Kuukautismigreeni

sairassairas

Mulla on kolmatta päivää kuukautismigreeni. Mikään ei auta. Söin Buranaa 800 mg/vrk ennaltaehkäisevästi, täysin tehoton. Nyt sitten Panadolia 500 mg x 2 niin usein kun voi ottaa, mutta täysin tehotonta. Välillä Panacod 500 mg x 2, auttaa paremmin, mutta sen lopettaminen tuntuu tekevän lisää päänsärkyä. Joskus auttaa lääkkeen kanssa yhtaikaa otettu vahva kahvimukillinen, mutta nyt ei sekään. Jos juon kahvia useamman päivän, tulee kahvipäänsäryt. Aikoinaan kokeilin kerran auralliseen migreeniin yhden Imigranin, tuntui että kuolen siihen paikkaan, kun puristi kaulaa ja rintakehää, ja tuli hirveä tuskanhiki. Triptyliä söin joskus vuosikaudet, mutta se ei estänyt kohtauksia. Työntantaja sanoo että migreenin takia ei tarvitse olla nykyään pois, kun siihen on niin hyvät lääkkeet, että kohtaus on sitten täysin oireeton ja paranee heti. Olen nyt hoitovapaalla, mutta pelkään töihin menoa, kun en saa olla kohtausten takia töistä pois. Olo on jo niin stressaantunut siitäkin että itkettää vaan koko ajan. Nälästäkin tulee tää kipu, mutta ei voi enää syödä kun se tulee heti ylös, jo ruoan hajukin ajaa oksentamaan. Terveyskeskuslääkäri ei ole määrännyt mitään muuta kun Panacodia ja neurologillakin on asiaa joskus perusteellisesti tutkittu, enkä koskaan ole saanut mielestäni asiallista lääkitystä, kun olen kertonut että Imigran ei sovi. Hormonilääkitykset ei ole koskaan sopineet, se on laskuista pois. Missähän se työnantajan puhuma migreenikohtauksen poistava lääke oikein on, kun ei sellaista minulle ole annettu.

18

3815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks migreenipotilas

      Kannattaa kokeilla muitakin migreenin täsmälääkkeitä kuin imigran tai kokeile vielä toisenkin kerran sumatripaania ( imigran tai sumaration ) voihan olla ettei sivuoireet tule niin voimakkaina . Minulla ainakin hävisivät muutaman kerran jälkeen , hieman tuntuu puristusta edelleen rinnassa mutta se on pientä vielä migreenikohtaukseen verrattuna .

    • uudelleen lääkäriin

      Uudelleen lääkäriin.
      Tutkivat perusteellisemmin ja kokeilevat uusia keinoja.
      Terveyskeskuslääkärin tehtävä on kokeilla ensin sitä keinoa, joka toimii 80-90 prosentilla potilaista. Näin sinä säästyt monilta turhilta kokeilta. Jos ensimmäinen käynti ei selvitä asiaa, mietitään, mikä on oikeiden ja kokemusten perusteella seuraava asia selvitettäväksi.

    • Mirre Migren

      Suussa sulava Zomig rapimelt on ainoa lääke joka mulla auttaa. Buranaa ja muita särkylääkkeitä voin syödä vaikka purkillisen ilman apua.
      Pyydä Zomigia, se on kallista mutta auttaa. Tabu suuhun ja sänkyyn ,; unta pari-kolme tuntia niin kyllä se siitä pikku hiljaa. Kohtauksen jälkeen pää on arka ja hellänä mutta särky loppuu

    • imigran+burana

      Muka Burana ja Panadol auttaa! Kittiä kanssa! Sallikaa mun nauraa :DDDDDDDDDDDDD

      Mutta Imigran Radis 50 mg - 100 mg tabletti se Burana 400 mg tabl yhdessä otettuna auttaa kyllä kohtaukseen yleensä. (Tarina ei sitten kerro sitä, että niistä voi tulla lääkekierre, jos kohtauksia alkaa tulemaan joka päivä. Mutta kuitenkin).

      Pelkkä Imigran ei auttanut minulle, piti olla se Imigran Radis. Että vinkkinä vaan.

      Äläkä lue sitä lääkepakkausselostetta, koska kun sen on lukenut alkaa luulotauti vaivaamaan ja rintaa puristamaan. Imigran Radis 50 mg on hyvä annos Buranan kanssa, mutta ei sen jälkeen kyllä työkykyinen ole, vaikka "onkin niin hyvät lääkkeet, että kohtaus paranee ja sen jälkeen voi muka jatkaa elämää ja töitä niinku ei mitään!"" Just joo!! Noinhan sitä voi sanoa, kun ei tarvi itse ottaa tuota annosta! Hyvät on lääkkeet migreenin ja hyvin menee pää pökerryksiin ja alkaa nukuttamaan ja tulee muutenkin höntti olo ja hyvin tulee lääkekierre, vai oliko se migreenikierre?

    • LinneaM.

      Mulla on kuukautishäiriöihin aina auttanut akupunktio. Sen vaikutus voi olla tosi tehokas (minulla) tai sitten vaatia monta hoitoketaa (ystävättärelläni). Olen käynyt akupunktiohoidossa http://akupunktioklinikka.fi ja hoitoon.fi
      Ja tarvinnut hoitoa sekä juuri pääkivun ja myös selkä/vatsakipujen (kuukautisista johtuvia, mikään lääke ei tehonnut) hoitoon. Suosittelen todella!

      • akupuntioon pettynyt

        Ei akupunktio välttämättä ole mikään ihmelääke migreeniin , itselläni on migreeniä noin 18 kertaa kuukaudessa ja sitä on yritetty hoitaa myös akupunktiolla , sekä perinteisellä että kiinalaisella akupunktiolla jota antoi kiinassa koulutuksen saanut . Akupunktiota antanut hoitaja sanoi että jos viidennen hoitokerran jälkeen ei ole auttanut niin ei auta myöhemminkään , rahat menevät hukkaan.
        Jotenkin tuntuu välillä että akupunktiota pidetään ihmehoitona .


      • KOKKOLAt
        akupuntioon pettynyt kirjoitti:

        Ei akupunktio välttämättä ole mikään ihmelääke migreeniin , itselläni on migreeniä noin 18 kertaa kuukaudessa ja sitä on yritetty hoitaa myös akupunktiolla , sekä perinteisellä että kiinalaisella akupunktiolla jota antoi kiinassa koulutuksen saanut . Akupunktiota antanut hoitaja sanoi että jos viidennen hoitokerran jälkeen ei ole auttanut niin ei auta myöhemminkään , rahat menevät hukkaan.
        Jotenkin tuntuu välillä että akupunktiota pidetään ihmehoitona .

        Aika asiattomalta kuulostaa tuo "jos ei ole viiden hoitokerran jälkeen auttanut..." ei akupunktio ole mikään lääke joka toimii kaikille samalla tavalla. Aika ihmeellistä akupunktio kuitenkin on.... mutta kuten sanoit, ei missään tapauksessa mikään kaiken ratkaiseva ihmehoito :) Kenellä kävit hoidossa, "akupunktoon pettynyt"?

        Minä en saanut kuin helpotusta mutta ystäväni ei ole joutunut kärsimään migreeneistä sitten hoidon aloittamisen , hoitona siis kiinalainen lääketiede, akupunktio. Hän käy kuitenkin varmuudeksi ikään kuin ylläpitämmässä vaikutusta muutaman kerran vuodessa, joskus useammin. Itselläni akupunktio auttoi selkäkipuihin loistavasti. Olen alkanut opiskella alaa en sillä että alkaisin työkseni tehdä, mutta mielenkiinnosta.


    • tuskainen.........

      Mikään ei ole minun hormonaalista migreeniä poistanut.Ikä on liventänyt mutta aurallinen on ja kestää tunteja.
      Hormoonithoidot ei käy eikä ole tehonneet täsmälääkkeet ja jostain tuli jopa uudet näköhäiriöt se oli joku pitkäkestoisempi täsmälääke.Piikkinä yms kaikkina eri muotoina kokeiltu.

      Epi-lääkkeisiin en ole uskaltautunut kokeiluun.

      Perinyt olen taudin mummoni kertoi että vähenee vanhetessa.

      • akupunktioon pettyny

        Kävin akupunktiossa kiinassa koulutuksen saaneella terveydenhoitajalla , sain hoitoa migreeniin ja jännittysniskaan , siis eri pisteisiin, hoito tuntui kyllä hyvältä ja rentoitti mutta migreenit eivät vähentyneet yhtään ja minusta oli hyvä että sanottiin että todennäköisti akupunktio ei auta minulle koska viiden hoitokerran jälkeen olisi pitänyt joitain vastetta saada, rahaa on mennyt älyttömästi eri kokeiluihin , kävin myös kiropraktikolla joka kertoi että migreeni kyllä vähenee mutta kahdeksan hoitokerran jälkeen lopetin koska apua ei tuntunut tulevan , rahaa oli kyllä mennyt .
        Migreeniä on tosi usein noin 18 kertaa kuukaudessa enkä tiedä mikä auttaisi, täsmälääkkeet on ja estolääkkeet kokeiltu ilman apua , joten mitäs nyt ? Olen 55 vuotias eikä ikä ole vähentänyt kohtauksia vaan lisännyt , myös maitohappobakteereita syön joten nekään eivät auta kaikkeen


      • ****

        Minulla taas on pahentunut vanhetessa. Ei auttanut vaikka kuukautisetkin loppuivat :(


      • KOKKOLAt
        akupunktioon pettyny kirjoitti:

        Kävin akupunktiossa kiinassa koulutuksen saaneella terveydenhoitajalla , sain hoitoa migreeniin ja jännittysniskaan , siis eri pisteisiin, hoito tuntui kyllä hyvältä ja rentoitti mutta migreenit eivät vähentyneet yhtään ja minusta oli hyvä että sanottiin että todennäköisti akupunktio ei auta minulle koska viiden hoitokerran jälkeen olisi pitänyt joitain vastetta saada, rahaa on mennyt älyttömästi eri kokeiluihin , kävin myös kiropraktikolla joka kertoi että migreeni kyllä vähenee mutta kahdeksan hoitokerran jälkeen lopetin koska apua ei tuntunut tulevan , rahaa oli kyllä mennyt .
        Migreeniä on tosi usein noin 18 kertaa kuukaudessa enkä tiedä mikä auttaisi, täsmälääkkeet on ja estolääkkeet kokeiltu ilman apua , joten mitäs nyt ? Olen 55 vuotias eikä ikä ole vähentänyt kohtauksia vaan lisännyt , myös maitohappobakteereita syön joten nekään eivät auta kaikkeen

        OK, ikävä kuulla. Minusta viisi hoitokertaa on kuitenkin aika vähän. Jos haluat käydä edullisemmin akupunktiossa, pyri johonkin kouluun "harjoituspotilaaksi" niissä opettaja pitsää neulat ja oppilaat ovat katsomassa.


      • akupunktioon pettyny
        **** kirjoitti:

        Minulla taas on pahentunut vanhetessa. Ei auttanut vaikka kuukautisetkin loppuivat :(

        Asun pienessä kaupungissa , ei täällä ole kouluja mistä saisi halvempaa hoitoa, valitettavasti . Olisi kyllä ollut mahdollisuus käydä em. hoitajalla saamassa akupunktiota mutta uskon siihen kun hän sanoi että viiden hoitokerran jälkeen pitäisi tulla vastetta hoitoihin jos hoidosta olisi apua . Kävisin vaikka kerran viikossa jos olisi apua , nyt käyn hierojalla kerran viikossa ettei hartia-niskat mene ihan jumiin .
        Ikä on pahentanut migreeniä samoin kun edellisellä kirjoittajalla , en tiedä vaikuttaako hormoonit vai onko migreeni muuttunut melkein päivittäiseksi koska monesti hermostokin herkistyy jatkuvaan särkyyn. Tilanne on tosi masentava ........ kumpa keksisi mikä auttaisi kun kaikki keinot on kokeiltu . Teillä joilla akupunktio on auttanut , olette tosi onnekkaita !


    • KipuON

      Itselläni vaivannut hormonaalinen migreeni nyt vuoden verran. Tästä pirun migreenistä tunnistankin hyvin kiertoni, sillä kohtu on poistettu(munasarjat talella). Ensin alkaa tulla tavanomaisia PMS- oireita. Tai olen luullut että ne on pms-oireita, mutta voihan olla että ne on myösmigreenin esioireita yhdistettynä pms oireisiin. Kiukkua ja väsymystä. Mieliala vaihtelee. Äksyilen, joskus olen jopa hieman agressiivinen. Tai sitten saatan olla "yli hölmö".(jos noin voi sanoa) Tekisi mieli hurhastella auton kanssa, huudella kassajonossa ym. aivan typerää. Ja tällainen ei yleensä kuulu luonteeseeni. Tasainen kiukkuilu kestää useamman päivän, sitten pari päivää ennen migreenin alkua olen todella vittumainen!!!!! Sitten se särky alkaa. Yleensä illalla nukkumaan käydessä. Ensin särky on aika rajua ja yön yli nukuttani alkaa n. viikon kausi kun särky on päällä jatkuvasti. Tosin ei rajuna, vaan sellainen tasainen paineen oloinen puristus kaiken aikaa. Välillä tulee vihlasuita oikean silmän takaa. Koko tämä viikko on yhtä helvettiä. Pää tuntuu sekavalta. Keskittymiskyky aivan retuperällä. tuntuu kuin olisin pumpulissa. Silmät on sen oloiset kuin ne harittaisi eri suuntiin, vaikea kohdistaa katsetta. Lopulta silmät alkaa vuotaa ja niitä kirvelee. Olen ärtyisä ja viikon loppua kohti jo itkuinen. Huimaa ja välillä jalat tuntuu löysiltä ja puutuneilta. Nn saa kotona mitään aikaiseksi. LAsten kanssa en pysty olla, ruuan laitto vaikeaa sekavan pään takia. Kaikki on yhtä helvettiä. En ymmärrä miten migreeni voi tehdä olon niin kamalaksi!!!!!!!!! Välillä tulee jo tunne että tekisi mieli tappaa itsensä, kun kukaan ei ymmärrä mitä helvettiä käyn läpi. Päässä on tunne kuin puolet aivokapasiteetista olisi pois käytöstä. Ja kuten jo sanoin, kipu ei siis niin rajua että tuntuu kuin pää halkeaisi, vaan just sellaista puristusta ja niitä vihlasuita tulee aika ajoin silmän takaa..
      Lääkkeet ei auta. Ei buranat eikä migreenilääkkeet. Beetasalpaajaa en voi syödä sillä verenpaineet muutenkin matalalla..Ja sain salpaajista ihan kamalan olo. Sydän hakkasi ja tuntuu etten jaksa hengittää. Jop ienellä annoksella.
      En enää tiedä mitä tehdä. Olen työtön ja tämä on alkanut mietityttää minua että miten voin mainostaa itseäni hyvänä työntekijänä kun olen kuukausittain viikon työkyvytön?????
      Tämän migreeni viikon aikana mieliala painuu todella alas. Tunnen itseni lopulta todella masentuneeksi ja ahdistuneeksi. Ja toipuminen vie aikaa. Tuntuu että ennätän olla n. viikon kunnossa ennenkuin uusi migreeni alkaa tehdä tuloaan :-( Joten miten tässä töihin uskaltaa palata????????

      • samassa veneessä

        Täällä yksi sinun kohtalotoverisi, tiedän todellakin mitä tarkoitat! Kaikki kirjoittamasi olisi voinut olla myöskin minun kirjoittamaa! Olen kärsinyt nyt omasta kohtalostani 30v ja tuskin loppua näkyy ennenkuin vaihdevuodet tulee..jos sekään päästää irti tästä helvetistä!

        Itsellä on täsmälääkkeitä, estolääkkeitä, hormonilääkkeitä jne..mutta toimivaa ei löydy. Hormonikierukka kokeilussa seuraavaksi. Voi kun se auttaisi.

        Koita jaksaa kohtalontoverini, et ole yksin.


      • tuutööt

        Hei miten nyt menee?


    • powi5tmi+0q

      Mulla auttaa ritsatriptaani: Maxalt Rapitab. Se on kallista n. 10e/tabletti), mutta sen väärttiä. Kysy lääkäriltä, kerro, että olet jo yrittänyt kaikki reseptittömät keinot.

    • anniina-84

      sirdalud 2mg yhdessä ibumaxin kanssa otettuna on auttanut mulle, mutta pelkät särkylääkkeet yksistään ei kipuun auta, ei sitten millään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1683
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1320
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1108
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      895
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe