Olen nyttemmin ottanut kyseisellä objektiivilla 210 kuvaa, ja haluan kertoa teille joita asia uteloittaa kokemuksiani kyseisestä kakkulasta. Ensi vaikutelma tästä ensimmäisestä kuvanvakaimella varustetusta 24-70 millisestä zoomista on sen järkälemäinen koko. Etummaisen linssin halkaisia kokonaista 82 milliä. Objektiivi nassahtaa tukevasti bajonettiin, ja kumitiiviste metallin ympärille. Kaikki siis hyvin siltä osin. Otin sisällä kuvia tällä lasilla Nikon D700- runkoon kiinnittettynä. Huomaan että AF toimii luotettavasti sekä nopeasti. Moottori pitää vienoa sihinää siirellessään lasielementtejä, joka kuullostaa lähinnä viehättävältä. Kerta kaikkiaan laadukkaalta tuntuva kapistus. Otoksia tutkiskeltuani takanäytöltä huomaan tarkennuksen napsahtavan oikein ja kohdilleen. Sitten kentälle kuvailemaan, toisin sanoen meren rantaan. Havaitsen täydellä aukolla lievää vinjetointia joissain kuvissa, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Vinjetointi häipyy jo f/4 kohdilla tyystin. Värintoisto ja terävyys on ensiluokkaista, ja huomaan että on tästä myös potrettilasiksi. Ihon sävy toistuu vääristelemätönnä, ja burllurr, bokeh, epäterävyysalue toistuu kermaisen pehmeänä. Otan kaikki kuvat jpg- pakattuna, ja vien ne sittemmin koneelle jossa hienosäädän niitä jonkun verran. Ilokseni teen huomion, että kuvat ovat jokseenkin valmiita kamerasta tullessaan, kaipaa ainoastaan hieman kirkkautta ja kontrastia ja se on siinä. Negatiivisena asiana panen merkille, että tarkennus ei aina ihan mene kohteeseen johon olen tähdännyt vaikka käytän useinmiten yksipistetarkennusta. Toisaalta olen huomannut Nikkorin lasien tekevän joskus samaa. Myös Tamronin massiivinen halkaisia tuottaa ongelman. Kameran omaa salamaa ei oikein voi käyttää, koska objektiivista jää paha varjo kuvan alareunaan. Asia korjaantuu käyttämällä salamakenkään asennettavaa salamalaitetta. Myös kameran valotusautomatiikka sekosi kerran P-asennossa, kun kuvasin kaksi kuvaa peräkkäin vain vähän kameraa siirtäen sisätiloissa ilman salamaa. Suljinaika piteni yllättävästi, niin että kuva tärähti pahoin. Normaalisti Tamronin kuvanvakain toimii loistavasti, ja on melkein välttämätön näin raskaalla objektiivilla kuvatessa. Nyt jo voin sanoa, että olen ottanut tällä lasilla elämäni parhaat kuvat. Se on aika paljon sanottu, vain 210 otoksesta, mutta näin se vaan on. Kaikkien näiden satojen ja alkulukujen jälkeen sanoisin vaikka, että olihan se kallis, mutta ei lähellekkään niin kallis kuin Nikkorin 24-70, ja uskallan väittää että tuskin häviää missään suhteessa edellä mainitulle. Yksi erikoisuus Tamronissa on myös zoomin lukitusnappula, jolla zoomin saa lukittua paikoilleen. Hyödyllinen keksintö, olkoonkin että zoomi muutenkaan valu mihinkään. On kevyt käyttää mutta jää siihen mihin on väännetty.
Tamron SP 24-70 f/2.8 Di VC USD
7
1187
Vastaukset
- aapee
Lisäyksenä vielä edelliseen vuodatukseen sellainen havainto, että af-tarkennusapuvalosta on enemmän haittaa kuin hyötyä, tämän Tamronin kanssa. Johtuen nimenomaan suuresta koosta joka peittää Nikonin tarkennusapuvalosta kohteeseen suuntautuvasta valosta suurimman osan.
Tulin vähän kiireessä ostaneekseni juuri ennen reissua saamaani D800 runkoon perusoptiikaksi varsin kohtuu hintaan Sigman 24 - 70 F2.8 DG HSM EX lasin josta "puuttuu" tyystin OS tai VR tai VC varustus. Ihmeekseni monikaan lähes 1000 kuvasta jotka sillä näppäilin ei mennyt pilalle vanhuksen vapinoista. Olen vasta ehtinyt hieman tarkastella kuvia mutta ainoana ongelmana olen huomannut olevan hieman "huonon" piirron kulmissa täydellä aukolla. Olen myös pyrkinyt välttämään kovin pitkiä aikoja mutta katselin tuossa juuri kuvaa ISO1600, 1/15 sek ja 24mm enkä löytänyt siitä juurikaan "värinöitä". Tarkennusapuvaloa en ole käyttänyt juuri koskaan koska en ole tarvinnut, aina kun ovat tupanneet tarkentumaan ilmankin. Myönnän tosin välttäväni umpipimeässä kuvaamistakin koska välttelen salamaakin joskin sellaisenkin omistan hätätapausten varalle.
Tottuneena VR toimintaan pelkäsin lähtiessä sen puutteen rajoittavan kuvauksia mutta se ainoastaan lisäsi hieman suurten ISO arvojen käyttöä vaan tulihan niitäkin kokeiltua. Esim. ISO1600ja ISO3200 ovat monessa suhteessa käyttökelpoisia mutta kovin suuria suurennoksia en lähtisi tekemään. A3 kokoa ajattelin kokeilla kuitenkin.
Kasisatanen Nikon toimi varsin hyvin koko ajan ja hieman reilussa kuukaudessa se on räpsähtänyt noin 2800 kertaa. Varsinkin 100 ja 200 ISO:illa sekä 400:llakin kuvan laatu on "loistaja" ja sallii suuriakin kroppauksia, kiitos pikselimäärän.- aapee
nikon_d90 kirjoitti:
Tulin vähän kiireessä ostaneekseni juuri ennen reissua saamaani D800 runkoon perusoptiikaksi varsin kohtuu hintaan Sigman 24 - 70 F2.8 DG HSM EX lasin josta "puuttuu" tyystin OS tai VR tai VC varustus. Ihmeekseni monikaan lähes 1000 kuvasta jotka sillä näppäilin ei mennyt pilalle vanhuksen vapinoista. Olen vasta ehtinyt hieman tarkastella kuvia mutta ainoana ongelmana olen huomannut olevan hieman "huonon" piirron kulmissa täydellä aukolla. Olen myös pyrkinyt välttämään kovin pitkiä aikoja mutta katselin tuossa juuri kuvaa ISO1600, 1/15 sek ja 24mm enkä löytänyt siitä juurikaan "värinöitä". Tarkennusapuvaloa en ole käyttänyt juuri koskaan koska en ole tarvinnut, aina kun ovat tupanneet tarkentumaan ilmankin. Myönnän tosin välttäväni umpipimeässä kuvaamistakin koska välttelen salamaakin joskin sellaisenkin omistan hätätapausten varalle.
Tottuneena VR toimintaan pelkäsin lähtiessä sen puutteen rajoittavan kuvauksia mutta se ainoastaan lisäsi hieman suurten ISO arvojen käyttöä vaan tulihan niitäkin kokeiltua. Esim. ISO1600ja ISO3200 ovat monessa suhteessa käyttökelpoisia mutta kovin suuria suurennoksia en lähtisi tekemään. A3 kokoa ajattelin kokeilla kuitenkin.
Kasisatanen Nikon toimi varsin hyvin koko ajan ja hieman reilussa kuukaudessa se on räpsähtänyt noin 2800 kertaa. Varsinkin 100 ja 200 ISO:illa sekä 400:llakin kuvan laatu on "loistaja" ja sallii suuriakin kroppauksia, kiitos pikselimäärän.Oletpas kerinnytkin kuvailemaan kuukauden aikana. Vaikka D700 on loistava kamera, joka tekee hyvän objektiivin kanssa hienoa jälkeä, niin silti myönnän että käyp katteeks. D700 ei, johtuen pikselimäärästä, salli oikein viimeisen päälle tiukkoja kroppauksia koska silloin yksityiskohdat alkavat selvästikkin hajoamaan.
- Myy pois...
aapee kirjoitti:
Oletpas kerinnytkin kuvailemaan kuukauden aikana. Vaikka D700 on loistava kamera, joka tekee hyvän objektiivin kanssa hienoa jälkeä, niin silti myönnän että käyp katteeks. D700 ei, johtuen pikselimäärästä, salli oikein viimeisen päälle tiukkoja kroppauksia koska silloin yksityiskohdat alkavat selvästikkin hajoamaan.
Sun kannattaa myydä tuo muinaisjäänne pois. Ma kerään museokameroita ja tuo D700 sopisi kokoelmaan. Paljonkos pidät hintaa?
- aapee
Myy pois... kirjoitti:
Sun kannattaa myydä tuo muinaisjäänne pois. Ma kerään museokameroita ja tuo D700 sopisi kokoelmaan. Paljonkos pidät hintaa?
Ha. Se vielä museoon jouda. Luulenpa hyvinkin, että kuvailen sillä ainakin seuraavat viisi vuotta. Viisivuotissuunnitelma.
aapee kirjoitti:
Ha. Se vielä museoon jouda. Luulenpa hyvinkin, että kuvailen sillä ainakin seuraavat viisi vuotta. Viisivuotissuunnitelma.
Olet oikeassa aapee, D700 täydentää oivasti runkovalikoimaasi jos onnistut hankkimaan D800 vaikka joulupukilta. Pari runkoa on hyvä varustus kun matkailee, se vähentää linssin vaihtoa ja varmistaa kuvaukset joka tilanteessa.
Tällä hetkellä kannatan FX - DX paria jos Nikon on kyseessä.
Nuo kuvat tulivat matkaillessani pohjoismaissa, lähinnä Norjassa ja siinä on yleensä useita ottoja samasta aiheesta joita nyt joudun tarkastelemaan. Tuonne Picasaankin niitä kulkeutuu ajan myötä, jos haluaa nähdä niin hakusanat Lofootit, Norja ja vaikkapa jäätikkö ohjaavat oikeaan kansioon.- Myy pois...
aapee kirjoitti:
No, ei sitä oikeesti olisi museoon pistetty....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984