Miksi suomalaiset

Varma Turunen

eivät kerää mustikoita metsästä, vaan ostavat ne kaupasta? Onko kansa niin
laiskaa? Eikö selkä taivu? Pelkäävätkö paarmoja?

69

806

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • L - L

Pieneläkeläisen perhebudjetti ajoi tänäänkin meidät metsään.
      Mustikkaa kaksi kulpallista ja kanttiksia kasillinen.

Mustikoiden määrällä ei ole rajaa, inhimillisesti katsoen.

• Miun pakastimeen ei mahdu enää juuri mitään. Siksi tulee käytyä enää vähän metsässä, jälkiruokamarjat ja alkuruokasienet hakemassa.

Selkä kyllä vihoittelee muttei ole estänyt poimimasta... tässä koneella se enemmän kipeytyy...

• niin ja näin

Laiskuutta varmasti suurimmaksi osaksi, ja sitten on vielä olemassa se ryhmä joka ei mene metsään, koska pelkää metsissä liikkuvia isoja petoeläimiä.

• mustikat, nam

En ehkä edusta ihan tyypillistä suomalaista mustikan ostajaa. Mutta, ajan puute on yksi syy. Toinen se, ettei ole kaveria, yksin ei tule lähdettyä. Vaimolla ei jalat kanna metsään asti ja vaikka kantaisi, karhujen pelossa ei lähtisi.

• . ,, ..

Taida moni ostaa mustikkaa, kun ei osaa siitä mitään tehdä.
      Lapsetkin juovat mieluummin kokista kuin marjamehua.

• ...

Laiskuus ja ajan puute.

Mustikka kyllä hyvä marja, niinkuin mesku tai hillakin. Ne vaan ei kasva kotopihalla, jossain korvessa. Kun ei tiedä paikkoja, eipä paljoa kiinnosta lähteä"marjastelemaan" jonnekin erämaahan.-

Sivumennen mainiten, oikein hyviä kanttarelleja söin just, poimittu jostain virosta ja torikauppiaalta sopuhintaan ostettu.

Kylläkai se marjastaminen moniakin kiinnostaisi, se vaan pikkasen hankalaa hommelia. Tankki pensaa, päivä erämaasa eksyksissä, puoli litraa mustikoita, paljon helpompi ostaa kaupasta sekin tuokkosellinen.

=DW=

• Näinhän se on. Kukin tavallaan. Minä muuten söin mustikkani ihan kotopihalta, pari desiä löytyi. Ja ehkä saman verran on kypsymässä mustikkapensaissa.

• Sama täällä kaikki olen ostanut. Ja syy on sama. Asun isossa kaupungissa keskustassa, joten pitkä matka marjamaille. Toki muutama metsikkö löytyisi polkupyöräilymatkan päästä, mutta koirien pissatus metsikköjä ne ovat ja autojen pakokaasujen saastuttamia. Kalliksi tulisi bensat ja joutoaikaakaan ei meiltä löydy.

Välttelen pehmeällä alustalla kävelemistä, koska en halua pilata selkärangan hermoratoja, yhden vaurion olen saanut kuntoutettua ja virheestä viisastunut.

Aikaisempina vuosina olen ostanut kanttarellit ystävättäreltä joka on nyt perheineen muuttanut kauemmaksi.

Mustikat ostan valmiina pakasteina juhlapyhinä kun teen kermarahkaa ja nykyisin ostan kanttarellit kaupan kylmähyllystä ja siinä purkissa lukee Bon jour.

Mustikat ostan pikkuisina pakastepusseina kun teen kermarahkaa juhlapäivinä.

• sitroen.

Vasta poimin kotipihasta (tontilta) puoli ämpärillistä mustikkaa. Kunhan saan ne valmisteltua pakkaseen, poimin sen toisenkin puoli ämpäriä. Ja huomenna lisää jos sille päälle satun.

• 10l-50e

Olen aina kerännyt marjat omaan käyttöön. Tänä kesänä on mustikkaa niin paljon, että olen kerännyt maksaville sukulaisillekin.

• mus-tikka

Taidan olla poikkeus, kerään nimittäin mielelläni metsämarjoja ja sieniä. Pakasteessa on paljon viime vuonna poimittuja. On ollut hyviä marjavuosia jo monta peräkkäin. Joskus voi tulla myös monta marjatonta vuotta.

• ei enää...

jokin kammo jäi, kun nuorempana kävin mustikassa ja "vilisi"metsä itsensäpaljastajia...

• .......

eivät osta enää ensi talvena, ajoivat pois thaimaalaiset , kateuttaan säälittävät ääliöt

• Cloetta...

Mitäs pahaa siinä on, että ostaa mustikkansa, ja muutkin marja, kaupasta? En ole laiska muttei marjastaminen tai sienestäminen ole koskaan kiinnostanut minua.

• L - L

Minulle marjastus ja sienestys ovat erinomaisia syitä maastossa liikkumiseen.

"Saalistusreisut" ovat luku sinänsä mutta muulloinkin keräily on hyvä syy katsoa kartasta valmiiksi hankalia maastoja ja lähteä vaeletelaan samalla hieman keräillenkin.

Ja tietysti raha! Vaikka nyt on erinomainen mustikkavuosi niin ovatpahan käsittämättömän kalliita ostettavia!

• SAS*

Käyttäkää kotimaisia marjoja, ostakaa tai poimikaa itse kukin mieltymyksensä mukaan.

Jos on laiska poimimaan marjoja, niin voi olla ahkera muissa asioissa.
      Tai sitten päinvastoin.

• vai miten?

eikös niitä kerätä siks et jotkin ostaa ne, jos kaikki keräis, ei sais rahaa myyjät..

• Kyllä se vaan on kerättävä kun asustaa marjamättäiden äärellä.
      Äskenki keräsin puolenlitran rasian sillä aikaa kun rantasauna lämpeni.:)))

• miun marjat.

Siellähän ovat isännät valmiina haulikoitten
      kanssa. Sen verran tumma oon, että voisi-
      vat ampua.
      En uskalla, en!

• tanj a

Yksi syy on myös pelko eksymisestä. Yhteiskunnalle tulee kokonaistaloudellisesti ajatellen edullisemmaksi mädättää mustikat metsässä kuin etsiä päiväkausia jotakin tomeraa marjanpoimijaa, joka ei osaakaan enää kotiin.

Ahkerat thai-poimijat ovat ilo autottomille ja mökittömille kaupunkilaisille, koska paikalliset poimivat vain omiin pakkasiinsa ja taivastelevat sitten kurkut suorina kun ei kukaan poimi mustikoita mettästä. Siis haloo, kuka matkustaa ensin julkisilla muutaman sata km päästäkseen kävelemään perillä 20 km niille autuaille mustikkamaille? En minä ainakaan ja joka tapauksessa maalaisserkut ovat hermostuneita passattavissa kesävieraista muutenkin.

Ja jos ei vaan tykkää poimia mustikoita. Sehän on todella tylsää hommaa notkua jossakin kuumassa mettässä itikoiden ja paarmojen seassa, joita vastaan pitää varustautua paksuilla vaatteilla ja suoja-aineilla. Kompuroida mättäältä mättäälle ja repia hämäkin verkkoja naamasta ja jokamiehen vastuuta osoittaen taisteltava tiheissä pusikoissa, ettei vaan olisi liian lähellä kenenkään maita. Sitten palataan kotiin painavien ämpärien kanssa, joita saa varoa samoilla mättäillä ja pusikoissa ollakseen pudottamatta marjaakaan omasta saaliista.

Ja mikä kaikkein kamalinta, että jos käy mustikassa alkaa se jumalaton kilpalallatus muiden poimijoiden kanssa kuka ehti poimia eniten. Saa hyvin turvat tukkoon, kun toteaa tukevansa pienyrittäjyyttä ja ostavansa marjat torilta. Että Suomi nousuun vaan!

• olatsu

ei päde mikään noista selityksistä,jos asut vähänkin pidemmällä mustikkapaikoista,niin yksinkertaisesti ei kannata lähetä kerämään.jos ottaa huomioon kaikki kulut pakastimenhankinta ja söhkökulut ja pakasterasiat,niin takkiin tulee ja rajusti.ja mitä hullua on siinä,että maksaa jollekin joka kerää ne marjat sinulle.

• kotkotkoo

kyll kannattaa pitemmän päälle. tietenkin riippuu tarpeista ja miten palon sit marjoja kuluttaa. niin marjoista kuin sienistäkin saa paljon aikaiseksi. pakkaseen mahtuu paljon kun pakastaa pusseihin eikä rasioihin.

• Bastrado

Kaupungissa asuvana nuo metsän antimet tulee kaupasta ostettua.Maksaa sen mitä maksaa,mutta kyllä siitä kova litrahinta tulee jos niiden perässä lähtee autolla ajelemaan pitkin Suomea.

• marjaminna

Kaupungissa asuvana olen joka syksy pyöräillyt lähimetsiin tai vähän kauemmas ja kerännyt mustikkaa ja puolukkaa omiksi tarpeiksi. Viime vuonna ei ollut kovin hyvä marjavuosi, mutta nyt näyttää ainakin mustikkaa olevan runsaasti. Piirakkamarjat kerää hetkessä! Tuntuisi hullulta ruveta maksamaan kun metsästä saa ilmaiseksi.

• nkae

Keräsin itse yli neljä ämpäriä mustikoita metästä. keräisin lisää mutta pakastimeen ei mahu.

• kotkotkoo

itse ostin yhden pakastimen lisää sillä se kannattaa. marjat ja sienet on edullista poimia itse. näin on ajat muuttuneet kun ihmiset ei viitsi vaivautua poimimaan mitään, kaikki ostetaan valmiiksi. hyvin hyvä liikunnanmuoto ja lapsetkin saavat oppia olemaan luonnossa. kannattavaa myöskin lapsiperheille. niin paljon saa luonnosta ilmaiseksi.

• Suomalainen mies

Itse on kerätty ja paljon. Ainakin 50 litraa mustikoita ja 30 kg lakkoja on säilötty jo tässä vaiheessa. Vielä vatut ja myöhemmin puolukat. On kuningatarhilloa ja monenlaista herkkua.
      Nuoret eivät varamsti enää lähde niin halpamaisiin hommiin.

• Kiinnostais vaan, jos kaikki omaan käyttöön; miten/mihin ne tulee käytettyä.
        Vaikka ois isompikin perhe?
        Tuo on kunnioitettavaa, ei halpamaista, sanon, vaikken nuori olekaan.

• ...

Vähän jatkoa.

Mä siis pidän kalasta. Kalastaminen vaan älyttömän kallis harrastus. OK, kökin joessa on kalaa, monenkin laista luonnostaan ja mettäyhtiö istuttaa kirjolohta ja sen sellaista korvauksena aiemmista veden pilaamisistaan.

Voishan tuota kalasopan tehdä, ensin valtakunnan kalastuskortti, sitten lupa jokeen, sitten kaks tankillista pensaa kalreissulle. Päälle kossut ja makkarat. Vaikka nyt siitä aina kalaa on saanutkin, kilohinta on sitten useita satoja euroja. Paljon kätevämpi hakea lähikaupasta kalanretale, muutaman eken kilohintaan.

Ja marjoista edelleen. Kyllä mä kakarana marjastelin. Tais tulla fillarirahaakin hommattua meskuista. Mä nyt en vaan yksinkertaisesti tiedä, missä siellä olisi marjamaita. Ennen marjoja sai kotinurkista, sitten tuli tehomaatalous. Meskut kasvaa niityllä ja ojien reunoilla. Nykyään salaojat, eikä niityistä tietoakaan, mustaa ja pölisevää pottupeltoa silmän kantamattomiin. Sama vähän metissäkin. Ne metät, mitä vielä jäljellä, ne ojitettu ja tehoviljelty. Eipä löydy hilloja enää.

Mustikkaa ja puolukkaa vois ehkä löytää jostain. Mutta niillekin tulisi kilohinnaksi satasia. Kandee nyt muistaa, suurin osa suomalaisista asuu kaupungeissa. Asfaltilla ei kasva kuin koiran jätökset.

=DW=

• Noh, ei nyt sentään liioitella. Ei siihen ihan satasia tarvita, että itse pyydetyn kalan makuun pääsee. Kalastuksenhoitomaksu ja läänikohtainen viehelupa 51 euroa. Jos kesälomalla viikon kalastaa, niin 14 euroa riittää. Monin paikoin kymppi bensaan ja pääsee jo apajille.
        Toki kalastusvälineisiin saa halutessaan uppoamaan satoja euroja, mutta se on hienostelua, perusvälineet ei älyttömiä maksa. Kossua ei kalassa tarvita, tärkeintä on raitis ilma ja rentoutuminen.
        No, hieman lisäkustannuksia toki tulee siitä, kun paluumatkalla pitää hakea se kala Hakaniemen kauppahallista.

Mutta mistä sitä kilohintaa marjoille satasia kertyy? Edes keskeltä Helsinkiä lähtiessä ei tarvitse kymppiä enempää bensaa polttaa, kun jo marjoja löytyy.
        Ämpärin saa puolellatoista eurolla. Siihenkään ei kossua tarvita. Viskinkinkin voi ottaa sitten vasta jälkeen päin ja sitä ei lasketa, kun se ei mitenkään liity niihin marjoihin.

Turha sitä selitellä, viitseliäisyydestä se vaan on kiinni monilla. Toisilla ajastakin.Meikäläisellä molemmista. Väliäkö sillä, kerääkö itse vai ostaako, tärkeintä, että syö marjoja.

• ...
        mies-vm56 kirjoitti:

Noh, ei nyt sentään liioitella. Ei siihen ihan satasia tarvita, että itse pyydetyn kalan makuun pääsee. Kalastuksenhoitomaksu ja läänikohtainen viehelupa 51 euroa. Jos kesälomalla viikon kalastaa, niin 14 euroa riittää. Monin paikoin kymppi bensaan ja pääsee jo apajille.
        Toki kalastusvälineisiin saa halutessaan uppoamaan satoja euroja, mutta se on hienostelua, perusvälineet ei älyttömiä maksa. Kossua ei kalassa tarvita, tärkeintä on raitis ilma ja rentoutuminen.
        No, hieman lisäkustannuksia toki tulee siitä, kun paluumatkalla pitää hakea se kala Hakaniemen kauppahallista.

Mutta mistä sitä kilohintaa marjoille satasia kertyy? Edes keskeltä Helsinkiä lähtiessä ei tarvitse kymppiä enempää bensaa polttaa, kun jo marjoja löytyy.
        Ämpärin saa puolellatoista eurolla. Siihenkään ei kossua tarvita. Viskinkinkin voi ottaa sitten vasta jälkeen päin ja sitä ei lasketa, kun se ei mitenkään liity niihin marjoihin.

Turha sitä selitellä, viitseliäisyydestä se vaan on kiinni monilla. Toisilla ajastakin.Meikäläisellä molemmista. Väliäkö sillä, kerääkö itse vai ostaako, tärkeintä, että syö marjoja.

Ikinä eksynyt mettään?

Joopa, sipooseen susien sekaan haeskelemaan marjoja, joita ei löydy, ei kiinnosta ollenkaan. Noissa kaikissa keräilyhommissa on se, että pitää tietää, mistä etsiä. Taitaa viimmeks olla muutama tatti, mitä löysin mökkitontilta. Ainoa, mitä sieltä varmasti löytyy on viinimarjat. Mutta ne jää usein poimimatta. Paikalla pitää olla oikeaan aikaan, ei kaikki pysty heittään viikonlopulla puolentoista tuhannen autoreissua tyhjän takia.

Valtion ja läänin kalastuskortti halpoja, jokeen lisäksi samansuuruinen erillislupa, se kun on lohijoki. Eli satanen vuodessa pelkkiin lupamaksuihin. Olen muuten tässä kalastellut monia kalattomia jokia, hah hauskin vantaanjoki. Älyttömästi kalastajia, enkä ikinä olen kenenkään nähnyt saavan sieltä yhtään kalaa :DDD

Se totta, kalastelemisen välineet ei välttämättä tonneja maksa. Mutta onpahan noihin vehkeisiiin vuosien varrella uponnut rahaa. Perholla kun saa parhaiten kalaa, siinä vaaditaan muutakin välinettä kuin koivunoksa ja siima. Siinä saa pyytää melko monta ämpäriä harreja, että saa kustannukset osapuilleen peitetyksi.

Metästys ei ole ikinä kiinnostanut, sitä varten kun periaatteessa pitää ostaa metsä ensin, muuten ei pääse hirviporukoihin .

• ... kirjoitti:

Ikinä eksynyt mettään?

Joopa, sipooseen susien sekaan haeskelemaan marjoja, joita ei löydy, ei kiinnosta ollenkaan. Noissa kaikissa keräilyhommissa on se, että pitää tietää, mistä etsiä. Taitaa viimmeks olla muutama tatti, mitä löysin mökkitontilta. Ainoa, mitä sieltä varmasti löytyy on viinimarjat. Mutta ne jää usein poimimatta. Paikalla pitää olla oikeaan aikaan, ei kaikki pysty heittään viikonlopulla puolentoista tuhannen autoreissua tyhjän takia.

Valtion ja läänin kalastuskortti halpoja, jokeen lisäksi samansuuruinen erillislupa, se kun on lohijoki. Eli satanen vuodessa pelkkiin lupamaksuihin. Olen muuten tässä kalastellut monia kalattomia jokia, hah hauskin vantaanjoki. Älyttömästi kalastajia, enkä ikinä olen kenenkään nähnyt saavan sieltä yhtään kalaa :DDD

Se totta, kalastelemisen välineet ei välttämättä tonneja maksa. Mutta onpahan noihin vehkeisiiin vuosien varrella uponnut rahaa. Perholla kun saa parhaiten kalaa, siinä vaaditaan muutakin välinettä kuin koivunoksa ja siima. Siinä saa pyytää melko monta ämpäriä harreja, että saa kustannukset osapuilleen peitetyksi.

Metästys ei ole ikinä kiinnostanut, sitä varten kun periaatteessa pitää ostaa metsä ensin, muuten ei pääse hirviporukoihin .

En ole eksynyt, kun en ole kovin syvälle suuriin metsiin edes mennyt. Helposti kyllä eksyisin, on se tullut huomattua pienemmissäkin metsissä, kuinka suuntavaisto katoaa. Ei varmaan montaa mätästä tarvitsisi kerätä, kun ei enää tietäisi, mistä päin on tullut. Turvallisempaa vaan kerätä omalta tontilta ne marjat, tai ostaa.

No, jonkun kirjolohen sentään Vantaanjoen Nukarin- ja Myllykoskelta saanut, halvoilla perhovehkeillä. Omat, aikaisin keväällä saadut kalat maistui ihan hyvälle, mutta väittävät, että kesällä ne maistuu mudalle.
        Onhan niille kilohintaa tullut, mutta ei sitä niin pidä ajatella. Harrastushan se on, yksi tapa ulkoilla ja rentoutua. Muutenhan nekin vähät kalat hakisi kaupasta.

• Sisu mus Tikka

Minä olen suomalainen kuin Sisu.
      Tänään kävin keräämässä mustikoita ja sainkin ämpärillisen, n. 8 litraa. Juttelin kuuden (6) muun marjastajan kanssa; hekin KAIKKI olivat suomalaisia.
      Jos sä itse et kerää mustikoita, se ei tarkoita etteikö suuri osa muista suomalaisista niin tekisi.
      Ja sit...kaikilla ei ole mahdollisuutta mennä metsään itse keräämään ja syitä miksi ei, on yhtä paljon kuin heitäkin jotka metsään ei pääse tai mene.
      JOS sinulla olisi aivot niin olisit itsekin tajunnut asian ilman typerää provoiluasi.

• Vanha soluasunto

Asun ydinkeskustassa enkä omista autoa. Että enpä keräile mitään marjoja mettästä. :D
      Ainiin ja minulla on vain pieni pakastinlokero jääkaapissa joten sinne ei paljoa marjoja laitella.

• MARISKOT

Itse kerään ja säilön,Nyt myyntiin kerätty.marjaa on metsät täynnä sinne vaan,muuten karhut syö kaikki.

• YksNainen-50

Metsä on paras paikka maailmassa, jos sieltä vielä saalista saa ampumatta mitään, niin nautin :))

• Metsässä on kiva liikkua ja keräillä marjoja. Työpäivän jälkeen tavallaan nollautuu kun metsään menee. Mustikkaa on valtavasti, senkus keräillee ja pistää talteen. Nyt kerännyt 40 litraa eikä aikaa mennyt kuin tunti / ämpäri siivoomiseen saman verran. Ämpärillisen annoin vanhemmilleni, jotka eivät jaksa enää itse poimia.
      Metsään vaan, se on uudistava kokemus.
      Eikö ne joilla ei ole autoa, voisi mennä johonkin kimppakyytiin mukaan ja sitten metsään?

• Oho nyt vasta huomasin, että tämä olikin 50 palsta, mutta haitanneeko tuo. Mustikka-aihe sinällään kiinnosti ja innosti vastaamaan :-)

• marjat itse

Ilman muuta poimin itse,siinähän on hyöty ja huvi .Metsät täynä marjaa ,riittää varmasti kaikille jos vain viitsii.

• Omavarainen

Poimin itse omakotitaloni takapihalta: siellä kasvaa mm. puna- ja mustaherukkaa, mansikkaa, karviaista, mustikkaa, tyrniä. Lisäksi on omena- ja luumupuita. Sienisadon haen metsästä.

• mummeliini

Olen yli 60-vuot. eläkeläinen. Viisivuotiaasta lähtien olen kulkenut metsissä, alkuaikoina jo edesmenneen isäni jäljessä. Silloin asuimme Pohjois-Karjalassa. Isä opetti poimimaan mustikat, puolukat ja sienet.

Nyt asun etelä-suomal. kaupungin keskustassa. Pyöräilen muutaman kilometrin ja mustiikkaa löytyy tänäkin vuonna runsaasti. Olen kerännyt oman pakastimeni täyteen ja nyt täytän tyttären pakastinta. Kyllä mustikasta saa vaikka mitä aikaiseksi.
        Aamuisin teen mustikka pirtelön ( mustikoita, jukurttia, hunajaa, banaania ja kaurahiutaleita) vieraille teen mustikkapiirakkaa tai mustikkamuffinseja ja lapsenlapselleni mustikkakeittoa. Mustikka on hyvä myös terveysvaikutuksiltaan, verrattavissa goji-marjoihin. Mustikkaa voi myös kuivata, vaikkapa ihan uunissa.

Metsässä liikkuminen pitää kuntoa yllä ja eläkeläisellä on aikaa. Metsä rauhoittaa myös mieltä ja ajatus kulkee vapaammin. Tänä kesänä olen käynyt lähes joka aamu metsälenkillä ja usein on myös kamera mukana. Olen saanut hyviä luontokuvia.

Kyllä mustikkaa kannattaa poimia. Mutta ymmärrän kyllä vaikeudet, jos asuu kaupungin keskustassa. Miniänikin ostaa marjat torilta kiireisenä naisena.

• virkeä55

Kysymys on elämäntyylistä. Tulot ja asuinpaikka ei selitä metsässä marjastamista. Jos vaikka 100tonnia vuodessa tienaava pariskunta kerää ämpärikaupalla mustikkaa ja puolukkaa...eikä osta niitä - tai ihan yhtä lailla muutaman satasen eläkkeellä elävä kerää myös. Ja ne syödään, joka päivä aamupuuron päälllä, piirakkaa, kiisseliä, vispipuuroa. Terveellisyyskin on elämäntapa. Turha syödä tuontihedelmiä niin paljon.

• ...

Mnaah.

Kiwejä tai appelsiineja saa eurolla kilon. Pensa maksaa 1,65 ekeä litra. Kumpikin tuontikamaa- Suomessa ei muuten valmisteta polkupyöriä, täällä kasaillaan niitä osista, tuontikamaa nekin.Kenkätehtaita ei paljoa ole, aika harvalla suomessa valmistetut kummisaappaat, omani ainakin on valmistettu kiinassa.

Ja tosiasia on, marjanpoimijoita tuodaan ulkoa suomeen, koska marjafirmat ja tukkurit pystyvät siten tavallaan kiertämään veroja ja polkemaan palkkatasoa. Jos jokaiselle marjanpoimijalle pitäisi maksaa asiallinen palkka, se ois jonkin toimeentulominimin mukaan 1500 ekeä kuukaudessa, raskaasta työstä. Ja tähän liittyy suomen kummallinen jokamiehenoikeus-laki. Suunnilleen kaikkialla muualaa maapallolla maanomistaja omistaa maansa ja niitten tuoton. Ei suomessa. Mikä tahansa marjafirma voi painella jonkun muun kasvattamaan ja ylläpitämään metsään ja poimituttaa ulkomaisella orjatyövoimalla toisen marjat. Eipä kiinnosta metsän omistajaa palkata muutamaa poimijaa itselleen korjaamaan omaa satoaan.

Etttä jos nyt joku sattuu asumaan jossain korvessa ja tietää marjapaikat, mikäpä siinä. Käyhän se liikunnasta sekin. Kaupunkilaiset ostaa kausikortin kuntosalille ja harrastavat liikuntaa siellä. Hah, ite keksinyt itelle sopivan liikuntamuodon, marketkävely. Suuressa ostoskeskuksessa kun muutamia tunteja kävelee, pysyy jotenkuten kunnossa. Hyviä paikkoja, hyvin ilmastoituja, talvella tarkenee ja kesällä jäähdytys pelaa. Jos jättää lompakon kotiin, tulee vielä halvaksikin :D

=DW=

• mustikat ok

kaikille ei aamupuuro maistu, mutta mustikkamaitohan on ihanaa, tulee lapsuus mieleen...

• Hei kun keikuskelen

Älä nyt kiesus ala Yleistämään. Pääknupin nahka alkoi kuplimaan, silleen kuin laava kuplii, kun kuplii. Kupliva olotila tulee aina silloin, kun sanotaan/kirjoitetaan esim. ihmiSET, mieHET, naiSET, suomalaiSET, eläiMET. Apua.

Jotkut (jotkut) jotkut suomalaiset keräävät mustikoita, jotkut suomalaiset eivät kerää mustikoita, jotkut suomalaiset syövät mustikoita, jotkut suomalaiset eivät syö mustikoita.

Minä oon kerännyt mustikoita, puolukoita, lakkoja ja karpaloita elämäni aikana niiiiiiin paljon, että jos kaikkki pistettäis yhteen kasaan, niin tuliskohan siitä aika suuri vuori. Noh, jos ei ihan Vuorta, niin suuri mäki ainaski:)

Mun kiintiöni keruuseen on täynnä. Näin luulen. Selkä kyllä taipuisi, mutta minun sisälläni ei ole kompassia, kuten miehelläni oli ja niinpä meikäläinen eksyisi heti-oitis, kun puotani kääntäisin muutaman kerran.
      Ei olis kivaa eksyä. Tämä muori hätääntyis ihan älyttömästi, luulen että tunne olis samanlainen, kuin jos juuttuis kerrosten väliin hissiin.

• Mars metsään

Kerään joka vuosi monenlaisia marjoja pakastimet täyteen. Aina on aikaa omalle terveydelle, maukkaille marjoille ja sienille. Metsä rauhoittaa mieltäkin ja samalla tulee liikuntaa. Meillä syödään puhtaita luonnon antimia joka vuosi, hillot ja mehut valmistan itse. Leivonnaisiin ja jälkiruokiin käytän myös monenlaisia marjoja. Ei ole lisäaineita niinkuin kaupan hilloissa ja mehuissa. Hyvä että ne poimii jotka metsään pääsee ja hyvä että ne saa toreilta ja kaupoista jotka haluaa ostaa valmiina.
      Syödään suomalaisia marjoja jotka ovat hyvin aromikkaita ja vitamiinipitoisia. Käytän mieluummin suomalaista puhdasta luonnon marjaa kuin ostan appelsiineja tai muita hedelmiä, joita on käsitelty torjunta-aineilla.

• ...

Tämähän hauskis jankutusaloitus onkin :D

Lidlissä maksaa monivitamiini poretaplettituubi saman verran kuin pensalitra. Siinä kolmen viikon vitamiinit sopuhintaan!

=DW=

• L - L

Kaupungistumisen myötä marjamaiden loittoaminen eikä otollisia alueita tunneta.

Luonnosta vieraantuminen.

Laiskistunut elämäntapa.

Taloudellinen hyvinvointi.

Tuossa noita olisi alkuun. Ei varmaan kenellekään mitään uutta!

• 4+15

Poimin pari ämpärillistä mustikoita mökkitontilta. Kanttarellejäkin oli ja puolukat kypsymässä.

• hevat

Köyhänä on kerättävä kaikki laadut itse ei ole varaa ostoksiin.Kirpputorilta vaattetkin.

Keiakia on sellainen kallis sairaus,mistä ei hyvitetä mitään.Kaikki jauhot ovat 5kertaa kalliinpia,kuin tavallisen ihmisen..Olisin toivonut eduskuntaan keliaakikkoja,olisikohan paremmin meitä ajateltu

• ...

Sivusta.

Keliakia on yleistynyt valtavasti viime vuosina. Syy ei oikeastaan ole allergian itsensä yleistymisestä, kyse diagnostiikan kehittymisestä. Hah, mulla oli -80 luvun alussa duunikaveri, jota kaikki piti tekosairaana ja luulotautisena. Sitten lekurit kekkasivat, tyypillä sekä keliakia, että laktoosi-intoleranssi. Se oli hankalaa silloin, kukaan oikein tiennyt asioista mitään.

Keliaakikon elämä edelleenkin hankalaa, tunnen monia. Kaupassa tosiaan kaikki tuotteet on kalliita. Mutta siinä vaaditaan kekseliäisyyttä ja tuoteselostuksien lukemista. Suurin ongelma elintarvikkeisiin piilotetut aineet. Melkein missä tahansa tavallisessa ruoka-aineessa jotain vehnää. Siksi lähes kaikki valmistavat ruokansa itse. Onhan se työlästä, mutta siinä säästää rahassa. Joopajoo, pottuja, tattarijauhoja, riisiä... Vaan saa niistäkin asiallista pöperöä. Suurin yksittäinen ongelma leipä. Niinno, ei ihmisen ole mikään pakko syödä leipää. Sen kun lopettaa ja syö jotain muuta, elämä helpottuu aivan oleellisesti.

Itellä ei allergioita, mutta ruokavalio muotoutunut pitkälti sellaiseksi, että eipä keliakian takia älyttömästi tarvitsisi ruokatottumuksia muuttaa. Onhan noita joitain, pitsa tai kepappi, joista pitäis sitten ottaa riisiversioita, siis pastaa ja iskander kepappia, ilman leipää, mutta senkin asian kanssa voi elää.

Viljoja korvaavia elintarpeita vaikka kuinka paljon kaikinensa. Eikä oikein mikään muu elukkalaji, kuin ihminen, muuten juo aikuisena maitoa. Maitotuotteitakin muuten älyttömästi piilotettuina elintarvikkeisiin. Noin niinkuin periaatteessa, joku halpis lenkkimakkara tehty vehnäjauhoista ja maitojauheesta. Se hankaloittaa asiaa. Pitääpi ostaa jotain muuta.

Toi on totta, eipä pari kymppiä riitä korvaamaan kalliimmista elintarpeista johtuvaa kauppalaskua, jos ei muuta ruokailutottumuksia perusteellisesti.

Jaapa, pitääkin tehdä pitsa, vehnäjauhopohja ja päälle kaikki ruuanjämät jääkaapista. Ei takuulla sovi allergikoille. Mutta jos tulee allergioita, kyllä mulle kiinalainenkin ruoka menee ihan hyvin.

=DW=

• katselepas !!!!
        ... kirjoitti:

Sivusta.

Keliakia on yleistynyt valtavasti viime vuosina. Syy ei oikeastaan ole allergian itsensä yleistymisestä, kyse diagnostiikan kehittymisestä. Hah, mulla oli -80 luvun alussa duunikaveri, jota kaikki piti tekosairaana ja luulotautisena. Sitten lekurit kekkasivat, tyypillä sekä keliakia, että laktoosi-intoleranssi. Se oli hankalaa silloin, kukaan oikein tiennyt asioista mitään.

Keliaakikon elämä edelleenkin hankalaa, tunnen monia. Kaupassa tosiaan kaikki tuotteet on kalliita. Mutta siinä vaaditaan kekseliäisyyttä ja tuoteselostuksien lukemista. Suurin ongelma elintarvikkeisiin piilotetut aineet. Melkein missä tahansa tavallisessa ruoka-aineessa jotain vehnää. Siksi lähes kaikki valmistavat ruokansa itse. Onhan se työlästä, mutta siinä säästää rahassa. Joopajoo, pottuja, tattarijauhoja, riisiä... Vaan saa niistäkin asiallista pöperöä. Suurin yksittäinen ongelma leipä. Niinno, ei ihmisen ole mikään pakko syödä leipää. Sen kun lopettaa ja syö jotain muuta, elämä helpottuu aivan oleellisesti.

Itellä ei allergioita, mutta ruokavalio muotoutunut pitkälti sellaiseksi, että eipä keliakian takia älyttömästi tarvitsisi ruokatottumuksia muuttaa. Onhan noita joitain, pitsa tai kepappi, joista pitäis sitten ottaa riisiversioita, siis pastaa ja iskander kepappia, ilman leipää, mutta senkin asian kanssa voi elää.

Viljoja korvaavia elintarpeita vaikka kuinka paljon kaikinensa. Eikä oikein mikään muu elukkalaji, kuin ihminen, muuten juo aikuisena maitoa. Maitotuotteitakin muuten älyttömästi piilotettuina elintarvikkeisiin. Noin niinkuin periaatteessa, joku halpis lenkkimakkara tehty vehnäjauhoista ja maitojauheesta. Se hankaloittaa asiaa. Pitääpi ostaa jotain muuta.

Toi on totta, eipä pari kymppiä riitä korvaamaan kalliimmista elintarpeista johtuvaa kauppalaskua, jos ei muuta ruokailutottumuksia perusteellisesti.

Jaapa, pitääkin tehdä pitsa, vehnäjauhopohja ja päälle kaikki ruuanjämät jääkaapista. Ei takuulla sovi allergikoille. Mutta jos tulee allergioita, kyllä mulle kiinalainenkin ruoka menee ihan hyvin.

=DW=

Kaupoista saa gluteiinitomia jauhoja joista voi leipoa. Ohjeitakin löytyy netistä aika tavalla.

• . .
    • olisko samaa

Mistä ensin huomaa kun on keliakia?

• ...

Vatsan toiminta, toimii erittäin vilkkaasti kun vetää ruisleipäsiipaleen. Lisäksi kaikenlaisia pahoinvointijuttuja jne. Monet ei hokaa asiaa, ei sitä erityisemmin tutkita, kun oireet vaihtelee. Alkaa sitten vanhemmiten haitata elämää. Laktoosi-intoleranssin huomaa kyllä tututkin hajusta, ne kyllä diagnisoi asian nopeesti :D

=DW=

• turkuvarmanen

toiset kerää toiset ei,typerää yleistää koko kansaa

• Salander*

Sataa kaiken aikaa
      Hyttysiä
      Selkään sattuu
      Ne pitää saakeli soikoon peratakin
      Purkittaakin
      Joku on kuitenkin käynyt jo mun mättähällä

Siinä muutama näin alkuun.

• Salander*

Lisäksi metsässä on:

Hirviä
        Karhuja
        Käärmeitä
        Pervoja

Latelen lisää kun taas muistan, saadaan täydellinen lista sulle.

• Salander* kirjoitti:

Lisäksi metsässä on:

Hirviä
        Karhuja
        Käärmeitä
        Pervoja

Latelen lisää kun taas muistan, saadaan täydellinen lista sulle.

Kaikki muu kelpaa, muttei sade. On niiden sateiden välissä sentään muutaman kymmenen mustikkalitran verran poutaakin ollut. Tuli vaan mieleen, kun on niin paljon joutunut kuuntelemaan valitusta sateisesta kesästä. Hyvä vaan, että välillä sataakin. Sitten, kun ei sada, niin sitten valitetaan kuivuutta.
        Ja mahtaako niitä pervojakaan siellä nyt niin haitaksi asti olla.

En välttämättä oikein aloitusta ymmärrä, kyllä meikäläisen kokemusten mukaan suomalaiset aika paljon marjassa ja sienessä käyvät. Päivittäin tien varressa useita autoja, ensimmäiset jo ennen kuutta, kun töihin ajan. Työpaikallakin melkeinpä håvettää, kun en taaskaan ole marjassa/sienessä käynyt, vaikka lähes kaikki muut ovat.
        Toisille vaan paremmin sopii marjojen hankkiminen ostamalla muiden kerääminä ja hyvä niinkin, saa siitäkin joku hieman tienestiä.

Minä latelen vielä muutaman syyn lisää: ajan puute, eksymisen pelko, marjakaverin puute, silkka laiskuus, ei välitä marjoista.

• Salander*
        mies-vm56 kirjoitti:

Kaikki muu kelpaa, muttei sade. On niiden sateiden välissä sentään muutaman kymmenen mustikkalitran verran poutaakin ollut. Tuli vaan mieleen, kun on niin paljon joutunut kuuntelemaan valitusta sateisesta kesästä. Hyvä vaan, että välillä sataakin. Sitten, kun ei sada, niin sitten valitetaan kuivuutta.
        Ja mahtaako niitä pervojakaan siellä nyt niin haitaksi asti olla.

En välttämättä oikein aloitusta ymmärrä, kyllä meikäläisen kokemusten mukaan suomalaiset aika paljon marjassa ja sienessä käyvät. Päivittäin tien varressa useita autoja, ensimmäiset jo ennen kuutta, kun töihin ajan. Työpaikallakin melkeinpä håvettää, kun en taaskaan ole marjassa/sienessä käynyt, vaikka lähes kaikki muut ovat.
        Toisille vaan paremmin sopii marjojen hankkiminen ostamalla muiden kerääminä ja hyvä niinkin, saa siitäkin joku hieman tienestiä.

Minä latelen vielä muutaman syyn lisää: ajan puute, eksymisen pelko, marjakaverin puute, silkka laiskuus, ei välitä marjoista.

Poistetaan sateiset pervot :))) Vai onko niin että sä et miehenä törmää niihin.

Lisätään nuo listaan, sekä yksi megasyy - hirvikärpäset. tykkäisin sienestää, se ei haittaa selkävaivoja, mutta nuo on todellinen stoppi :/

• Salander* kirjoitti:

Poistetaan sateiset pervot :))) Vai onko niin että sä et miehenä törmää niihin.

Lisätään nuo listaan, sekä yksi megasyy - hirvikärpäset. tykkäisin sienestää, se ei haittaa selkävaivoja, mutta nuo on todellinen stoppi :/

Saattaahan se niinkin olla, että vähempi me miehet niiden pervojen uhreiksi joudumme.

Hirvikärpäset, näin ymmärtäväisenä ihmisenä, hyväksyn, vaikken niitä itse ole minään suurena uhkana kokenutkaan. Sen verran vähän tuota karvoitusta, vaatteet päällä, että ei ne hirveksi voi luulla;)

• tanjuska

Minä olen kerännyt metsästä 40l mustikoita, enkä todellakaan pelkää paarmoja tai muitakaan, metsä on täynnä mustikoita ja kerään vielä lisääkin, en todellakaan osta niitä kaupasta, selkä taipuu sen verran ja metsässä liikkuminen on rauhoittavaa. ei kun vaan kaikki metsään kuntoa kasvattamaan:)

• Ai metsässäkö ne kasvaa? Luulin että pakastealtaassa.

• hevat.

Siksi,kun suomalaiset luukulta saavat rahaa,eihän kehtaa töitä tehdä.
      60v sitten ei ollut luukkuja rahan hakuun,opittiin arvostamaan työtä.
      Varmaan ei monikaan luuseriksi jäänyt , jos terve oli. OLE Presidenntti kiltti ja opeta työn tekoa,eikä ilmasta rahaa.Tein 52v työtä nyt 74v hoidan kotini ja kerään marjatkin. Toivoisin ripeyttä laiskuuteen töitä on ,kun tekee eikä valikoi.Ei se työ ihmistä pahenna,päin vastoin,kun saa omaa rahaa...

• No, mahtaako sitä rahaa sieltä luukulta niin runsaasti saada, että kannattaa mainita. Ite en ole ollut työttömänä päivääkään, enkä luukkuja tarvinnut, mutta sivusta joutunut sitäkin puolta seuraamaan. Kateeksi ei käy luukun varassa olevia. Syitä voi olla monenlaisia, miksi luukun varassa ollaan. Ihan kuin siihenkin, miksi jää marjat keräämättä.

• zz-zz
        mies-vm56 kirjoitti:

No, mahtaako sitä rahaa sieltä luukulta niin runsaasti saada, että kannattaa mainita. Ite en ole ollut työttömänä päivääkään, enkä luukkuja tarvinnut, mutta sivusta joutunut sitäkin puolta seuraamaan. Kateeksi ei käy luukun varassa olevia. Syitä voi olla monenlaisia, miksi luukun varassa ollaan. Ihan kuin siihenkin, miksi jää marjat keräämättä.

Ei marjan poiminta ole varallisuudesta kiinni, vaan mielenkiinnosta metsän antimia kohtaan.
        Minä saan korvausta työttömien luukulta ja poimin marjoja samaan malliin kuin työssä ollessanikin.
        Äsken tulin metsästä ja mustikoita 5-6 litraa ja kanttarelleja pari litraa. Sienet löysin sattumalta, tulivat mukavana kylkiäisenä.

• päätin että ei

Siksi kun äiti pakotti pienenä marjaan

• talous

Kansa on rikas, kuka keräisi marjoja .....kun voi ostaa.

• Mussukka

Asun metsän keskellä, helppo lähteä marjaan ja sienestämäänn silloin kun huvittaa. Mustikoita on runsaasti ja sienisatdostakin näyttää tulevan hyvä. Karhuja ja muita metsäneläviä en pelkää. Tottunut niiden läsnäoloon. Hyvää hyötyliikuntaa näin lomalla ollessa. Pääkin tyhjenee kaikenmaailman ajtuksista luonnossa liikkuessa. Jaksaa sitten työssä puurtaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3561
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      29
      2294
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      84
      2013
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1560
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1431
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1403
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1364
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1327
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1227
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1075
    Aihe