain se, että minä tein asioita yksin ja he tekivät perheensä kanssa. - shaded*
Muutaman päivän ollut lomalla ja ajatukset ovat valuneet korvasta sohvalle ja siitä lattialle. Kasailen sieltä sitten kun pitää taas töihin lähtä. Perkelettä tämmöinen.
- mind storm
Heheh, tuo oli paras tähän astisista. Varovasti sen ulko oven aukaisun kanssa,
ettei karkaa ajatukset kovin kauas, voip muuten olla tosi urakka kokoilla
kasaan taas. Hyvä pointti, laitan sen tuohon kasan päälle.
Ajatuksen karkailu on ikävä asia, eikä siihen Tena auta.- 33
Sukulaistapaamisia lukuunottamatta vietän loman(kin) yksin. Viihdyn hyvin ja minulla on aina jotain tekemistä. Siis sellaista pientä ja vaatimatonta puuhastelua, josta ei voi rehvakkaasti kertoa uteliaille. En mökkeile, enkä matkustele. Yksin matkustaminen saisi jopa laiseni puolierakon kärsimään yksinäisyydestä. Töissä ihmisillä on pakkomielteenä kysellä, missä kukin on matkustellut lomallaan, joten ehkä pitäisi kehittää tarina jostain pikkureissusta. Työpaikkani ja -porukkani ovat muutenkin tylsiä, joten vietän mielelläni lomaa - yksin kotona. Tosin sellaista ei sovi ääneen tunnustaa.
- Onneton kesä 2012
Perkeleelliset sadesäät pilannet viimeiset kolme viikkoa kesästä. Asun aivan pienen kaupungin keskustassa, en viihdy täällä ja haluaisin asua jossain laitakaupungilla, josta pääsen nopeasti metsään kävelylle kun alkaa vituttaa muiden ihmisten typeryys.
Pientä kalusteiden uusimista ja muuta rahan tuhlaamistahan tämä on ollut.
Oikeastaan helvetin rasittava kesä, kun ei viitsi edes mihinkään festivaalille tuon sateen uhan takia lähteä. No ehkä ensi kesänä onnistaa tai ehkä kuolen talven aikana.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192188Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281694Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021197- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632