Isopihtihäntä

Lohjalainen

Tervehdys

Meillä on pienoinen ongelma puutarhassa eli nuo isopihtihännät, lähinnä inhottavuutensa takia.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Isopihtihäntä

Tontilla niitä tuntuu olevan todella paljon ja loppukesästä alkavat pyrkiä sisätiloihinkin jos jättää ikkunat/ovet auki.

Tänä kesänä on otettu torjuntakeinot käyttöön. Tontilta pois kaikki vanha puuaines, tykkäävät lymytä niiden alla. Tolutettu pihaa/kasveja jne jne....

Tontilla on runsaasti ruusuja, daalioita ja muita kukkasia eli pihtihäntien herkkua löytyy... syövät kirvojakin eli ne tietty tuhottava ensin.

Eipä taida noihin auttaa kuin napalm :)

Levinneisyydestä kysyisin eli liekö näin paikkakuntakohtaisesti esiintyvä (Lohja) ja jokin maa-aines ehkä niille otollisempi?
Täällä ollaan aivan Lohjan harjun rinteellä ja maasto on todella hiekkaista - ehkäpä ne tykkää juuri sellaisesta.

49

16280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Venla

      Huah,
      Meillä sama homma!
      Vuosi ollaan tässä asuttu, ei viime vuonna ollut tälläistä ongelmaa!
      Liekö tämä kylmä ja kostea kesä edesauttanut näiden selviytymistä. Tänään näitä pirulaisia löydettiin jo sisältäkin. Ärsyttävää.

    • Lohjalainen

      Hep Venla

      Viime kesänä meillä vielä pahempi kun ei osattu varautua moisiin vaan ikkunat auki koko ajan eli sisään tunkivat, kellarissa eniten.

      Oletkos Lohjalta ja onko maaperä kovin hiekkaista?
      Meillä alkaa hiekka n. 10cm pintakerroksen jälkeen.

      Naapureillakin näitä on , että vissiin vitsaus täällä.
      Pakko kait muuttaa kun ne on kertakaikkiaan inhottavia :(

      Laita oven/ikkunanpieliin BioKill 'iä ja sitten myös toluliuoksella ruiskuttelet paikkoja ulkona. Sisällä katto/lattialistat Biolla.

      • Venla

        Hei,

        Kiitos vinkeistä. Täytyy ikkunanpielet & lattianraot käsitellä.
        Hiekkapohja on kyllä. Eteläisessä Suomessa asutaan.

        Eihän nuo onneksi tuhoeläimiä ole, mut aika ärsyttäviä muuten!


    • Pihtihännät veks

      Lahdessakin niitä on. Nimenomaan suuria ja ällöttäviä! Joka aamu tuli aamulehden välissä muutama sisälle, vaikka kuinka ravistin lehteä. Yöpyivät postilaatikossa. Kunnes myrkytin postilaatikon. Ja pihassa niitä vilistää muutenkin. Ikinä ennen en ole nähnyt. Tänään tuli yksi pyykin mukana sisälle. Ja omakotitalon kellarissakin lymysi muutama... Ärrr!

      • Lohjalainen

        Hei

        Voisiko olettaa, että ole siellä Lahdessa harjun kupeessa ja maasto on hiekkapohjaista kuten täälläkin - samaa harjuahan se on :)

        T: Lohjalainen


    • viirtoo

      kyllä meillä virroillakin on noita ällötyksiä...

    • 1094

      Löysin olkkarin lattialta kyseisen veijjarin, ihmettelin mikä se on ja netin kautta selvis isopihtihännäksi. Taitaa olla melko yleinen hyönteinen, eihän se mikään söpö ollut, lahdesta minäkin.

    • hippox

      Pakko osallistua keskusteluun, sillä eilen löysin parvekkeelta ekan tuollaisen. Ihmettelin mikä se on ja nyt tänään löytyi kaksi lisää. Kääk, kun on ällöttäviä. Pihdit pystyssä heti ko vähän tökkäset sitä.
      Luin että pahvi olisi hyvä laittaa niille päiväjemmaksi, jotta saa listittyä ja siitä sitten tuumasin, et jos tollasessa paikassa viihtyy, ni miksei maton alla ja kas kas siellä lymysi jätti pihtihäntä. Hyi yök.
      Helsinki on sijaintimme. 3v tässä asuttu, enkä ole ikinä tommosiin törmännyt, ei asuta edes maatasolla :/

    • Kirja Susi

      On noita Leppävirrallakin runsaasti, olisikin kiva tietää kuinka pohjoisessa näitä "kaunokkeja" on tänään keittiöpöydällä olleesta avatusta suolakeksi paketista tollanen vipelti. Pihalla joitakin koiran murokupissa.

    • Lohjalainen

      Hei

      Kas, noinkin pohjoisissa löytyy.
      Ihme ötökkä kun en ikinä ole moista ennen nähnyt kuin viime kesänä.

      Tosiaan, laittakaahan paikkakuntaraportteja ja millainen on maaperä.

      • Mopis

        Moikka, meillä noita pirulaisia ollun n. 3v ajan. Liikkuvat eniten yö aikaan ja päivät ovat jossain jemmassa. Ei olla keksitty kunnon keinoa niinden tuhoamiseen. Aina kyllä tapetaan kun kohdalle sattuu. Asumme tuusulassa ja maa on hiekka pohjaa mutta en usko että maaperällä hirmuista vaikutusta. Meillä kipittävät joskus sisällä, pihalla niitä on nurmikolla, illalla pihalaatoilla terassilla..... inhottavaaaa


    • -Nalleluppakorva-

      Kouvolassa asutaan ja meillä noita on riesaksi asti, niin sisällä kuin ulkonakin... Ja kun lemmikkejä talossa, on myrkyttäminen poissuljettua...

    • kuninkaanpuhekoulu

      Kirkkonummella asutaan 160 vuotta vanhassa hirsitalossa. Noita ötököitä tuli jo viime vuoden elokussa jokapaikasta. Kylpyhuoneen ilmastointiluukku piti sulkea suihkun ajaksi, koska nää pirulaiset kiipesi jalkoja piti ja puri. Nyt on taas sama ilmiö. Elokuu taitaa olla niiden vaellusaikaa. Äsken taas kiipesi yks olohuoneessa jalkaa pitkin ja puri. Etttä mä inhoon noita!! Noh onneksi ollaan muuttamassa.

      • Lohjalaisen ap

        Kuninkaan puhekoululle...

        Ette kai noiden elukoiden takia muuta? vai vaikuttiko se muuttoaikeisiinne?
        Me jo Lohjalaisen kanssa pohdittiin että onko pakko muuttaa kun vihaa noita pihihäntiä liikaa, koko heinäkuu meni niiden tappamiseen kaikilla mahdollisilla myrkyillä. hikihän siinä tuli ja alkoi pelätä jo kärpäsiäkin iholla.

        Loma alkoi aamuisin toluttamalla kaikki kukat ja kasvihuone ja illalla sama juttu. Ne kuoli itse asiassa tolu-suihkuun eli mäntysuopaliuokseen. Koska on lemmikkejä talossa ei tarvinnut näin niiden henkeä pelätä. Mun kasvarista ne häipyi kun ruiskutin tolulla maustettua nestesuihkua illoin ulkolaseille. Ei oo sen jälkeen näkynyt. Taisin myös laittaa Byconia ulkopuolelle kasvarin sokkeliin.

        Pensaiden ympärillä olleet entisen omistajan rakentamat kestopuukehiot olivat pihtihäntäyhdyskuntien piilopaikkoja joten kaikki kehikot menivät kaatopaikan kierrätykseen kuten myös vanhat reikiä ja sahajauhoa täynnä oleva ikivanha puutavara.

        Kun soitin tuhoeläintorjuntaan oli mieliiteitä useita....mutta biokill taitaa olla paras torjuntaaine...ympärsitöstä kaikenlasiten lymypikkojen poistaminen on kai tärkeää, mutta aistelu jatkuu.. tänään oli kylpyhuoneessa yksi...en teidä miten sinne oli päässyt...hyi


    • Huhhuh

      Noita pihtihäntiä tuntuu tänä kesänä todellakin olevan joka paikassa. Koskaan aiemmin en ole nähnyt, mutta nyt olen bongannut niitä lyhyen ajan sisällä niin Etelä-Savosta, Pirkanmaalta kuin Varsinais-Suomestakin. Juuri tänään löysin täältä kerrostaloasunnosta yhden, ja tämä on sentään kahdeksas kerros! Ihme vipeltäjiä... Ja niin inhottavan näköisiä.

    • kuninkaanpuhekoulu

      Ei me niiden takia muuteta, mutta jotenkin kiva ajatella, että muutosta on ainakin tämä ilo.

    • gardener

      Tuskin noita pakoon pääsee edes muuttamalla - täällä itäisimmällä itärajallakin on tänä kesänä ollut TODELLA paljon. Ikinä ennen ei ole moisia näkynyt.

      • Lohjalainen

        Tämä on mielenkiintoista kuulla (aiemmissakin viesteissä), että on suhteeellisen uusi ilmiö - vuoden parin sisään ilmennyt.

        Mikä voisi olla syynä - ilmastonmuutos - leudot ja lumiset talvet, ovat saaneet muhia maassa jäätymättä, maahan ne pesii - routa ollut olematonta?

        Liekö näitä etelämpänä Euroopassa...

        Joku kertoili, että on ollut kyllä aiemminkin metsissä, siis vaan metsissä. Voisiko joku metsätuholainen vaikka mäntypistiäinen hävinnyt viime vuosina ja porukat alkaneet etsiä sapuskaa puutarhoista?


      • Anonyymi
        Lohjalainen kirjoitti:

        Tämä on mielenkiintoista kuulla (aiemmissakin viesteissä), että on suhteeellisen uusi ilmiö - vuoden parin sisään ilmennyt.

        Mikä voisi olla syynä - ilmastonmuutos - leudot ja lumiset talvet, ovat saaneet muhia maassa jäätymättä, maahan ne pesii - routa ollut olematonta?

        Liekö näitä etelämpänä Euroopassa...

        Joku kertoili, että on ollut kyllä aiemminkin metsissä, siis vaan metsissä. Voisiko joku metsätuholainen vaikka mäntypistiäinen hävinnyt viime vuosina ja porukat alkaneet etsiä sapuskaa puutarhoista?

        Lähi-Idän aavikolla asuessani tutustuin ensimmäistä kertaa elämässäni näihin. Kokkailin nuotiolla sapuskaa ja kun olin ottamassa munakoisoa tuntui kuin pieni veitsi olisi vihlaissut häijysti. Ihmettelin että kuinkas koiso nyt noin piikikäs on. Sitten näin tän vipeltävän siellä. Oli tiettyjä paikkoja missä näitä oli enemmän ja kyllä vaihtu leiri aina nopsaan, kun nää hyökkäs paikalle (ei mitään telttaa vaan aina taivasalla). Kerrankin oli aamulla yhden tekoturkis-takin (vai liekö oikeeta kamelia) vallanneet, näitä vaan ropisi kun ravisteli. Kutsuin skorppionin sukulaisiksi. Luulin päässeeni eroon kun vuosia myöhemmin muutin takaisin Suomeen. Ai että sitä järkytyksen määrää kun noin vuosi sitten törmäsin tähän Suomessa. Nyt asutaan 100v vanhassa hirsitalossa ja sisältä löytynyt nyt syksyllä muutama, mm. sipuleiden seasta ja villamatosta. Vanhat traumat heräs samantien.


    • Itä-uusimaa

      Meillä oli noita ötököitä mökillä Ahvenanmaan saaristossa viime kesänä vaikka kuinka paljon. Nyt olen löytänyt niitä myös kotoa esim. grillistä ja apukeittiöstä. Luulin jo tuoneeni ne likapyykin mukana mökiltä kotiin. Mutta enpä usko enään kun olen lukenut näitä viestejä. Kuulin radiosta tänään että joku oli syönyt nektariinia ja kiven sisältä löytynyt neljä kpl noita ällötyksiä. Asun Itä-Uudellamaalla.

    • Lohjalainen

      Mikä radio-ohjelma kyseessä, jos ois vielä Areenalla?

    • Lohjalainen

      Tuli asiantuntijalta viestiä kysymykseeni.

      Pihtihäntiä on kuulemma raportoitu tänä vuonna runsaasti ympäri Suomea, eli kovasti leviämään päin. Ötökkä tykkää lehtomaisemista ja puutarhasta.
      Ilmaston lämpeäminen ja sateet auttavat noita leviämään ja oma arvaukseni isäksi, että routa ollut runsaiden lumien takia olematonta.

      L

    • AnstasiaA

      Moikka,
      HItsi meilläkin on noita ötököitä, ei ne niin harmittomia ole, kyllä muistan kuin käytiin etelässä, olin silloin 4 vuotias semmoiset ötökät on purrut minua pienenä, ja kuin näin niitä tänään olin aika yllättynyt. mielestäni nämä ovat tyyppillisiä etelässä. Nämä voi munia korvan sisällä, sen takia nää ovat vaaralliset ja muuten aika ärsyttävän näköiset. En olis ikinä uskonnut, että näkis enää niitä ikinä, mutta hitto vie ne on täälä. pitää nyt ostaa tolua ja pistä pihalle ja talon ympärille.

    • elvi

      Todistettavasti postin mukana on ainakin meille kulkeutunut vähintään yksi, muuta tuloreittiä on paha keksiä, tuuletusikkuna, ovi tai pyykit voisi olla mahdollista.

      • ahdistunut_todella

        Mulla on näiden kanssa todellinen ongelma. Oliskin vain ulkona, mut ei. Lattialle jätetty iso valkoinen paperi paljasti tuhon laajuuden. Niitä oli ihan käsittämättömästi. Osa vielä pieniä parin millin kokoisia ja osa täyskasvuisia.


    • hrrrryök

      Hyi ssaatana kun tuollainen hirvitys kiipeili kaulalla.
      Syksyllähän nuo tykkäävät munia, mutta eiköhän se korvaan pesiminen ole kuitenkin enemmänkin legendaa kuin karua todellisuutta.
      Toivottavasti en tule heräämään siihen että parvi isopihtihäntiä pureskelee minua.
      Puutarhassa nuo voisivat olla pieninä määrinä oikeastaan kasvien puolesta ihan hyviä, kun kerta syövät muiden tuholaisten munia.

    • Lohjalainen

      Onneksi nyt kolmena viimeviikkona ei ole ollut havaintoja.

      Toivotaan vähälumista, jopa lumetonta, talvea ja kovia pakkasia. Siihen ne
      menehtyy, toivottavasti.

    • Daalia-Liisa

      Nummi-Pusulassa olen löytänyt näitä pihtihäntiä kesällä mökistämme muutamana viime vuotena. Viime kesänä minua puri kahtena eri yönä pihtihäntä. Toinen purema aiheutti ruusun käsivarteeni eli se siitä vaarattomuudesta.

    • en tykkää

      "Lajin englanninkielinen nimi on Earwig. Nimi tulee legendasta, jonka mukaan pihtihäntä voi ryömiä ihmisen korvaan ja munia sinne. Lajin uroksella on kaksi lähes identtistä, täysin toimivaa ja itsenäisesti toimivaa siitintä.[1]"

      Hyi yäk!

    • teppo kettu

      minuapa puri tuommoinen vasemmasta kiveksestä viime yönä. ei ollu kivaa, voin kertoo...

    • Apua!

      Minäkin asun täällä Helsingissä ylhäällä kerrostalossa ja olin sitten yksi ilta katsomassa sängyssäni elokuvaa pelkän tv:n valolla ja nousin sitten tekemään jotain kun huomasin että yöpöydälläni vilisee yksi isopihtihäntä! Liiskasin tietysti sen ja heitin vessanpönttöön mutta kun satuin noita teidän juttuja lukemaan niin ei kai se siis oikeasti pure tai mitään tee ihmiselle tai eläimille koska minulla on koira, kissa ja hamsteri niin jos niitä nyt sitten sattuu olemaan lisää niin jos ne puree niin aiheuttaako se mitään? Ja tiedättekö yhtään missä pesii tai että millä saisi ajettua pois? Pidän melkein aina ikkunoita auki että jos olisi tullut tuo sitä kautta mutta nyt kiiresti vastauksia koska haluan niistä eroon mahdollisimman nopeasti jos edes on enää...

      • Suonenjoki P-savo

        Hyi... Tänään illalla katselin rauhassa elokuvaa kun tunsin olkapäässä napakan nipistyksen.. pläts! kun sain valot päälle olkkarissa niin piti ihan säikähtää tätä isoa ja rumaa otusta.. enpä ollut ennen moista nähnyt..
        Taisi olla vielä uros kun niin isot ja kaarevat sakset oli persauksissa... täällä myös erittäin hiekkapohjaista maastoa lähistöllä ja naapuritalojen pihalla runsaasti kasveja.. itsellä "turvallinen" 2krs. T: nukunko tänään??


      • jupappa1
        Suonenjoki P-savo kirjoitti:

        Hyi... Tänään illalla katselin rauhassa elokuvaa kun tunsin olkapäässä napakan nipistyksen.. pläts! kun sain valot päälle olkkarissa niin piti ihan säikähtää tätä isoa ja rumaa otusta.. enpä ollut ennen moista nähnyt..
        Taisi olla vielä uros kun niin isot ja kaarevat sakset oli persauksissa... täällä myös erittäin hiekkapohjaista maastoa lähistöllä ja naapuritalojen pihalla runsaasti kasveja.. itsellä "turvallinen" 2krs. T: nukunko tänään??

        Hämmästyn minäkin kun viime kesänä maalasimme rintamamiestalomme kattoa ja harjapeltiä laitellessa pujahti ISOPIHTIHÄNTÄ sieltä välistä. Olen tietysti aina puu tai ylipäätänsä jotain kappaleita pihalla siirrellessä teilannut kaikki eteen käsimatkan (tai jalkamatkan) päähän sattuneet yksilöt. Eivät vähene. Nyt olen viimeksi keksinyt että nehän kiipeilevät illalla myöhään ja pimeässä kukkasiin ,harmaamalvikit korkeina ukonhattujen lisäksi tuntuu olevan mieleisiä. Naapurit ja kylänmiehet varmaan ihmettelee, mikäs se tuolla puutarhassa 22-24 aikaan vielä kupeksii, omenavarkaitako? Ei viel ole poliisi tullut, mutta yli sata on se pihtihäntien luku jotka olen viimeisen viikon aikana pyydystänyt. Kun näkee joku astia tai lasteen leikkilapio alle ja siihenhän se putoaa ja saa nujerrettua. ps.samalla saa luteetkin kyytiä autuaammille metsästysmaille kun meidän puutarha. puutarhanihan on 20 kilometrii Lahdesta aivan Salpausselän harjulla.


    • itä-uusimaa

      Nämä ovat kyllä selvästi lisääntyneet muutaman vuoden aikana. Sama postilaatikko seissyt samassa paikassa kymmeniä vuosia, eikä näitä otuksia ole aikaisemmin ollut. Viime ja edellisenä kesänä näitä alkoi tulla sisään postin välissä, ja tänä kesänä niitä on ollut todella paljon. Jos menee katsomaan vaikka kahdelta yöllä laatikkoon, niin siellä on aina muutama päivystämässä. Sitten kun lehdet saapuu niin ne painuu sivujen väliin. Ei oo myrkyt auttanu, vaikka on laatikkoon laitettu.

      Kun tietää että niitä on postilaatikossa, tietenkin käy aina lehdet läpi ennen kun ottaa sisälle. Kuitenkin niitä on saanut listiä sisällä enemmän kuin kärpäsiä tänä kesänä. Huomasin että niitä on nyt tänä vuonna ollut ikkunoiden välissä huima määrä, joista varmaan osa pääsee sisälle asti. Tuntuu että nämä tulevat läpi todella pienistä raoista. Jos yrittää tappaa niitä puristamalla esim. talouspaperilla ei onnistu. Paras onkin poimia ne jollain vessanpönttöön ja huuhtoa alas, niin voi olla varma että se yksilö on poistunut talosta. Kannattaa kuitenkin muistaa laittaa paperia päälle, muuten se saattaa jäädä pönttöön ja nää kaverit osaa näköjään myös uida huvin.

      En ole mikään hyönteisasiantuntija, mutta veikkaan niinkun moni muu jo kirjoitti, että runsaslumiset pari edellistä talvea ovat lisänneet näitä. Naaras munii syksyllä maanalaiseen pesään, ja munat kuoriutuvat keväällä. Pakkaset tuhoavat varmasti tehokkaasti näitä, mutta lumi on suojannut hyvin maan alla edelliset talvet. On varmaan monia muitakin syitä, mitä ei itse tajua.

      Jonkun asiantuntijan kommentteja olisi mukava kuulla, jos sattuu lukemaan keskustelua.

    • araknofobiasunmuut

      Joo itse kanssa lohjan harjun lähettyviltä ja nukun kellarikerroksessa -.- jos menen vaikka sängylle makoilemaan ja laitan valot pois niin ensimmäisen tunnin sisällä ensimmäinen pihtihäntä on kerennyt jo sängylleni kiipeämään. myös noita isoja hämähäkkejä välillä vipeltelee tuolla nurkissa ja valojen sammuttua laskeutuvat seitin avulla sängylleni.. täytyypä vissii sänky raahata kolmanteen kerrokseen jos vähän rauhemmassa saisi olla... ötökkkä kammoisena siinä menee yöunet samantien kun yhden pihtihännän jossain näkee :D

    • Ka1kki5

      Näitä on tullut satoja omakotitalon sisälle. Taitavia kiipelijöitä, mm kiipeävät tiiliseiniä pitkin katon rakoihin ja lentävätkin tarvittaessa. Pihtihäntä ongelma alkoi 2012 ja aina vaan pahenee. Poltettu kalkki ja kivituhka pitää isopihtihännät jonkin aikaa poissa. Ripotelkaa runsaasti poltettua kalkkia talojen seinien reunoille niin eivät tule enään sisälle.

      • I hate earwigs!

        Meillä Tuusulassakin on viime aikoina kulkeutunut postin mukana muutama pihtihäntä sisätiloihin. Tämä on ensimmäinen kesä, kun näen niitä Suomessa, mutta tutustuin niihin jo kolmisenkymmentä vuotta sitten Keski-Euroopassa ja Etelä-Ruotsissa telttaretkillä. Pihtihännät alkoivat lisääntyä telttamme saumoissa ja niitä löytyi vaatteiden sisältä. Varsinkin me lapset aloimme olla aika hysteerisiä, kun vaatteita päälle pukiessa pihtihäntä saattoi purra vaikka mihin... Suomeen päästyämme teltta muistaakseni savustettiin ja myrkytettiin jollain hyönteismyrkyllä. Huolestuttavaa, jos ne alkavat lisääntyä täälläkin!


    • Earwigs

      Apuva! Yövalon kun laitoin päälle pimeään makkariin niin eikös lattialla vipeltänyt tuollainen pihtihäntä 😱 Tapoin sen kyllä heti mutta nyt tekisi mieli nukkua valo päällä 😩
      Ja siis Espoossa kerrostalossa asustelen ja huomenna alkaa tolutus!
      Luon jutun korvaan pesimisestä (earwigs) kun googlailin että mikä öttimöntiäinen on kyseessä ja se tieto oli minulle liikaa, kamalia ötököitä!

      • Aivan.kamalia

        Hyi helvetti, muniiko ne ihmisen korvaan?! Joku kertoi että ryömivät korvaan ja niillä isoilla pihdeillä puhkaisevat tärykalvon ja sinne munivat?! Ei kai niitä voi talvella sisällä lymyillä?!


    • Onttomukulakiurunkannus
    • Anonyymi

      Hyi v!! Meillä myös, Lahdessa. Mistä tota poltettua kalkkia saa?? Iljettävä otus, ekaa kertaa näen ja postilaatikossa myöskin ekan kerran. Nyt oli jo peiton alla äsken!!! Mä en ehkä haluu nukkuu!!!!

    • Anonyymi

      Moi! Siis mulle tehtiin sellasista lavoista sänky ja en tiiä mut ekan yön jälkeen rupesin näkee mun huoneen lattialla jotain öttiäisiä, otin selvää et mitä ne oli luulin aluks et ne oli sokeritoukkia mut ei, ne oli pihtihäntäsii ja niitä kipittelee koko ajan mun sängystä nii en pysty ees nukkumaan! Välillä tullu patjalle tai peitollekki jopa katossaki nähny. Nyt on hirvee kammo noist ötököistä ja joka yö ja ilta katon maaha, kattoon ja seinää minne muuallekki et onko niit siel. Kauheeta!!!

      • Anonyymi

        Itsekkin nyt puoli kolme yöllä lakanoita tarkistamassa, kun luultavasti isopihtihäntiä sängyllä vilissyt jo pari päivää


    • Anonyymi

      Kotkassa niitä on ainakin paljon. Juuri lopetin nurmikon leikkuun ja niitä oli kivetyksen ja nurmikon reunoilla paljon. Kesägrillissä niitä on ollut jonkinverran. Pitää ensin kuumentaa grilli 200-asteeseen että voi laittaa makkarat sinne. Tykkäävät majailla purkkien alla , nurmikon reunoilla ja paikkoja jossa on putkimainen rekenne. Yksi pyöri terassilla olevassa kahvikupissakin. Yäk. Katsokaa postilaatikoihin, tykkää lukea sanomalehtia ja tulla sitä kautta sisään.

    • Anonyymi

      Voi viulu! Pitkä tekstini katosi, ku tää luuli mua joksiki potaksi 🙄😡

    • Anonyymi

      Nyt on tolutettu koko veranta ja toisen puolen talon sokkeli ja hiukan laudotustakin. Hemskatin isopihtihännät! 😡Inhoon niitä yli kaiken! Niitä alkoi tulla kaks vuotta sitten. (2021) . Sitä ennen en pannut niitä ollenkaan merkille. Olikokaan niitä pihallani sitä ennen? Kastelukannut kun nostin pihan lankkupenkiltä ykspäivä, oli niiden alla valehtelematta ainakin 100 niitä! 😢Toivottavasti pojan silloin rakentama avonainen puuvaja ei ollut syypää niiden ilmestymiseen. Hän rakensi sen puretuista kuormalavalaudoista, jonka mä maalasin, ison 10 mottia varten. Nätti ja hyvä siitä tulikin, mutta lähempänä taloani, ettei talvella tarttis vanhan muijan tehä lumitöitä enää pihan perälle asti. Pitäkää peukkuu et se tolu nyt suttais, ees siihen et ne katoais ulkoseinistäni ja verannaltani jossa käyn öisinkin tupakalla. Taskulampun kera! Iik !

    • Anonyymi

      Täällä Tampereella alkanut nyt näkyä ihan riesaksi asti, asutaan rivitalossa.
      Imuroidaan lähes päivittäin sekä lattioita pestään tolulla tms milloin milläkin,. Ei tunnu auttavan vaan näitä tosiaan ilmestyy milloin mistäkin, takapiha/puutarha ei ole hiekkainen eli ympäristöllä ei näille kai niin väliä.
      Mitenhän näistä pääsee eroon!??

    • Anonyymi

      Että harmittomia otuksia tiedon mukaan pask## kyllä nää helkkarin otukset oikeesti puree jos saavat mahdollisuuden, enkä sanois ihan harmittomiksikaan kun hirveät punaiset jäljet, vesikellot ja se kutina.. Vai vaan allerginenko? Kerrostalo 6 krs.. Mitä V*#usta näitä sikiää??

    • Anonyymi

      Olette te surkimuksia, kermaperseitä. Nau'utte hyönteisistä, joilla on elämisen oikeus. Pysykää lukitun oven takana kotona jos teitä hyönteiset kauhistuttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe