Mustasilmäsusannasta kysyisin,

olis kiva.

kun nyt tänä vuonna se tuossa on ostotaimena kasvanut, ja nyt alkavat kärjet mennä yli tukikeppien. Laitoinkin ehkä hiukan liian lyhyet kepit sille. Mutta mitä teen nyt kun ne alkavat hujottaa yli keppien? Osaavatko ne itse kääntyä alaspäin vai meneekö tässä nyt loppukesä sitten piloille mustasilmän kanssa eli kun kepit eivät riitä, niin katkeavatko varret ja kasvi kuolee? Täytyisikö viritellä naruja jonnekin suuntaan - heh? Olisi ihan kiva nimittäin jos se nyt saisi tuossa olla niin kauan kuin säitten puolesta kestää. Kukkia se ei tietenkään ole niin tuottanut, kun ei ole tuo aurinko hellinnyt. Toki kun aurinko on tässä pari päivää naamaansa enemmän meille näyttänyt niin alkoi mustasilmän kukkasetkin pilkistämään esiin.

Ja toinen kysymys: Kuihtuneet kukat pitää poistaa, sanotaan ohjeissa, jotta kukinta jatkuisi. No, tässä on kyllä tuuli eräitä kuihtuneita heittänyt irti ja parvekkeen lattialle, mutta pitääkö se itse kukkasen "kotelo" poistaa myös, vai tuottaako se "kotelo" uutta kukkaa?
Siirsin kysymykseni myös tänne, vaikka se jo tuolla yksivuotisten palstalla on, mutta kun haluaisin vastauksia :)

5

1240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pieni puutarha

      Hei

      Mustasilmäsusanna ei välttämättä tarvitse lainkaan tukea, vaan sitä voi käyttää myös sekaistutuksissa amppeleissa ja ruukuissa. Makuasia kummasta tykkää, mutta minusta se on sopiva sekä köynnöstävänä, että riippuvana. Molemmat versiot kukkivat ihan yhtä hyvin.

      Itse en poista kuihtuneita kukintoja muuten kuin maasta harjaamalla/haravoimalla. Kukinta jatkuu vaikka niitä verhiöitä (=kotelot) ei poistaisikaan.

      Kirjoitin mustasilmäsusannasta tänään blogiini.

      http://www.blogilista.fi/blogi/pieni-puutarha/66738

      • kiitos.

        Kiitos vastauksesta. Luin myös blogisi. Sen verran vain, että mustasilmäsusannaa taitaa olla myös punaisena, ainakin tänä vuonna netanttilan kuvastossa oli punainen myynnissä. Siis punainen, ei oranssinkeltainen.


      • Pieni Puutarha
        kiitos. kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Luin myös blogisi. Sen verran vain, että mustasilmäsusannaa taitaa olla myös punaisena, ainakin tänä vuonna netanttilan kuvastossa oli punainen myynnissä. Siis punainen, ei oranssinkeltainen.

        Kiitos tiedosta. En ollutkaan koskaan nähnyt tuota punakukkaista lajiketta. Lisäsin tiedon myös blogiini.

        Onkohan se oikeasti noin punakukkainen kuin kuvissa väitetään. Joskus kuvien värisävyjä on muutettu niin paljon, että totuus onkin pettymys. Mutta pidän silmät auki ja yritän bongata tuon punakukkaisen mustasilmäsusannan.

        http://www.blogilista.fi/blogi/pieni-puutarha/66738


    • olis kiva.

      Aloittaja tässä vielä.
      Eikö se kuitenkin ole niin, että niihin verhiöihin tai koteloihin tulee siemen kukan irrottua, niin edistääkö se uudelleen kukintaa, jos sen siementä kehittävän poistaa?

      Nyt näyttää siltä, että tähän minun kasviini tulee kukkia vain ylöspäin edeten ja niitäkin harvakseltaan kun säät ovat mitä ovat. Mutta siis, saako sinne alaosaan uudelleenkukintaa paremmin aikaiseksi, jos sen kukkineen kotelon poistaa?

      Tosin kun nämä säät ovat mitä ovat, niin ei se taida paljonkaan kukintaa ainakaan minun kasvillani edesauttaa teki sitten mitä tahansa. Mutta ihan kiva jos tuo hengissä pysyisi vielä elokuun loppuun tai vähän ylikin.

    • kasvattaja

      Jos niitä kukintoja poistaa, niin tietysti otetaan se kotilokin pois, koska siihen se kasvattaa sitä siementä ja vie voimaa koko kasvista.

      Samoin tehdään myös petunian kanssa, ei auta että otetaan vaan se kuihtunut kukka pois, vaan myös se siemenkotilo.

      Tähän aikaan kannattaa antaa lannoitusta, parhaat lannoitteet on mennyt mullasta kastelun mukana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe