miten oppia englantia?

avutonn

Miten voisin oppia puhumaan ja ymmärtämään englantia? Olen 16 v tyttö ja suuri haaveeni olisi oppia edes jotenkin ymmärtämään englantia. Peruskoulun päättötodistuksessani englannin numeroni oli 9, mutta se ei kerro ollenkaan kielitaidostani. En osaa puhua juuri ollenkaan. Olisiko esim netissä jotain kuunnelmia tms millä oppisi englantia? HELP ME!

8

1273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • austerism

      Nyt jäi hieman epäselväksi, onko sinulla ongelmia kuullunymmärtämisessä ja/vai puhumisessa.

      Kuullunymmärtämistä on melko helppo parantaa omin keinoin. Esim. katsot pätkän leffaa tai jotain sarjaa ilman tekstitystä ja yrität pysyä kärryillä - DVD:llähän saa tekstitykset pois. Sitten katsot saman pätkän tekstityksen kanssa, niin näet suurin piirtein, miten hyvin ymmärsit (kannattaa vain muistaa se, että tekstityksessä on aina pakko tiivistää ja jättää asioita pois). Lisäksi kuva auttaa ymmärtämisessä, mutta kyllähän oikeassakin kasvokkaisviestinnässä aina toisen eleet ja ilmeet ovat osa keskustelua, eivät vain puhutut asiat.

      Niin ja varmasti kirjastosta löytyy oppikirjoja, joissa on esim. mukana CD/DVD, joka sisältää esim. kuullunymmärtämisharjoituksia. Kannattaa vain vielä varmistaa, että myös vastaukset on annettu jossain. Kirjastontädit ja -sedät auttavat varmasti mielellään, jos käyt kysymässä.

      Jos haluat oppia puhumaan, niin sitten on paras lähteä esim. kielikurssille (esim. EF, STS). Jos se ei ole mahdollista, niin selvitä, onko kotipaikkakuntasi kansalaisopistossa nimen omaan puhumista painottavaa englannin kurssia - yleensä näitä on. Jos asut hivenenkään isommalla paikkakunnalla, saattaa hyvinkin olla, että opettaja on jopa natiivi eli puhuu kieltä äidinkielenään.

      Ja tietysti voit myös ehdottaa vanhemmillesi, että otatte perheeseen vaihto-oppilaan jostain englanninkielisestä maasta. Tämäkin on yksi vaihtoehto päästä kontaktiin natiivipuhujan kanssa.

    • 1

      1. Internet
      2. TV
      3. Koulu
      Tärkeysjärjestyksessä

      Näin minä opin englantia.

    • opettajatvaikuttaa

      Puhu englantia kotona ja kaikkialla. Mulla on 5 enkku ja mun kaverilla 7 ja niille tuli englantia puhuva sukulainen kylään ja mää puhuin paremmin ku kaveri vaikka sillä oli parempi numero ko mulle, et joo numero ei oo mitää muuta ku hahmotusta osaamisesta

    • h3lli

      Mulla oli vähän sama ongelma, kun sulla nytten! Mutta mun enkku kylläkään ei ollut ikinä yläasteella 9...se oli 5! En oikeesti yläasteella tajunnu enkusta mitään. Mietin sillon, että miten voi olla tollanen kieli....noin vaikee.

      Oon nyt 21v. ja kaikkein parhaiten oppii mielestäni vaa matkustellessa. Koulussa opin kaikkia sanajärjestyksiä/sanoja jne. (pakko sanoo, etten kyllä oppinu niitäkään) vaikka telkkaria katoin jne niin en vaan oppinut sitä kautta puhumaan/ymmärtämään. Nyt pystyn puhumaan mistä vaan, syvällisimpiäkin keskusteluja.

      Opiskelin merkonomiksi ja luokallani oli yks tyttö, joka osas tosi hyvin enkkuu puhuu. Se oli sillon 20 ja mä 16. Kysyin sillon siltä, et miten osaat noin hyvin enkkuu puhuu niin se tokas: matkustellessa sitä oppii parhaiten, kun on vaan pakko puhua/ymmärtää. Se ei kuulemma osannu puhua/ymmärtää enkkua sillon ku se oli 16. Eli ite suosittelen matkustelemista :) Ja samalla näet paikkojaki. Ja se tyttö oli kyllä ihan oikeessa sillon! :)
      Niin tai etsi ittelles, joku kirjekaveri, kenen kans voit puhua skypessä enkkua..

    • confused93

      Paras keino on muuttaa ulkomaille, matkustella paljon, mennä vaihtoon tai kielikurssille. Itse olen asunut Englannissa ja se kannatti.

    • mies 86

      Itse luen yliopistossa englantia pääaineena. Oman käsitykseni mukaan oma englannin kielen taitoni on n. 5% koulun penkiltä ja loput 95% jostain ihhan muualta.

      Itse aloin lukemaan engantia neljännellä luokalla. Ala-asteella pelasin paljon videopelejä ja yläasteella vielä enemmän (vaihtoehtoisesti tietokonepelitkin ajavat asiansa), mutta toisaalta ymmärrän ihan hyvin, jos nuo pelit yms. muut eivät kiinnosta tyttöjä.

      Suosittelen englanninkielisen kirjallisuuden harrastamiseta, varsinkin kun sitä löytyy paitsi laidasta laitaan paitsi tyylilajissa myös eri tason harrastajille. Tiedän faktana, että monet tytöt ovat kehittyneet englannin kielessä todella paljon nimenomaan kirjojen parissa.

      Sitten on tietenkin muitakin konsteja, mm. viestintävälineet. Voit esim. katsella leffoja tai sarjoja, joko englanninkielisen tekstityksen kanssa tai ilman, riippuen minkä verran haastetta haluat. Viimeiseksi uskoisin myös, että jos esim. lähtisit ulkomaille opiskelemaan tai esim. au pairiksi johonkin englanninkieliseen maahan esim. puoleksi vuodeksi niin saisit varmasti tuntumaan englannin kielen puhumiseen.

      Mielestäni yksi tärkeimmistä asioista kielten oppimisen kannalta on, että on itse halukas ja aidosti kiinnostunut oppimaan uutta kieltä. Niin kauan kuin intoa riittää niin tuloksia on saatavilla. Meneehän tuo kielten oppiminen tietty pakkopullanakin, mutta prosessi on usein hitaampi eivätkä uudet asiat jää päähän samalla tavalla kuin jos itse on asiasta kiinnostunut.

      Mitäs muuta... no katso vaikka MTV:tä (jos nappaa).

      • mies 86

        P.S anteeksi kirjoitusvirheistä.


    • Anonyymi

      Eipä sitä opi kuin puhumalla ja puhumalla. Helppo ja pienen kynnyksen tapa on ruveta puhumaan eri aiheista ääneen yksinään. Tällä keinolla ite opin puhumaan. Yllättävän tehokas ja helppo toteuttaa.

      Pohjan sain kuntoon täl kurssil, mis oli kaikki peruasiat. https://www.languagesquickly.com/ mut voi olla ettei sua auta jos on jo pohka hyvässä kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe