appivanhemmat eivät tulleet häihin... onko normaalia?

ulkomaalainenmorsian

Hei,

menin naimisiin ihanan suomalaisen miehen kanssa. Kumpikaan ei ole uskonnollinen, joten naimisiin mentiin maistraatissa. Appivanhempani eivät tulleet maistraattiin. Anoppi kertoi joskus 3 viikkoa ennen häitä, ettei hän tule, sillä maistraatti on melkein keskustassa ja siellä ei ole mitään parkkipaikkoja lähellä (siis terve nainen joka kävelee ilman mitään apuvälineitä tms.). Ihmeteltiin, mutta eihän sille voi mitään. Anoppi ei ole mitenkään uskonnollinen, joten kyse ei varmasti ole siitä, ettei hän "hyväksynyt" siviilivihkimistä. Voisko olla näin, että hän ei vaan tykkää minusta? Hän ei kyllä mitenkään anna sitä ymmärtää, suhtautuu minuun ihan ok, ei meidän väliläl ole kyllä mitään ystävyyttä mutta ihan ok suhteet.

Sitten he myöhäistyivät vielä hääjuhlista n. 20 minuuttia, jonka vuoksi juhlat alkoivat myöhemmin, ku odotettiin heitä. Tyhmä minä, tänään olisin vain aloittanut juhlat silloin milloin piti, eikä odottanut. Niin ja kun ne saapuivat paikalle, eivät pyytäneet anteeksi, eivät selittänet miksi ovat myöhässä tms., ne vain tuli ja hei täällä ollaan!

Mietin vaan, johtuuko se siitä ettei hän kuitenkaan tykkäisi minusta? Hän kyllä sanoi monta kertaa että mun miehelläni on ihana vaimo ja kuinka hyvin puhun suomea ja kaikkea tälläistä... sit myös mun vanhemmille hän sanoi häissä että olen tosi kaunis ja hän on onnellinen mieheni puolesta, jne. Mutta koko tämä käytös ennen häitä... no, tuntuu vähä ikävältä.

Kysymykseni kuuluu: onko tämä teidän mielestä normaalia, ettei tulla häihin ollenkaan ja sit juhliin myöhässä ja pyytämättä anteeksi? Olen itse ulkomaalainen ja mielestäni tämä ei kyllä suomalaiseen kulttuuriin kuulu, mutta mitä mieltä ovat suomalaiset itse? Te ku tiedätte paljon paremmin mikä suomalaiseen kulttuuriin kuuluu :)

8

356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyselee

      Vaikea vastata kun ei tunne koko tilannettanne. Oliko heidät kutsuttu maistraattiin? Oliko maistraatissa muita vieraita, todistajia? Vai oliko idea että käytte kahdestaan vihillä ja sitten vieraat tulevat juhliin?
      Jos olitte kutsuneet heidät, niin ei se nyt ihan tavallista ole etteivät tulleet. Ja myöhässä oli ilman perusteltua (auton rengas puhkeaa, kolari tms) syytä on noloa. Ju myöhästymisestäkin pystyy nykyisin ilmoittamaan kännykällä. Mutta vika ei ole sinussa - turhaan väheksyt itseäsi.

      Mitä miehesi sanoo vanhempiensa käyttäytymisestä? Minkäikäisiä he muuten ovat? Ja minkäikäisiä te?

    • ulkomaalainenmorsian

      oli tietenkin kutsuttu maistraattiin, kuten kaikki muut vieraat. ja ennen häitä puhuttiin vielä ruokapöydässä appivanhempieni kanssa että kaikki ovat kyllä tervetulleita maistraattiin. niin ja kutsussa tietnkin luki että meidät vihitään silloin ja silloin maistraatissa ja juhlat vietetään silloin ja silloin siellä ja siellä ;) eli idea ei ollut se, että ollaan siellä vain todistajien kanssa, ja ainakin appivanhempani tiesivät sen hyvin.
      meillä oli n. 20 vieraita kutsuttu, puolet jättivät maistraatin väliin, mutta mielestäni se on eri homma jos joku serkku tai täti jättää sen väliin ja jos vanhemmat jättävät. niin ja maistraatissa tilaisuus oli klo 15 joten ymmärrän hyvin jos joku jätti työn takia tilaisuuden väliin, mutta appivanhemmat ovat eläkkeellä.

      Mun mies sanoi vain siihen myöhästymiseen että he ovat aina myöhässä, ja siihen etteivät he tulleet häihin... no, sitä ei erityisemmin kommentoinut, mutta hän ei myöskään ymmärtänyt, miksi näin kävi. Siis hän ei ottanut sitä niin vakavasti, mutta minä kun heti luulen, että anoppi ei tykkää musta tms...

      anoppi on 61, appiukosta en oo aivan varma. Mieheni on 29 ja minä 23.

    • järjellisesti

      Periaatteessa appivanhempiesi olisi pitänyt tulla kutsuttuna maistraattiin ja ajoissa hääjuhlaan, minkä vuoksi pettymyksesi on aivan oikeutettua.

      Tosin 20 vierasta maistraatissa on melkoinen määrä......

      Nyt vain nousee heti mieleen kokiko anoppisi jääneensä ulkopuolelle? Kuten tiedät suomalaiset juhlivat aika vähän elämänsä aikana ja kun juhlivat siihen kuuluu runsain määrin valmistelua ja hössöttämistä ja turhaakin tärkeilyä. Joten annoitko anopillesi minkäänlaista tehtävää, jossa hän olisi kokenut olevansa tarvittu? Kysynyt edes mielipidettä vaikkapa hääkakun marenkikoristeesta-tyyliin?

      Hyvätapaisissa suvuissa pidetään tärkeänä myös sitä, että hääparin vanhemmat tapaavat ja tutustuvat toisiinsa ennen häitä. Silloin saatetaan yhdessä hääparin kanssa jutella järjestelyistä ja käydä läpi jotakin muihin sukulaisiin liittyvää, kuten mummon hakeminen juhlapaikalle yms.Oliko teillä tätä ollenkaan? (Ymmärrän, jos vanhempasi asuvat muualla ja tulivat vasta itse häihin.)

      Anoppisi ei kiittelisi sinua, jos ei pitäisi sinusta. Hän vaikuttaa kuitenkin hyvätapaiselta ihmiseltä siinä mielessä, että piti häissä yllä kohteliasta small talkia ja pyrki puhumaan sinusta hyvinkin myönteiseen tapaan. Niin yleensä toimitaan, että tunnelma pysyisi keveänä ja iloisena. Kiittelivätkö sinun vanhempasi miestäsi anopillesi?

      Sinun kannattaisi lopettaa hokemasta itsellesi, ettei anoppisi pidä sinusta. Jos otat sellaisen asenteen häntä kohtaan pilaat suhteenne tuota pikaa ja ongelmia tulee vain lisää. Uskon, että anoppisi joku päivä selittää asiat sinulle oppiessaan tuntemaan sinua paremmin.

    • ulkomaalainenmorsian

      sinne maistraattiin soitin ja kysyin ennen kuin kutsut oli lähetetty, montako mahtuu, virkailija sanoi et no ainakin 20, joten kutsut lähetettiin kaikille. Anoppi teki meille hääkarkit, laittoi sellaiset nätit paketit sydänkarkkeja pieniin pusseihin jne :). Kiitin kovasti ja hääpäivänäkin vielä sanoin että ne ovat ihania. En tiedä, onko hän odottanut muuta, muttei ainakaan kertonut. Ja siis jopa jos on niin mielestäni ei ole oikein, että hääpäivänä osoitetaan mieltä sillä tavalla?
      Niin ja vanhempani asuvat tietenkin eri maassa, he tapasivat ekan kerran vasta hääpäivänä, mutta heillä oli paikat samassa pöydässä ja keskustelivat sen verran mitä kielitaito antoi :D (välillä tietenkin tulin vähän auttamaan). Kiittelivät varmasti molemminpuolin ;)

      • järjellisesti

        Hienoa, että anopilla oli jotakin puuhaa häihin liittyen.

        Jos koet, että anoppisi on käyttäytynyt huonosti ja mieltä osoittaen kannattaisi joskus sopivalla hetkellä jutella asiasta. Osaat varmasti esittää asian rakentavalla tavalla. Myöhästely tuntuu olevan sinulle niin merkittävä asia suhteessasi anoppiin, että senkin takia kannattaa päästä selville vesille.

        Pakko kysyä eikö tuore aviomiehesi osaa selittää anoppisi käytöstä mitenkään? Onhan hänellä omasta äidistään jo 29 v:n kokemus ja jos anoppisi todellakin osoittautuu ilkeäksi ämmäksi, joka suunnittelee sinulle helvetillistä miniän elämää kannattaa pikapikaa alkaa avaamaan myös miehesi silmät.

        Onnea joka tapauksessa avioliitollenne. Kuten tiedät anoppi-miniä-suhteen vaikeuksista on kerrottu jo kansalliseepoksessamme Kalevalassa ja Kantelettaressa. Sinä voit jo nyt päättää teetkö anopistasi itsellesi vaikean vai otatko nopeasti asiallisen neutraalin asenteen, joista viimeinen vaihtoehto tarjoaa sinulle onnellisen avioliiton miehesi kanssa :)


    • oppeliini1

      Hyvänen aika, sinä teet nyt kärpäsestä häräN!
      Tuo, että vanhemmat eivät tulleet maistraattiin, oli pieni pettymys. Mutta olihan siellä muita todistajia!
      Mitä taas tule heidän myohastyneeseen saapumiseen hääjuhlaanne - vain hyväksy tosiasia että heillä yksinkertaisesti ei ole käytostapoja!

      Jotkut ihmiset ovat hiukan yksinkertaisia eivätkä edes halua oppia kuinka käyttäydytään ja täytetään kaikista yksinkertaisimmat käytos-säännot. Nuo vanhemmat kuuluvat tuohon ryhmään.

      Vai pyyhi koko käytos-rike pois muistipankistasi - DELETE- ja jatka elämääsi.

      Opit tuosta sen verran että seuraavan kerra juhliesi alkaessa klo 18.00, sinä kutsut heidät klo 17.30.

    • ulkomaalaisen vaimox

      " onko tämä teidän mielestä normaalia, ettei tulla häihin ollenkaan ja sit juhliin myöhässä ja pyytämättä anteeksi? "
      Ainakin se voi olla aika normaalia että tullaan myöhässä eikä pyydetä anteeksi :) Miksi? - On tosiaan niitä ihmisiä jotka ei vaan osaa tulla ajoissa (itse yritän kovasti olla kuulumatta heihin, joskus onnistun)... Ja se sana "anteeksi" on tosi vaikea, mun mielestä aika monelle suomalaiselle. Ketään ei huvita myöntää, että on tehnyt virheen... Kaikkihan sen tietysti tietää, että tää ihminen on erehtynyt/tehnyt väärin, mutta selkäranka ei vaan anna periksi, että myöntäisi sen ja vielä pahoittelisi sitä...
      Mun mielestä voi olla, että appivanhempasi ovat ehkä aavistuksen viileitä, mutta taitaa olla, että se menee Suomessa niin (uutta jäsentä ei toivoteta heti lämpimästi tervetulleeksi sukuun). Tuskin he kuitenkaan ajattelevat sinua pahalla, ja kun aikaa kuluu, he tottuvat sinuun ja varmasti suhtautuvat sinuun lämpimämmin, kun tunneside syvenee. Koeta parhaasi mukaan miettiä heidän hyviä puoliaan ja arvostaa niitä... Ei tarvitse heti olla sydänystäviä appivanhempien kanssa, pääasia että olette onnellisia miehesi kanssa.

      • valepappi

        arvaus: he olisivat halunneet kirkkovihkimisen ja osoittivat näin mieltään asiaa kohtaan. Liity kirkkoon ja tehkää toinen kierros alttarin edessä niin anoppi leppyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5896
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2536
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1785
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe