Ei ole olemassa SIJAISLAPSIA

Itse äidin sijainen

Huostaanotetut lapset ovat sijoitettuja. He asuvat ehkä sijaisperheessä ja heillä on sijaisvanhemmat, mutta he itse eivät ole sijaislapsia - HE EIVÄT SIJAISTA KETÄÄN - älkää siis hyvät ihmiset käyttäkö tuollaista nimitystä!!!

14

592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oma näkemykseni....

      Totta, mutta kyllä sijoitetut lapset monesti ovat jonkin sijaisia/korvikkeita. Esim. lapsettomien syntymättömien lasten sijaisia tms. Paikkaavat siis jotain mistä joku kokee jääneensä paitsi. Ei kai muuten jotkut sijaisperheet (tietenkin elanto on oma lukunsa) pitäisi niin kynsin ja hampain kiinni sijoitetuista lapsista, kirjaisi väärin asioita, antaisi valheellista tietoa sossuun ja vaikeuttaisi sukulaisten yhteydenpitoa, jos kyse olisi vain sijoituksesta. Pelkäävät menettävänsä lapset takaisin bioperheeseen, vaikka se pitäisi olla nimenomaan tavoite!

      Omassa työssäni olen välillä kohdannut aikanaan sijoitettuna olleita aikuisina ja murheellisena kuuntelen heidän tarinoitaan. Monen alamäki on alkanut sijoituksen seurauksena. Lapset ikävöivät vanhempiaan eikä sijaisperhe pysty tarjoamaan sitä henkistä sidettä mikä on lapsen ja vanhempien välillä. Ehkä aivan vauvana sijoitettu sopeutuu paremmin, mutta kyllä hekin juuriaan haluavat jossain vaiheessa selvittää ja monella on aina ollut ulkopuolisuuden tunne perheessä. Jos sijoitus on tosiaan lapsen edun mukaista, pitäisi lapsi sijoittaa lähisukulaiselle. Jokaisella lapsella on varmasti kunnollisiakin sukulaisia, jotka mielellään kasvattaisivat lapsen. Nämä harvat tapaukset tuntuvat olevan onnistuneempia kuin vieraille sijoitukset.

    • jfckj

      Minun kokemukseni ovat päinvastaisia.. Tuttavapiirissäni on paljon aikuisia, jotka ovat eläneet sijoitettuina. He ovat päässeet pois turvattomista päihdekodeista tai kodeista, joissa vanhemmilla ei ole ollut voimia taata heille turvallisia kasvun ja kehityksen edellytyksiä. Heidän lähes kaikkien elämässä ovat olleet myös biologiset vanhemmat, jotka ovat osallistuneet lasten elämään siten kun se heille on ollut mahdollista, eli milloin voimat ovat riittäneet. Vain yhden biovanhemmat katkaisivat välit täysin ja keskittyivät täysin päihteisiin. Nämä jo aikuistuneet sijoitetut lapset ovat kertoneet, miten turvallista oli uudessa kodissa käydä illalla nukkumaan vatsa täynnä ruokaa puhtaisiin lakanoihin iltasuukon saattelemana. Peruasioita, joita ilman valitettavan moni lapsi tänäkin päivänä käy nukkumaan:( Biologiset vanhemmat hyväksyivät huostaanotot, koska omat voimat eivät lasten hoitamiseen riittäneet. Näiden lasten mukaan kyseessä oli todellinen vanhempien rakkaus, joka oli aitoa: lapsen etu oli etusijalla.

      • Oma näkemykseni2....

        Olen utelias kysymään miten jollain voi olla paljon aikuisia tuttavapiirissä, jotka ovat eläneet sijoitettuina? Omiin ystäviini ja tuttaviini ei kuulu ketään sellaista, joka olisi elänyt oman perheensä ulkopuolella ja tunnen kyllä aika paljon ihmisiä. Ainoastaan työssäni olen joutunut aikanaan sijoitettujen kanssa tekemisiin ja sitä kautta muodostanut omaan näkemystäni lasten parhaasta. Koska Suomessa on valtavasti lapsia sijoitettuna kodin ulkopuolelle, joukossa täytyy olla paljon sellaisiakin, jotka on sijoitettu väärin perustein. Moni saattaa aikuisena ihmetellä itsekin miksi sijoitus tehtiin. Ainoastaan kaikkein rohkeimmat vanhemmat uskaltavat tuoda tilannettaan julkisuuteen eivätkä kaikki tosiaankaan ole päihdeongelmaisia. Nykytrendinä näyttäisi olevan, että vanhemmat ja sukulaiset suljetaan sijoitetun lapsen elämästä pois. Ihmettelen mistä tällainen ajattelu on saanut alkunsa? Mitä ihmettä sosiaalityötä opiskeleville opetetaan vai hakeutuuko opiskelemaan vääränlaisia persoonia? Helsingin Sanomissa oli omassa elämässä hyvä kirjoitus 16.7.12 Murrosiän kriisi sotki Ampan elämän: "Olin niin vihainen". Siinä kerrotaan mm. miten jotkut sosiaalityöntekijät valehtelivat. Jopa isäkin oli sosiaalityöntekijälle elossa!!! Jos alkaisin omassa työssäni tuolla tavoin sekoilemaan, lopputili tulisi välittömästi. Kun lopulta oikeanlainen sosiaalityöntekijä tuli mukaan, alkoivat asiat ratketa. Mistä tällaisia sosiaalityöntekijöitä saataisiin lisää, jotka oikeasti osaavat työnsä?

        Valitettavasti vatsa tyhjänä jopa yksin nukkumaan menee moni lapsi, jonka vanhemmat eivät ole päihdeongelmaisia vaan erittäin koulutettuja, pitkää työpäivää tekeviä ja jotka haluavat esim. käydä kuntosalilla töiden jälkeen tai ovat aktiivisina mukana yhteiskunnan päätöksenteossa. Omasta lapsesta huolehtiminen vain meinaa unohtua kaiken muun touhun keskellä. Monet vanhemmat eivät tee enää lainkaan ruokaa kotona vaan olettavat lapsen syövät päiväkodissa tai koulussa tarpeeksi. Lapsella ei kuulemma ole nälkä, mutta sama lapsi kyllä syö jääkaapin tyhjäksi naapurissa.


      • monenlaiset erilaise
        Oma näkemykseni2.... kirjoitti:

        Olen utelias kysymään miten jollain voi olla paljon aikuisia tuttavapiirissä, jotka ovat eläneet sijoitettuina? Omiin ystäviini ja tuttaviini ei kuulu ketään sellaista, joka olisi elänyt oman perheensä ulkopuolella ja tunnen kyllä aika paljon ihmisiä. Ainoastaan työssäni olen joutunut aikanaan sijoitettujen kanssa tekemisiin ja sitä kautta muodostanut omaan näkemystäni lasten parhaasta. Koska Suomessa on valtavasti lapsia sijoitettuna kodin ulkopuolelle, joukossa täytyy olla paljon sellaisiakin, jotka on sijoitettu väärin perustein. Moni saattaa aikuisena ihmetellä itsekin miksi sijoitus tehtiin. Ainoastaan kaikkein rohkeimmat vanhemmat uskaltavat tuoda tilannettaan julkisuuteen eivätkä kaikki tosiaankaan ole päihdeongelmaisia. Nykytrendinä näyttäisi olevan, että vanhemmat ja sukulaiset suljetaan sijoitetun lapsen elämästä pois. Ihmettelen mistä tällainen ajattelu on saanut alkunsa? Mitä ihmettä sosiaalityötä opiskeleville opetetaan vai hakeutuuko opiskelemaan vääränlaisia persoonia? Helsingin Sanomissa oli omassa elämässä hyvä kirjoitus 16.7.12 Murrosiän kriisi sotki Ampan elämän: "Olin niin vihainen". Siinä kerrotaan mm. miten jotkut sosiaalityöntekijät valehtelivat. Jopa isäkin oli sosiaalityöntekijälle elossa!!! Jos alkaisin omassa työssäni tuolla tavoin sekoilemaan, lopputili tulisi välittömästi. Kun lopulta oikeanlainen sosiaalityöntekijä tuli mukaan, alkoivat asiat ratketa. Mistä tällaisia sosiaalityöntekijöitä saataisiin lisää, jotka oikeasti osaavat työnsä?

        Valitettavasti vatsa tyhjänä jopa yksin nukkumaan menee moni lapsi, jonka vanhemmat eivät ole päihdeongelmaisia vaan erittäin koulutettuja, pitkää työpäivää tekeviä ja jotka haluavat esim. käydä kuntosalilla töiden jälkeen tai ovat aktiivisina mukana yhteiskunnan päätöksenteossa. Omasta lapsesta huolehtiminen vain meinaa unohtua kaiken muun touhun keskellä. Monet vanhemmat eivät tee enää lainkaan ruokaa kotona vaan olettavat lapsen syövät päiväkodissa tai koulussa tarpeeksi. Lapsella ei kuulemma ole nälkä, mutta sama lapsi kyllä syö jääkaapin tyhjäksi naapurissa.

        Jostain syystä tuttavapiiriini kuuluu hyvin monenlaisia ihmisiä - mikä onkin hieno juttu. Minusta on avartavaa, kun saa jakaa elämänkokemuksiaan monenlaisten ihmisten kanssa. Sillä tavalla sitä itsekin oppii arvostamaan elämää. Opettelen vasta.


    • monelaista löytyy

      Minulla on paljon sellaisia nyt jo aikuisia tuttuja, jotka ovat kasvaneet sijoitettuna. Ja täytyy sanoa, että kokemusten kirjo on suuri. Joukossa on seksuaalista hyväksikäyttöä kokenut, raiskattu, raskasta henkistä väkivaltaa kokenut mutta myös kiitollisuutta tunteva. Kokemukset siis vaihtelevat sen mukaan, millaiseen paikkaan on päätynyt ja miten kypsiä aikuisia sijaishuoltopaikassa on sattunut olemaan. Näiden kokemusten perusteella toivon, että sijaishuoltoa / lastensuojelua aletaan tutkia systemaattisesti ja tietenkin myös toivon, että valvontaa tehostetaan.

    • jfckj

      Näinhän se varmasti on, monenlaista sakkia sitä on sijaisperheinäkin:( Olen samaa mieltä, että valvontaa myös sijaisvanhempien koteihin olisi tehostettava.

    • mom

      Jos esim. on itse elänyt sijaisperheessä, todennäköisesti tuntee myös useita muita jotka ovat... Tuntemistani aikuisista sijoitetuista suurin osa on tosi kiitollisia kasvattivanhemmilleen :) Mutta tunnen porukkaa vaan parista paikasta, varmasti on montaa sorttia, kuten vanhempia ylipäätään... Mikä siinä onkin, että ei ole vieläkään mitään pakollista kurssia raskaanaoleville??

      • Minäminunminulle

        Nm. "Oma näkemykseni2...." varmaan tarkoitti, että koska JUURI HÄN ei tunne sijoitettuna olleita aikuisia niin muutkaan eivät voi tuntea. Tuon voisi tulkita myös siten, että kyseinen nikki epäilee jopa valehtelua asian tiimoilta.

        Mutta kuten hienosti totesit;
        "Jos esim. on itse elänyt sijaisperheessä, todennäköisesti tuntee myös useita muita jotka ovat... "


    • todellisuudesta

      Sen takia, koska todellisuudessa huostaanottoja ei pyritäkään vähentämään.

    • Parempaan päin

      Lähtökohtaisesti uskon ettei kukaan halua luopua omasta lapsestaan tietäenkin ettei pysty turvallista kotia hänelle tarjoamaan, sairauden, kodin sisäisen tai ulkopuolisen uhan vuoksi. On äidin, isän ja sisarten tila millainen vain, he särkyvät kun osa heistä viedään pois.
      Samalla särkyy myös hän joka lähtee, ehkä parempaan paikkaan, ehkä ei. Hän saa puhtaan sängyn ja ruokaa, hän saa sukset ja uuden ympäristön. Hän kasvaa ja on särkynyt.
      Perhe joka jäi, on kipeä ja hajallaan. Äiti kaipaa, isä kaipaa, sairastuu entisestään ja sisaret, ne pienet hennot ihmisenalut yrittävät luovia näkemänsä tuskan keskellä ja selvitä itse, yrittävät olla syyttämättä itseään - kaikesta.

      Pois viety lapsi oppii luovimaan myös, oppii olemaan melkein kaikkea sitä mitä hän on jo olemassa.

      Kyllä sosiaalitoimet ovat kehittyneet ja yrittävät varmasti parhaansa, mutta silti úskon että meillä kaikilla aikuisilla on vielä paljon opittavaa ja kehitettävää.

    • huostaanotettu parem

      Alkakaamme puhua huostaanotetuista lapsista eli esimerkiksi näin: perheessämme on kolme biologista lasta ja yksi huostaanotettu lapsi. Ei puhuta enää sijaislapsista.

    • tsappadoppa

      Tai vielä mieluummin sijoitettu kuin huostaanotettu:)

    • yksi iskä

      Kannatan!!! Ja suosittelen muillekin vaihtamaan nimitystä pikaisesti - katsokaahan vaikka näiden keskusteluiden kieltä; pääosin puhutaan sijaislapsista, olipa kirjoittajana sijari tai bio. Nyt ihmisarvo näille lapsille; ei sijaislapsi -nimitystä joka halventaa :(

    • äiskä2

      Kannatan!!! Itse sijarina en koskaan sano sijaislapsi!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      188
      7376
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4292
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2125
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2049
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1879
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1671
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe