Tapaturmat, hoito ja vakuutukset?

Kuka tietää?

minulle kaupattiin tapaturmavakuutusta, töissä olen vakuutettu työpaikan tapaturmavakuutuksen kautta mutta vapaa-ajalla minulla ei ole mitään tapaturmavakuutusta.
Olen ollut käsityksessä että julkinen terveydenhoito on ilmaista, jos sattuisi tapaturma jossa murtuisi vaikka jalka ja joutuisin sairaalaan operoitavaksi, tulisi maksettavaksi ehkä jokin käyntimaksu tms. vai joutuisinko todellakin maksamaan kymmeniä tai satojatuhansia euroja sairaalalaskuja kuin jossain amerikassa? Nyt siis en tarkoita yksityisiä sairaaloita vaan julkisia.
Vakuutusmyyjä yritti antaa vaikutelmaa että julkinen sairaanhoito ei olekaan ilmaista, bullshittiä vai totta sittenkin?

Minulla on autossa liikenne- ja autovakuutus sekä kotivakuutus, muita vakuutuksia en ole ajatellutkaan. Pitäisikö minulla olla tapaturmavakuutus? Ei ole kyllä aikuisiällä mitään vapaa-ajan tapaturmia sattunutkaan.
Jos kolaroin polkupyörällä liikenteessä auton kanssa, toisen osapuolen, auton liikennevakuutus korvannee vahingot, ainakin henkilövahingot mutta jos ajankin pyörän ulos tieltä pusikkoon, olisiko silloin tapaturmavakuutus paikallaan vaikka tavallaan kyse olisikin liikennevahingosta? Entä jos joku pyöräilijä ajaa minut jalankulkijana kumoon ja loukkaannun, pyöräilijöillä ei ole liikennevakuutusta mutta ehkä tekijän vastuuvakuutus korvaisi?

6

2217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ilmaista sentään

      Eihän julkinen sairaanhoito Suomessa toki ilmaista ole, sairaalan vuorokausimaksu on jotain 34 Euroa vuorokaudelta. Mahdolliset leikkaukset ja muu sairaalassa olon aikana annettu hoito sisältyy tuohon vuorokausimaksuun. Erikoissairaanhoidon polikäynnit ovat yleensä kait jotain 27 euroa kerralta.

      Terveyskeskusmaksu on toki halvempi, muttei normiterveyskeskuksessa sitten paljoa pystytä tekemäänkään.

      Ja kun julkisen puolen maksuista alkaa kertymään vuositasolla sellanen - en tarkkaan muista - 700 euroloista, niin sitten osastomaksu halpenee ja polien lääkärikäynnit muuttuvat ilmaiseksi kyseisen vuoden loppuun asti.

      Mistä sulla on syntynyt käsitys, että julkinen hoito olisi ilmaista? Edullista se on yksityiseen verrattuna, muttei sentään ilmaista. Et ole tainnut joutua koskaan julkisen puolen terveyspalveluita käyttämään, siis ainakaan Suomessa.

      • ap.

        Olen toki terveyskeskuksissa joutunut muutaman kerran maksamaan sen käyntimaksun mutta nuo muutamat kympit eivät ole niin kallista että sen takia kannattaisi ottaa tapaturmavakuutus. Vakuutuskauppias antoi ymmärtää summien kohoavan useisiin kymmeniin tuhansiin euroihin, jopa sataan tuhanteen saakka.


      • Nyt ottaisin kyllä..
        ap. kirjoitti:

        Olen toki terveyskeskuksissa joutunut muutaman kerran maksamaan sen käyntimaksun mutta nuo muutamat kympit eivät ole niin kallista että sen takia kannattaisi ottaa tapaturmavakuutus. Vakuutuskauppias antoi ymmärtää summien kohoavan useisiin kymmeniin tuhansiin euroihin, jopa sataan tuhanteen saakka.

        Niin ei niitä maksuja joudu ihan mielettömästi maksamaan julkisella puolella. Kotivakuutuksen yleensä sisältyvä vastuuvakuutus korvaa toiselle osapuolelle aiheutunutta vahinkoa kuten esim pyörällä päin autoa mikäli se on pyöräilijän vika
        Tapaturma vakuutuksesta korvataan myös esim lääkekulut. Todennäköisesti saat nopeammin hoitoa yksityispuolelta jos sinulla on varaa maksaa.lue sinulla on vakuutus.
        Monesti ammattiliittoon kuuluvalla on sitä kautta tapaturmavakuutus , niin minullakin, tapaturman tullessa selvisi että se ei korvaa hoitokuluja, vain pysyvästä haitasta tulee korvauksia .
        Eli ilman hoitoa et jää . Mutta kannattaa miettiä olisiko kiva saada jostakin rahallinen korvaus jos leikkaat vaikka sormesi sirkkelillä irti tai moottorisahalla jalkasi irti.Ja olisiko helpompaa jos tämä kaikkineensa mitä siitä seurannut ei maksaisi sinulle kun omavastuun ?
        Tahdon muistuttaa kuitenkin että jos ehdotettu onnettomuus käy vaikka mökillä pienessä hutikassa niin vakuutusyhtiö ei tod.näk. maksa sinulle yhtikäs mitään.

        Laitan linkkiä noihin maksuhommeleihin ja maksukattoihin
        http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakasmaksut/terveydenhuolto


      • ap.
        Nyt ottaisin kyllä.. kirjoitti:

        Niin ei niitä maksuja joudu ihan mielettömästi maksamaan julkisella puolella. Kotivakuutuksen yleensä sisältyvä vastuuvakuutus korvaa toiselle osapuolelle aiheutunutta vahinkoa kuten esim pyörällä päin autoa mikäli se on pyöräilijän vika
        Tapaturma vakuutuksesta korvataan myös esim lääkekulut. Todennäköisesti saat nopeammin hoitoa yksityispuolelta jos sinulla on varaa maksaa.lue sinulla on vakuutus.
        Monesti ammattiliittoon kuuluvalla on sitä kautta tapaturmavakuutus , niin minullakin, tapaturman tullessa selvisi että se ei korvaa hoitokuluja, vain pysyvästä haitasta tulee korvauksia .
        Eli ilman hoitoa et jää . Mutta kannattaa miettiä olisiko kiva saada jostakin rahallinen korvaus jos leikkaat vaikka sormesi sirkkelillä irti tai moottorisahalla jalkasi irti.Ja olisiko helpompaa jos tämä kaikkineensa mitä siitä seurannut ei maksaisi sinulle kun omavastuun ?
        Tahdon muistuttaa kuitenkin että jos ehdotettu onnettomuus käy vaikka mökillä pienessä hutikassa niin vakuutusyhtiö ei tod.näk. maksa sinulle yhtikäs mitään.

        Laitan linkkiä noihin maksuhommeleihin ja maksukattoihin
        http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakasmaksut/terveydenhuolto

        Kiitos tästä ratkaisevaksi osoittautuneesta vastauksesta, en muistanut tuota ammattiliiton jäsenyysetua. Eli kun olen YTK:n jäsen, on heidän nettisivujensa mukaan vapaa-ajan tapaturmavakuutus automaattisesti voimassa eli minulla sitten loppujen lopuksi on kuin onkin tapaturmavakuutus sitä kautta.

        Kaikkea sitä onkin, mikähän asia seuraavaksi tulee selvitettäväksi jolle en ole uhrannut ajatustakaan vielä...


      • Nyt ottaisin kyllä..
        ap. kirjoitti:

        Kiitos tästä ratkaisevaksi osoittautuneesta vastauksesta, en muistanut tuota ammattiliiton jäsenyysetua. Eli kun olen YTK:n jäsen, on heidän nettisivujensa mukaan vapaa-ajan tapaturmavakuutus automaattisesti voimassa eli minulla sitten loppujen lopuksi on kuin onkin tapaturmavakuutus sitä kautta.

        Kaikkea sitä onkin, mikähän asia seuraavaksi tulee selvitettäväksi jolle en ole uhrannut ajatustakaan vielä...

        Niin mutta ole huolellinen ja tarkista mitä liittosi kautta oleva vakuutus kattaa... Itsellä hoidettiin kuntoon julkisella puolella ja kesti n 2 vuotta. ei onneksi jäänyt pysyvää haittaa.Mutta jos minulla olisi ollut oma tapaturma vakuutus olisin voinut hoidattaa itseni nopeammin kuntoon. tätä en siis voinut tehdä koska liiton antamaan tapaturmavakuutuukseen ei sisältynyt hoitokulujen korvaamista.
        Toki liitoilla on erilaisia vakuutuksia. Mutta tarkista asia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe