Pysyvä eteisvärinä

Largot

Avaan tämän keskustelun johon toivon vastauksia nimenomaan teiltä, jotka olette kärsineet diaknosoidusta eteisvärinästä. (flimmeri). Ei joistain epämääräisistä muljahteluista tai vaarattomista lisälyönneistä.

Joitain ketjuja aiheesta on, mutta kuulisin mieluusti kokemuksia kohtalotovereilta, joilla eteisvärinä on siirretty sinusrytmiin useitakin kertoja, mutta lopulta päädytty pysyvään flimmeriin.

Minulta on rytmi käännetty muutaman kerran ollen jälleen flimmeri päällä. Nyt sitten harkitaan se jättämistä pysyväksi. Marevan lääkitys määrättiin tietysti. No, se on tuttua. Rytmihäiriön estoon söin vuosia Tambocoria 100- 200 mg./vrk. Lisäksi Emconcor 2.5 mg sekä verenpaineeseen Cardace 5mg.

Päivystävä sisätautilääkäri kehotti jatkamaan estolääkitystä kuten ennenkin vaikka flimmeri on päällä. Siihen asti kun mahdollinen sähköinen siirto taas päästään suorittamaan.

Aion esittää itselleni flimmerin jättämistä pysyväksi, koska olo silloin ei ole sen huonompi kuin estolääkityksellä. Etenkään kun Tambocor jää pois.

Onko pysyvästä eteisvärinästä pidemmän päälle jotain suurempaakin haittaa ollut ja millainen on silloin lääkitys. Eli rytmi säädettynä sopivaksi. Marevania tietenkin saa syödä ikänsä. Miten lie nämä uudet Bradaxat ym. vastaavat.

21

14361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toiseksi paras vai?

      Minä en missään nimessä haluaisi enää pysyvää flimmeriä. Kaksi flimmerijaksoa (6 kk ja 2 kk) on ollut ja olen saanut tarpeekseni. Minulle se ei missään nimessä sovi. Rytmiä ei saada sopivaksi, menee laidasta laitaan ja kunto huono. Olen n. 65-v.

      • Oletko nyt normaalirytmissä, kuinka pitkään ollut. Millä se saadaan pysymään. Minulle tehdään taas sähköinen rytminsiirto kunhan Marevan ollut sen kolme viikkoa hoitotasolla, eli sitten kun se taas joskus hoitotasolle saadaan.

        Kokeillaan jotain muuta estolääkitystä kuin Tambocor. Se ei enää sovi, tulee huonot olot siitäkin, eikä rytmi pysy kuin pari kk.


      • onko vaarallinen
        Largot kirjoitti:

        Oletko nyt normaalirytmissä, kuinka pitkään ollut. Millä se saadaan pysymään. Minulle tehdään taas sähköinen rytminsiirto kunhan Marevan ollut sen kolme viikkoa hoitotasolla, eli sitten kun se taas joskus hoitotasolle saadaan.

        Kokeillaan jotain muuta estolääkitystä kuin Tambocor. Se ei enää sovi, tulee huonot olot siitäkin, eikä rytmi pysy kuin pari kk.

        Mistä toi eteisvärinä johtuu eli onko joku sydänvika jossa se on


      • onko vaarallinen kirjoitti:

        Mistä toi eteisvärinä johtuu eli onko joku sydänvika jossa se on

        Omalta kohdaltani mitään varmaa syytä ei ole löytynyt. Se on alle 50 v. suht harvinainen, esiintyvyys kasvaa iän myötä. Joillakin se on seurausta jostain muusta sairaudesta, sepelvaltimotauti, diabetes, runsas ylipaino, pitkäaikainen runsas alkoholin käyttö. ym. Ns. krapulaflimmeri on aika yleinen, mutta se menee yleensä parissa päivässä ohi.

        Eteisvärinä itsessään ei pitäisi olla kovinkaan vaarallinen kunhan huolehditaan verenohennushoidosta. Vasempaan eteiseen saattaa muodostua verihyytymä, joka liikkeelle lähdettyään voi muodostaa aivoveritulpan. Tähän juuri liittyy eteisvärinän vaarallisuus.

        Itse olen kyllä ollut puolikin vuotta ilman Marevan hoitoa syömällä päivittäin asperiinia ja kalaöljyä, omalla riskillä tosin. Siis eteisvärinän ollessa koko ajan päällä.
        Vastoin virallista hoitosuositusta.


      • Anonyymi
        Largot kirjoitti:

        Oletko nyt normaalirytmissä, kuinka pitkään ollut. Millä se saadaan pysymään. Minulle tehdään taas sähköinen rytminsiirto kunhan Marevan ollut sen kolme viikkoa hoitotasolla, eli sitten kun se taas joskus hoitotasolle saadaan.

        Kokeillaan jotain muuta estolääkitystä kuin Tambocor. Se ei enää sovi, tulee huonot olot siitäkin, eikä rytmi pysy kuin pari kk.

        Minulla krooninen eteisvärinä
        Kunto mennyt todella huonoksi. Sähköllä ei enää käännetä, koska ei pysy ja muuttunut krooniseksi. Nut tulee keinona se viimeinen eli ablaatio, jossa sydämestä katkaistaan sähköratoja sekä lisäksi tulee asennettavaksi tahdistin. Tänä aamuna leposyke peräti 127


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla krooninen eteisvärinä
        Kunto mennyt todella huonoksi. Sähköllä ei enää käännetä, koska ei pysy ja muuttunut krooniseksi. Nut tulee keinona se viimeinen eli ablaatio, jossa sydämestä katkaistaan sähköratoja sekä lisäksi tulee asennettavaksi tahdistin. Tänä aamuna leposyke peräti 127

        Minulla ollut kaksi vuotta pysyvä eteisvärinä ,sitä ennen flimmeri kohtauksina n 15v rytminsiirtoja tehtiin yht. Jotain 25- 30 kertaa lopulta sähköllä käännetty rytmi ei enään pysynyt, loppuaikoina söin cordaronea ja emconcoria ,eliguisia ,sitten cordarone jätettiin.pois kun ei auttanut asiaan. Tunnen eteisvärinän suurimman osan ajasta 1,5v. Sitten alkoi henkeä ahdistaa t.k.lääkäri totesi vajaatoiminnan kardiologi ei ollut samaa mieltä. Ihmiset ei usko että olo on huonompi nyt kun eteisvärinä on pysyvä. Kohtauksittain tuleva eteis värinä oli kyllä pahempi, mutta silloin sai rytminsiirrosta apua. Sieppaa kun jotkut sanoo ettei pysyvää eteisvärinää edes huomaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ollut kaksi vuotta pysyvä eteisvärinä ,sitä ennen flimmeri kohtauksina n 15v rytminsiirtoja tehtiin yht. Jotain 25- 30 kertaa lopulta sähköllä käännetty rytmi ei enään pysynyt, loppuaikoina söin cordaronea ja emconcoria ,eliguisia ,sitten cordarone jätettiin.pois kun ei auttanut asiaan. Tunnen eteisvärinän suurimman osan ajasta 1,5v. Sitten alkoi henkeä ahdistaa t.k.lääkäri totesi vajaatoiminnan kardiologi ei ollut samaa mieltä. Ihmiset ei usko että olo on huonompi nyt kun eteisvärinä on pysyvä. Kohtauksittain tuleva eteis värinä oli kyllä pahempi, mutta silloin sai rytminsiirrosta apua. Sieppaa kun jotkut sanoo ettei pysyvää eteisvärinää edes huomaa

        37 rytminsiirtoa, sydämessä ei mitään jätetty eteisvärinä. Liian suurilla annoksilla estolääkityksia osa joita ei missään tapauksessa olis pitäny antaa. Lääkkeissä haittavaikutuksina mm. puna valkosolujen väheneminen. Vielä päälle verenpainelääkkeet jotka oli turhia lisäsi paineita. Ja lopulta 36 vuoden jälkeen diag aivolisäkeperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta. Joka nyt on hoidossa reilun 8,00 e. kuukausi maksaa. Missään vaiheessa ei tutkittu muita syitä mikä aiheuttaa eteisvärinää. HYvää toki ettei pysyvä eteisvärinä itsessään vaikuta huonontavasti ,kylläkin ne kaikki lääkkeet mitä on saanu aiheuttanu paljonkin.


    • 40V

      Hei! Olen juuri 40v täyttänyt mies ja minulla todettiin 2011 normaalissa työpaikan terveystarkastuksessa flimmeri. Alkamisajankohdasta ei tietoa, enkä itse ole sitä huomannut. Olen aina suurinpiirtein pyrkinyt syömään terveellisesti sekä urheillut säännöllisesti. Löydös tuli täydellisenä yllätyksenä ja heti aloitettiin Marevan -lääkitys. Sähköinen kääntö tehtiin muutamaa kuukautta myöhemmin, mutta kääntyi kahdessa päivässä takaisin flimmeriin. Nyt kahdessa ultrassa käynyt ja "vikaa" ei ole löytynyt, mutta vasen kammio hieman laajentunut sekä seinämä paksuuntunut. Jotka johtuvat oletettavasti flimmerin johdosta. Urheilua jatkanut ja nyt Marevanin lisäksi lääkkeeksi annettu Emconcordia 1x2,5mg/vrk, koska urheilusuoritusten aikana syke nousee hetkellisesti n 230. Eli kohtuuttomasti. Olen paljon matkustellut työn puolesta ja kaiken näköisiin pöpöihin on lääkkeitä ja malarian estolääkkeitä syöty sekä rokotuksia saatu. Haluaisinkin tietää, onko syy-yhteyssuhteessa värinään. Tilannetta seurataan ja katsotaan miten käy, toivottavasti ei johda sydämen vajaatoimintaan, aivoinfarktiin eikä muihinkaan pahoihin komplikaatioihin. Tietenkin hieman myös huolettaa tuo eri lääkkeiden käyttö, näillä näkymin loppuelämän.

      • Yksi vaan..

        Ei kyllä lääkkeillä pitäisi olla mitään yhteyksiä eteisvärinään. Kilpirauhasen ylitoiminta ja krapula voivat saada aikaan eteivärinän.

        Alkuun voi olla eteisvärinä harvakseltaan joka helposti saadaan lääkkellä tai sähköllä käännettyä mutta jos eteivärinä on pitkään niin sitten se ei enää meinaa kääntyä. Vasemman eteisen iso liittyy eteisvärinään eli silloin sinusrytmi tulee tuskin pysymään kauaa.

        Haittaavia eteisvärinäkohtauksia voidaan hoitaa ablaatiolla mutta silloin sydämen on oltava rakenteellisesti terve.


      • Anonyymi
        Yksi vaan.. kirjoitti:

        Ei kyllä lääkkeillä pitäisi olla mitään yhteyksiä eteisvärinään. Kilpirauhasen ylitoiminta ja krapula voivat saada aikaan eteivärinän.

        Alkuun voi olla eteisvärinä harvakseltaan joka helposti saadaan lääkkellä tai sähköllä käännettyä mutta jos eteivärinä on pitkään niin sitten se ei enää meinaa kääntyä. Vasemman eteisen iso liittyy eteisvärinään eli silloin sinusrytmi tulee tuskin pysymään kauaa.

        Haittaavia eteisvärinäkohtauksia voidaan hoitaa ablaatiolla mutta silloin sydämen on oltava rakenteellisesti terve.

        Terveydenhuollon osaaminen on kyllä sitä sun tätä tai sitten kyse on valikoivuudesta ketä hoidetaan kunnolla ja kehen suhtaudutaan vähätelken.
        Itsellä todettiin flimmeri joskus 2016-17 ja meni Jorvin päivystykseen. Siellä olin yön yli ja aamulla kotiin järkytävän lääkemäärän kera. Flimmeriin aloitettin Bisopropol 5 mg ihan kylmiltään ja verenohennuslääkitys. Sitten paikallinen oma lääkäriasema Mehiläinen ryhtyi tutkimaan onko kaiki johtunut thyroxinin liika- annostuksesta. Tätä vemplattin vaikka kuinka kauan, ei johtunut mutta silti se haluttiin nyt saada selitykseksi ihan kaikkeen. Bisopropol annos oli järkyttävä, pulssi laski välilä alle 40: een ja oli pakko luopua koko lääkityksestä . Oireet jatkuivat silti , välillä pulssi sahasi aivan tolkuttomasti, mitään ei silti tehty. Lopulta aloitin läkityksen uudestaan, puolta pienemmällä annoksella.

        Ei tullut löhetettä sydäntutkimukdiin ei tehty yhtään mitään. Toinen verenpainelääkitys aloitettin Losatrixin rinnalle, Amlodipin. Lopulta laihdutettuani 15 kg ylipainon , luovuin Losatrixin käytöstä. Pulssi oli silti välilä flimmerin puolella silti löhes viikottain, Bisopropol ei auttanut niihin oireisiin vaan jopa tuntui että lääke vain pahensi oireita.
        Nykyään verenpaineeni laskee todella hälyttävästi 72/64/54 useampana perättäisinä päivinä. Lääkäri on tietoinen asiasta mutta ei kiinnosta ilmeisesri panostaa asiaan millään tavalla. Kun kaliumarvoni tippui alle suositusten ja sain oireita, pahoinvointia, heokotusta, voimattomuutta, sairanhoitaja suositteli kysyessäni voiko jollain ruoalla nostaa arvoja , syömään banaaneja.
        Banaanikuurin jälkeen kaliumarvot nousivat, mutta verenpaineeni oli ja on edelleen edelkeen hyvin epävakaa ja yläpaineeni heiluu hiukan yli sadan ja sen alle viikottain. Itse huoman verenpaineen laskun huimauksesta ja fyysisestä heikkoudesta. Nousen ylös ja kävelen ja lihaksista tuntuu loppuvan virta pois kokonaan ja on pakko mennä lepäämään. Tätä esiintyy pari kolme kertaa kuukaudessa.
        Jos kaliumarvojen omahoito on banaanikuuri niin onko alhaiseen verenpaineeseen sitten syötävä suolaa tai otettava viikottainen lakritsikuuri?
        Lääkäriä ei tunnu kiinnostavan koko asia.
        Näitä kun lukee ihmettelee miten toisia hoidetaan pieteetillä ja toiset jätetään täysin hoitamatta? Koskaan ei ole tehty lähetettä sydäntutkimuksiinkaan
        . Ihan kiva suomalainen terveydenhoito. Varmaan riippuu pärstäkertoimesta ketä hoidetaan ja ketä ei.


    • EI KIVA VAIVA

      Mulla 5 eteisvärinää kahden vuoden sisällä.sydän täysin tutkittu.pitäis olla terve..nyt lääkitys tambocor/primaspan/bisoprolol vuoden alusta tuntus toimivan,TOIVOTTAVASTI!

    • Tunne pulssisi
      • Sairauksia tarpeeksi

        Tuonne ei näköjään pääse tavallinen tallaaja, olkoot siellä omissa piireissään. Sisäpiirin juttuja, jos ei pääse rekisteröitymättä.

        Kokemuksia on pitkistä eteisvärinöistä. Ikinä en tahtoisi jäädä eteisvärinään. Hoito on huonoa.


      • Sairauksia terpeeksi
        Sairauksia tarpeeksi kirjoitti:

        Tuonne ei näköjään pääse tavallinen tallaaja, olkoot siellä omissa piireissään. Sisäpiirin juttuja, jos ei pääse rekisteröitymättä.

        Kokemuksia on pitkistä eteisvärinöistä. Ikinä en tahtoisi jäädä eteisvärinään. Hoito on huonoa.

        Ai, nyt pääsinkin lukemaan.


    • turhautunut potilas

      alhainen pulssiko syynä eteisvärinä kohtauksiin.rytmi käännetty jonka jälkeen jo neljä 4 -8 tuntia kestävää rytmihäiriötä. 15 kuukauden AIKANA. Ja aina keskellä yötä

      • Sairauksia tarpeeksi

        Kyllä hidas rytmi voi olla aiheuttajana.


    • vettä juomaa

      Tuskimpa hidas rytmi syynä,itsellä on nukkuessa 35-38 holterin mukaan ja eteisvärinä tulee joskus satunnaisesti esim. juomalla kylmää vettä lasillinen vaikkapa lenkkeilyn jälkeen.
      Tai mistäs sen tietää jos onkin henkilökohtainen ominaisuus tulla värinä matalasta sykkeestä ????

    • Anonyymi

      Mulla käännetty 49× 2×aplaatio eikä pysy rytmit aisoissa.Nyt jätettiin flimmeri päälle lääkkeilä syke alle 100. Nyt katsellaan kuinka menee.Eka viikko menossa olo aika hyvä..

    • Anonyymi

      mistä johtuu, että ablaatiokaan ei auttanut? Itselläni on vasenpuoli laajentunut, eteinen ja kammio, Flimmerit pysyvät loitolla beettasalpaajalla. Sykee menee aika alas.Kardiologin mukaan flimmeri tulee jäämään joskus päälle, koska sydämmen vasemmanpuolen laajentumat eivät ilmeisesti anna mahdollisuutta ablaatioon. Eikö flimmerin jatkuva päällä olo tunnu helvetilliseltä?..

    • Anonyymi

      Olen ollut ablaatiossa kolmesti, sähköllä käännetty 12x. Viimeaikoina ei rytmi enää kääntynyt sähköllä, vaan nykyään kääntyy yleensä alle vuorokauden levolla itsestään. Olen 55v En todellakaan halua flimmeriä pysyväksi, koska se on niin oireinen. Tulee voimattomuutta ja huimausta, .Verenpaine on matala, joten pieni annos beetasalpaajaa käytössä. Tambocorista ei ollut hyötyä, taisi lisätä flimmereitä . Levossa saattaa pulssi laskea normaalitasolle, mutta kohta kun lähtee liikkeelle niin nousee 130.

    • Anonyymi

      Minulla huomattiin rytmihäiriö 2020 vaikean hiihtolenkin jälkeen. Sen jälkeen aloitettiin Eliquis lääkitys ja rytmi käännettiin sähköisesti puolentoista kuukauden jälkeen. Muutama kuukausi meni hyvin ja pystyin liikuntaa harrastamaan lähes normaalisti, mutta sitten rytmihäiriö uusi. Tällä kertaa kääntö onnistui lääkkeellä. Sen jälkeen rytmihäiriö uusi muutaman kuukauden jälkeen. Toisella kertaa se meni sinusrytmiin itsestään ja toisella kertaa kääntö onnistui taas lääkkeillä. Näistä tapahtumista rytmihäiriö uusi taas, jolloin tein päätöksen flimmeri rytmin jättämisestä uudeksi rytmiksi. Harrastan liikuntaa säännöllisesti ja minulla meni noin kolme kuukautta kun sydän ja muu elimistö tottui uuteen rytmiin. Nyt on mennyt oikein hyvin ja elämä on normaalia. Pari asiaa pitää muistaa; jos ottaa alkoholia vähänkään enemmän , ei seuraavana päivänä kannata ajatellakaan liikuntaa ja toinen asia on muutaman tunnin väli ruokailusta ennen kuin lähtee liikkumaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      434
      3133
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      108
      2522
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      376
      2394
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2045
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1867
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1287
    7. 167
      1273
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      977
    Aihe