Vad tycker ni om östfinnar?

Västfinne

Jag själv hatar östfinnar. Här i Helsingfors regionen finns det enormt ex-östfinnar och deras barn. Det tycks mig att östfinnar (especially dom vilka har flyttat till Helsingfors) är mostly väldigt negativa och ohövliga men ändå dom vill vara vänner med mig och ni obviously förstår inte hur rysliga dom är. (Man skiljer väst- och östfinnar simply from the shape of nose and the shape of whole face) . Jag är en finspråkig västfinne från Esbo själv och those people really piss me off. Vad tycker ni finlandssvenskarna eller västfinnar om östfinnar då?

P.S. Förlåt att jag skrev lite på engelska, vocabulary just räckte inte för svenska :)

12

887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 48

      Jag hatar inte någon speciellt,vi är alla människor med fel och brister.Visst är de här typerna jobbiga som tycker att alla svenskspråkiga borde flytta till SVERIGE Dem tycker jag inte om.Dessutom borde man ta sedan dit man kommer och inte genast börja försöka ändra på urgamla svenska ortsnamn och liknande.

    • valma...

      Jag skriverr endast, far i f1ttan!!

    • Östfinne

      Att hata vissa folkslag i vårt land hjälper inte till att vi ska kunna tillsammans i ett Bea samhälle. Inget fel på östfinnar eller västfinnar, finlandssvenskar eller på ngra andra. Varför ska man överhuvudtaget hata östfinnarna? Vad har de gjort för ont? Att de flyttat till Helsingfors? Vi har fri rörlighet i landet och tom i hela Europa so what? Hälsningar 100% suomalainen, nuvarande östfinne sedan norra savolax tillhör östfinlands län.

      • kustbo

        Inte behöver man hata någon,vi ryms nog alla här i vårt älskade fosterland.


    • Kalakukko Airways

      Skulle våga påstå att de trevligaste människorna finns just i östrafinland ju längre
      västerut rättare sagt i Satakuntatrakten Åbo, Björneborg, osv finns de besvärligas-
      te människorna inbundna tror de är något just i Savolax finns det bästa folket.

      Det är sedan en helt annan sak hur östfinnarna beter sig tex i Helsingfors kanske
      omgivningen gör att man ska uppföra sig dåligt, i stil var och en sköter sitt.

      • porvoo/borgå

        På sina egna hemorter är de OK,men tyvärr ,tyvärr om de flyttar till svenskspråkiga orter så är de inte alltid så trevliga.Vi har en hel del här i Borgå ,och de har hämtat med sig mycket negativt.


    • Vilka menar ni?

      Vilka menar ni eg. med östfinnar? Infödda finländare eller invandrare? De som bor i den nuvarande delen av östra Finlands län?

    • grannen

      att hata och dra alla över samma kam ett bevis på bristande intelligens och låg kunskapsnivå... hur många har du träffat ? och hur många finns det ? du lyfter dig själv på hög piedestal som någon bättre människa.
      hoppas du aldrig åker utomlands då du har så konstig människosyn.
      det finns fel och brister hos oss alla, mer eller mindre.

      • syndabörda

        Man skall aldrig sänka sig till så där låg nivå,vi är alla individer.Om några östfinnar är besvärliga så kan man inte säga att ALLA är det.


    • FRÅN ESBO

      Det spelar ingen roll om man är västfinne eller östfinne.. Vi är alla individer och kanske du har haft otur och har träffat bara de värsta ! Bara min åsikt !!!!!! men fördragsamhet -fördragsamhet!!

      • min åsikt...

        Man borde alltid betrakta människor som individer,de finns ju sådan också som skriver att ALLA svenskspråkiga är förmögna ,akademiskt utbildade och bor i slott och villor.Jag tycker inte att det är något större fel på människor från öst.kanske endel är litet mera inbundna och det tar sin tid innan de låter en komma nära,men sedan när man lär känna dem så är de OK.


    • Besöka i östra delen

      Västfinne skådespelare Pertti Koivula har sagt att man kan inte besöka i Norra Karelen utan att man förlorar sin hjärta till den där landskapet. Det samma har sagt många andra.

      Pröv du västfinne också det samma metoden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1897
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1306
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1206
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1182
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1171
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1166
    Aihe