Kuka valopää on keksinyt perusmarinaadin? No sen tiedän, että johtuu lihanjalostusteollisuudesta, myyntiaika pitenee. Mutta mikä hiton kökkömestari on kehittänyt sen maun? Eilen sattui, oli jotain läskinretaleita, pesin ne tietenkin, ennen grillaamista. Mutta kun se kaamea maku oli ehtinyt imeytyä lihaan ja maku oli taas kerran sitä samaa, perusmarinadia.
Ok, lihahan pitäisi ostaa tuoreena. Hankala asia kahdelle suurelle kauppaketjulle, Niissähän sitä sattuneista markkinapoliittisista syistä tulee usein käytyä. Tuoreen lihan kiertoajan pitäisi olla paljon nopeampi, että sitä kannattaisi logistisesti pitää sopulihintaan tarjolla. Jos hinta kohdillaan, aina tuoretta lihaa, mutta kun tuoreliha kallista, usein tulee ostettua marinoitua. Joskus onnistuu, että pesee marinadit välittömästi pois, nyt ei onnistunut.
Miksi heevatassa lihoja ei suolata? Mun suurin suosikki lihoista on melkein suolattu possunlapa. Taitaa olla ainoita lihoja kaupoissa, joita saa suolattuna. Sitä toki pitää ensin liottaa, että saa liiat suolat pois. Mutta kun käytännössä kaikkiin lihoihin laitetaan aina valmistusvaiheessa suolaa, Kaupasta löytyy ainoastaan sian lapaa. Kaikki muu,minkä säilyvyysaikaa jatkettu, on sitten marinadia. Sitäpaitsi, suolaaminen tuhansia vuosia vanha, perinteinen ja hyväksi havaittu säilöntämenetelmä.
Ei hajuakaan, milloin kaupat siirtyneet marinadeihin. Vissiin silloin, kun joku hokasi, että asiakkaille voidaan myydä lihan hinnalla pahalta maistuvaa lientä >:/
Kellään reseptiä, miten marinoiduista lihoista saa marinadin maun kokonaan pois, pitääkö liottaa jossain etikkaliemessä tms?
=DW=
Kysymys
61
200
Vastaukset
- e koodeja kymmeniä
mä pesen ensin lämpösellä vedellä ja sitten liotan pari tuntia rasvattomassa maidossa, siis jos jostain syystä olen pakotettu jotain marinoitua skeidatuotetta käyttämään
- tiinaex...
toihan nyt on ihan järetöntä... ei se tuore maustamaton niin paljoo kalliimpaa oo eikä siinä tarvii maksaa niistä litkuista lopputulos on varmaan halvempi.
- e koodeja kymmeniä
tiinaex... kirjoitti:
toihan nyt on ihan järetöntä... ei se tuore maustamaton niin paljoo kalliimpaa oo eikä siinä tarvii maksaa niistä litkuista lopputulos on varmaan halvempi.
kun aina ei ole tarjolla sitä maustamatonta, viimeksi jouduin ostamaan kanan rinnat jossain hunajamarinadimömmössä joka tuskin oli hunajaa nähnyt. Kaikilla ei ole isoja marketteja tai useampia kauppoja kulkumatkan päässä vaan on pakko tyytyä kyläkaupan tarjontaan.
Koskaan! en minä osta valmiiksi marinoitua lihaa, ainoa paketoitu liha jota ostan on muovikelmulla suojattu naudanpaistijauheliha.
Maustetraumani syntyi jo pitsavillityksen aikaan, silloin oli hienoa kokoontua porukalla johonkin hassun-nimiseen talous-pakolais-räkälään ja näytellä sivistynytta urbaanijuppia.
Tuon kauden jälkeen en ole voinut enää käyttää Oreganoa missään luomassani Gourmet-sapuskassa, kaikesta tulee silloin mnulle pitsaa.
Peruna-aikaan tuli kokeiltua sitä Jauheliha-kastikkeessa, tuli tunne että söisisi haarukalla muusattua pitsaa.
Yök!
Kaada sinä mätä-lihasi päälle purkillinen Oreganoa, se tekee ihmeitä.
Oikein vanhan se saa nuoreksi taas ja on sen käyttö hautaustoimistoissa kiellettyä.
H.Ehdoton EI marinoiduille tuotteille, mieluummin syön vaikka pelkkää porkkanaa.
Reseptiä ei siis löydy.- Kaupunkilainen
Ihan hullun hommaa ostaa valmiiksi marinoitua lihaa ja sitten pestä se marinadi pois!! Kauppaketjut/kauppiaat lopettavat marinadihullutuksen vain niin, että me asiakkaat äänestämme kukkarollamme ja kieltäydymme kerta kaikkiaan ostamasta moisia tököttejä.
Jos hinta huolettaa, ajattelepa sitä, että maksat lihan hinnan siitä ällöttävästä punaisesta litkusta.
En voi ymmärtää, miksi marinoitua lihaa on niin paljon tarjolla marinoimattomaan verrattuna. Ei VOI olla niin, että valtaosa kuluttajista nimenomaan HALUAA marinoitua, eihän?- Hissun
Miksi marinoitua on niin paljon tarjolla? Ajattelisin, että vastaus löytyy edellisestä lauseestasi. Maksamme todellakin lihan hinnan siitä e-koodein kyllästetystä epäterveellisestä suolaliemestä. Eiköhän se ole valmistajalle paljon tuottoisampaa tunkea pakettiin painoa nostamaan lientä kuin itse lihaa. Tiedä sitten olenko väärässä?
"Kaupunkilainen"
Sopii myös nimimerkille "hissun"
Vuosien ajan ovat lasten äidit nuorentuneet, ja niin ovat äitienkin äidit.
Ja heidän elopainonsa ovat huomattavasti kasvaneet.
Hyvänruoanlaitto ei enää periydy sukupolvelta toiselle, vain laiskuus ja velttous ja läski enää periytyy.
Makkaramies hyväksyy helposti välillä muutakin roskaa.
Paitsi HK:n sinistä ei vaihda, ja se on hyvä se.
Hätävara pitää miehellä aina olla, vaimon oikuista kun ei koskaan voi olla varma.
Lapsilla ei hätävaraa ole, joten marinaadiliha on heidän ainoa tietoutensa, ja se läski.
Se on heidän perintönsä.
H.- ...
Hissun kirjoitti:
Miksi marinoitua on niin paljon tarjolla? Ajattelisin, että vastaus löytyy edellisestä lauseestasi. Maksamme todellakin lihan hinnan siitä e-koodein kyllästetystä epäterveellisestä suolaliemestä. Eiköhän se ole valmistajalle paljon tuottoisampaa tunkea pakettiin painoa nostamaan lientä kuin itse lihaa. Tiedä sitten olenko väärässä?
Sivusta
Kaks syytä, oletan. Koitin sanoa aloituksessakin, mutta uusiksi. Ensimmäinen syy on säilyvyys ja toinen veden myyminen. Tuore liha ongelmallinen tuote, lyhyt myyntiaika ja kallis hinta.
Ihan sama asia monissa muissakin tuotteissa. Joulukinkuissa on suolavettä ja melko monissa muissakin tuotteissa. Just oli mediassa, että pakastelohen painosta on yli 5% vettä. Ei siis suolavettä vaan rehellisesti vettä.
Meinasin tossa kesällä saada lättyyni muuten torimyyjältä, joka nyt myi mansikoita jne. Sillä oli litrahinta. Kysyin kilohintaa, hiillostui hiiteen, mansikoihin kun veden pumppaaminen työlästä, paljon helpompi myydä ilmaa mansikoiden mukana :D
=DW= - tiinaex...
kaupunkilaiselle
nimenomaan uusavuttomat haluaa niitä marinoituja ja se on kukkua että kaikki marinoidut maistuu sonnalle menillä on niin monta makua kun on maistajaakin mää tykkään itse marinoida lihat ja broilelit niin tiedän minkälaiseen sitä marinaadia laittaa mutta menee myös valmiiksi marinoidut broilerin fileet ja filesuikaleet lihat ei. - Kaupunkilainen
Hissun kirjoitti:
Tottakai se on valmistajalle edullisempaa, ja tietenkin ymmärrän myös säilyvyysnäkökulman. Myydä voi mitä tahansa, mutta pakko ei ole ostaa. Voi esimerkiksi muuttaa suunnitelmia, jos aiottua lihaa ei ole ilman liemiä myytävänä, isommilla paikkakunnilla voi mennä toiseen kauppaan, ja pienessä kaupassa voi sanoa kauppiaalle, mitä mieltä marinadeista on.
Se, mitä en ymmärrä, on asiakkaiden käytös, voiko todella olla niin, että marinoitujen suosio on niin paljon suurempi kuin maustamattomien kuin lihatiskistä voi päätellä? Vai käyttäytyvätkö useimmat yhtä hölmösti kuin aloittaja, ostavat marinoitua, vaikka mieluummin maustaisivat itse?
Ei minulla tietenkään ole mitään sitä vastaan, että ne, jotka OIKEASTI haluavat käyttää valmiiksi marinoitua lihaa, sen tekevät. Vastustan sitä, että marinointi on varsinkin markettien lihatiskeillä oletusarvo, maustamaton loppuu aina ensiksi. - Kaupunkilainen
hunksz kirjoitti:
"Kaupunkilainen"
Sopii myös nimimerkille "hissun"
Vuosien ajan ovat lasten äidit nuorentuneet, ja niin ovat äitienkin äidit.
Ja heidän elopainonsa ovat huomattavasti kasvaneet.
Hyvänruoanlaitto ei enää periydy sukupolvelta toiselle, vain laiskuus ja velttous ja läski enää periytyy.
Makkaramies hyväksyy helposti välillä muutakin roskaa.
Paitsi HK:n sinistä ei vaihda, ja se on hyvä se.
Hätävara pitää miehellä aina olla, vaimon oikuista kun ei koskaan voi olla varma.
Lapsilla ei hätävaraa ole, joten marinaadiliha on heidän ainoa tietoutensa, ja se läski.
Se on heidän perintönsä.
H.En malta olla puuttumatta tuohon "äidit ovat nuorentuneet" -lauseeseen. Tilastoja kun katsoo, tulee päinvastaiseen tulokseen. Tässä esimerkkinä tiedot Tilastollisesta vuosikirjasta vuodelta 2008:
Alle 20-vuotiaita synnyttäjiä oli 40-luvulla alle 3 % kaikista, 20-24-vuotiaita 23 %. 25-29-vuotiaita 28 % ja 30-34-vuotiaita 23 %.
1990-luvulla äideistä samoin 3 % oli alle 20-vuotiaita, mutta 20-24-vuotiaita olikin enää 17 %. Sen sijaan 25-29-vuotiaita oli 35 % ja 30-34-vuotiaita 30 %. Lasten hankinta on siirtynyt aina vain myöhempään vaiheeseen sitä mukaa kun naisten yleinen koulutustaso on noussut.
Sen sijaan meidän lapsuudessamme äidit olivat enimmäkseen kotona, joko maatalon emäntinä tai perheenemäntinä, jolloin heillä oli aikaa tehdä kaikki itse. Suomessa elettiin aika pitkään sodan jälkeen omavaraistaloudessa, jolloin oli pakkokin osata tehdä itse paljon sellaista, minkä me ostamme kaupasta. Myös vaatteet, kodin tekstiilit ja huonekalut tehtiin itse. Tulisiko mieleen syyllistää ketään siitä, ettei hän nikkaroi kalusteitaan itse? Kaupunkilainen kirjoitti:
En malta olla puuttumatta tuohon "äidit ovat nuorentuneet" -lauseeseen. Tilastoja kun katsoo, tulee päinvastaiseen tulokseen. Tässä esimerkkinä tiedot Tilastollisesta vuosikirjasta vuodelta 2008:
Alle 20-vuotiaita synnyttäjiä oli 40-luvulla alle 3 % kaikista, 20-24-vuotiaita 23 %. 25-29-vuotiaita 28 % ja 30-34-vuotiaita 23 %.
1990-luvulla äideistä samoin 3 % oli alle 20-vuotiaita, mutta 20-24-vuotiaita olikin enää 17 %. Sen sijaan 25-29-vuotiaita oli 35 % ja 30-34-vuotiaita 30 %. Lasten hankinta on siirtynyt aina vain myöhempään vaiheeseen sitä mukaa kun naisten yleinen koulutustaso on noussut.
Sen sijaan meidän lapsuudessamme äidit olivat enimmäkseen kotona, joko maatalon emäntinä tai perheenemäntinä, jolloin heillä oli aikaa tehdä kaikki itse. Suomessa elettiin aika pitkään sodan jälkeen omavaraistaloudessa, jolloin oli pakkokin osata tehdä itse paljon sellaista, minkä me ostamme kaupasta. Myös vaatteet, kodin tekstiilit ja huonekalut tehtiin itse. Tulisiko mieleen syyllistää ketään siitä, ettei hän nikkaroi kalusteitaan itse?"Kaupunkilainen"
Tarkoitin äitien nuoristumisella sitä, että meidänkään äitimme eivät enää kaikki olleet vanhan elämänmuodon, maatilan tyttäriä tai emäntiä.
Monet olivat jo oppineet tai päässeet tutustumaan muuhunkin tapaan elää, jopa kotiseudun ulkopuolisiin kouluihin ja oppilaitoksiin.
Joitamin muistoja ja muistelmia olen lukenut, joissa maatalojen isännät ja emännät totesivat muualla oleskelleen lapsensa muuttuneen.
Samaa kertoo myös tuo tilastojen kopiosi.
AIkasti paljon puhumme samasta äänitorvesta.
Ketään ei ole tarvetta syyllistää mistään.
Ei edes ylipainoisia syömisestään, mutta aina voi ja saa huomauttaa poikkeavuudesta.
H.
Sen vähän mikä lihaa syön ostan aina tuoreena.
Marinadit on todella kammotuksia enkä koske sellaisiin tuotteisiin.
Täällä saa hyvin tiskin takaa sen minkä tarvii.
Mutta en olekaan lihan suurkuluttaja, enemmän menee kalaa."tulisilla"
Ja näin teki "saariston sirkka" yhteenvedon aiheen tyhjänpäiväisyyksistä ja toisten ajatuksista.
Olisin uskonut että ulkoiluihmisellä olisi ollut omiakin ajatuksia avotulista ja tervaksentuoksuisista raaka-aineista. :)
H.hunksz kirjoitti:
"tulisilla"
Ja näin teki "saariston sirkka" yhteenvedon aiheen tyhjänpäiväisyyksistä ja toisten ajatuksista.
Olisin uskonut että ulkoiluihmisellä olisi ollut omiakin ajatuksia avotulista ja tervaksentuoksuisista raaka-aineista. :)
H.Sorry että satuin paikalle.
Poistunkin takavasemmalle.tulisilla kirjoitti:
Sorry että satuin paikalle.
Poistunkin takavasemmalle.Älä pyytele anteeksi olemassaoloasi ja kirjoituksiasi.
Tee kuten itsestä hyvälle tuntuu ja kirjoita mitä haluat.
Herra toimii tapojensa mukaan, ensin moitetta ja sitten päälle lirkkua, sillee hellänä.Anceli kirjoitti:
Älä pyytele anteeksi olemassaoloasi ja kirjoituksiasi.
Tee kuten itsestä hyvälle tuntuu ja kirjoita mitä haluat.
Herra toimii tapojensa mukaan, ensin moitetta ja sitten päälle lirkkua, sillee hellänä."Anceli"
Minä inhoan toisten kirjoitusten kopiointia, vaikka ymmärränkin lirkuttelun perimmäisen tarkoituksen.
Eiköhän me tulisen kanssa pärjätä ilman turhuuksiakin.
H.hunksz kirjoitti:
"Anceli"
Minä inhoan toisten kirjoitusten kopiointia, vaikka ymmärränkin lirkuttelun perimmäisen tarkoituksen.
Eiköhän me tulisen kanssa pärjätä ilman turhuuksiakin.
H.Jokainen saa esittää mielipiteensä, vaikka se olisikin sama kuin jonkun toisen. Ilman että sinun pitää siitä huomauttaa.
Minusta pikemminkin näyttää siltä, että se olet juuri sinä joka ei pärjää ilman turhuuksia.hunksz kirjoitti:
"tulisilla"
H.Torella härski möläytys jopa sinulta.
Huumoria varmaankin?koti-kiusattu kirjoitti:
Torella härski möläytys jopa sinulta.
Huumoria varmaankin?"koti-kiusattu"
Täähän oli tietysti aloittajalle, osoitetta kun ei mainittu?
H.hunksz kirjoitti:
"koti-kiusattu"
Täähän oli tietysti aloittajalle, osoitetta kun ei mainittu?
H.Saatat hunksi ehkä aavistaa kelle oli.
"tulisilla"
Polttele sinä vaan, ystäväiseni.
Hellä moite ei ole aihe itkuntyrshkähdyksiin, ikkunoiden verhoukseen ja mustiin kynttilöihin.
Miehä se vaan oon, hellänä.
H.- .
Ihmettelen, kuka ostaa kauppojen marinadilihat ja tanskalaiset kinkut, kun täällä ei kukaan, vaikka kaupat niitä pursuvat.
Marinadin mausta olen aloittajan mieltä, mutten kiellä, että sitäkin tulee joskus ostettua.
Tanskalaisia kinkkujakin on joulupöytään joskus eksynyt.
Yhtä paljon paistettaessa kutistuu suomalainen kinkku, ainakin meidän uunissa."."
Kaikki kommenttisi aiheet on kerrottu jo tuolla ylempänä.
Kerro jotain muuta kuin kopioita.
H.- jotain uutta
hunksz kirjoitti:
"."
Kaikki kommenttisi aiheet on kerrottu jo tuolla ylempänä.
Kerro jotain muuta kuin kopioita.
H.Omat kommenttisi muistuttavat vanhasta lerpusta, vaikka se onkin jo toista ketjua-
- henrjii
No ei millään, osta marinomatonta.
Naudan enrocte pihvi.
Ota liha huoneenlämpöön vähintään kahta tuntia ennen paistoa. Se tarkoittaa paketti auki ja irti toisistaan.
Laita grilli kuumaksi, painele pihvejä hiukan kämmenellä, voitele pihvit pehmeällä voilla ja paista molemmilta puolilta kolmisen minuuttia per puoli. Mausta suolalla ja rouhitulla valkopippurilla.
Tästä ei pihvi enää parane.
Yksi mikä on mielestäni hyvä grillikastike, on Amerikan BBQ, siinä non hienoinen savun maku, käytän sitä porsaanlihassa, jos on pakko- henrjii
hunksz kirjoitti:
"henrjii"
Vastaa myös aloituksen kysymykseen, ole hyvä.
H.ostaa marinoimatonta
ei saa makua pois
aika tuhruista on marinoitu liha, ja voisivat lopettaa sen uusavutomien lihjoen sotkemisen - tiinaex...
henrjii kirjoitti:
ostaa marinoimatonta
ei saa makua pois
aika tuhruista on marinoitu liha, ja voisivat lopettaa sen uusavutomien lihjoen sotkemisenuusavuttomienko pitäs sit syödä pelkkää makkaraa nimenomaan broiskun filesuikale hunajamarinadissa menee kun häkä euron paketti paljon enemmän kun marinoimatonta ja varsinkin sillon kun se on tarjouksessa se on sitä maailman parasta ;)))))
- tiinaex...
osta marinoimatonta äläkä valita tee ittelles ihan semmonen sörsseli kun haluat eikä tarvi liottaa ;)))) käy laadukkaisssa kaupoissa niin varmaan löytyy kaikkee äläkä lidlissä...
"tiinaex..."
Mites se lemmikki on?
Paljonko halvempaa pitäisi marinoimattoman lihan olla?
Siihen kun ei ole turhuuksia tuhlattu.
Minulle on joskus tullut aavemainen tunne että hinnat ovat nurinpäin?
Marinoitu on halvempaa?
Jokos on ylipainoisen Sopraano vaihtunut Alttoon?
YH.- tiinaex...
hunksz kirjoitti:
"tiinaex..."
Mites se lemmikki on?
Paljonko halvempaa pitäisi marinoimattoman lihan olla?
Siihen kun ei ole turhuuksia tuhlattu.
Minulle on joskus tullut aavemainen tunne että hinnat ovat nurinpäin?
Marinoitu on halvempaa?
Jokos on ylipainoisen Sopraano vaihtunut Alttoon?
YH.ääni vaan kirkastuu kun paino tippuu sillon kun liha on hyvää on se sit marinoimatonta tai marinoitua sillon siitä maksetaan molemmista ihan yhtä paljon meillä asiakkaat maksaa laadusta.
- ...
Jep
Stocmannia ei ole kaikkialla suomessa, Lidlissä on hyvät lihat, ei niitäkään kaikkialla. Kauppahalleihin ei viitsi raahautua, eikä niitä ole maaseudulla. Nopeesti käy jossain K- tai S-kaupassa, missä nyt valikoimat on, mitä on.
Elämme tympeitä aikoja. Hirviporukkoihin ei tullut aikanaan tungettua, kun sai lihaa muutenkin. Kantturat laitettu ajat sitten karja-autoon, eipä saa muuten enää oikein mistään maitovasikkaa. Eikä kotioloissa saa enää teurastaakkaan. Noita on aina siellä täällä kunnollisia lihakauppoja, mutta ei iltapalaksi tarkoitettua läskinretaletta viitsi yksinkertaisesti erikseen lähteä sellaisesta erikseen ostamaan.
Kioskeissa ei ole lihatiskejä. Isoissa marketeissa on, mutta ne taas on sijoitetu tietenkin kauemmas. Jotain yritystä joillain kauppiailla olisi siihen, mutta keskusliikeet niin kireitä, että kannattavuus vaatii aika suuren asiakasmäärän, että tiskin saa kannattamaan. Mieluusti ostan tiskiltä, näissä pikkukioskeissa niitä ei ole. On vaan jotain pakattuja lihoja, joitten päiväyksiä syytä epäillä.
Ruuan laatu on juu kiinni kauppiaista, siis kahdesta keskusliikkeestä. Asiakashan se määrää. Ruuan hinta suhteellinen käsite, ihmiset ostaa mieluummin halpaa kuin kallista, se näkyy näitten suurten ketjujen valikoimissa.
Lidlissä muuten erinomaista lammasfilettä, sitä ei Ö- marketeissa myydä. Niissä myydään samaan hintaan "häränpaistia" joka kai on entinen lypsylehmä.
Mistähän oikein löytäisi kanaa? Meinaan kanaa, en broileria. Eikä hajuakaan, mistä löytäisi kukkoa, ei siis broileria. Vastaus, ei oikein mistään.
Jostain luin, keskusliikkeitten monopoliasema horjuu hiljakseen, joku uusi ulkomainen toimija suunnittelee rantautumista suomeen. Ja onhan M- marketit ja mitä lie muita lähikauppiaita. Että siinä suhteessa kilpailu, sitä myöten tarjonta tulee suomessakin vähitellen paranemaan. Ja kun tulee hintakilpailuakin, marinadin myynti tulee vähenemään radikaalisti.
Odotteleppas kun joskus pääsen kala aiheeseen.
=DW= ... kirjoitti:
Jep
Stocmannia ei ole kaikkialla suomessa, Lidlissä on hyvät lihat, ei niitäkään kaikkialla. Kauppahalleihin ei viitsi raahautua, eikä niitä ole maaseudulla. Nopeesti käy jossain K- tai S-kaupassa, missä nyt valikoimat on, mitä on.
Elämme tympeitä aikoja. Hirviporukkoihin ei tullut aikanaan tungettua, kun sai lihaa muutenkin. Kantturat laitettu ajat sitten karja-autoon, eipä saa muuten enää oikein mistään maitovasikkaa. Eikä kotioloissa saa enää teurastaakkaan. Noita on aina siellä täällä kunnollisia lihakauppoja, mutta ei iltapalaksi tarkoitettua läskinretaletta viitsi yksinkertaisesti erikseen lähteä sellaisesta erikseen ostamaan.
Kioskeissa ei ole lihatiskejä. Isoissa marketeissa on, mutta ne taas on sijoitetu tietenkin kauemmas. Jotain yritystä joillain kauppiailla olisi siihen, mutta keskusliikeet niin kireitä, että kannattavuus vaatii aika suuren asiakasmäärän, että tiskin saa kannattamaan. Mieluusti ostan tiskiltä, näissä pikkukioskeissa niitä ei ole. On vaan jotain pakattuja lihoja, joitten päiväyksiä syytä epäillä.
Ruuan laatu on juu kiinni kauppiaista, siis kahdesta keskusliikkeestä. Asiakashan se määrää. Ruuan hinta suhteellinen käsite, ihmiset ostaa mieluummin halpaa kuin kallista, se näkyy näitten suurten ketjujen valikoimissa.
Lidlissä muuten erinomaista lammasfilettä, sitä ei Ö- marketeissa myydä. Niissä myydään samaan hintaan "häränpaistia" joka kai on entinen lypsylehmä.
Mistähän oikein löytäisi kanaa? Meinaan kanaa, en broileria. Eikä hajuakaan, mistä löytäisi kukkoa, ei siis broileria. Vastaus, ei oikein mistään.
Jostain luin, keskusliikkeitten monopoliasema horjuu hiljakseen, joku uusi ulkomainen toimija suunnittelee rantautumista suomeen. Ja onhan M- marketit ja mitä lie muita lähikauppiaita. Että siinä suhteessa kilpailu, sitä myöten tarjonta tulee suomessakin vähitellen paranemaan. Ja kun tulee hintakilpailuakin, marinadin myynti tulee vähenemään radikaalisti.
Odotteleppas kun joskus pääsen kala aiheeseen.
=DW="=DW="
H.- henrjii
hunksz kirjoitti:
"=DW="
H.ai pitääkö jo vastailla isellekin
- huom.
henrjii kirjoitti:
ai pitääkö jo vastailla isellekin
se on sitä hunksvotin hjumoria, mielestäni hyvähköä.
- täysin sekaisin
huom. kirjoitti:
se on sitä hunksvotin hjumoria, mielestäni hyvähköä.
Sekaisin se on.
- äääärrrgggh
Käyn aina Lidlissä kun on mahdollista. Taatusti halvempaa ja ainakin yhtä hyvää, jos ei parempaa tavaraa kuin muissakin marketeissa.
Kuinka maidossa, lihassa, leivässä, ym voi olla isoja eroja muussa kuin hinnassa. Aika paljon Lidlin tuotteissa merkit on samoja kuin muissakin kaupoissa. - tiinaex...
äääärrrgggh kirjoitti:
Käyn aina Lidlissä kun on mahdollista. Taatusti halvempaa ja ainakin yhtä hyvää, jos ei parempaa tavaraa kuin muissakin marketeissa.
Kuinka maidossa, lihassa, leivässä, ym voi olla isoja eroja muussa kuin hinnassa. Aika paljon Lidlin tuotteissa merkit on samoja kuin muissakin kaupoissa.määkin oon käyny kerran liian halpa kauppa mulle eihän sitä saa rahojaan tuhlattua jos siellä asiois alvariinsa olen suomalainen...
"koti-kiusattu"
"Kaada sinä mätä-lihasi päälle purkillinen Oreganoa, se tekee ihmeitä.
Oikein vanhan se saa nuoreksi taas ja on sen käyttö hautaustoimistoissa kiellettyä."
Oliskohan ollut kahen aikoihin.
H.Ei ollutkaan kysymys aloitukseen vastaamisesta vaan siitä mitä tulisilla sai sinulta.
Miks sä muuten oot ku rakkikoira noitten kahren nikin nilkassa kiinni?
Harva se kerta kun ne ilmestyy näkyviin niin jotain mukavaa kuuluu sulta.
Jos sä oot ottanu yrmimisen päätavoitteeksesi niin olehan tasapuolinen kaikille naisnikeille,se olis miehen touhua.koti-kiusattu kirjoitti:
Ei ollutkaan kysymys aloitukseen vastaamisesta vaan siitä mitä tulisilla sai sinulta.
Miks sä muuten oot ku rakkikoira noitten kahren nikin nilkassa kiinni?
Harva se kerta kun ne ilmestyy näkyviin niin jotain mukavaa kuuluu sulta.
Jos sä oot ottanu yrmimisen päätavoitteeksesi niin olehan tasapuolinen kaikille naisnikeille,se olis miehen touhua.Jos tarkoitat meitä tulisillan kanssa, johtunee siitä ettei meistä kumpikaan pidä hunkszista, ei hänen tavoistaan eikä lirkutteluistaan.
Onhan se katkeraa kun eivät kaikki naiset kumarra ja niiaile herralle.
- mimmimummi
Aivan hyvän keksinnön on tehnyt , valopää. Esim. hirvenlian marinointi mureuttaa lihaa tosi hyvin, ja muitakin lihoja. Mausteilla saadaan aikaan eri vivahteita lihaan, on sitten omia tai muiden kehittämiä yhdistelmiä.
En usko marinaadin alkuperäistä tarkoitusta käytetyn hyväksi, siis peittämis tarkoituksessa..- ...
Perusmarinadi, samaa, mitä kyljyksissä, kakanjaloissa, aivan kaikessa kaupassa? Ostatko jostain sitä hirven marinoimiseksi, voe tsiisus.
=DW= - mimmimummi
... kirjoitti:
Perusmarinadi, samaa, mitä kyljyksissä, kakanjaloissa, aivan kaikessa kaupassa? Ostatko jostain sitä hirven marinoimiseksi, voe tsiisus.
=DW=Voi jeesus, perusmarinadini on aivan hyvää,: öljyä, punaviiniä, soijaa, ja ripaus sitä ja ripaus tätä, riippuu mistä se roikkuu. En kai valmista marinadia mene ostamaan.
- =DW=
mimmimummi kirjoitti:
Voi jeesus, perusmarinadini on aivan hyvää,: öljyä, punaviiniä, soijaa, ja ripaus sitä ja ripaus tätä, riippuu mistä se roikkuu. En kai valmista marinadia mene ostamaan.
Kyse oli nimenomaan kaupassa "valmiiksi" pilalle marnoiduista ihroista.
Ite en marinoi kovin usein, lihassa pitää maistua liha. Silloin kun innostuu jostain syystä marinoimaan jotain, omituista, aivan kelvollista, teki miten tahansa. Kaupan perusmarinadi tavallaan huippusuoritus, käsittämätöntä, että siitä on saatu niin karmivan makuista.
=DW= - tiinaex...
=DW= kirjoitti:
Kyse oli nimenomaan kaupassa "valmiiksi" pilalle marnoiduista ihroista.
Ite en marinoi kovin usein, lihassa pitää maistua liha. Silloin kun innostuu jostain syystä marinoimaan jotain, omituista, aivan kelvollista, teki miten tahansa. Kaupan perusmarinadi tavallaan huippusuoritus, käsittämätöntä, että siitä on saatu niin karmivan makuista.
=DW=älä osta ihraa osta lihaa ;)))))
- henrjii
stigix kaanin kokki varmaan keksi madinaadin, kun sen piti ruokkia nopeasti suuri sotajoukko taistelukuntoon.
- meeriamanda
Minä käyn kolmessa melko isossa kaupassa ja itse valitsen mitä ostan. Kenellekään ei liene enää epäselvää mitä nämä kastikkeissa lilluvat lihat on?
Valintaa on, joten en tiedä jos joidenkin on ´pakko´ ostaa madinaadissa.- bessie*
Ainakin ne minun ostamani "kastikkeissa lilluvat lihat" ovat broilerinriekaleita. Oletan, että ne ovat kaupan kylmätiskissä korkeintaan vuorokautta myöhemmin kuin esim. samana päivänä teurastettujen, samojen broilereiden maustamattomat tai maustetut rintafileet yms.. Enpä ihmettelisi vaikka tulisivat ihan samassa kuormassakin.
On se vaan niin nopeaa ja helppoa tehdä esim. wokkiruoka noista marinoiduista "suikaleista".
Helppoa ja nopeaa, halpaa ja vielä hyvääkin. - lilluvat lihat
kaikki eivät asu alueella, jossa on kolme ruokakauppaa.
Itse olin viikonloppuna maaseudulla ja siellä oli käpänen k-kauppa, jossa ei ollut muuta, kuin liemissä lilluvia lihoja. Seuraava kauppa oli yli 30 kilsan päässä. - tiinaex...
lilluvat lihat kirjoitti:
kaikki eivät asu alueella, jossa on kolme ruokakauppaa.
Itse olin viikonloppuna maaseudulla ja siellä oli käpänen k-kauppa, jossa ei ollut muuta, kuin liemissä lilluvia lihoja. Seuraava kauppa oli yli 30 kilsan päässä.onneks meidän kylältä on vaan parikyt kilsaa ja toiseen suuntaan sekin vajaa mistä löytyy näitä laadukkaita kauppoja ja meidän kylän kaupassa ei lihat lillu liemissä...
- i_a''
Kyllähän kesän grillisuosikki on maustamaton possun tai naudan ulko ja sisäfile. Itse voi määritellä pihvin paksuuden "tuumaiseksi". Pinta kiinni ja miedolla lämmöllä kypsäksi. Suolaa ja pippuria pintaan ja se on siinä. Lisukkeena puutarhasta salaattia ja uudet perunat unohtamatta voi-sipulikastiketta. Kylämme marketeista lihaa saa ja onhan likikaupungissa ( n. 100 km ) maatilan lihamyymäläkin raakakypsytettyine tuotteineen. :)
Possun ulkofileen hinta 6,90 € kilo. Sisäfile 7,90 € kilo... Perusmarinadi saa kaiken maistumaan samalta. On myös pintamaustettuja, eipä paljon häävimpiä.
Ostan joskus marinoituja, myymäläautossa mökillä ei ole juuri valinnanvaraa.
Kyllä niitäkin voi syödä, tekee hyvän salaatin keittää uusia perunoita ja vaikkapa kermaviilistä kastikkeen johon voi käydä kasvimaalta yrttejä ja ruohosipulia mausteeksi.- .......
Tuopa on totta. Ei kaikilla ole valittavina maalla varsinkaan nurkan takana Stockmannia, Lidliä, Citymarkettia, Kauppahallia, sun muita raakamakkarataloja.
Ostettava sitä mitä on saatavilla.
- ...
Unhottui.
Mun mielestä paistettavan lihan pitää olla pinnaltaan kuiva, jos rasvaa, se laitetaan pannulle tai grillatessa lihan pintaan. Mutta herranen aika, nuo valmiiksi marinoidut pitää ensin pestä, kuivata ja sitten vasta valmistaa. Muuten paistaminen enenpi keittämistä.
=DW= - HEVAT
Ei siinä ole lihan makua jäljellä,kun se mauste möjässä on viikko tolokulla ja vähenee edellee pestessä. Olen kauppiaalta tivannut tätä ilmiötä ,mutta nuoret haluu hän sanoo. minä en osta maustettuja,koska olen entinen lihakauppias.
Tein joillekin asiakkaille pyynnöstä,mutta vain kuiva mausteessa pyöräytin,ja sanoin asiakkaalle kotona sipase oljy pintaan jos haluat esim,,krillaten ,jos valmistaa. Minä itse voissa paistan, nykyajan ihmiset ovat kädettömiä,koska niille pitää purekella valmiiksi.MUUTEN 80LUVULLA ALKOI TÄÄ RÖPÖN HIMO.- bessie*
Eihän lihassa makua juuri olekaan, ja jos on, niin se on usein suorastaan pahaa.
Vaikka pieniltä poikapossuilta revitään kivekset, saa silti joskus aika pistävän makuista sianlihaa. Naudanlihassa on joskus lantakaivon mieleen tuova maku.
Kana, broileri ja kalkkuna onneksi ovat vain mauttomia.
Rasvalla, paistopinnalla, mausteilla ja kastikkeilla lihaan makua saa. Ja marinoimalla.
En tiedä mikä on RÖPÖ, mutta aika kauanhan sinulla on siihen ollut himo. Kolmessakymmenessä vuodessa minä olen ehtinyt innostua milloin mistäkin ja sitten kyllästyä. Hyvään leipään en vielä ole kyllästynyt.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi2932548Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä482491- 1221696
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461360- 1181350
Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301225PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1421183- 741069
- 691050
- 701000