Olen ollut "likinäköinen" lääkäreiden määritelmän mukaan viimeiset 34 vuotta. Oikeassa silmässä on -8 ja vasemmassa -9 silmälasien vahvuus ja näkövammaiseksi on luokiteltu. Lukulasit 4.
Kävin silmälääkärin kontrollikäynnillä ja otettiin macula - oct, samoin tarkat näöntarkkuudet,kuvattiin silmän pituus... mutta lääkäri jäi miettimään erästä asiaa; aiemmin eli viime vuonna silmien pinta oli epätasainen, nyt sileä ja näöntarkkuus oli normaali, testeissä ei ollut edes miinuksia! Ja aiemmin jatkuvasti aleneva näön tarkkuus. Voiko vuodessa yllättäen parantua likinäköisyys? Helpottavaa on olla ilman laseja ja paremmin näen liikkua ja työskennellä. Vai onko 34 vuotta hoidettu väärällä diagnoosilla? Olen kuitenkin jo 38 vuotias. Ja voiko liian vahvat silmälasit tehdä vaurioita silmille?
Olen kyllä lisännyt voin käyttöä, kun lääkäri sanoi että voi on tärkeä näkökyvylle, mutta...
Likinäköisyys-harhaako?
8
443
Vastaukset
- Koo
Trolli
- Trolliperhe kokoontu
Jep, trollihan se siinä. Ja seuraavaksi areenalle astahtaa se Valelikinäkö-tyyppi Kaisuviikari-selityksineen vai mikä sen nimi nyt oli...?
- piilarimies
"... hoidettu väärällä diagnoosilla..." -> siis ei kai tavanomainen likinäköisyys ole mikään sairaus eikä sitä hoideta mitenkään. Silmälasithan eivät likinäköisyyttä mitenkään paranna.
Jos silmälasit ovat 8-9 diopteria liian vahvat, ei niillä ihminen näe yhtään mitään. Joku tässä ei nyt täsmää. - -3
huvittavin on ehkä tuo väite, että voita syömällä näkö voisi parantua. onkohan se voi tasottanu sen silmänki pinnan? :D
- notblind
Kun näkö oli vasemmassa -8 ja oikeassa - 7, sanoi eräs silmälääkäri että olla ilman laseja, jotta silmä saa tehdä itse tarkennuksen ilman apuvälinettä. Ja toinen sanoi, että "ehdottomasti tarvitsette lasit". Näkövammakeskuksessa sanottiin, että ehdottomasti tarvitsee monokulaarikiikarin, 9 x suurentavan lasin, uudet lasit - ja toiset samassa keskuksessa sanoo, etten ole edes likinäköinenkään kun en toimi kuten sokeat.
Ja nyt tältä lääkäriltä ei voi kysyä, kun silmäpoli on suljettu loman ajaksi ja venäläinen lääkäri ei välttämättä ymmärrä, mitä yritän kysyä näöstäni ja lasien tarpeestani.
Sainhan lukulasit jo 22 vuotiaana, ikänäkö muka todettiin jo silloin.
Onko näkö ja silmät pilattu liian voimakkailla laseilla? Ja onko ollut alunperinkään 4 vuotiaana likinäköisyyttä?! Kontrollit ovat lopettamassa... Jos ei ole ollut koskaan määritelmät oikeat, katkeroittaa. Näkö on määritelty laitteilla -8 oikeaan ja -9 vasempaan silmään. Vasen silmä ei reagoi valolamppuun normaalisti (neurologin testi), eikä vasemmalla silmällä pysty seuraamaan kynän liikettä. (neurologin testi). Kiitos, Piilarimies, asiallisesta vastauksestasi. Ja hyvää kesää Sinulle.- trollille
-9 ei ole näkövammainen.
- notblind
trollille kirjoitti:
-9 ei ole näkövammainen.
näkövammaiseksi määriteltiin, kun lasit eivät riittävästi tarkentaneet. Mutta oliko liian vahvat lasit määrätty, jonka vuoksi näkö oli vaikeaa. Ja haitta-asteeksi on arvioitu 85 %. Näkövammaiseksi luokiteltuna ja muka likinäköisenä en saisi liikkua ilman laseja lainkaan ja tosiasiassa näen värit kirkkaampana ja selkeämmät esim. rappujen rajat kun ei ole silmälaseja. Talvella ulkoilin ilman niitä, samoin kesällä... joten siksi herää epäilys, onko enää likinäköisyyttä vai onko aiemmat testit näyttäneet väärin ja näkö on pilattu liian vahvoilla laseilla?
Ja alkuperäinen kysymykseni olikin, että voiko likinäköisyys parantua aikojen saatossa niin, ettei enää tarvitsisikaan laseja? Ainakin lekurit ja hoitajat ovat olleet sitä mieltä, että -9 on huononäköinen ja näkövammainen kun on alhainen tarkkuus omilla laseilla korjattuna...
- näkkäri2
Aika ihmeparantuminen, jos tuo on totta. Ei kai silmiä voi pilata liian vahvoilla laseilla, jos näkösi on ilman laseja hyvä, et näkisi mitään noilla -7 laseilla etkä varmastikaan olisi pitänyt niitä.
Näkövammaisuus ei määritellä silmälasien voimakkuuden mukaan vaan näöntarkkuudella. Jos näkösi jää alle 0.3, olet näkövammainen. Ehkä sinulla on myös joku muu silmäsairaus (esim. puutoksia näkökentässä), jos sinut luokitellaan näkövammaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273643- 412479
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372333Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72097Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141412
- 1291329
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2751310Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451285