Saavatko puoliso, sisarukset ja suoraan ylenevässä tai alenevassa polvessa (eli vanhemmat ja lapset) olevat sukulaiset varastaa ja kavaltaa ilman, että syyttäjä voi tehdä asialle mitään???
Rikoslaki
28 LUKU
Varkaudesta, kavalluksesta ja luvattomasta käytöstä
15 §
Syyteoikeus
"Syyttäjä ei saa nostaa syytettä 3, 6–9, 9 c eikä 10–12 §:ssä tarkoitetuista rikoksista, ellei asianomistaja ilmoita rikosta syytteeseen pantavaksi taikka ellei erittäin tärkeä yleinen etu vaadi syytteen nostamista.
Mitä 1 momentissa on säädetty, koskee myös 1, 4 ja 9 a §:ssä tarkoitettuja rikoksia, jos
1) rikoksentekijä asuu yhteistaloudessa asianomistajan kanssa ja rikoksen kohteena on tässä yhteistaloudessa oleva omaisuus,
2) rikoksen kohteena on rikoksentekijän puolison, sisaruksen tai suoraan ylenevässä tai alenevassa polvessa olevan sukulaisen omaisuus tai
- -."
Edellä mainitut pykälät 1, 4 ja 9 a § ovat:
varkaus, kavallus sekä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus.
Tarkoittaako edellinen, että VAIKKA ASIANOMISTAJA TEKISI RIKOSILMOITUKSEN varkaudesta, kavalluksesta tai moottorikulkuneuvon käyttövarkaudesta, ei syyttäjä saa nostaa syytettä, jos tekijä "asuu yhteistaloudessa asianomistajan kanssa ja rikoksen kohteena on tässä yhteistaloudessa oleva omaisuus"
TAI
"rikoksen kohteena on rikoksentekijän puolison, sisaruksen tai suoraan ylenevässä tai alenevassa polvessa olevan sukulaisen omaisuus"?
Siis puolison, sisaruksen, vanhenmpien ja lasten omaisuutta saa varastaa ja kavaltaa???
Sukulaista ei voi syyttää varkaudesta?
4
276
Vastaukset
- ... ..
"Tarkoittaako edellinen, että VAIKKA ASIANOMISTAJA TEKISI RIKOSILMOITUKSEN varkaudesta, kavalluksesta tai moottorikulkuneuvon käyttövarkaudesta, ei syyttäjä saa nostaa syytettä,"
Ei tietenkään, vaan se tarkoittaa, että syyttäjä ei nosta syytettä ennenkuin asianomistaja on vaatinut rangaistusta.- 1
Tuota
Varkaus, kavallus ja moottorikulkuneuvon käyttövarkaus ovat muutoin virallisen syytteen alaisia rikoksia, MUTTA jos tekijällä on pykälän toisessa momentissa mainittu olosuhde asianomistajaan, niin tällöin syyttäjä ei voi nostaa syytettä, ellei asianomistaja sitä vaadi.
Jos em. olosuhdetta ei olisi, niin tällöin asianomistajan syytevaatimusta ei tarvittaisi. - ... ..
1 kirjoitti:
Tuota
Varkaus, kavallus ja moottorikulkuneuvon käyttövarkaus ovat muutoin virallisen syytteen alaisia rikoksia, MUTTA jos tekijällä on pykälän toisessa momentissa mainittu olosuhde asianomistajaan, niin tällöin syyttäjä ei voi nostaa syytettä, ellei asianomistaja sitä vaadi.
Jos em. olosuhdetta ei olisi, niin tällöin asianomistajan syytevaatimusta ei tarvittaisi.Aivan oikein. Näitä asianomistajarikoksia on meillä rikoslaissa joitakin, ja tässä kysyjän mainitsemassa tapauksessa asteikkoa on siis tavallaan lievennetty läheissuhteen vuoksi, kun on jätetty rikoksen uhrin harkittavaksi, haluaako saattaa rikoksentekijän vastuuseen teostaan. Ei minun mielestä mitenkään erikoista.
- valistunut arvailija
... .. kirjoitti:
Aivan oikein. Näitä asianomistajarikoksia on meillä rikoslaissa joitakin, ja tässä kysyjän mainitsemassa tapauksessa asteikkoa on siis tavallaan lievennetty läheissuhteen vuoksi, kun on jätetty rikoksen uhrin harkittavaksi, haluaako saattaa rikoksentekijän vastuuseen teostaan. Ei minun mielestä mitenkään erikoista.
Tässä varmaan ongelmana ja pöyristelyn syynä on, että alkuperäinen kysyjä ei ymmärrä, mikä ero rikosilmoituksen tekemisellä ja rangaistuksen vaatimisella on. Käytännössä tietysti, jos rikosilmoituksen tekee, niin yleensä myös haluaa vaatia rangaistusta. Tämänhän poliisi kysyy, kun kuulustelee asianomistajaa esitutkinnassa, eli tiedustelee haluaako vaatia rangaistusta vai ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1971173Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 53851
- 90850
- 46839
- 55789