Kumpaa suosit, ja miinukset.
Itse kallistun siinämielessä ulkolaitamoottorin puolelle
että sitä on helpompaa huoltaa loppujenlopuksi.
Sisäperä- vai ulkolaitamoottori?
13
478
Vastaukset
- Sellanen Ajatus
Perämoottoria helpompi huoltaa..?
Meillä on sisäperän konehuone 2,5 m2. En usko että samantehoinen kone (230hp) pakattuna ämpärin kokoiseen koppaan olisi helpompi. Varsinkaan jos huoltoa tahi remppaa joutuu tekemään vesillä, perämoottoriin joutuu kurottelemaan ja osat on meressä.
Noh, se siinä on hyvä ettei tarvi glykoleja laittaa talveksi.- Tätä mieltä
Itsellä on ulkolaita. Konehuoneessa vain taivas ja merenpohja rajana. Mutta eipä ole huolia vetarin palkeista ja läpivienneistä. Huollot tehdään syksyllä lämpöisessä 300m2 hallissa kunnon valaistuksessa.
- 25
Itse pidän dieselmoottoria ainoana oikeana valintana matkaveneeseen ja kun perämoottoreita ei tehdä dieseleinä (kuulemma joku jossain on kyllä tehnyt), niin asia ratkeaa sillä.
- 5+7
Kyse ei kysymyksessä varmaan ollut siitä että bensa vai diesel.
Eihän vesisuihkumoottoriakaan saa vissiin ulkolaita mallisiin. - 25
5+7 kirjoitti:
Kyse ei kysymyksessä varmaan ollut siitä että bensa vai diesel.
Eihän vesisuihkumoottoriakaan saa vissiin ulkolaita mallisiin.Eipä ollut kysymys, ei. Mutta kun sattumalta se kysymys ratkeaa ainakin minun kohdallani tämän toisen kysymyksen kautta. Vähän samanlainen kuin se pessimistin ja optimistin kina puolitäydestä/puolityhjästä, johon vitsin mukaan realisti vastaa nykäisemällä tilkan kitusiinsa ja tilaamalla uuden...
Ulkolaita vs. sisäperä on oikeastaan ylipäätään järkevä kysymys vasta vähän isommissa veneissä ja silloin noita muitakin tekijöitä on syytä ottaa huomioon.
- 19
en suosittele kumpaakaan :) sisäperässä saa vaihdella kumeja yms. moottorin huolto nyt voi olla helppoa tai hankalaa, kun joka paatin konetila on erilainen. vielä kun ajat kiville, niin vedet tulee sisään vetolaitteesta ja pääset tekemään tuttavuutta ahvenien kanssa. ulkolaidan huolto on tosiaan merellä hankalampaa, mutta normihuollot rannassa ihan ok. etuna on jos vedät kiville niin vedet ei tule sisään ja jos leviää koko roska on uuden vaihto tilalle helpompaa.
Ainakin Volvon vetolaitteilla varustetut sisäperäveneet kelluvat ilman vetolaitettakin, tietenkin niihinkin syntyy vuoto jos onnistut karauttamaan kiville sellaisella voimalla että kilpi irtoaa peräpeilistä (tämä tosin vaatii käytännössä peräpeilin murtumisen). Lisäksi et saa sellaista voimaa aikaiseksi, koska vetolaite nousee silloin ylös vähentäen törmäysenergiaa. Muiden valmistajien huonommin suunnitetuilla vetolaitteilla tilanne saattaa olla eri.
Sisäperämoottorin painonjakauma on huomattavasti perämoottoria suotuisampi alhaisen painopisteen ja peräpeilin sisäpuolelle sijoittuvan painonsa johdosta. Palkeiden vaihto joka toinen vuosi vie aikaa 1-2 tuntia, toisaalta itse moottori on makeavesijäähdytteisenä pitkäikäisempi ja helpommin korjattavissa. Perämoottori on puolestaan helpompi vaihtaa kun sen aika on, eikä nykyaikaista sellaista pysty kunnolla huoltamaan kotikonstein, joten sen aika tulee huomattavasti sisäperää aikaisemmin.
- jsk1234
Vaikka sisäperässä joutuukin hiukan harrastamaan akrobatiaa konehuoneessa ja kiville ei kannata ainakaan plaanissa ajaa, niin on siinä seuraavat edut:
- V8 kone on aika hiljainen, veneen äänimaailma muodostuukin pitkälti tuulen huminasta ja veden loiskeesta
- hankintahinnaltaan edullisempi
- painopiste keskemmällä/alempana- 27
tarkoitin kyllä suoraa ykköskonetta sisäperään. eihän kukaan hullu aja v8 koneella joka kuluttaa enemmän polttoainetta kuin lentotukialus plaanissa.
27 kirjoitti:
tarkoitin kyllä suoraa ykköskonetta sisäperään. eihän kukaan hullu aja v8 koneella joka kuluttaa enemmän polttoainetta kuin lentotukialus plaanissa.
"tarkoitin kyllä suoraa ykköskonetta sisäperään."
Siinä sinulla riittää haastetta, en nimittäin ole kuullutkaan yksisylinterisestä sisäperäkoneesta. Tosin tuossa teholouokassa perinteinen kaksitahtiperämoottori on varmatoiminen ja halpa vaihtoehto.- 13
27 kirjoitti:
tarkoitin kyllä suoraa ykköskonetta sisäperään. eihän kukaan hullu aja v8 koneella joka kuluttaa enemmän polttoainetta kuin lentotukialus plaanissa.
Mitähän tarkoitat "suoralla ykköskoneella"? Yksisylinterisiä sisäperiä ei taida käytännössä olla.
- 24
13 kirjoitti:
Mitähän tarkoitat "suoralla ykköskoneella"? Yksisylinterisiä sisäperiä ei taida käytännössä olla.
yksi sylinteri suorassa rivissä. kysyttävää?
- Jsk1234
24 kirjoitti:
yksi sylinteri suorassa rivissä. kysyttävää?
Ai joku Volvon vanha Saildrive-kone ? 9hv ?
No ei se ole sisäperä ja vielä vähemmän sillä saa mitään purkkia plaaniin lentotukialuksesta puhumattakaan.
Kyllä ihan todistettavasti on niitä hulluja itseni lisäksi, jotka ajavat V8:lla. Näsbyssä viereen parkkeerasi Sea-Ray 335, siinä niitä koneita on kaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663342Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433147Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1182546- 432528
- 311943
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271840- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851455- 391320
- 821179