Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Rotan ottaminen

Aaapuva

Joohh.. Olisin ottamassa rottia taas kun kanini kuolee ( luultavasti 2-4v vielä)
On ollut jo 4 rottaa aikasemmin ja mitäs te sanotte, koska jos otan rottia silloin vaiko nyt? Veikkaan että jos nyt otan, mun urakka tulee olemaan sairaan iso! Koska kanin häkki pitää siivota melkein joka toinen päivä (tarpeet sillä vähäiset) ja rottien häkki joka toinen viikko ja tarvelaatikko siivotaan muutaman kerran viikossa (tai pari) Kannaataako ottaa rottia nyt, vaiko kanin kuoleman jälkeen? (Tyttö on 2v)

3

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      No riippuu paljon jaksat niitä hoitaa :P Minulla on kolme rottaa, jotka ulkoilevat vapaasti omassa huoneessani. Häkki pitää siivota noin kerran viikossa (ihmettelen kyllä jos olet selvinnyt joka toisella viikolla!) menee noin 30min., häntäpesu kerta viikkon n.15min ja lisäksi teen huoneessa jotakin muuta pari tuntia ja rottien seurustelu menee siinä samalla. Itse luulisin kyllä hyvinkin jaksavani kanin, pikemminkin tuntuu ettei noiden rottien kanssa voi tehdä tarpeeksi :D

      Jos tuntuu että urakka olisi edes EHKÄ liian iso, suosittelen että et ota nyt. Huolehdi mieluummin että kani saa tarpeeksi seuraa ja vapautta (ethän pidä sitä yksin pienessä häkissä suurinta osaa päivästä?). Voit toki kokeilla jaksatko, mutta sitten on myös jaksettava vaikka kani eläisi kymmenvuotiaaksi (hyvällä tuurilla mahdollista!) ja rotat olisi vihonviimeisiä kauhukakaroita :)

    • suski-87

      Riippuu tosiaan ihan ihmisestä, muista harrastuksista, käytössä olevista tiloista, eläinten luonteista ja muista kuinka hyvin tuo yhtälö toimisi. Meillä on ollut enimmillään yhtäaikaa 2 kania, 13 rottaa muita eläimiä (kaloja, lintuja, käärmeitä) ja ihan hyvin niille aika riitti (meillä tosin tuota laumaa oli hoitamassa kaksi ihmistä). Itse en kyllä enää hankkisi kaneja ja rottia samaan aikaan ellei niitä saisi eri huoneisiin, koska meillä yksi rotista pyrki kanihäkin pinnojen välistä kiusaamaan kaneja rottien jaloitellessa. Eli siitä tuli sitten lisähommaa ja -stressiä.

      seurallisuutensa ja jaloittelutarpeensa puolesta rotat ja kanit ovat kyllä molemmat suht vaativia otuksia. Kani etenkin yksin pidettynä, kun sillä ei ole lajitoverista seuraa.

      Kanisi on kyllä ihan nuorukainen vasta, ja elää oikealla ravinnolla helposti pidempään kuin 2-4 vuotta vielä (etenkin jos ei ihan jättirotuinen ole). Meillä nuo vanhuuden kremppoihin menneet kanit ovat olleet 7-9 -vuotiaita. Nyt entiselle miehelle jääneet kanit ovat kumpikin 8,5-vuotiaita, ja edelleen ihan virkeitä vielä. Yleisin millä kanien elinikää vahingossa lasketaan on rasvainen siemenseos tai muu sopimaton ruoka, eli kannattaa pitää varansa sellaisten hoito-ohjeiden kanssa, joiden mukaan kanien keskimääräinen elinikä on 4-6 -vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2278
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1974
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      87
      1783
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1618
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      39
      1359
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe