päivittäinen migreeni

55 vuotias

Haluaisin aloittaa keskustelun vaihdevuosien aikaan lisääntyvästä migreenistä . Itselläni migreeniä on melkein päivittäin , olen 55 vuotias ja pari vuotta sitten migreeni alkoi lisääntyä vaikka aina on sanottu että kun vaihdevuodet lähestyvät niin migreenit vähenevät . Hormoonikorvaushoitoa en käytä vain primolut kuuri kolmen kuukauden välein .
Onko kukaan muu huomannut saman asian ja oletteko saaneet apua mistään ? Minulla ainakaan täsmälääkkeet eivät ole auttaneet ja joidenkin lääkkeiden sivuvaikutukset estävät käytön. Täsmälääkkeenä on sumatripaani joka auttaa kyllä hyvin . Epäilen että migreenit liittyvät hormooneihin koska esim. raskausaikoina ( 5 lasta ) kohtauksia ei ollut yhtään .
Olisi mukava saada tietoa asiasta !

11

431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 55 vuotias

      siis tarkoitin että estolääkkeet eivät auta mutta täsmälääke kyllä

    • viisyks f.basilaari

      Mä olen kans aika hämilläni migreenin kanssa. Se alkoi joskus teininä, eli olen koko ikäni kärsinyt siitä. Ajattelin vaihdevuosien kynnyksellä, että en aloita korvaushoitoja, kun kokeiluluonteisesti estrogeeniä käytettyäni tuli megalomaanisia migreeneitä. Selvisin joitain aikoja ilman migreeniä enkä pahoista vaihtariongelmistakaan kärsinyt. Arvelin, että kiitos, se oli siinä. Mutta tänä kesänä on tullut tihentyvästi todella pahoja migreeneitä. Hormonikorvausasia on entisellään, en aloita vieläkään, kun tuntuu, että pahin on sillä saralla ohi. Mutta.. pahentuneet aivorunkomigreenikohtaukset on saaneet minut hämminkiin. Mikä on, miksi on. On varmaan pyrittävä vielä neurologin juttusille tämän kanssa.

    • vv-migg

      Olen järkeillyt tätä niin että kun vaihdevuosissa kuukautiskierto on sekaisin enemmän tai vähemmän niin ne kuukautisiin liittyvät migreenit tulevat myös miten sattuu ja voivat tulla ihan ryppäinäkin. Jos kuvitellaan tilanne että kierto olisi lyhentynyt vaikka kahden viikon mittaiseksi niin siinä kahdessa viikossa ehtii tulla se menkkoja edeltävä migreeni, menkkojen aikainen migreeni ja menkkojen jälkeinen migreeni (yleensä pahin) eli käytännössä ei ole montaakaan kivutonta päivää välissä. Sitten kun vaihdevuodet on kokonaan ohi on paljonkin toiveita migreenin loppumisesta tai ainakin dramaattisesta vähenemisestä. Sillä voi lohduttautua edes vähän.

    • päivittäinen migreen

      en tiedä onko minulla esivaihdevuodet vai varsinaiset vaihdevuodet kun omat kuukautiset tulivat viimeksi vuosi sitten ja primolut kuurilla jonka otan kolmen kuukauden välein niin kuukautiset tulevat mutta hieman lyhempinä kuin ennen . Primot kuuria lääkäri suositteli koska kohdun limakalvo paksunee edelleen . Kuumia aaltoja on hieman silloin tällöin. Migreeni on vain päivittäistä ja täsmälääkkeitä kuluu ja samoin kuluu hermot ? Jotenkin sitä odotti että tässä iässä jo migreenit poistuvat mutta on käynyt päinvastoin . Missä vaiheessa teillä migreenit ovat vähentyneet , kuinka kauan kuukatiset ovat olleet esim. poissa .

      • jiba58

        Mä oon 58v eikä migreeneistä vielä näy loppua. ne alkoivat 45 v:aana. Hormonikorvaushoidon jouduin lopettamaan myös megalomaanisten migreenien johdosta. nyt on noin 3 viikossa.


    • v.vuosia odotellessa

      En tiedä olenko vielä vaihdevuosissa, mutta lapsen saannin jälkeen ja nyt 42-vuotiaana kuukautisiin liittyvistä migreeneistä on tullut ihan mielettömiä, viikon kaksikin migreeniä putkeen vähillä yöunillakin sitten ja syöminen kun ei oikein onnistu sen migreenipahoinvoinnin takia, niin homma vaan pahenee siitäkin.

    • Linnea58

      Hei,

      hirveän tehokas hoito migreeniin on akupunktio. Olen itse käynyt Inkerin Terolla Isoroobertinkadulla. Ensin hoitoja oli kuuri ja nyt tarpeen mukaan (joka tässä tarkoittaa enää muutaman kerran vuodessa). Jos et ole kokeillut akupunktiota , suosittelen lämpimästi. Kiinalaisesta lääketieteestä löytyy muutenkin paljon vastauksia kysymyksiin joita länsimainen lääketiede ei ole pystynyt selvittämään.
      Vakuuttavin tulos oli kun pääsin hoitoon kun kohtaus oli juuri alkanut, se loppui kuin seinään...

      • päivittäinen migreen

        Olisihan se kiva jos akupunktio auttaisi mutta sitäkin olen kokeillut ja vieläpä kiinalaista akupunktiota jonka antoi kiinassa opiskellut sairaanhoitaja . Kävin viisi kertaa ja hoitaja sanoi ettei tämä tunnu auttavan ( vaikutus pitäisi näkyä parin kerran jälkeen ) käytiin muutenkin läpi elintapoja ja syömisiä. Minulle tuli hoidon jälkeen aina kamala migreeni ? Siksi kaikki tuntuu toivottomalta kun mikään ei tunnu auttavan . Hartiat on kyllä ihan jumissa kun päätä särkee joka päivä ja käynkin hierojalla kerran viikossa vaikka migreeniin se ei auta . Epäilen edelleen että hormoonit vaikuttavat paljon . Kaksi viikkoa oli migreeniä joka päivä ja nyt torstaina aloitin primolut 5 mg x 1 ja eilen ei ollut migreeniä ? en oikein ymmärrä vaikuttaako tuo keltarauhashormooni jotenkin vai kuvittelenko vain . Esim. minipillerit eivät auttaneet kun kokeilin pari viikkoa , joten päätin itse kokeilla primolutia . Lääkäreiltä ei saa vastauksia siksi halusinkin aloittaa keskustelun vaihdevuosien ja migreenin yhteydestä. Joku kirjoitti kerran saaneensa parin kuukauden migreeniin keltarauhashormooneja jolloin migreeni olisi loppunut . Olisi kiva tietää mitä hormoonia ja millä annoksella ?


    • pdr

      Minulla ei kanssa auttanut akupunktio. Tilanne tuli vain pahemmaksi. Sairastan basilaarimigreeniä,jossa tulee halvauksenomaisia tiloja. Akupunktion jälkeen tälläinen tila kesti normaalia kauemmin.
      Neulojen pistämisen aikana oli jotenkin helpottava olo,mutta siihen se sitten loppuikin.
      Olen sitä mieltä,että kyllä hormoonit vaikuttavat kovasti migreeniin.
      Nuorempana käytin e-pillereitä ja ne kyllä tasoittivat olotilaa,vaikka eivät vieneet kokonaan migreeniä pois,mutta se ei kuitenkaan ollut jokapäiväistä. Pillereiden aikana kyllä stressi sai aikaan tosi pahoja kohtauksia. Toisaalta sitten olotila oli vähän tasapaksu päivästä toiseen.
      Itselläni 40-45v oli päänsäryn suhteen parempi ajanjakso. 45-vuotiaasta eteenpäin tilanne on kokoaika vain pahentunut kaikkien oireiden suhteen. Uskon kuitenkin,että tämä loppuu kun vaihdevuodet ovat ohi.

    • Vadelmakkonen

      Minulla on akupunktio taas tehonnut todella hyvin. Tosin minull migreeni selvästi stressiperäistä.
      Ottakaa myös huomioon että akupuntion tekijöissä on VALTAVASTI eroja.

    • pöö79

      Kokeiltaa ruokavalion muutosta. Kaikki lisätty sokeri ja gluteeniviljat pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      93
      6738
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2676
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      80
      1931
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1477
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe